Ytterligare två grafikkort i Radeon HD 4800-serien

Permalänk
Melding Plague

Ytterligare två grafikkort i Radeon HD 4800-serien

I torsdags lanserades ATI Radeon 4850, och i måndags släppte Nvidia Geforce GTX 280 och GTX 260. Under sommaren kommer ATI att lansera ytterligare två kort, Radeon 4870 och ett ännu inte namngivet grafikkort med två stycken grafikprocessorer.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Dreggel . Det känns som att Radeon verkligen börjar kunna konkurrera med Nvidia nu.

Visa signatur

Mr. Livingstone , I Presume.
[-Pale-] . Rest in P.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Mumma.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Vill ha benchmark på 4870, NU!

Permalänk
Medlem

Ttrevligt trevligt!
Mitt Asus X1950 funkar dock hur bra som helt fortfarande, men jag ska väl uppgradera någon gång 2009 antar jag, så då får jag se vad som finns då (säkert en ännu störra djungel av grafikkort än vad det finns idag!!)

Är det någon som vet om det är något speciellt moderkort man behöver för GDDR5?

Visa signatur

Antec Sonata III | Pentium D 820 2.8 GHz | Zalman CNPS9500 | 1024 MB RAM | Asus Extreme X1950 PRO 256 MB Crossfire Edition | 3DMark06 4453

Permalänk

4870 blev dyrare än jag trodde, blir nog ett 4850. Sen om de inte räcker kan man ju köra crossfire-x

Blir spännande att få se hur 4870 och "4890" presterar

Btw, räcker ett Corsair hx520w till 4850 i CF?

Visa signatur

E8400 | Gigabyte 4850 | Corsair Dominator PC8500 | Corsair 650w | Asus P5Q-E |

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Är det någon som vet om det är något speciellt moderkort man behöver för GDDR5?

Det enda som krävs är att du har ett moderkort med stöd för PCI-Express; standard sedan några år tillbaka.

Permalänk

Blame on me! =D

Permalänk
Medlem

Intressant. Nu får 8 Juli skynda på lite gran. Vill se 4870 benches!

Permalänk
Medlem

Ny får Nvidia se upp för har kommer AMD och krossar både Nvidia och Intel! får ju börja me Nvidia sen gå på Intel hehe

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWiFT.87
Vill ha benchmark på 4870, NU!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kimplan
Ny får Nvidia se upp för har kommer AMD och krossar både Nvidia och Intel! får ju börja me Nvidia sen gå på Intel hehe

vore riktigt trevligt om så var fallet

Permalänk
Medlem

Crossfire

MKt intressanta kort, men vad är det som krävs för att kunna köra Crossfire???
Blev lite besviken på nya nvidiakorten.

Visa signatur

Tyan 2895 with dual Opteron 252, 74GB raptor, 7800gtx, 2GB ram, powered by Corsair 620
Samsung X11, core2@1,83GHz, 1 GB ram, 7400GO
IBM tänkplatta, core2@2,00GHz, 2GB ram, ATI FireGL5200

Permalänk

Re: Crossfire

Citat:

Ursprungligen inskrivet av goldmund
MKt intressanta kort, men vad är det som krävs för att kunna köra Crossfire???

- En SLI-brygga...

Permalänk
Medlem

Två kort? Räknar ni verkligen in 4870 som en nyhet i 4800-serien?
Förstår väl delvis tänket men ändå inte...

Permalänk

Hm, har jag missat något? Jag visste inte att ATi's 4000 hade 800 SP? Är trött just nu tror jag. :S

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

AlbinNdoja: Det är väll känt sen några veckor tbx

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Intressant. Nu får 8 Juli skynda på lite gran. Vill se 4870 benches!

Lanseringen sker väl fortfarande dne 25:e, medans vi får vänta tills 8:e juli innan dom finns i butik.

Jag ska för övrigt köpa ett 4870 så fort jag kan

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Citat:

Under sommaren kommer ATI att lansera ytterligare två kort, Radeon 4870 och ett ännu inte namngivet grafikkort med två stycken grafikprocessorer.

HD4870X2 !!!!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
HD4870X2 !!!!!!

Citat:

Vad kortet kommer att heta har ATI ännu inte berättat. Men det ryktas om att Radeon 4870 X2 inte kommer att vara dess officiella namn, en kvalificerad gissning är då Radeon 4890. Lanseringen skall enligt de senaste uppgifterna direkt från ATI ske inom åtta veckor, alltså någon gång under andra halvan av augusti.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hymer
AlbinNdoja: Det är väll känt sen några veckor tbx

Se där, se där. Trodde det var 4xx SP.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

"Ytterligare två grafikkort i Radeon HD 4800-serien"

Både 4870 och '4870X2' har varit kända ett bra tag, så vad är egentligen nyheten? Vill man bara visa bilder sätter man lämpligtvis en rubrik därefter istället för sånt här dravel.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Se där, se där. Trodde det var 4xx SP.

Ryktena nämnde både 480 och 800. På recensionerna när det väl släppts fick man bekräftat att det senare stämde
Det kan ha hjälpt prestandan till den nivån det ligger på nu.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
- En SLI-brygga...

2getter och 1 ko ingen sli brygga.

Visa signatur

Generalpucko av högsta kaliber (verifierat utav 118100's sms tjänst)

Permalänk
Medlem

Nice!!

Nu kan dessa SP:er hjälpa till med fysik som det var nämnt förut här.

Läste nånstans att 480 av stream prollerna kommer att hjälpa till med fysiken i spel, kan vara en anledning till varför AMD har valt att samarbeta med HAVOk.

http://www.sweclockers.com/nyhet/7847-amd_i_samarbete_med_hav...

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Hedersmedlem

GE MIG 4870 NU!! Kan inte hålla mig

Permalänk
Medlem

Nu börjar det likna nåt. Det ska bli kul å se vad AMDs värstingkort kan göra. Det komiska är att nVidia knappast kan haka på med ännu en dubbelmacka den här gången. Kanske kanske det går men jag tvivlar att den kommer inom en snar framtid med tanke på värmeproblemen som förmodligen skulle uppstå. Lite panik borde de ha i alla fall. nVidia som oftast har haft ett bra svar på ATIs prylar.

Hur som haver, kul lär det bli, wweeehoooo

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Mest intressant blir att se hur mycket den betydligt högre minnesfrekvensen hos HD4870 ger mot HD4850.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Jag retar mig på att man måste ha ett moderkort med Crossfire även om man t ex bara använder en PCI port med ett kort på 2 kärnor. Då är väl bara drivrutiner problemet, eller är jag helt ute och cycklar?