AMD lanserar nya Phenom

Permalänk
Medlem

tycker ni:
Phenom X4 9950 BE
och
Phenom X4 9850 BE
är prisvärt ?

Permalänk
Medlem

Har tyvärr mkt svårt att ens vara intresserad av att köpa phenom när rätt så billiga q6600 kan övkerkolockas till 3,0-3,8 ghz...Och den kommer att bli ännu billigare när intel sänker priserna...och tänk bara på nehalem? AMD måste verkligen komma med nåt på cpu fronten...=)

Har byggt datorer till kompisar uteslutande på s775 och intel sedan core arkitekturen kom.... sorry amd=)

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Jag tycker du ska ha kvar ditt 790FX och satsa på en 9950BE (om du verkligen behöver Quad-core...). 790FX är ett chipset som är mycket bättre och tydligen så ska folk ha börjat uppmärksamma nån typ av mikrostuttering med Intel CPUs(har inte en jävla aning utan det här får du allt fråga Gosh om )

Jo med 45nm kommer AMDs Quad-cores baserade på k10 arkitekturen(samma som phenom), ha 3 gånger så mycket L3 Cache alltså 6MB även nån på 8MB om jag inte missminner mig och även en klock på 2,8ghz stock. Prestanda ökningen per mhz ska ligga på ungefär 20%; mest pga den ökade mängden Cache. Så prestanda ökning blir det allt och jag vill en 45nm Dual-Core att leka med

Innan nån lite djävul kommer in kan jag säga att jag inte kan backa upp det jag just sa om AMDs 45nm quad-core dock ska ja ha läst det på antingen TomsHardware eller Anandtech, har jag fel får ni allt visa mig en länk som bevisar motsatsen

AMDs phenoms ska tydligen ge en jämnare upplevelse än intels processorer även om genomsnittsvärdet sänks.

Permalänk

Någon mer än jag tänker på samma situation som när 2900 serien släpptes?

1. De släpper en processor med stor tillverkningsteknik, för att ha något att konkurrera med för tillfället. Denna går varmt/drar mycket ström men visar ett mycket stort potential.
2. De kommer med en billig processor, med mindre tillverkningsteknik och några andra förbättringar (påminner om 3800 serien). Denna kommer prestera någorlunda bra och vara byggd på samma struktur, men inte hålla måttet för att konkurrera prestandamässigt mot konkurrenten.
3. Företaget håller sig diskreta och släpper ännu en ny processor som vinner över konkurrenten både när det gäller pris och prestanda (påminner om 4800 serien).

Det är min teori i alla fall, någon som håller med?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Hej!

Såg nyheten och nu skulle jag behöva en hjälpande hand av er gudar till AMD och hårdvaru-kännare.

Beställde en AMD Athlon64 X2 Dual-Core 5000+ BE för några dagar sedan, dock så är den restad så jag kan fortfarande avbeställa den. Ska jag vänta och se om priset sjunker mera i och med den här nyheten? Gav 640:- för 5000+. Och om jag ska avbeställa, vilken processor ska jag ta? Kan både köra AM2 och AM2+.

Som sagt, skön nyhet om det väger till ens egen fördel

Visa signatur

Senior

Permalänk
Medlem

Nej, det blir nog en 9850BE inom kort, tillsammans med nya minnen. 9950BE ser tveksam ut med 140W TDP - visst, det talar bara för hög hundraprocentig belastning vilket virtuellt aldrig händer, men då har man mer som talar för 9850BE.

Detta förståss om AMD inte har planer att slänga ut 45nm-modeller snabbare än planerat, det vore ju perfekt, men det finns ju anledning till varför det dröjer.

Till artist: Jag tror att en 5000+ (BE?) för 640kr är riktigt jävla bra - lägg till en bra kylare för 399kr så har du en förbannat bra maskin för pengarna - det är ju bara lite mer än häften av en 9850BE. Vågar påstå att en 5000+:a idag är lite fetare än de flesta Quad-Core maskiner i spel om man klockar den en skvätt, och BE-modellerna av både 5000+ och 6400+ har en bra historik med slagkraftiga överklockningsresultat.

Permalänk
Medlem

Mr.Borka

9950BE kommer kosta lika mycket som 9850, den kommer överklocka bättre pga någon timing i processorn och den verkar gå ganska svalt överklockad i jämförelse med 9850BE.

Vet ni varför jag inte tänker köra på Intel 775? Jo för att deras cpu:er må vara snabba nu men inte sedan. Sen sitter man där med en konstig CPU i jämförelse med Nehalem och Phenom.
Man kan inte byta utan att byta moderkort.

Men om man kör på Am2+ så kan man uppgradera till 45nm som eventuellt kommer vara lite bättre än Intel klock mot klock och när nehalem kommer så har säkert AMD något i ärmen att dra fram som förhoppningsvis passar på Am2+. Jag menar, AMD kommer aldrig att halka efter SÅ mycket att de känns som smält smör i burken i jämförelse med Intel.

Med andra ord så tror jag att AMD kommer att växa och växa i sin K10 arkitektur för att den är ju mycket lik en Nehalem, men AMD har fått en tidigare start vilket kanske medför att de besegrar Nehalem i början iaf.

Core2 har nått sitt klimax, inte K10.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Nu har jag i och för sig nyligen köpt E8400or men en annan sak som gör dessa AMD's intressanta är ju att det verkar som man ofta kommer undan med lägre priser även för moderkorten, och det lär ju vara priset för både CPU och moderkort som räknas för de flesta köparna.

Skulle vara intressant med system-energiförbruknings jämförelse med till exempel Q6600.

Permalänk
Medlem

140W TDP för den snabbaste modellen! Till och med så mycket att många moderkort inte klarar av det.

Jag trodde de skulle satsa på snålare processorer istället för att göra effektförbrukande monster. Nu går utvecklingen åt fel håll när man gör CPU som drar så mycket.

Permalänk
Hjälpsam

Läs nyheten, Phenom X4 9350e och 9150e, tar max 65W.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag trodde de skulle satsa på snålare processorer istället för att göra effektförbrukande monster. Nu går utvecklingen åt fel håll när man gör CPU som drar så mycket.

Jo men AMD kör väl inte med samma norm som intel när de listar TDP, så skulle vara intressant med verkliga tester. Jag håller dock med i princip.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Läs nyheten, Phenom X4 9350e och 9150e, tar max 65W.

Läs mitt inlägg, jag nämnde snabbaste modellen.

Men jag var lite ironisk, så ta det inte för allvarligt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Stabilt fick han bara 3.3GHz men det är inte illa för en Phenom. Tror det var med SB600. Vänta bara på SB750, då jädrar.

Rätt så coolt att AMD:s värsting kostar 1800kr medan Intels värsta kostar 11 765kr Jag vet att prestandan skiljer men inte så det motiverar priset

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=283229

Håller med!! Inte är det värt nästan 10 000 för den prestanda skillnaden.

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Mr.Borka

9950BE kommer kosta lika mycket som 9850, den kommer överklocka bättre pga någon timing i processorn och den verkar gå ganska svalt överklockad i jämförelse med 9850BE.

Vet ni varför jag inte tänker köra på Intel 775? Jo för att deras cpu:er må vara snabba nu men inte sedan. Sen sitter man där med en konstig CPU i jämförelse med Nehalem och Phenom.
Man kan inte byta utan att byta moderkort.

Men om man kör på Am2+ så kan man uppgradera till 45nm som eventuellt kommer vara lite bättre än Intel klock mot klock och när nehalem kommer så har säkert AMD något i ärmen att dra fram som förhoppningsvis passar på Am2+. Jag menar, AMD kommer aldrig att halka efter SÅ mycket att de känns som smält smör i burken i jämförelse med Intel.

Med andra ord så tror jag att AMD kommer att växa och växa i sin K10 arkitektur för att den är ju mycket lik en Nehalem, men AMD har fått en tidigare start vilket kanske medför att de besegrar Nehalem i början iaf.

Core2 har nått sitt klimax, inte K10.

Håller fult med. Det fanns 2 anledning till att jag köpte mitt system och det var just att det skulle räcka länge, samt att det kändes fel att köra Intel ^^

Läste att när AMD släpper sin 45nm teknik kommer dom CPUerna vara AM3, dock är detta ett löst rykte.

AM3 kommer att fungera på alla AM2+ moderkort med en BIOS uppgradering (alla med chipset 770 - 790), och även på ett fåtal AM2 kort. Ända skillnaden med AM3 är att den har en minneskontroll för DDR3 minnen och vill man ha det då måste man byta till ett AM3 moderkort.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Tja, för fina budget byggen så duger AMD bra.
Du får ett moderkort för 300-400 kr och cpu priserna börjar på 229 kr.
Fast vill du ha en någorlunda vettig cpu så kostar den ca 600 kr.
Intel moderkortena och cpu blir betydligt dyrare.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Tja, för fina budget byggen så duger AMD bra.
Du får ett moderkort för 300-400 kr och cpu priserna börjar på 229 kr.
Fast vill du ha en någorlunda vettig cpu så kostar den ca 600 kr.
Intel moderkortena och cpu blir betydligt dyrare.

AMD har prestanda men inte lika bra som Intel bara enligt benchmarks. Sedan underskattar många det som 790FX har att erbjuda. AMD tycker jag ligger långt före intel vad gäller utvecklingen av deras moderkort

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Läs mitt inlägg, jag nämnde snabbaste modellen.

Men jag var lite ironisk, så ta det inte för allvarligt.

Ok, tycker nog själv att 140W är i mesta laget.
En trevlig sak som nämndes lite vid sidan av, är att Phenom 9750 har sänkt sin TDP från 125W till 95W, det tror jag de flesta tycker är ett steg i rätt riktning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Tja, för fina budget byggen så duger AMD bra.
Du får ett moderkort för 300-400 kr och cpu priserna börjar på 229 kr.
Fast vill du ha en någorlunda vettig cpu så kostar den ca 600 kr.
Intel moderkortena och cpu blir betydligt dyrare.

http://www.dustinhome.se/Favorites.aspx?list=560937e60e724e25...

1631:- (som student)

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Väldigt mycket för pengarna iaf, får se vad det blir när man ska uppgradera framöver.

Permalänk
Medlem

Bara undrar lite skulle en phenom och en atlonx2 prestera lika i samma klockfrekväns När lika många kärnor används?.

Och kan man gämföra prestandan som att en phenom 9950 presterar som om en athlon x2 skulle vara 9950+ ?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Nej en Phenom är bättre i klock mot klock och en phenom 9950 motsvarar inte en teoretisk X2 9950+.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Någon mer än jag tänker på samma situation som när 2900 serien släpptes?

1. De släpper en processor med stor tillverkningsteknik, för att ha något att konkurrera med för tillfället. Denna går varmt/drar mycket ström men visar ett mycket stort potential.
2. De kommer med en billig processor, med mindre tillverkningsteknik och några andra förbättringar (påminner om 3800 serien). Denna kommer prestera någorlunda bra och vara byggd på samma struktur, men inte hålla måttet för att konkurrera prestandamässigt mot konkurrenten.
3. Företaget håller sig diskreta och släpper ännu en ny processor som vinner över konkurrenten både när det gäller pris och prestanda (påminner om 4800 serien).

Det är min teori i alla fall, någon som håller med?

Intressant iaktagelse hoppas du får rätt om 3an

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Verkligen, kommer köra på den nya Phenom 9950 nu, beställde idag från webhallen !!
Tror AMD kommer bli riktigt bra alltså och jag hoppas de äger upp intel rejält nästa år !!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Någon mer än jag tänker på samma situation som när 2900 serien släpptes?

1. De släpper en processor med stor tillverkningsteknik, för att ha något att konkurrera med för tillfället. Denna går varmt/drar mycket ström men visar ett mycket stort potential.
2. De kommer med en billig processor, med mindre tillverkningsteknik och några andra förbättringar (påminner om 3800 serien). Denna kommer prestera någorlunda bra och vara byggd på samma struktur, men inte hålla måttet för att konkurrera prestandamässigt mot konkurrenten.
3. Företaget håller sig diskreta och släpper ännu en ny processor som vinner över konkurrenten både när det gäller pris och prestanda (påminner om 4800 serien).

Det är min teori i alla fall, någon som håller med?

1. Phenom som den ser ut nu, eller?

2. 45nm-Phenom? Lite bättre prestanda (mer L3 cache iaf) och strömsnålare (hoppas jag).

3. Bulldozer?

Ja, vi får se om du har rätt om trean. Kan bli intressant.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Bulldozer tror jag starkt på Det ryktas även om "Fusion threading" alltså får flera trådar att kunna jobba som 1 tråd, därav gör det enklare för programmerare.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
1. Phenom som den ser ut nu, eller?

2. 45nm-Phenom? Lite bättre prestanda (mer L3 cache iaf) och strömsnålare (hoppas jag).

3. Bulldozer?

Ja, vi får se om du har rätt om trean. Kan bli intressant.

1. Ja
2. Ja
3. Antagligen, tror den heter Bulldozer av en anledning
Gubben är Intel, helt ovetande om vad som hända skall:

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

haha bra bild association minibite3

Permalänk
Medlem

är det verkligen bara amd+ fx moderkort som klarar 125w?

Visa signatur

Thx yorgo för minnena :D

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vihan
är det verkligen bara amd+ fx moderkort som klarar 125w?

Nejdå undantag finns är många äldra modeller samt andra AM2+ kort som klarar det också men har dom inte i huvudet.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Hjälpsam

En tumregel är att dom dyrare korten klarar 125W, det har snarare med att göra hur väl kortet är konstruerat, än vilket chipset som sitter monterat på det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |