Byta eller stänga av/på disk under drift. Krävs omstart för att finna disk igen?

Permalänk
Medlem

Byta eller stänga av/på disk under drift. Krävs omstart för att finna disk igen?

Funderar på att skaffa hot-swap eller en vanlig enkel h-diskracket till min linuxserver.

Anledningen till detta påfund är att jag vill kunna stänga av disken när den inte används. Det kommer användas kanske 1-2ggr i veckan och ska egentligen bara vara masslagring för mediafiler. Eftersom den kommer användas så sällan känns det onödigt att ha den igång 24/7.

Nu undrar jag om det är möjligt att göra på detta vis och om linux kan hitta disken utan att behöva starta om ifall disken varit avstängd?

Jag har funderat på en sådan här enkel pryl: http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=DK-425

vad tror ni?

mvh
benkaboy

Permalänk
Medlem

Bör väl räcka att avmontera och sedan montera disken igen då den skall sättas i bruk, känns som det bör räcka i teorin iaf

Har själv en IBM server hemma med 6st SCSI hotswap, kör FreeBSD på den men har faktiskt aldrig behövt "hotswappa" nån disk, så har inte ens tänkt på tanken...

Visa signatur

E6600 2.4GHz @ 3.2GHz | 4GB 800MHz DDR2 | X1950XTX 512MB @ 695MHz GPU, 2.2GHz mem | WD Raptor | Asus P5B-E | 600W CT600 | FreeBSD & Vista Dual boot
IBM Thinkpad 560X - OpenBSD | Fujitsu Siemens Amilo D - FreeBSD | PSP 4.01-M33 | WRT54GL OpenWRT Kamikaze | iPhone | IMS/SS7 Developer

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt hotswappat en SATA disk i FreeBSD helt utan offeciellt stöd för det från varken moderkort eller disktillverkare. Men man kan inte bara rycka ut hej vilt, man får genomföra vissa steg för att koppla från devicen snällt (atacontrol)

Den satt dessutom i en RAID1 (geom-mirror)

Permalänk
Medlem

Re: Byta eller stänga av/på disk under drift. Krävs omstart för att finna disk igen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Anledningen till detta påfund är att jag vill kunna stänga av disken när den inte används. Det kommer användas kanske 1-2ggr i veckan och ska egentligen bara vara masslagring för mediafiler. Eftersom den kommer användas så sällan känns det onödigt att ha den igång 24/7.

Nu undrar jag om det är möjligt att göra på detta vis och om linux kan hitta disken utan att behöva starta om ifall disken varit avstängd?

Jag har faktiskt aldrig testat att göra så med en intern disk, däremot gör jag det mot en USB disk och fungerar det alldeles utmärkt även om I/O'n blir (jämförelsevis) låg - och därmed ökad tid för kopieringen. Så om det tar 30 minuter med USB mot en intern disks (kanske) 7-8 minuter så må så vara. Det löser mitt problem, och det är enkelt; mount bla bla, cp -dpR /hit/* /dit/ ; sync ; umount
Klart.

Jag kör så enbart för husfridens skull; Frugan är pseudo-paparazzi och har hyllmeter med fotoalbum, och sedan fyra år tillbaka är det digitalkamera som gäller, ergo massa bilder på servern. Skulle dom bilderna gå åt h*****e så skulle vårt äktenskap antagligen gå samma håll, haha. I praktiken har detta inneburit att "vårt" (=hennes) fotosamtlings totala samling bilder nu ligger på arbetsstationen... som hon säkerhetskopierar till servern... som jag backupar med en gammal DAT'are (12/24, men skall ersättas av en LTO1:a eftersom jag tycker det är trist att byta band)... som jag kopierar till en usb disk som normalt förvaras på mitt jobb (så det finns en kopia utanför lägenheten).. *Pust* Så mycket jobb för ett gäng bilder, jag blir trött bara jag läser om det..

Visa signatur

WS: ASUS P7P55D/i5-750, Hydro H50, XFX6950/2GB, Intel X25-V/2Tb lagring, Corsair VX-550
Server: ASUS, AMD Athlon64 X2 6000+ Scyte Ninja, NVidia GS8400Silent, 2Gb ram, ~4Tb SATA, 500W, CM Stileo500 (tyst)
"-Sometimes all that is needed is a high five. In the face. With a chair!"

Permalänk
Medlem

jag har hotswappat en disk på (P)-ATA en gång genom att bara unmounta, använda hdparm för att stänga av IDE-kanalen, byta disk och initiera IDE-kanalen igen. Det gick rätt smärtfritt.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.