Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2002

KDE 3 vs 4

Nu har ju KDE 4 varit ute ett bra tag och KDE 4.1 börjar närma sig.
Så min fråga till er är om det är värt att uppgradera än?

Jag trivs väldigt bra i KDE 3 så jag vet inte riktigt vad som lockar i 4an? Jag avskyr Dolphin (det går ju välja bort) har aldrig skrivbordet öppet så Plasmoids känns onödigt (fast folderviews ser förbannat bra ut) - så finns det något som lockar?

Är det några kompabilitetsproblem eller något jobbigt som strular eller är allt peachy i KDE 4-land?

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2006

kde 3 är en trotjänare och nästan en familjemedlem! den får vara kvar ett bra tag till...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/home
Registrerad
Okt 2002

Jag tycker man kan stanna med 3:an ett bra tag..

Upplever 4:an som lite oslipad, funkar hyffsat men 3:an är ju nästan rock solid.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2002

Jag testade och installerade KDE4 core. Gillade verkligen inte vad jag såg.

Firefox renderade jättefult - det tog ingen hänsyn till QT-temat och såg ut som GTK från 10 år bak i tiden.
Alla fönster renderades konstigt, det var väldigt segt och såg ut som att de hade buggat ur innan de blev normala igen. Kunde inte få en taskbar som tog hänsyn till min dualscreen. Allt känndes fullt och väldigt primitivt.

Det blir utan tvekan att stanna i KDE 3 ett bra tag framöver!

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mancave
Registrerad
Maj 2007

KDE 3 > KDE 4 enligt mitt tycke. Annars KDEmod > KDE 3. Man bara flinar över hur snabbt allt går med KDEmod, helt sinnes!

Fast föredrar att köra XFCE med KDE-core installerat så att KDE programmen fungerar lika bra under xfce och KDE

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2005

I mitt tycke är KDE4(svn)>KDE3, men än så länge finns ingen distro som gjort en lyckad release. Däremot funkar egenkompilerat alldeles utmärkt för det mesta.

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE