Behålla eller ersätta konfigurationsfiler vid APT-uppgradering?

Permalänk
Medlem

Behålla eller ersätta konfigurationsfiler vid APT-uppgradering?

Hej!

Har funderat på en sak ända sedan jag kom i kontakt med APT när jag började med Debian GNU/Linux för en herrans massa år sedan. Ofta när jag kör en apt-get upgrade så får jag förfrågan om jag vill ersätta en eller flera conf-filer för diverse program.

Vad ska man egentligen välja här?

Om man t.ex. gjort ett massa ändringar i sin apache-conf och den sedan frågar om man vill ersätta den lokala filen med pakethanterarens nyare version försvinner alla ens ändringar då eller hänger de med till den nya conf-filen? Om man väljer att INTE ersätta den så kanske det fattas vissa parametrar/variabler som lagts till i den nyare conf-filen, eller?

Hur funkar detta egenligen? Tacksam för svar!

MVH

Permalänk
Medlem

Om du väljer att installera paketets nya conffil ('Y') så sparas din gamla fil i <conffile>.dpkg-old, väljer du att behålla din gamla ('N') så läggs den nya in som <conffile>.dpkg-dist. Utifrån dessa filer får du sedan manuellt editera ihop de två.
Om du vill ha hjälp att avgöra vilket val som är rätt välj 'D' för att se vad som skiljer filerna åt (man diff för mer info).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NakedApe
Om du väljer att installera paketets nya conffil ('Y') så sparas din gamla fil i <conffile>.dpkg-old, väljer du att behålla din gamla ('N') så läggs den nya in som <conffile>.dpkg-dist. Utifrån dessa filer får du sedan manuellt editera ihop de två.
Om du vill ha hjälp att avgöra vilket val som är rätt välj 'D' för att se vad som skiljer filerna åt (man diff för mer info).

Ah tusen tack!