Fem moderkort med integrerad grafik

Permalänk
Melding Plague

Fem moderkort med integrerad grafik

Intel, Nvidia och AMD har alla jobbat hårt med att förbättra prestandan på de integrerade grafikkretsarna i sina moderkort. Vi har testat fem små mikro-ATX-moderkort för både Intel- och AMD-processorer för att se vilka som har de bästa förutsättningarna. Förutom att göra prestandajämförelser testar vi även överklockning, filmuppspelning och bildkvalitet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Blir ett Gigabyte i min HTCP till sommaren.
Jättebra test som vanligt!

Permalänk
Medlem

Riktigt bra! Skummat igenom, och detta är ju otroligt användbart när man ska bygga tex en server och vill ha ett bra moderkort med integrerad grafik.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Mohahaha ! vilken tur att man då har Gigabyte GA-MA78GM-S2H !!
men ja undrar över en sak , de nämner i artikel om Hybrid-CrossfireX.
har ett Ati Sapphire HD3870 , det borde väll funka med Hybrid-CrossfireX ?
eller är det bara lägre graffekortsom fungerar med detta ? :S skulle vara intressant eftersom det blir en liten prestandaökning på det hela (inte så mycket men iafl)

Edit : i signaturen finns all min hårdvara ...

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk

Gigabytes kort med 780 känns som ett sjukt bra val till en htpc. det och en av de strömsnåla 65nms prollarna från AMD. mumma.

Synd bara att man redan har en väl fungerande htpc

Visa signatur

E2140 1600@2666, 2 GB Corsari 800MHz 2 GB Kingston 667 MHz, MSI P35 NEO-F, 8800 GTS 320 Mb, 74GB Raptor, 500 Gb samsung, 250 GB Maxtor

Permalänk
Relik 📜

Som många andra har jag en HTPC med precis de komponenterna (Gigabyte-kortet, 4850e), och idag kommer Blu-Ray/HD-DVD-spelaren till den också..
Life is kind of good sometimes.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Synd att Gigabytekortet var slut/restat när jag beställde till morsans nya rigg.
Fick ta Asus för en hundring mer....men kretsvalet verkar jag ha gjort rätt iaf

Överväger själv som flera att använda ett kort med 780-kretsen som bas till en Mediaburk senare.

Permalänk
Medlem

Mycket bra test! Synd bara att ni inte hade någon äldre processor att jämföra med, t.ex 6000+ eller ännu äldre.

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ha ett mATX kort med 2st x16 PCIexpreress 2.0 och inga PCI platser.

Integrerat grafikkort , PCI, ATA och floppy kan dom ju ta bort för att spara plats

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boldtaar
Jag skulle vilja ha ett mATX kort med 2st x16 PCIexpreress 2.0 och inga PCI platser.

Integrerat grafikkort , PCI, ATA och floppy kan dom ju ta bort för att spara plats

Håller med.

Permalänk
Medlem

Känns bra att man haft ett Gigabyte GA-MA78GM-S2H sen dan före lanseringen Störtskön surf/filmdator

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Där kom äntligen rekommenderade märkena tillbaka
Schysst test, är dock på den separata graikkortens väg...

Visa signatur

AMD; [Suck]
Living for :arrow: Quad Core :up:

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evilmonkey
Mohahaha ! vilken tur att man då har Gigabyte GA-MA78GM-S2H !!
men ja undrar över en sak , de nämner i artikel om Hybrid-CrossfireX.
har ett Ati Sapphire HD3870 , det borde väll funka med Hybrid-CrossfireX ?
eller är det bara lägre graffekortsom fungerar med detta ? :S skulle vara intressant eftersom det blir en liten prestandaökning på det hela (inte så mycket men iafl)

Edit : i signaturen finns all min hårdvara ...

Nej, Hybrid CrossFireX fungerar bara med HD3450 och HD2400/HD2600. Jag tycker som jag skrev i testet att Nvidia's lösning där du kan växlar mellan integrerat kort och externt kort hade varit en bra ide. Men jag har en liten ide om att testa igenom vad man egentligen tjänar på det jämfört med AMD's strömsparning på GPU'n. Vi får se om jag har tid någon gång.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Citat:

"Abit inte har kostat på sig en optisk eller analog S/PDIF-utgång,"

jag hade för mig att S/PDIF var digitalt (SONY-PHILIPS Digital Interface)

Citat:

"Asus P5E-VM HDMI
.
.
.
.
SATA 6 st. portar SATA-300 via ICH9R
RAID (SATA) RAID 0, 1, 5 och 10 via Jmicron JMB368
.
.
."

är det inte så att det är IDE chipset som heter Jmicron JMB368
Serial ATA 3Gb/s RAID

Citat:

"This motherboard supports next-generation SATA hard drives based on the new SATA 3Gb/s storage specification. The onboard Intel ICH9R allows RAID 0, RAID 1, RAID 0+1, RAID 5 six SATA connectors."

För övrigt verkar det, som jag ha läst, som en bra recension. Blir nog asus som server/M

Visa signatur

Ett gäng datorer med lite olika prestanda.....

Permalänk
Medlem

Ehh... Jag har ett Gigabyte MA78G-DS3H AMD 780G - det är inte mATX utan ATX. Är det ett sämre kort? Jag gillar inte mATX då de endast har en PCI-E plats (finns undantag, DYRA undantag)

De ser väldigt lika ut med lika integrerade grafik och namnet Gigabyte GA-MA78G-S3H AMD 780G <---> Gigabyte GA-MA78GM-S2H AMD 780G

Det är kul att se allas jubel efter ett sådant test "YES!! Jag har ett sådant moderkort LIFE IS F**KING SWEET!!!" Så om detta test inte genomförts, (vi leker med tanken att detta test aldrig hänt alltså), skulle livet vara surt och bittert med ett otestat moderkort som trotts att det inte var testat ändå presterar det samma oavsett?
AVE IT!

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

jag hade gärna också, som jag såg att någon skrev, velat se sämre processorer, (4800+ nivån, även motsvarandes intel) och de hur det fungerade med HD material.

Permalänk
Medlem

Samma här.

en E-8400 och killa sample.mkv tex.
Oavsett hur man ser det och vilken moralisk ståndpunkt man än tar så är det klippet den heliga gralen för en htpc.
Sen saknar jag en sak till, vilka kan få ut ljud över hdmi?

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

SilentPCReview har testat Gigabyte 780G-kortet specifikt som HTPC. De använde AMD4850E (2.5GHz) CPU, och kom fram till att den kunde underklockas till 1,5 GHz med bibehållen "flyt" i HD.

Testet är några månader gammalt och drivrutinerna har förmodligen förbättrats sedan dess men väl värt att läsa igenom:

http://www.silentpcreview.com/article807-page1.html

Edit: Det kan vara intressant att veta att Gigabyte-kortet använder en bättre ljudkrets (Realtek ALC889A) än andra 780G-moderkort jag hittat. Den är väl inte dramatiskt bättre men brusar åtminstone mindre.

Samma kort i ATX format är identiskt förutom flera kortplatser.

Hare/PeSi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nickecs
jag hade gärna också, som jag såg att någon skrev, velat se sämre processorer, (4800+ nivån, även motsvarandes intel) och de hur det fungerade med HD material.

Testade faktiskt detta rent visuellt med morsans dator.
Jag mätte alltså inget utan tittade bara för att se om allt flöt utan hack osv.

Testade med HDWMV 1080, MKV i 1080 och vanlig dvd....
Detta med 2GB ram (varav 256MB dedikerat till grafikkortet) och en 4800+ X2.

Och det flöt på fint, dock uppemot 60% last på cpun emellanåt men det FLÖT.
Vilket format jag körde med den lasten minns jag inte.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boldtaar
Jag skulle vilja ha ett mATX kort med 2st x16 PCIexpreress 2.0 och inga PCI platser.

Integrerat grafikkort , PCI, ATA och floppy kan dom ju ta bort för att spara plats

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Det är på väg Crossfire brädor på mATX standard

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Upptäckte att Gigabyte har lanserat en förbättrad version av det testade moderkortet. Det heter GA-MA78GPM-DS2H.

Newegg tar 25$ mer för det, men prisskillnaden minskar förmodligen över tiden. Den skiljer sig genom att använda komponenter av allra högsta kvalite och stödjer även 125W (TDP) Phenoms. Den har också 128 MB DDR3 (side port) grafikminne integrerat.

Kortet andas kvalité och förbrukar förmodligen ännu mindre effekt. Verkar perfekt för passivt kyld surf/HTPC med AMD 4850E eller X2 3800+ EE.

Jag har tröttnat på att vänta att det skulle dyka upp högkvalitativa riktigt små moderkort. Det verkar vara dags att äntligen bygga den sedan länge planerade "köksdatorn".

Hare/PeSi

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeSi
Upptäckte att Gigabyte har lanserat en förbättrad version av det testade moderkortet. Det heter GA-MA78GPM-DS2H.

Newegg tar 25$ mer för det, men prisskillnaden minskar förmodligen över tiden. Den skiljer sig genom att använda komponenter av allra högsta kvalite och stödjer även 125W (TDP) Phenoms. Den har också 128 MB DDR3 (side port) grafikminne integrerat.

Kortet andas kvalité och förbrukar förmodligen ännu mindre effekt. Verkar perfekt för passivt kyld surf/HTPC med AMD 4850E eller X2 3800+ EE.

Jag har tröttnat på att vänta att det skulle dyka upp högkvalitativa riktigt små moderkort. Det verkar vara dags att äntligen bygga den sedan länge planerade "köksdatorn".

Hare/PeSi

Oj trevligt.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwedBear
Nej, Hybrid CrossFireX fungerar bara med HD3450 och HD2400/HD2600. Jag tycker som jag skrev i testet att Nvidia's lösning där du kan växlar mellan integrerat kort och externt kort hade varit en bra ide. Men jag har en liten ide om att testa igenom vad man egentligen tjänar på det jämfört med AMD's strömsparning på GPU'n. Vi får se om jag har tid någon gång.

ok ok , ja då är det inget att göra åt saken men tacksam för svaret !

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

Bra test nu när man går i tankarna på en HTPC, men då blir det en BE prolle eller en intel 2180 eller nåt sånt. Vore även kul o se hur dom klarar killer sample, när inte ens min cpu pallar med det klippet i vlc. Skulle säkert gå bra om man fippla omrking lite med nån annan spelare.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evilmonkey
ok ok , ja då är det inget att göra åt saken men tacksam för svaret !

stöd för HD2600pro/xt och HD3650 ska komma enligt AMD själva, men vi får se när det blir.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

klarar X3500 att köra 1920x1200 alltså riktig 1080P med 60hz? inte med 30 för det är faktiskt samma som 1080i har jag för mig.

Permalänk
Medlem

Undviker MSI och Giggabyte. Som bägge inte har bra kvalitet på moderkorten.
Men annars en bra test. :
Undviker ECS och även Asrock numera.
Fast är nog mest en gnällig gammal kärring.
ABIT, A-open och ASUS är dom jag litar på...the 3 AAA

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Stör mig på väldigt många saker.

1. Ingen strömförbrukning uppmätt... Inte så svårt med 99 kr mätare från Cals Ohlson.

2. Ingen djupare indykning i BIOS. Jag tänker främst på vcore till processorn. Jag vill faktiskt kunna veta om jag kan undervolta processorn i BIOS utan att ta till fler mjukvaror som kan leda till instabilitet.

3. Killer sample med fåglar saknas.

Jag kan förstå att man inte kan testa allt och att man på förhand inte kan komma på allt som behöver testas. Men jag önskar att testare åtminstonde kunde fokuser sig på något specifikt tex htpc och testat från det perspektivet... my 52 cents.

Permalänk
Avstängd

Trevligt test. Var mycket nöjd med mitt AMD 690G när jag körde på det i min HTPC.

Angående Gigabyte kortet med Realtek ALC889A så tycker jag det ljudet är värt, jag upplever det trevligare att lyssna på musik på det ljudkortet än det som följde med mitt gamla 690G kort.

Permalänk

Kommentarer kring GA-MA78GM-S2H

Det finns lite olika frågor om moderkort och en del av dem berör GIGABYTE. Detta test fokuserar på microATX och integrerad grafik. Något har en INTEL lösning men GIGABYTE är en AMD AM2+ socket för processor. AMD 780G chipset har blivit ett bra val för de som känner att film är lika viktigt som spel via sin dator, samt att man tänker lite med plånboken. GA-MA78GM-S2H har vunnit många tester, främst för att grafiken är bra nog (DirectX10) och att man öven kan överklocka den bättre än många andra. Vi har tre sidor med utmärkelser på vår hemsida.

MicroATX är väl också att föredra om datorn skall stå brevid den platta TVn i vardagsrummet. För de som inte känner att microAXT erbjuder tillräckligt många portar och expansionsmöjligheter så har vi gjort samma kort i ATX-utförande och det heter då GA-MA78G-DS3H.

Fokus för oss på GIGABYTE har varit Ultra Durable2 tekniken på moderkorten för att göra dem tåliga för överklocking och lite "tuffa tag", vi har solida kondensatorer på GA-MA78GM-S2H men integrerat Ultra Durable2 på GA-MA78G-DS3H. Det finns idéer om dubbla PCI Express 16x portar förutom integrerad grafik men det kommer förmodligen endast finnas på "stora" ATX-alternativ. Ni kommer läsa om inom kort. Sedan finns det flera grafikkort där man lägger dubbla processorer på 1 kort och det blir snabbare så det finns många alternativ att fundera över. Läs gärna lite om Hybrid CrossfireX tekniken för att spara ström, vi har även egen teknik med samma mål och kallar det Dynamic Energy Saver Advanced.

Vi är inte dom enda som gör bra moderkort men tack för alla snälla kommentarer.

MVH/Joachim Davidsson GIGABYTE