Ska inhandla ps3 eller 360

Permalänk
Medlem

Ska inhandla ps3 eller 360

Vet att detta inte är ett consol forum egentligen men jag tror ändå det är här jag kan få bäst tips. Det är så att jag befinner mig i ett vägskäl där jag måste avgöra vad som blir bäst.

Jag ska inhandla ett 360 eller en ps3'a. Jag har en 1080p tv och vill lira gta4/cod4 osv.. men jag är även helt sjukt såld på mgs4 och andra rena ps3 titlar. Hur borde jag göra?
Det är även sån skillnad mellan de olika varianterna som finns (vissa 360 har typ ingen hdmi? wtf? kan någon förklara?) att man blir vimsig. Ps3'an har blueray och 1080p men är även dubbelt så dyr men då har den också gratis onlinetjänst och känns mer framtidssäker. Som ni ser är det många saker att ta in i beräkningen.

För jag vill ha en maskin där jag kan ansluta HD's och som är allmänt behändig liksom, är det en 360 eller en ps3?

Permalänk
Medlem

Kolla först efter vilka spel som är exklusiva för just 360 eller ps3 och sen om priset är viktigt så tar man det billigaste.
Jag skulle valt en 360 bara för att jag inte har råd med ps3 och sen så är det lite spel som jag gillar till 360.
Hdmi har dom senare modellerna av 360 vad jag vet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Ps3 en självklarhet om du gillar Metal Gear serien. Ett otroligt spel. Sen kommer FFXIII. Att det är blu-ray är ju faktiskt ett rätt så fint plus.

Permalänk

Min Xbox 360 låter värre än min dator som består av en 200m fläkt däruppe, 4st 120mm och diverse på komponenterna, allting på högsta hastighet.

Det är nästan så att man får ha hörlurar på sig ibland när man spelar på den, PS3:an däremot är mycket tyst.

Om jag vore du skulle jag köpa PS3, mest kanske för HDMI, jag fick inte med det på min (xbox 360, inte PS3) men de skulle få in fler med HDMI om ett tag, detta på Media Markt.
Jag har inte heller användning av HDMI hemma, fast brorsan har en 37" Full-HD så, lite synd är det när man tar med den till honom. ;P

Call of Duty 4 och GTA IV finns ju till PS3 också, och om du gillar MGS, köp PS3 annars blir man ledsen i ögat sen när det kommer.
Om man inte känner någon annan med PS3, det vill säga.

Visa signatur

MB ASUS Crosshair VII CPU Ryzen 5950X + Arctic LF II 360 GPU ASUS RTX 3090 STRIX OC RAM Crucial 64GB DDR4 3600MHz PSU Seasonic Prime 1300W M2 Samsung 970 Evo Plus 1TB SSD Samsung 860 Evo 2TB HDD Seagate Barracuda 6TB RAID 0 CHA Lian Li PC-O11 Dynamic MON LG 34GK950F LAP Apple MB Pro [Max] 16"

Permalänk
Medlem

Synd att DarkzideR 84 har sånt problem med sin, jag har själv två 360 och har flera polare som har, visst låter den mer än ps3 men inte så farligt mycket, inget som man lägger märke till när man lirar

/Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarkzideR 84
Min Xbox 360 låter värre än min dator som består av en 200m fläkt däruppe, 4st 120mm och diverse på komponenterna, allting på högsta hastighet.

Det är nästan så att man får ha hörlurar på sig ibland när man spelar på den, PS3:an däremot är mycket tyst.

Om jag vore du skulle jag köpa PS3, mest kanske för HDMI, jag fick inte med det på min (xbox 360, inte PS3) men de skulle få in fler med HDMI om ett tag, detta på Media Markt.
Jag har inte heller användning av HDMI hemma, fast brorsan har en 37" Full-HD så, lite synd är det när man tar med den till honom. ;P

Call of Duty 4 och GTA IV finns ju till PS3 också, och om du gillar MGS, köp PS3 annars blir man ledsen i ögat sen när det kommer.
Om man inte känner någon annan med PS3, det vill säga.

Jag har många vänner med 360 och några med ps3. Så att låna en konsoll för att lira igenom ett SP spel är ju helt realistiskt. Så jag borde skaffa den konsollen som ger mig mest värde att ha hemma. Dvs den som jag kommer lira flest spel på samt spela upp mest film etc på.

Permalänk
Avstängd

Kör på ps3 om du vill lira MGS4. PS3 är även tystare än xbox och har gratis onlinetjänst som du även skrev. Dock så är den dyrare. Sen får man inte glömma bort att PS3 har Sixaxis-kontroll, vilket är väldigt fränt.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Ja, den är tyst på standby, men efter att man startat ett spel låter den förskräckligt.
Skulle kunna vara ett fel på DVD'n, men polarens låter ganska mycket den med, kanske inte lika mycket, men tillräckligt.

Visa signatur

MB ASUS Crosshair VII CPU Ryzen 5950X + Arctic LF II 360 GPU ASUS RTX 3090 STRIX OC RAM Crucial 64GB DDR4 3600MHz PSU Seasonic Prime 1300W M2 Samsung 970 Evo Plus 1TB SSD Samsung 860 Evo 2TB HDD Seagate Barracuda 6TB RAID 0 CHA Lian Li PC-O11 Dynamic MON LG 34GK950F LAP Apple MB Pro [Max] 16"

Permalänk
Medlem

Jag köpte PS3 för MGS4 och är mycket nöjd och att PS3 dessutom har gratis onlinetjänst gör mycket tycker jag.

Att behöva betala för live bara för att tanka ner demos är enligt mig bara löjligt, sådant ska ju vara gratis tycker man men live erbjuder dock fler saker att tanka ner. Teman och wallpapers är också gratis på PS3 medans man får betala på 360, ja man får betala för i stort sett allt på 360. :/

I dagsläget har dock 360 fler spel som intreserar mig men spel som MGS4 och GoW3 får man ju inte missa. (:

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem

Som andra har sagt om du är sjukt såld på Metal Gear Solid så är det väl inget att tveka om. Köp du en PS3:a.

Visa signatur

Vi är överallt!
Asus Maximum VII Formula | i7-4790K | Noctua NH-U14S | 16 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9 | EVGA GTX980 SC ACX 2.0 4GB | Corsair HX850i | Samsung 850 Pro 256GB SSD | 15.5 TB HDD | Eizo FlexScan S2431W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kr0owe
Jag köpte PS3 för MGS4 och är mycket nöjd och att PS3 dessutom har gratis onlinetjänst gör mycket tycker jag.

Att behöva betala för live bara för att tanka ner demos är enligt mig bara löjligt, sådant ska ju vara gratis tycker man men live erbjuder dock fler saker att tanka ner. Teman och wallpapers är också gratis på PS3 medans man får betala på 360, ja man får betala för i stort sett allt på 360. :/

I dagsläget har dock 360 fler spel som intreserar mig men spel som MGS4 och GoW3 får man ju inte missa. (:

Betala för att ladda ner demos? Har jag då aldrig gjort, har silver account och aldrig köpt en kort med live-poäng eller vad det heter i hela mitt liv. Tankar demos utan problem.

Permalänk
Medlem

Jasså hade hört att man behöver det men har alltid haft ett live konto för att kunna spela online vilket fall som, my bad.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem

Ars Technica har gjort en re-review av PS3:an, där tar de upp de mesta frågorna man kan ha ang maskinen, både mediapotentialen och spelbiten.

http://arstechnica.com/reviews/hardware/playstation-3-blu-ray...

Den skall inte blandas ihop med ars technicas ursprungliga recension, utan denna handlar om maskinen som den ser ut idag med funktionaliteten i nya firmwares ect.

Permalänk

Re: Ska inhandla ps3 eller 360

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svetty
Vet att detta inte är ett consol forum egentligen men jag tror ändå det är här jag kan få bäst tips. Det är så att jag befinner mig i ett vägskäl där jag måste avgöra vad som blir bäst.

Jag ska inhandla ett 360 eller en ps3'a. Jag har en 1080p tv och vill lira gta4/cod4 osv.. men jag är även helt sjukt såld på mgs4 och andra rena ps3 titlar. Hur borde jag göra?
Det är även sån skillnad mellan de olika varianterna som finns (vissa 360 har typ ingen hdmi? wtf? kan någon förklara?) att man blir vimsig. Ps3'an har blueray och 1080p men är även dubbelt så dyr men då har den också gratis onlinetjänst och känns mer framtidssäker. Som ni ser är det många saker att ta in i beräkningen.

För jag vill ha en maskin där jag kan ansluta HD's och som är allmänt behändig liksom, är det en 360 eller en ps3?

Du nämner att du är såld på några ps3 titlar? då borde du kanske köpa en ps3.
Xbox är säkert mer prisvärd då det gäller rent spelande. Men tyvärr skulle jag aldrig någonsin kunna köpa en xbox då den låter en hel och jag skulle bli helt galen och kasta ut den på gatan.

Permalänk

Är det Sony´s spel du gillar så är mitt råd kör på en Ps3. Xbox 360 har mer spel i stil med pc och även om det finns en hel del exklusiva titlar så brukar dessa bara vara exklusiva en viss tid (som Gears of War, Mass Effect, Halo med flera) för att sedan antingen komma till pc eller ibland även till Ps3 (Ninja Gaiden Sigma, Bioshock). Hade jag fått välja mellan endast en enda av dessa konsoler för alla framtid hade jag utan tvekan valt en Ps3 (mycket pågrund av att jag finner Sonys spel tillhöra de bästa på min Ps2). Vill du inhandla båda innan den närmsta framtiden så är faktiskt mitt råd att först köpa en Xbox 360 (om du kan vänta med att spela MGS 4 vill säga, kan du inte det så är ju saken biff för det lär dröja innan den kommer till Xbox och ska jag vara ärlig tvivlar jag starkt på att den ens kommer till det formatet) pågrund av att Ps3 i dagsläget inte har lika många bra spel än (mer stark betoning på än). Beroende på hur bra MGS 4 säljer men framför allt hur många konsoler som köpes pågrund av den så kommer Sony antagligen få sänka priset om det inte säljer så bra som de tror eller Microsoft går ut med ännu en sänkning så det lönar sig att vänta iaf några månader men skulle man tänka så skulle man aldrig kunna köpa en konsol=).

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk

sen finns det mycket över spelen man väljer konsoll efter också , man köper inte en konsol för 3500 eller 5000 för 1 spel och sen spelar igenom det och sedan lägger in ps3 , 360 i gadroben.

Jag säger ps3 ... Låter mycket mindre OM man nu stör sig på ljud .. vilket inte
alla gör kanske .. snyggare i mina ögon. Gratis onlinespelande m.m ..
Blueray spelare ! den tusen lappen extra ger dig mkt kan jag lova.

Permalänk
Avstängd

Har haft både xbox 360 och PS3 och den största skillnaden som jag har märkt är att ljudnivån är extremt mycket högre och väldigt irriterande på 360, men att spelen till 360 är väldigt mycket billigare i affären.

Det går inte att få tag på billiga spel till PS3. Till x360 kan man köpa många storspel så som Halo 3 helt nya för 99 spänn på media markt.

Begagnat så kan man köpa 3 spel för 200 kr hos GAME om man inte vill ha det allra nyaste.

Ett Playstation 3 är betydligt dyrare i inköp och i spelköp men är tystare, snyggare rent utseendemässigt och bättre kvalitetsmässigt (går inte sönder lika ofta).

Lite hugget som stucket. Hade jag haft obegränsat men pengar så vet jag vad jag hade valt om jag skulle köpt någon av konsolerna igen.

Visa signatur

-C2D 6850 2.9tb 8GB ATI 40" LCD

Permalänk
Medlem

Jag säger PS3. Blu-ray, gratis onlinetjänst, låter inte som ett jetplan. Känns bara som om PS3 kommer äga sönder 360 i framtiden...

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

Swedishpro: Ofta PS3 spelen är dyrare... Ellrer menar du att de finns mer begagnade spel?

Men de vanliga, Välj den konsoll som du gillar spelen med mest. Iom att du är såld på MGS4 är ju PS3 ett bra val... Sen om du gillar kolla film är de ju en elegant BR spelare vilket är jäkigt najs med en 1080p skärm som du har.

Permalänk
Medlem

Ska försöka sälja min Wii och har funderat på en PS3 eller Xbox 360. Verkar bli en Xbox 360 för min del.

Varför? Jag gillar designen på handkontrollen och spelen till Xbox 360 passar mig bättre. Blu-ray-stödet till PS3 är ett plus till PS3 fördel men när allt kommer omkring så är det en maskin man har att spela med i första hand. Har andra mediamaskiner som har hand om filmbiten tills vidare.

Tyvärr har Xbox 360 haft problem med kvalitén så man har inte vågat köpa någon. Tänkte vänta tills Augusti - September då sommaren är slut och skolan börjar igen. Dessutom går de rycken om att Microsoft ska släppa en uppdaterad Xbox 360 som är svalare, förhoppningsvis tystare dvdläsare och möjligtvis en blu-ray läsare. Självklart rykten som inte är bekräftade men jag har inte bråttom med köpet än så jag avaktar.

Permalänk
Medlem

Om man ämnar att spela online, kommer prisbilden för enheterna inte vara så stor då Live-kontot kostar på Xboxen men inte för PS3:an. Så att stirra sig blind på inköpspriset på PS3:an känns inte så smart vid valet mellan konsolerna.

Permalänk
Medlem

Har man en HDTV som är 1080p kan man köra BD i sin fulla upplösning, vilket är väldigt läckert. Varje frame blir skarp som ett foto, vilket märks när man trycker in pause-knappen, och uppskalningen av DVD är helt underbar.

PS3 blir bäst i längden. Mest godis för pengarna och många läckra exklusiva spel, MGS4 är inte det enda, hehe...
PS3 är även tystare än 360 och tar mindre plats, dessutom snyggare designmässigt(inga externa strömlådor) och i menyer (xmb, helt sjukt läckert)

Riktigt enkelt att sätta in fetare diskar och väldigt läckert att visa upp sina foton på PS3(som porträtt t ex, när ansiktsigenkänningen zoomar in automatiskt) och riktigt snygga visualiseringar när man spelar upp MP3:or...

PS3 är lyxigare och mera framtidssäker och det är skönt att slippa månadskostnader eller whatever, den är bara dyrare i själva inköpet, bara filmkvaliten när man ser vanlig DVD är värt det, enligt mig...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Har man en HDTV som är 1080p kan man köra BD i sin fulla upplösning, vilket är väldigt läckert. Varje frame blir skarp som ett foto, vilket märks när man trycker in pause-knappen, och uppskalningen av DVD är helt underbar.

PS3 blir bäst i längden. Mest godis för pengarna och många läckra exklusiva spel, MGS4 är inte det enda, hehe...
PS3 är även tystare än 360 och tar mindre plats, dessutom snyggare designmässigt(inga externa strömlådor) och i menyer (xmb, helt sjukt läckert)

Riktigt enkelt att sätta in fetare diskar och väldigt läckert att visa upp sina foton på PS3(som porträtt t ex, när ansiktsigenkänningen zoomar in automatiskt) och riktigt snygga visualiseringar när man spelar upp MP3:or...

PS3 är lyxigare och mera framtidssäker och det är skönt att slippa månadskostnader eller whatever, den är bara dyrare i själva inköpet, bara filmkvaliten när man ser vanlig DVD är värt det, enligt mig...

Håller med dig fredag till 100 % , helt klockrent.

När spelutvecklarna lär sig göra spelen till ps3 och får de att utnyttja de 8 kärnor som ps3 har kommer 360 inte ha någon chans.

Permalänk
Medlem

Det är som alltid spelen du ska välja efter. Gillar du fler spel som finns exklusivt för 360 så skaffar du en 360, gillar du fler exklusiva spel till PS3 så skaffar du en PS3. Jag har personligen båda och det enda jag använder min PS3a till är att kolla på DVD filmer, då den sköter det alldeles utmärkt. Annars tycker jag fortfarande att utbudet av spel är väldigt glest hos PS3an. Visst, nu säger alla "ohhh MGS4! Omg, omg, omg!" men det är väl det enda riktigt stora, bra spelet (inte spelat det, men hört) såvitt jag vet. Visst finns Resistance också men jag kände att det var väldigt mediokert och "stelt" vad gäller spelkänsla. Motorstorm var i mitt tycke samma sak, upphypat utav bara fan och levde knappt upp till något av det. Bara två exempel, finns säkert fler.

Sen vad gäller onlineläget, visst är det gratis, men det är långt ifrån lika enkelt och smidigt som det är hos 360n.

De spel som kommer till båda plattformar är oftast "bättre" på 360n också, även om det håller på att bättras. Visst är det inte så i alla fall heller, men oftast som sagt.

Så kortfattat: Om mediafunktioner såsom BluRay spelare och bra dvd-uppskalning är viktigt för dig så hade jag kört på en PS3a. Om spelen kommer främst hade jag kört på en X360.

Visa signatur

guisepppe @ Xbox Live.
PSN: guisepppe.
Ahriana @ Azjol-Nerub.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Har man en HDTV som är 1080p kan man köra BD i sin fulla upplösning, vilket är väldigt läckert. Varje frame blir skarp som ett foto, vilket märks när man trycker in pause-knappen, och uppskalningen av DVD är helt underbar.

PS3 blir bäst i längden. Mest godis för pengarna och många läckra exklusiva spel, MGS4 är inte det enda, hehe...
PS3 är även tystare än 360 och tar mindre plats, dessutom snyggare designmässigt(inga externa strömlådor) och i menyer (xmb, helt sjukt läckert)

Riktigt enkelt att sätta in fetare diskar och väldigt läckert att visa upp sina foton på PS3(som porträtt t ex, när ansiktsigenkänningen zoomar in automatiskt) och riktigt snygga visualiseringar när man spelar upp MP3:or...

PS3 är lyxigare och mera framtidssäker och det är skönt att slippa månadskostnader eller whatever, den är bara dyrare i själva inköpet, bara filmkvaliten när man ser vanlig DVD är värt det, enligt mig...

Tar mindre plats är väl ändå att ta i?

Storleken på PS3 är enligt wikipedia cirka 325 × 274 × 98 millimeter och Xbox är enligt Teamxbox 309 x 258 x 83 millimeter.

Nu har jag ingen Xbox så jag kan inte jämföra.

Permalänk

Man köper väll endå inte en konsoll för att den ska ta lite plats ?

Spelen blir bättre och bättre till ps3 och snart hänger inte 360 med , låt se själva.

Permalänk
Inaktiv

Bra exklusiva spel(lite exempel):

PS3
Ratchet and Clank : Tools of destruction
Heavenly Sword
Metal Gear Solid 4
Uncharted: Drakes Fortune
Warhawk
High velocity bowling (motion sensor bowling för 70kr via psn, tycker personligen det är skitkul)

Xbox 360
Halo 3
Gears of War
Mass Effect
Forza 2
Bioshock

Det där är några bra spel till båda konsollerna, kolla upp spelen och fundera på vilka som tilltalar din smak bäst.

Priset skaru inte hänga upp dig på som många sagt, då PS3 inte blir dyrare i längden och dessutom förljer industristandarder i större utsträckning. 360 har dock ett större spelutbud men har du å andra sidan en bra PC så finns många av spelen där vilket inte gäller några av de PS3 exklusiva titlarna.

Jag har båda konsollerna och spelar mycket på båda. Ser inte att den ena är ett självklart val framför den andra. Allt är upp till din personliga smak och tycke.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chilly_schrimp
Tar mindre plats är väl ändå att ta i?

totalt sett kanske det menades, strömk

o

Dold text

lossen inkluderad då alltså.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Varför har dom gjort strömdosan så stor till 360? Kunde den inte ha varit liten och smidig eller vad är det som får den att vara så stor?

Jag är uttråkad idag så jag mätte strömdosan och den är ca 21*7cm och själva sladden är ca 1cm tjock. PS3:ans ström sladd är som den man har till en stationär dator men själva PS3:an är lite större/tjockare än 360.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kr0owe
Varför har dom gjort strömdosan så stor till 360?

och själva sladden är ca 1cm tjock. PS3:ans ström sladd är som den man har till en stationär

tja lite mindre kunde säkert nån annan gjort den, men den ska leverera en hel del också trots allt. så man kan inte riktigt jämföra den med andra mojängers strömklossar.

det är flera olika matningar i, och därmed många kablar. därför blir den lite stel och grov. PS3 har som sagt bara en vanlig 220-sladd, hade dom kört en ojordad kunde den vara ännu slankare.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint