Komplett lämnar fyra av tio länder

Permalänk
Melding Plague

Komplett lämnar fyra av tio länder

Det norska bolaget Komplett säljer datorkomponenter i ett flertal olika länder i Europa. Från och med idag stänger de dock ett flertal av dessa, men den svenska kommer även fortsättningsvis att finnas kvar och sälja datorkomponenter till de svenska användarna.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt den fortsätter i Sverige då den är en av de största och etablerade online-butiken i Sverige.

Visa signatur

System: R5 5600X, GTX 1080 TI

Permalänk
Medlem

Jag viste inte ens att det fanns så många komplett

Visa signatur

Teori är när man vet allt men inget funkar.Praktik är när allt funkar men ingen vet varför. Här blandas båda, inget funkar och ingen vet varför.

Permalänk
Medlem

Jag trodde att komplett bara fanns i Sverige och var svenskt

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

De sprängde säkert budgeten på utbyggnaden av deras stora robotlager som ni för en tid sedan visade här, hehe.

Permalänk
Medlem

Visste att det fanns norskt men såhär många? jäklar!
Jag handlar på inet.se ist, oftast billigast av alla och frakt 95kr nomather what.

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem

Slutade använda komplett pga. deras fraktkostnader.

Permalänk
Medlem

dom säger ju Nordens största nätbutik eller nått så

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lasershock
Slutade använda komplett pga. deras fraktkostnader.

vad började du använda då?

Permalänk
Hedersmedlem

Dyra fraktkostnader? ke?

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Komplett har för mig varit den bästa onlinebutiken. De har vad jag vet ett väldigt bra sätt att hålla lagerstatus uppdaterad, snabba leveranser och kanske inte billigast med väldigt ofta bra priser och ett stort utbud. Det returärende jag haft gick på mindre än en vecka från jag skickade tillbaks tills jag fick nytt.

De länder där komplett lägger ner är de som ligger längst ifrån lagret alltså (bortsett från Irland). Kanske har med kostnaden och tiden för frakt, vilket gör det svårare att konkurrera?

Permalänk
Medlem

Är datormarknaden på väg nedåt.

Komplett drar ner , Datorbutiken går samman med JME data som upphör och stänger några butiker.

Eller är det så att det är en sådan stor prispress att lönsamheten naggas lite i kanten.

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Medlem

*Pfju* , Irländska butiken kvar. Det är inte så att det finns så värst mycket konkurrens här..

Jag gillar Komplett - bra designad sida, relativt billig frakt, relativt snabba leveranser. Inga halvdolda skumma kostnader ('zen engagement'...).

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twoedge
Är datormarknaden på väg nedåt.

Komplett drar ner , Datorbutiken går samman med JME data som upphör och stänger några butiker.

Eller är det så att det är en sådan stor prispress att lönsamheten naggas lite i kanten.

PC-entusiastmarknaden minskar medans laptops och konsolmarknaden ökar. Konkurser är en stor del till resultat av detta.

Visa signatur

System: R5 5600X, GTX 1080 TI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Highlaj

Jag handlar på inet.se ist, oftast billigast av alla och frakt 95kr nomather what.

Jag med.
Har haft otur med komplett dom gångerna jag då har handlat hos dom.
vilket är 4 gånger, så jag har övergivit dom.
Spelar ingen roll om dom åker ned ^^
Datorbutiken och inet ftw!

Permalänk
Medlem

Tråkigt, men sådan är världen. Måste dock påpeka att jag nästan helt o hållet slutat handla på komplett pga deras fraktkostnader. Bättre med dustin där man kan utnyttja sin studentrabatt. Även db.com är billigare.

Permalänk
Medlem

jag övergav komplett jag också. innan jag beställde min nuvarande dator så jämnförde jag frakt priserna, circka 4 månader sen. komplett hade högst fraktkostnader.

Permalänk
Medlem

Slutade också använda Komplett för något år sen. Nu blir det en variation av Inet / DB och Webhallen.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lasershock
Slutade använda komplett pga. deras fraktkostnader.

tillåt mig att LOL...

För dig som bor i stortstad är frakten i stort sätt ingenting 29;- i hämtbutikerna

Permalänk
Medlem

Bra, då kan Komplett sänka sina priser lite eftersom att deras omkostnader kommer sjunka

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har då inte haft någon anledning alls att handla på Komplett de senaste åren. Priserna utan frakt är inte särskilt låga och räknar man med fraktpriserna blir det bara ännu värre. Det har blivit Dustin och DB för hela slanten. Dustin pga deras suveräna support och studentrabbart, DB för deras priser och mycket bra support.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Avstängd

Har också övergett komplett då dom oftast är dyrare än övriga butiker. Även om fraktkostnaden bara är 29kr så handlar jag från andra butiker.

Blir oftast inet,DB å webhallen(även om webhallen har värdelöst lager, å lite dyrare än andra)

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

Komplett är bra tycker jag. De är inte alls dyra. Helt normala priser, vi kanske snackar en höjdning av priset på några kronor hos komplett.

http://www.prisjakt.nu/fight.php?ftgid1=33&ftgnamn1=Komplett....

Permalänk
Medlem

Komplett, inet, db och webhallen är de jag använder mig av. Webhallen om det är småsaker, annars kollar jag vad som blir bäst pris inkl. frakt av de övriga. Men jag tycker samtliga är mycket bra.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Komplett är bra tycker jag. De är inte alls dyra. Helt normala priser, vi kanske snackar en höjdning av priset på några kronor hos komplett.

http://www.prisjakt.nu/fight.php?ftgid1=33&ftgnamn1=Komplett....

enligt den där är de billigare än dustin i snitt. men med dustinhomes studentpriser så akulle de förmodligen inte ligga före.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Ajdå. Synd att se att UK versionen försvinner. Har rekommenderat komplett.co.uk till ett flertal UK personen under de senaste åren då de letat efter billiga datordelar och de har alltid varit nöjda.

Permalänk
Medlem

problemet med datorbutiken är att de knappt har några grejor hemma vilket gör att man får vänta så länge på sakerna, vilket är ok så länge som man har tålamod .. komplett har oftast det mesta hemma för omgående leverans vilket är trevligt särskilt om man skall beställa många olika grejor

Permalänk
Medlem

Komplett har stort lager o snabb frakt men är lite dyrare på det mesta.Datorbutiken har dåligt med varor på lager men hyffsade priser.Mina favoriter är Inet o Pc komponenter, nästan alltid billigast o bra frakt. Speciellt Pc komponenter som har fri frakt för allt över 5ookr:)

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Lite synd för Europa men jag tror bryr mig inte nämnvärt åt att de lägger ner i andra länder. Komplett är en riktigt trevlig butik med schyssta priser och för mig är det ett självklart val att handla där eftersom man kan hämta grejerna i centrala Göteborg. Dock så tror jag att denna nedgång inom datorbranschen inte bara är av ondo. Tror att rätt många "oseriösa" företag går i konkurs eftersom de inte kan hänga med eller ge kunden det den vill ha och det är jag bara positiv till, färre skitbutiker som klantar till ens beställningar med andra ord.

Visa signatur

[Intel Q9550 2.83Ghz @ 3.6Ghz][Asys P5Q-E][OCZ DDR2 6400SLI 4096MB][Radeon HD4870 1GB][1820GB HDD][Antec P182][Eizo S2431W-E]

Permalänk
Medlem

Har brukt komplett siden dem startet opp i -95?! fram til for ca 2-3 år siden da komplett priser seg ut av markedet her i .se iallefall.

Siste 2 år har det blitt for det meste datorbutiken.com og litt dustinhome.se. og en sjelden gang inet.se

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5