bostadsrätt vs hyresrätt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Säger du detsamma när du vill renovera köket men inte får? Eller när du vill sätta in nya trägolv? Trä blir ju faktiskt slitet och inte alla golv går att slipa.

Sen går det att få 3or på 75 kvadrat betydligt billigare än 2.5 mille i solna beroende på var du bor. Så att bara säga solna och inte skick säger inte så mycket.

De treor som finns till det priset i Solna, i områden där man kan tänka sig att bo, är i behov av renovering, vilket i sin tur medför kostnader och förlorad tid (om man nu inte är en byggis som har tillgång till gratis arbetsmaterial, brinner för sitt jobb och kan tänka sig att jobba på sin fritid). Även om man skulle få tag på en vettig trea för ~2 millar med en månadsavg. på ~3500:- blir boendekostnaden vid en insats på 200K ca 10K i månaden, nästan det dubbla jämfört med hyresrätten. För 5K i månaden kan jag ta att trilskas med värden om eventuella reparationer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Och att renovera ett kök eller fixa ett golv skulle alltså på något magiskt vis vara billigare att betala själv än att värden gör det? För det skall ju en hyresvärd göra om det finns behov av det.

Precis.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem

den bostadrätten jag kollat på är en 2a på 43 kvadrat, 340 000 SEK, 1700 i månaden, 2700 med ränte avgifter ochamorteringar osv ligger i trollhättan så jag kan cykla till kneget på SAAB.

en lika central 2a som hyresrätt skulle gå på över 4000 i månaden.

men som vissa sagt så är bostadsmarkanden ganska så osäker i nuläget, samt jobbet på SAAB är...ja, lite osäkert det med, men jag har ju fast jobb på adecco iaf så:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
den bostadrätten jag kollat på är en 2a på 43 kvadrat, 340 000 SEK, 1700 i månaden, 2700 med ränte avgifter ochamorteringar osv ligger i trollhättan så jag kan cykla till kneget på SAAB.

en lika central 2a som hyresrätt skulle gå på över 4000 i månaden.

men som vissa sagt så är bostadsmarkanden ganska så osäker i nuläget, samt jobbet på SAAB är...ja, lite osäkert det med, men jag har ju fast jobb på adecco iaf så:)

I trollhättan ja. I stockholm så kostar hyrestvåan fortfarande 4000kr
men med ditt 3-4miljoners lån så kostar bostadsrätten dig minst det tredubbla
med andra ord en hel normalsvensks lön i månaden.

jag är själv mycket nöjd med min hyresrätt , en stor 4:a på 95m2 med tomt på ca 50m2 , nyrenoverad och med toppmoderna vitvaror. spisen har 2 ugnar samt varmluft och ånga. tvättmaskin och diskmaskin. för detta betalar jag 5500kr i månaden i stockholms ytterstad.

min polare har ett lika stort radhus , iofs med 3 gånger så stor tomt.
han betalar 19000 i månaden. Då har han dessutom ett limegrönt badrum då huset är från 70talet. vill han ha det till 2000talets standard måste han nog hosta upp en halv miljon i renoverigar och få betala 22-240000 i månaden för boendet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoloth
I trollhättan ja. I stockholm så kostar hyrestvåan fortfarande 4000kr
men med ditt 3-4miljoners lån så kostar bostadsrätten dig minst det tredubbla
med andra ord en hel normalsvensks lön i månaden.

jag är själv mycket nöjd med min hyresrätt , en stor 4:a på 95m2 med tomt på ca 50m2 , nyrenoverad och med toppmoderna vitvaror. spisen har 2 ugnar samt varmluft och ånga. tvättmaskin och diskmaskin. för detta betalar jag 5500kr i månaden i stockholms ytterstad.

min polare har ett lika stort radhus , iofs med 3 gånger så stor tomt.
han betalar 19000 i månaden. Då har han dessutom ett limegrönt badrum då huset är från 70talet. vill han ha det till 2000talets standard måste han nog hosta upp en halv miljon i renoverigar och få betala 22-240000 i månaden för boendet.

jojo, herregud, att en bostadsrätt i stockholm kostar mer än livet det förstår jag, men jag tänkte bara ge exempel på hur det ser ut där jag bor, vi vet väl alla att allt inte kretsar kring stockholm?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moonglum
Man ska aldrig säga aldrig. Om bankerna bestämmer sig för att höja räntorna till 15-20% (ingen omöjlighet, hände i USA på 70-talet), eller inte erbjuder amorteringsfria lån längre så kraschar en stor del av marknaden.

Allting bygger på lånade pengar och blir det svårare att låna så kommer priserna att rasa. Då blir bostadsrätt-ägaren personligen inkallad till banken och uppmanad att hosta upp pengarna eftersom säkerheten sjunker i värde.

Nu pratar jag om Sthlm/gbg/malmö. Där kommer priserna alltid gå upp på sikt.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Och att renovera ett kök eller fixa ett golv skulle alltså på något magiskt vis vara billigare att betala själv än att värden gör det? För det skall ju en hyresvärd göra om det finns behov av det.

Finns det inget direkt behov av det så görs det ju för att man själv känner för det, och har man pengar att dra igång en käkrenovering bara för att man vill så har man nog en tillvaro stabil nog för att det skall vara värt att ha en bostadsrätt. Men under så gott som alla andra omständigheter så har ju bostadsrätt inga fördelar över hyresrätt. Och sitter man dessutom i en situation där det är en fördel att lätt kunna flytta på sig eller byta boende så är ju hyresrätten överlägsen.

Uhm, har i princip aldrig sett en fräsch hyresrätt (som inte var hyffsat nybyggd). Oftast mycket plastmatta och minst 10 år gammalt kök, helkaklade badrum har jag inte sett i många heller. Hyresvärden vill ju knappast hålla lägenheterna snygga, de renoverar när saker förfaller. Göra det själv däremot är inte så dyrt vilket leder till att man få en trevligare bostad.

Ser ingen mening med att bo i hyreslägenhet om man inte studerar, studerar man och inte hade tid att jobba ihop en kontantinsatts mellan gymnasiet och högskolan kan det vara fördelaktigt med hyreslägenhet. Men när man väl jobbar ser jag faktiskt ingen större mening med det.

Sen har ju bostadsrätter mer fördelar än hyresrätter, du kan som sagt renovera när du vill. Dvs ha det snyggt, inte få det renoverat när allt faller i bitar. Du får även ändra planlösningen efter behov, man kan alltså skapa sig ett hem som man själv vill ha det.

Hyresrätt har ju i princip bara fördelen att du enkelt gör dig av med den på kort tid, samt att de är något billigare per månad (vilket i sig bara är fördelaktigt för studenter eller folk med mycket begränsad månadsinkomst då den högre månadskostnaden går tillbaka till dig själv eftersom du betalar av bostaden).

Sen är ju alla som är sambos i en helt annat sits, de har ju utan problem råd med dyrare bostäder då två månadslöner = mycket pengar.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Uhm, har i princip aldrig sett en fräsch hyresrätt (som inte var hyffsat nybyggd). Oftast mycket plastmatta och minst 10 år gammalt kök, helkaklade badrum har jag inte sett i många heller. Hyresvärden vill ju knappast hålla lägenheterna snygga, de renoverar när saker förfaller. Göra det själv däremot är inte så dyrt vilket leder till att man få en trevligare bostad.

Ser ingen mening med att bo i hyreslägenhet om man inte studerar, studerar man och inte hade tid att jobba ihop en kontantinsatts mellan gymnasiet och högskolan kan det vara fördelaktigt med hyreslägenhet. Men när man väl jobbar ser jag faktiskt ingen större mening med det.

Sen har ju bostadsrätter mer fördelar än hyresrätter, du kan som sagt renovera när du vill. Dvs ha det snyggt, inte få det renoverat när allt faller i bitar. Du får även ändra planlösningen efter behov, man kan alltså skapa sig ett hem som man själv vill ha det.

Hyresrätt har ju i princip bara fördelen att du enkelt gör dig av med den på kort tid, samt att de är något billigare per månad (vilket i sig bara är fördelaktigt för studenter eller folk med mycket begränsad månadsinkomst då den högre månadskostnaden går tillbaka till dig själv eftersom du betalar av bostaden).

Sen är ju alla som är sambos i en helt annat sits, de har ju utan problem råd med dyrare bostäder då två månadslöner = mycket pengar.

Med andra ord precis vad jag sade. Sitter man i en tillvaro som är grundligt stabil så är bostadrätt ett alternativ. Är man student, arbetslös, låginkomsttagare eller bara inte fått det där "arbeta i minst 10 år för det är ett jobb man gillar med bra betalt"-jobbet man vill ha så är hyresrätten att föredra. Om man nu inte har pengar att sprida runt dig som godis då.

Btw, du är välkommen att hälsa på 2rok, loftvåning, centrala norrköping och fräschaste lägenheten jag sett vart i (oavsett bostadsform). Hyresvärden betalade omtapetsering, ommålning och fixandet av golven innan jag flyttade in.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Med andra ord precis vad jag sade. Sitter man i en tillvaro som är grundligt stabil så är bostadrätt ett alternativ. Är man student, arbetslös, låginkomsttagare eller bara inte fått det där "arbeta i minst 10 år för det är ett jobb man gillar med bra betalt"-jobbet man vill ha så är hyresrätten att föredra. Om man nu inte har pengar att sprida runt dig som godis då.

Btw, du är välkommen att hälsa på 2rok, loftvåning, centrala norrköping och fräschaste lägenheten jag sett vart i (oavsett bostadsform). Hyresvärden betalade omtapetsering, ommålning och fixandet av golven innan jag flyttade in.

Man behöver ju inte ha arbetat i minst 10 år Men när man klarat av utbildningen och fått fast jobb vilket inte tar så lång tid efter den, då är det ju bara att skaffa nått

Kanske bara jag som e känslig, nu vet jag inte hur det har det, men jag tål varken plastmatta eller halvkaklade badrum Spisar som inte är glashällar eller utan varmluft är ju även det lite för gammalt. Nuvarande lägenhet har tyvärr inte stenskiva i köket, men det får man väl fixa om man bor kvar ett tag.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Man behöver ju inte ha arbetat i minst 10 år Men när man klarat av utbildningen och fått fast jobb vilket inte tar så lång tid efter den, då är det ju bara att skaffa nått

Kanske bara jag som e känslig, nu vet jag inte hur det har det, men jag tål varken plastmatta eller halvkaklade badrum Spisar som inte är glashällar eller utan varmluft är ju även det lite för gammalt. Nuvarande lägenhet har tyvärr inte stenskiva i köket, men det får man väl fixa om man bor kvar ett tag.

Jo men har man et ordentligt stabil tillvaro. D.v.s. ett jobb man vet att man kommer ha ett bra tag (inte haft ett bra tag). Finns det minsta tvivel om att man kommer vara kvar på samma plats ett bra tag så är ju bostadsrätt bara ett hinder.

Jag själv trivs på mitt jobb, och jag är fast anställd, men det är inte ett jobb jag tänkt ha kvar alltför länge trots detta (om jag nu inte avancerar ordentligt ). För mig vore bostadsrätt trevligt att ha, men det skulle kedja fast mig här även fast jag inte är säker påa tt jag kommer junna vara kvar länge nog för att en bostadsrätt skulle vara värt det. Och så är det för många. Det är egentligen bara de i grundligt stabil tillvaro som har fördelar i att bo i bostadsrätt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Och att renovera ett kök eller fixa ett golv skulle alltså på något magiskt vis vara billigare att betala själv än att värden gör det? För det skall ju en hyresvärd göra om det finns behov av det.

Problemet är ju just det att hyresvärden inte alls gör det om det finns behov av det.
Tapetsering var 12e år, det är renoveringen min hyresvärd står för. Spisen är säkert från början av 80talet eller nått.
Vi fick ny kyl när den gamla slutade funka dock. Fick självklart inte välja kyl själv öht utan fick en delat kyl/frys istället för en hel kyl (vi har redan en hel frys som vi köpt själva)...
De var något problem med stammarna för några år sen (2-3). Så Hyresvärden skickade hit några att borta och såga lite i badrummet. Det blev såklart ett stort (1x1m ugnefär) hål i väggen. Det satte dom en träplatta över då de "snart" är dags att byta stammar (fortfarande några år kvar dock...) så de tyckte det var onödigt att fixa ordentligt.

Hyresvärdar är tyvärr inte några jättesnälla tomtar som gör allt för att deras lägenheter ska se fina ut. De är giriga äckel som vill tjäna pengar. Så varför fixa något öht i lägenheterna åt någon som bor där? De bor ju redan där. Flyttar de så finns det en miljard andra som vill bo i lägenheten å i värstafall får de snygga till den lite om ingen av den där miljarden vill bo i den...

Ush va jag inte vill bo i hyresrätt längre! Men men, snart blir det radhus!

Visa signatur

LAN i stockholmv9
http://www.hazard.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jo men har man et ordentligt stabil tillvaro. D.v.s. ett jobb man vet att man kommer ha ett bra tag (inte haft ett bra tag). Finns det minsta tvivel om att man kommer vara kvar på samma plats ett bra tag så är ju bostadsrätt bara ett hinder.

Jag själv trivs på mitt jobb, och jag är fast anställd, men det är inte ett jobb jag tänkt ha kvar alltför länge trots detta (om jag nu inte avancerar ordentligt ). För mig vore bostadsrätt trevligt att ha, men det skulle kedja fast mig här även fast jag inte är säker påa tt jag kommer junna vara kvar länge nog för att en bostadsrätt skulle vara värt det. Och så är det för många. Det är egentligen bara de i grundligt stabil tillvaro som har fördelar i att bo i bostadsrätt.

En sann tomte är vad du är. Men det känns skönt att veta att du aldrig kommer göra dig en kronjävel på ditt boende. Däremot gör du en hyresvärd eller två ett par kronor rikare.

Får en känsla av att du är lagd åt det kommunistiska hållet - men det är ju lite offtopic...

Visa signatur

iPhone 5, iPad 3, Macbook Air

Permalänk
Medlem

I stort sett alla hyresrätter jag har bott/vart i har vart hur fräscha som helst (stockholmsområdet).

Har flyttat in i en hyresrätt med tjejjen nu (2a, 51m2) och kan absolut inte klaga! Har dock kvar min bostadsrätt, men ska försöka bli av med den så snabbt som möjligt.

Permalänk

Som en hyresrätt funkar så står hyresvärden som risktagare för ett par saker - såsom att lägenheterna slits ovanligt mycket, att bostäderna ska börja tappa sitt värde, att räntan ska gå upp mycket, osv. En liten del kan värden ta tillbaka genom ökade hyror men inte alltför mycket pga att hyresgästföreningen håller mot och att hyresgästerna kan flytta därifrån om hyrorna höjs för mycket på kort tid.

Värden tar därför extra betalt för detta risktagande så att han/hon inte går i konkurs direkt. Betalningen är precis som en försäkring alldeles för hög.

I en bostadsrätt så står man för riskerna själv och det lönar sig väldigt tydligt att vara rädd om bostaden. På så sätt lönar det sig alltid att ha bostadsrätt.

Förutsättningen är man klarar av att betala en hög ränta under en tid och att man befinner sig på bostadsmarknaden tillräckligt länge för att bostaden ska ha gått upp i pris. Man kan byta bostad massor av gånger under tiden utan att det gör något (förutom extra mäklarkostnader).

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Kan bara säga grattis till Belga som verkar att ha hittat en av dom bästa hyresvärdarna i Sverige. Är det en privat hyresvärd eller något stort företag?

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk

Stog också i valet mellan en Hyresrätt vs bostadsrätt.
Köpte en lägenhet ist för det har jag mer nytta av i framtiden pga man kan låna på lägenheten osv om man vill / behöver göra de någongån i framtiden. Sen så går man alltid i +++ med en Bostadsrätt för dom ökas i värde hela tiden.., sen kan du renovera lägenehten bygga om den hur du vill när du vill utan att någon behöver bry säg lr klaga.. så blev en bostadsrätt för mig = ) O jag e nöjd!

Hyran blir så klart billigare också om du köper en bostadsrätt.
Min lägenhet är en 2a på 47kvm betalar 2500:- i hyra inklusive kabel tv, vatten osv.

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk

Förstår dock inte hur alla bostadsrätt-promotare säger "hyresrätter suger, man får bara skabb" och sedan säger "bostadsrätt ska det vara, då kan man fräscha upp den efter egna behov!". Är inte det samma sak, fast man får renovera själv sedan? Låter inte som bostadsrättmarknaden har dom fräschaste lägenheterna heller?

Det är verkligen att dra allt över en kant och säga att alla hyresrätter är skit, för så är verkligen inte fallet. Det finns jättemånga fina lägenheter där ute som inte behöver renoveras. Och som jag sagt tidigare, ska man bo långsiktigt ska man ha bostadsrätt, finns ingen anledning att renovera varken hyresrätt eller bostadsrätt om man inte ska bo där länge.

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoBo
Problemet är ju just det att hyresvärden inte alls gör det om det finns behov av det.
Tapetsering var 12e år, det är renoveringen min hyresvärd står för. Spisen är säkert från början av 80talet eller nått.
Vi fick ny kyl när den gamla slutade funka dock. Fick självklart inte välja kyl själv öht utan fick en delat kyl/frys istället för en hel kyl (vi har redan en hel frys som vi köpt själva)...
De var något problem med stammarna för några år sen (2-3). Så Hyresvärden skickade hit några att borta och såga lite i badrummet. Det blev såklart ett stort (1x1m ugnefär) hål i väggen. Det satte dom en träplatta över då de "snart" är dags att byta stammar (fortfarande några år kvar dock...) så de tyckte det var onödigt att fixa ordentligt.

Hyresvärdar är tyvärr inte några jättesnälla tomtar som gör allt för att deras lägenheter ska se fina ut. De är giriga äckel som vill tjäna pengar. Så varför fixa något öht i lägenheterna åt någon som bor där? De bor ju redan där. Flyttar de så finns det en miljard andra som vill bo i lägenheten å i värstafall får de snygga till den lite om ingen av den där miljarden vill bo i den...

Ush va jag inte vill bo i hyresrätt längre! Men men, snart blir det radhus!

Då har man ju en väldigt kass värd, men det finns faktiskt regler som säger att värden måste hålla en godtagbar nivå på underhållet. Har aldrig sagt att hyresrätt är felfritt, det finns kassa värdar precis som det finns bra, och visst är de ute efter att tjäna pengar i så stor mån som möjligt. Men man behöver ju inte finna sig i allt, även om man nu bor i hyresrätt. Jag har haft både bra och dåliga värdar, men aldrig så illa att de slår hål i en vägg och sen inte fixar det. Hade jag vart du hade jag ringt hyresgästföreningen för längesen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av $pike
En sann tomte är vad du är. Men det känns skönt att veta att du aldrig kommer göra dig en kronjävel på ditt boende. Däremot gör du en hyresvärd eller två ett par kronor rikare.

Får en känsla av att du är lagd åt det kommunistiska hållet - men det är ju lite offtopic...

Vad är poängen med ditt inlägg?
Vad har möjligheten till att tjäna pengar på sitt boende med att göra att jag (hittills) inte hittat den där magiska osynliga saken som skulle göra bostadsrätter så mirakulöst mycket bättre? Jag vet inte riktigt vad du gör med ditt boende men jag bor i mitt, inte handlar med det. Jag har dessutom inga lån i miljonklassen bara för att ha någonstans att bo, vilket är rätt skönt.

Och min hyresvärd tjänar nog en hel del, men på vilket sätt skulle det vara fel efter att du föraktfullt spottat ur dig att jag inte gör det? Var det inte så att ägaren skulle tjäna pengar på boendet?

Och mina politiska åsikter har ju faktiskt inte med saken att göra. Jag är fullt kapabel att ha åsikter som inte involverar min politiska dragning. Jag kan se fördelarna i bostadsrätter utan problem, men även nackdelarna som finns om inte vissa omständigheter spelar in, vilket jag också påpekat. Jag föredrar hyresrätt då jag vet att jag kan behöva flytta på mig rätt snabbt, jag vill dessutom inte ha några enorma lån. Det är rätt sunt tänkt vare sig man flaggar rött eller blått.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av data xp
Kan bara säga grattis till Belga som verkar att ha hittat en av dom bästa hyresvärdarna i Sverige. Är det en privat hyresvärd eller något stort företag?

Allmännyttan i Norrköping, hyresbostäder. De är för det mesta ingen hödjare som värd, men just killen som är ansvarig för det område jag bor i är riktigt trevlig vilket jag tror är vad som gör skillnaden.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jo men har man et ordentligt stabil tillvaro. D.v.s. ett jobb man vet att man kommer ha ett bra tag (inte haft ett bra tag). Finns det minsta tvivel om att man kommer vara kvar på samma plats ett bra tag så är ju bostadsrätt bara ett hinder.

Jag själv trivs på mitt jobb, och jag är fast anställd, men det är inte ett jobb jag tänkt ha kvar alltför länge trots detta (om jag nu inte avancerar ordentligt ). För mig vore bostadsrätt trevligt att ha, men det skulle kedja fast mig här även fast jag inte är säker påa tt jag kommer junna vara kvar länge nog för att en bostadsrätt skulle vara värt det. Och så är det för många. Det är egentligen bara de i grundligt stabil tillvaro som har fördelar i att bo i bostadsrätt.

Du behöver inte fastna mer med en bostadsrätt än med en hyresrätt. Den amortering du redan har gjort har du ju igen i extra pengar vid försäljning, så ju tidigare man börjar ha eget boende och amortera, desto snabbare kan man bo billigt i en bostadsrätt. Man börjar ju inte om på lånekarusellen bara för att man flyttar!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Du behöver inte fastna mer med en bostadsrätt än med en hyresrätt. Den amortering du redan har gjort har du ju igen i extra pengar vid försäljning, så ju tidigare man börjar ha eget boende och amortera, desto snabbare kan man bo billigt i en bostadsrätt. Man börjar ju inte om på lånekarusellen bara för att man flyttar!

jo om bostaden man flyttar från sjunkit i värde?;)

EDIT: säg att man vinner pengar på lotto lr helt plötsligt får en hög över, kan man gå in till banken och amortera med de då?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Du behöver inte fastna mer med en bostadsrätt än med en hyresrätt. Den amortering du redan har gjort har du ju igen i extra pengar vid försäljning, så ju tidigare man börjar ha eget boende och amortera, desto snabbare kan man bo billigt i en bostadsrätt. Man börjar ju inte om på lånekarusellen bara för att man flyttar!

Nej börjar om gör man inte. Men man sitter fortfarande fast med att man måste sälja stället om man vill flytta, och där finns det ju en rätt ordentlig risk. Måste man iväg på rätt kort tid så är det inte säkert att man har tid att leta eller vänta på ett bra bud. Det är som med alla andra fastighetsaffärer. beroende på marknad och omständigheter är det inte alls säkert att man går därifrån med någon vinst, eller ens utan förlust. Och om man då dessutom vet att man kan behöva flytta är ju det en risk som iallafall i mina ögon är otroligt onödig.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
jo om bostaden man flyttar från sjunkit i värde?;)

EDIT: säg att man vinner pengar på lotto lr helt plötsligt får en hög över, kan man gå in till banken och amortera med de då?:)

Det beror på vad du har för avtal med banken. Ofta så delar man upp lånet i olika delar och har en avbetalningsplan för det. Om du vill amortera tidigare utan att det är vid en omförhandlingspunkt så kommer du troligen få betala in den ränta banken missar på din amortering som en klumpsumma tillsammans med amorteringen. Ni har ju avtalat om att du ska betala ränta under en viss tid.

Om bostaden har sjunkit i värde spelar eg. inte nån roll om det gäller hela marknaden och man ska använda pengarna för att köpa en ny bostad. Du kan stanna och vänta på att bostaden ska öka i värde, eller så flyttar du och väntar på att din nya ska öka i värde. Det är lätt att haka upp sig på att inte göra en förlustaffär på en bostad, men man ska komma ihåg att +-0 på en bostad är samma sak som - på en och + på en annan med ungefär samma summa.

belga: Som sagt, om man ska använda pengarna till en annan bostad och det är bostadsmarknaden som går dåligt så har man egentligen inte gjort en förlust, än. Om man får en likvärdig lägenhet för de pengar man säljer sin för så har man faktiskt inte gått med förlust, trots att man fick ett mindre belopp för sin än man köpte den för.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bha*
Hyresrätt i Solna, 3:a på 72 kvadrat -> 5500:- i månaden.

Liknande bostadsrätt i Solna, 3:a på 70-75 kvadrat, ca 2,5-3 millar -> boendekostnad vid en insats på 10% ca 13000-14000 i månaden.

Jag vet vad jag väljer iaf.......

Här är egentligen allt man behöver veta när det gäller storstäder. Hyran i Sverige är reglerad, det är den enda boendeform som man inte behöver betala marknadspriser för sitt boende. Det är ju inte så dumt att få tillgång till en lägenhet för en tredjedel av vad den egentligen är värd (marknadspriset), baksidan är att det är 30 år långa bostadsköer i attraktiva områden.

Visa signatur

“All that talk about ‘liberation’ twenty, thirty years ago, all the plotting, all the bodies, produced this, this impoverished broken-down country led by a gang of cruel and paternalistic half-educated theorists.” - Pham Xuan An, former vietcong general, 1999.

Permalänk

Precis, det enda som spelar roll är när man går in och ut från bostadsmarknaden. Alla byten däremellan sker ju i samma prisläge.

Dave R:
Jo, får man tag på en hyresrätt i ett attraktivt område så bor man under marknadspris. Men vilka betalar då prisskillnaden? Jo, det är alla de som bor i hyresrätter i mindre attraktiva områden runt om i Sverige. Så det jämnar ut sig ändå. Dessutom måste man ju slita som ett djur för att få tag på en populär lägenhet och kanske t.om. betala pengar under bordet för att få den. Så då kanske det inte är så billigt iaf.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Nej börjar om gör man inte. Men man sitter fortfarande fast med att man måste sälja stället om man vill flytta, och där finns det ju en rätt ordentlig risk. Måste man iväg på rätt kort tid så är det inte säkert att man har tid att leta eller vänta på ett bra bud. Det är som med alla andra fastighetsaffärer. beroende på marknad och omständigheter är det inte alls säkert att man går därifrån med någon vinst, eller ens utan förlust. Och om man då dessutom vet att man kan behöva flytta är ju det en risk som iallafall i mina ögon är otroligt onödig.

Med en hyresrätt har man ju oftast minst 3 månaders uppsägningstid, så det är ju inte bara att packa väskorna och sticka som du verkar försöka få det till.

Permalänk
Medlem

re

Hur lätt är det att få en HR centralt i sthlm/götet utan kontakter.......

För 90% av oss är det BR eller andrahand som gäller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av head
Med en hyresrätt har man ju oftast minst 3 månaders uppsägningstid, så det är ju inte bara att packa väskorna och sticka som du verkar försöka få det till.

Nej det har jag aldrig sagt. Men 3 månader är iallafall en given tid. Man vet att skulle man behöva flytta så är man därifrån på 3 månader, garanterat. Visst kan man få sålt på en bostadsrätt på den tiden med, men det finns det inga som helst garantier för. Är man då verkligen tvungen att sticka så är det ju inte säkert att man kan få ut det man vill eller behöver för det, vilket då gör en bostadsrätt till en ren förlustaffär. Men det är som jag sagt. Behöver man vara rörlig så är hyrerätten överlägsen, har man en stabil tillvaro så visst, då kan bostadsrätt vara ett bra val det med.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Och att renovera ett kök eller fixa ett golv skulle alltså på något magiskt vis vara billigare att betala själv än att värden gör det? För det skall ju en hyresvärd göra om det finns behov av det.

Finns det inget direkt behov av det så görs det ju för att man själv känner för det, och har man pengar att dra igång en käkrenovering bara för att man vill så har man nog en tillvaro stabil nog för att det skall vara värt att ha en bostadsrätt. Men under så gott som alla andra omständigheter så har ju bostadsrätt inga fördelar över hyresrätt. Och sitter man dessutom i en situation där det är en fördel att lätt kunna flytta på sig eller byta boende så är ju hyresrätten överlägsen.

WOW! Vad har du haft för sjukt bra hyresvärdar egentligen? har aldrig nånsin hört talas som en hyresvärd som lägger nytt golv för att det gamla är slitet och i behov av renovering, det gör dom när golvet knappt är brukbart, vilket innebär att man alltså får lov att vantrivas med det slitna golvet i 5(?) år innan det kanske blir åtgärdat.

Permalänk
Medlem

Re: re

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dUden
Hur lätt är det att få en HR centralt i sthlm/götet utan kontakter.......

För 90% av oss är det BR eller andrahand som gäller

Ingen aning, men jag har hört att hyreskontrakt i Solna går på kring 80kkr för en mindre tvåa. Så ska vi chansa på 300k för ett centralt kontrakt, eller mer?

En fördel för BR är att man i allmänhet är garanterad att slippa soc. fall och liknande människor till grannar.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

1:a handkontrakt i Sumpan (Tulegatan)/Solna (Näckrosen) för en etta på ca 40 kvm går på ca 120-140K (baserat på fyra kompisar som köpt i brist på andra alternativ).

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk

Re: Re: re

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Ingen aning, men jag har hört att hyreskontrakt i Solna går på kring 80kkr för en mindre tvåa. Så ska vi chansa på 300k för ett centralt kontrakt, eller mer?

En fördel för BR är att man i allmänhet är garanterad att slippa soc. fall och liknande människor till grannar.

Väldigt human människosyn du verkar ha. Så alla som går på soc är dåliga människor? Jag har bott på 4 olika hyresställen, och har inte en gång haft stökiga eller på något sätt otrevliga grannar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Duden
Hur lätt är det att få en HR centralt i sthlm/götet utan kontakter.......

För 90% av oss är det BR eller andrahand som gäller

Blev bjuden på runt 10 visningar och fick ett kontrakt på cirka två veckor, utan att stå i någon bostadskö i Stockholm. www.fixakontraktet.se

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX