Torrent klient på ubuntu server?

Permalänk
Medlem

Torrent klient på ubuntu server?

Hejsan, har en server med linux ubuntu server edition på. Tänkte använda den till att stå med några torrenter igång. Men frågan är:
-Vilken klient kan man använda via terminalen?
-Går det att ha någon torrent klient på server edition eller krävs gui?
-Är det svårt att få igång en torrent så det fungerar bra?

Tacksam för svar på någon av frågorna. Rtorrent vet jag att fungerar "bäst" till linux, Men vill ha några alternativ och gärna för-/nackdelar med de olika klienterna..

//Olol

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem

rTorrent helt klart, underbar klient. Transmission finns väl också som CLI om jag inte missminner mig, dock har jag aldrig testat det själv. Sen finns ju Torrentflux-b4art men då har man ett webgui.

Permalänk
Medlem

Torrentflux-b4art Skall jag nog kolla upp lite noggrannare.. Web gui låter ju ganska bra. Men hur tycker det om att vara ihop med webservern apache?

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem

rTorrent är underbart, speciellt för mig då jag ircar och administerar servern i samma puttyfönster som jag har rTorrent i. Finns även ett par webbguis till det.

Ang att köra det på sidan av apache så är det väl bara att välja en annan port.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Okej, så man får välja själv vilken port det skall köras på.. Finns det någon guide eller liknande till rtorrent.. När jag startar det med sudo rtorrent så får jag något felmedelande med error

rtorrent: symbol lookup error: rtorrent: undefined symbol: _ZN7torrent21max_download_unchokedEv

Någon som har något bra tips?

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olol
Okej, så man får välja själv vilken port det skall köras på.. Finns det någon guide eller liknande till rtorrent.. När jag startar det med sudo rtorrent så får jag något felmedelande med error

rtorrent: symbol lookup error: rtorrent: undefined symbol: _ZN7torrent21max_download_unchokedEv

Någon som har något bra tips?

Denna ska fungera:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=54&t=2853

Givetvis får du konfigurera den efter dina behov senare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olol
Okej, så man får välja själv vilken port det skall köras på.. Finns det någon guide eller liknande till rtorrent.. När jag startar det med sudo rtorrent så får jag något felmedelande med error

rtorrent: symbol lookup error: rtorrent: undefined symbol: _ZN7torrent21max_download_unchokedEv

Någon som har något bra tips?

Följde instruktionerna på deras hemsida och det funkade perfekt för mig, startar det dock inte med sudo på min burk.

http://libtorrent.rakshasa.no/ticket/907

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Tack så mycket. Har fått igång det nu..

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem

Transmission i textbaserat? Hörde jag rätt?

Skulle vara kul att prova Transmission i textbaserat. Nog för att rTorrent fungerar bra men jag får aldrig ssl att fungera tillsammans med det..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Transmission i textbaserat? Hörde jag rätt?

Skulle vara kul att prova Transmission i textbaserat. Nog för att rTorrent fungerar bra men jag får aldrig ssl att fungera tillsammans med det..

Har väl aldrig varit något problem att få SSL att lira med rTorrent, vart är det som du fastnar?

su -
cd /etc/ssl/certs
wget <länk till certifikatet>
c_rehash

starta sedan rtorrent såhär: rtorrent -o http_capath=/etc/ssl/certs

Permalänk
Medlem

Oh.. du gjorde det på något sätt mycket lättare än när jag försökt följa de ytterst få guider som finns tillgängliga. Jag ska pröva det där omedelbart när jag kommer hem.. Återkommer med resultat!