Lurad av dells chattservice.....

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Dec 2003

Lurad av dells chattservice.....

chattade med en kille via dells hemsida och hade lite frågor ang xps m1530 som jag nu äger 3 st av.

En av frågorna var om jag kunde stoppa in en 12,5mm hårddisk i den eller om den var för stor, och fick då till svar att det skulle fungera, så jag köpte en hitachi 5k500 500 Gb ny i butik och skulle sedan installera den. En av dom andra var om garantin skulle ryka om jag bytte disk själv vilket den inte gjorde, enbart supporten på den del jag bytt ut till annan ger dom inte.

När jag lossat alla 4 skruvar på datorn och drar ur hårddisken så ser jag ju direkt att inte den nya hårddisken skulle passa efterssom det finns "skenor" eller vad man skall kalla det för som endast är avpassade för 9,5mm hårddiskarna.

Nu till min fråga, idag och fram tills på måndag har ju dell stängt så jag kommer ju inte åt deras kundservice, men har jag ett case här emot dom?

Jag har tyvärr inget som bevisar att jag har pratat med dom som tex skärmdump... inget jag trodde jag kulle behöva.

Hårddisken kostar ju trots allt 2000 kr, vilket jag hade kunnat spara om jag fått rätt info från dell.

Finns det nått jag kan göra på måndag.. kan jag hävda någon form av något för att få dell att shyssta till detta?

Eller är det bara att ta skeden i vacker hand?

Inlägg redigerat av GAPa 2008-06-21. Del av inlägget som bröt mot § 9 i reglerna borttagen.

i'D rAThEr hAve A FuLL bOttLE iN fRoNT oF me ThaN A fUll FRonTaL lObOtOmY
Asus Z97 Deluxe, i7-4790k, 16gb Corsair Vengence PRO 2400mhz, Intel 850 PRO 4x128gb Raid0, R9 280x 3gb, XFX 850 Psu, 3 x Samsung 27" s27c750 Eyefinity Corsair Obsidian 650d, Win 8.1 PRO

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Aug 2006

Blir väl ord mot ord om det inte går att få tag på några chattloggar.

Men har du inte öppet köp på hårddisken?

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Feb 2007

Som jag sagt tidigare, de lurar inte, de är inkompetenta!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Dec 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulnut
Blir väl ord mot ord om det inte går att få tag på några chattloggar.

Men har du inte öppet köp på hårddisken?

näe.... firman jag köpte av tog hem den speciellt för mej, dom sa det innan dom beställde den och jag godtog det...

i'D rAThEr hAve A FuLL bOttLE iN fRoNT oF me ThaN A fUll FRonTaL lObOtOmY
Asus Z97 Deluxe, i7-4790k, 16gb Corsair Vengence PRO 2400mhz, Intel 850 PRO 4x128gb Raid0, R9 280x 3gb, XFX 850 Psu, 3 x Samsung 27" s27c750 Eyefinity Corsair Obsidian 650d, Win 8.1 PRO

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2002

Hårddisken passade inte, eftersom du betalade 2lax för den så vill du bråka med Dell?

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2003

Han köpte disken för att DELL sa att den passade och det visade sig vara felaktigt. Självklart är han inte nöjd med att DELL lurade honom?

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

Man bör vara lite mån om sitt ordval, "lura" är något man gör med uppsåt och avsikt. Jag tror knappast personen ifråga på Dells support tycker det är roligt att jävlas med folk i jobbet, och inte heller har Dell något ekonomiskt att vinna i det hela. Inkompetens, missförstånd, okunskap - välj och vraka men att säga att de luras är ett steg i fel riktning.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Swedland
Registrerad
Maj 2006

Om garantin inte påverka, kunde du inte bara öppnat och mätt själv INNAN du beställde...

Tycker det är mer ditt fel än dells faktiskt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2003

Lura var väl inte ett så passande ordval det kan jag hålla med om men faktum kvarstår att köparen gjorde ett köp baserat på fakta från DELL som visade sig vara felaktig.

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2002

Förvisso. Men han kan ju chatta/ringa och gnälla om han så önskar. Dom lär inte lyssna på han ändå ju

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2003

Alltid värt ett försök..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bo
Registrerad
Okt 2001

är det inte en vanlig 3.5" disk? hur kan den inte passa?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004

Använde du samma dumma mått "mm" när du chattade är det väl inte konstigt om det blir strul med måtten som passar när alla hårddiskars storlekar och liknande anges i tum?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kolsva
Registrerad
Sep 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av winmine
är det inte en vanlig 3.5" disk? hur kan den inte passa?

det är en laptop med 2.5"

Men jag visste inte att det fanns 500GiB 2.5" diskar

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Dec 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Använde du samma dumma mått "mm" när du chattade är det väl inte konstigt om det blir strul med måtten som passar när alla hårddiskars storlekar och liknande anges i tum?

Men nu pratar vi inte 2,5 eller 3,5 tum.. vi pratar tjockleken på hårddisken, antingen är den 9,5 mm tjock eller 12,5 mm tjock.

Visst lätt att säga att jag hade kunna plocka ur hårddiskn o kollat, men varför om man vänder på det? Mina xps:er står på dygnet runt med en omstart nån gång ibland, och varför behöver vi ju inte disskutera, så jag har ingen lust överhuvud taget att stänga av den o kolla, då är det lättare att maila, chatta eller ringa dell o fråga.

Ser inte varför det skulle vara mitt fel.

Sen anser jag att jag vart lurad, med uppsåt eller inte spelar ingen roll... jag blev lurad att köpa en disk som inte passar i o med att jag fick den informationen!

i'D rAThEr hAve A FuLL bOttLE iN fRoNT oF me ThaN A fUll FRonTaL lObOtOmY
Asus Z97 Deluxe, i7-4790k, 16gb Corsair Vengence PRO 2400mhz, Intel 850 PRO 4x128gb Raid0, R9 280x 3gb, XFX 850 Psu, 3 x Samsung 27" s27c750 Eyefinity Corsair Obsidian 650d, Win 8.1 PRO

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MR Axis
Men nu pratar vi inte 2,5 eller 3,5 tum.. vi pratar tjockleken på hårddisken, antingen är den 9,5 mm tjock eller 12,5 mm tjock.

Ja, 1/2" eller 3/8", standardmått som varenda människa borde känna till.

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Dec 2003

Intressant detta , jag kan inte minnas sista gången jag såg en 12.5mm disk i en laptop , trodde dessa diskar var utdöda och bytts ut av 9.5mm

Men man har väl ångerrätt ?

RYZEN 7-1700X@3.8GHz ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 16GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce GTX 1080ti Gaming OC ,Fractal Design Define R5 , Corsair HX750i 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hovmantorp
Registrerad
Jun 2004

Vid specialbeställning har man normalt ingen ångerrätt men visst får Dell ta på sig detta då trådskaparen har blivit missinformerad av dom.

Hoppas det ordnar sig för trådskaparen annars kan du alltid skriva på http://www.fairshopping.se så får dom offentligt svara dig där om dom vill.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Vid specialbeställning har man normalt ingen ångerrätt men visst får Dell ta på sig detta då trådskaparen har blivit missinformerad av dom.

Hoppas det ordnar sig för trådskaparen annars kan du alltid skriva på http://www.fairshopping.se så får dom offentligt svara dig där om dom vill.

Hade han beställt hårddisken av Dell hade det inte varit problem,
men iom att köpt från annat ställe är det inte lätt att ställa krav.

Fairshopping är ju ett enda stort skämt.
Lekstuga för 10 personer som beter sig allt annat än seriöst.
Beundransvärt att företag överhuvudtaget svarar.

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung 850 Pro 256GB, Samsung 850 EVO 1TB, 2x Crucial MX100 512GB | HDD: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hovmantorp
Registrerad
Jun 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Hade han beställt hårddisken av Dell hade det inte varit problem,
men iom att köpt från annat ställe är det inte lätt att ställa krav.

Fairshopping är ju ett enda stort skämt.
Lekstuga för 10 personer som beter sig allt annat än seriöst.
Beundransvärt att företag överhuvudtaget svarar.

Lätt lär det inte bli att få Dell gå med på att ersätta honom för hd men det är vid sådana här tillfällen man får se vilka företag som är seriösa och Dell brukar fixa det vad jag vet från andra trådar.

Sen ang Fairshopping så visst kan det tyckas att det är en lekstuga men företagen får ändå en chans att öppet svara och vill dom inte det som t.ex Telia som hela tiden hänvisar till sin virtuella kundtjänst Eva så kan man knappast kalla det för seriöst bemötande av sina kunder för dom svar hon ger skulle få en fysisk person sparkad på en gång därför att hon inte har nått svar eller inte förstår frågan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Harmånger
Registrerad
Nov 2004

Har du kvar chatloggen?

Trädvy Permalänk
f.d. Dinoman
Testpilot
Plats
Älmhult
Registrerad
Jan 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MR Axis
näe.... firman jag köpte av tog hem den speciellt för mej, dom sa det innan dom beställde den och jag godtog det...

Spelar ingen roll om så firman gick nakna fem mil i ett träsk för att få hem den hårddisken du har öppet köp i 14 dagar i vilket fall som helst sen får dem säga vad dem vill. Om du inte skrivit på något papper eller liknande som avsäger dig rätten.

Vi har vissa konsumentlagar här i Sverige som få är insatta i. Speciellt företagen.

Har du köpt hårddisken i fysisk butik? Då är det kört.

Asus Maximus VII Hero - Intel Core i7 4770K @ 4,6Ghz - Corsair H110i - 16GB RAM - ASUS ROG STRIX 1080 Ti @ 2000/12 000MHz - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungby
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Spelar ingen roll om så firman gick nakna fem mil i ett träsk för att få hem den hårddisken du har öppet köp i 14 dagar i vilket fall som helst sen får dem säga vad dem vill. Om du inte skrivit på något papper eller liknande som avsäger dig rätten.

Vi har vissa konsumentlagar här i Sverige som få är insatta i. Speciellt företagen.

Har du köpt hårddisken i fysisk butik? Då är det kört.

Muntligt avtal är väl lika bindande som ett skriftligt, och han säger ju att han gick med på att inte få skicka tillbaka den. Visst är det svårt att bevisa, men nån heder får man väl allt ha i kroppen.

E det så?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jun 2008

Även om du beställer över internet så brukar en special beställning, som denna disk verkar ha varit, hamna utanför ångerrätten.

Det beror lite på hur företaget du köp disken ifrån har skrivit sina köpvilkor och vilken information du fått när du beställde den.

Ring konsumentverket och fråga.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Dec 2003

disken är köpt i fysisk butik, och detta är ingen normal lagervara utan togs hem enbart för att jag skulle ha den, och innan han beställde den talade han om att dom inte tog tillbaka disken om jag var missnöjd med den eller whatever.. det var vi äverrens om. trodde ju inte att detta skullle hända så tyckte inte att det skulle spela nån roll...

i'D rAThEr hAve A FuLL bOttLE iN fRoNT oF me ThaN A fUll FRonTaL lObOtOmY
Asus Z97 Deluxe, i7-4790k, 16gb Corsair Vengence PRO 2400mhz, Intel 850 PRO 4x128gb Raid0, R9 280x 3gb, XFX 850 Psu, 3 x Samsung 27" s27c750 Eyefinity Corsair Obsidian 650d, Win 8.1 PRO

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Mar 2008

Som insider är det ganska skrattretande vad vissa kommenterar här. Kan säga att informationen som efterfrågats av trådskaparen inte finns lätt tillgängligt för supportern, om denne då har givit ett velande svar och trådskaparen då valt att höra det han vill höra eller om supportern missinformerat trådskaparen eller om det rör sig om rent missförstånd är svårt att säga... iaf tills dess att det finns en publicerad logg att läsa.

MAIN: i7 4790K, 16GB, GF980, 850Pro+850Evo KIDS: i5 750, 16GB, GF770, 860Evo
CLUB: i5 6600K, 16GB, GF680, 840Pro+750Evo #2: Q9550, 4GB, GF460, 840Basic
SONY VAIO: i3 2310M, 6GB, R6470M, 840Evo
AMIGA: A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2002

Re: Lurad av dells chattservice.....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MR Axis
chattade med en kille via dells hemsida och hade lite frågor ang xps m1530 som jag nu äger 3 st av.

En av frågorna var om jag kunde stoppa in en 12,5mm hårddisk i den eller om den var för stor, och fick då till svar att det skulle fungera, så jag köpte en hitachi 5k500 500 Gb ny i butik och skulle sedan installera den. En av dom andra var om garantin skulle ryka om jag bytte disk själv vilket den inte gjorde, enbart supporten på den del jag bytt ut till annan ger dom inte.

När jag lossat alla 4 skruvar på datorn och drar ur hårddisken så ser jag ju direkt att inte den nya hårddisken skulle passa efterssom det finns "skenor" eller vad man skall kalla det för som endast är avpassade för 9,5mm hårddiskarna.

Nu till min fråga, idag och fram tills på måndag har ju dell stängt så jag kommer ju inte åt deras kundservice, men har jag ett case här emot dom?

Jag har tyvärr inget som bevisar att jag har pratat med dom som tex skärmdump... inget jag trodde jag kulle behöva.

Hårddisken kostar ju trots allt 2000 kr, vilket jag hade kunnat spara om jag fått rätt info från dell.

Finns det nått jag kan göra på måndag.. kan jag hävda någon form av något för att få dell att shyssta till detta?

Eller är det bara att ta skeden i vacker hand?

Inlägg redigerat av GAPa 2008-06-21. Del av inlägget som bröt mot § 9 i reglerna borttagen.

Hej Axis.

Väldigt tråkigt att killen/tjejen du chattade med inte var insatt i hur det låg till med det han informerade dig, synnerligen oproffsigt om det du säger nu verkligen stämmer. Dock tror jag att chattloggarna sparas undan hos Dell och kan återhämtas om du gav personen i fråga din service tag på någon av maskinerna.

Förövrigt, köpte du hårddisken över internet? Med "butik" antar jag att det var över disk i en fysisk butik? Hade du köpt den över internet hade du haft 14 dagars ångersrätt men en seriös firma bör ta tillbaka hårddisken efter någon dag även om de juridisk sätt inte behöver.

Allting man beställer över internet/telefon (Postorder) går under 14 dagars ångerrätt, detta går en att avtala bort om inte produkten är av sådant slag att det finns skäl till det (telefon abonnemang etc)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

Re: Re: Lurad av dells chattservice.....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ca[[pp
Förövrigt, köpte du hårddisken över internet? Med "butik" antar jag att det var över disk i en fysisk butik? ... en seriös firma bör ta tillbaka hårddisken efter någon dag även om de juridisk sätt inte behöver.

"disken är köpt i fysisk butik" står det två inlägg längre upp

och med seriös firma menar du "butik som tar ut högre priser så de har marginal att ta tillbaka specialbeställda grejer de kanske aldrig får sålt"?

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
HSTD
Registrerad
Dec 2004

Det har gått 8 dagar sedan du startade denna tråd. Hur har det gått? Jag kan inte läsa i nåt av dina inlägg att du kontaktat Dell angående detta, är det så? Och isf varför inte?
Av egna erfarenheter vet jag att Dell brukar vara noga med kundrelationer och kommer säkert lösa detta ärende(eller iaf kompensera) om du bara kontaktar dom och berättar vad som hänt.

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Nacka
Registrerad
Feb 2007

Tycker det låter rätt roligt egentligen. Du specialbeställer en hårddisk för 2000:- och litar på vad någon i Dells support säger utan att dubbelkolla själv? Visst har man hört många historier om blåögda personer, men du tar nog priset

Ta inte åt dig allt för mycket nu bara

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"