Returnera en vara - skicka som företagspaket?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2002

Returnera en vara - skicka som företagspaket?

Jag har köpt en skärm från Multitronic som jag nu vill returnera. De skriver i ett mail att jag ska skicka tillbaka den som företagspaket via Posten. Jag har letat på Postens hemsida, men vad jag kan se så måste man vara "avtalskund" för att kunna skicka företagspaket.

Någon som vet hur man sköter det här med returnering? Jag har aldrig behövt skicka tillbaka en vara till ett företag förut.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2007

Nja man behöver inte vara företagskund för att kunna skicka företagspaket. Att skicka företagspaket innebär bara att posten kör ut varan till företaget istället för att företaget ska åka till posten och hämta det. Du ber bara om att skicka paketet som företagspaket när du är inne hos posten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2002

Jaha, men kan du hitta via Postens hemsida hur mycket det kostar, isåfall? För jag blir verkligen inte klok på deras prisuppgifter. Paketet ifråga väger 10-11kg och mäter 55x28x70cm, och ska skickas till Finland.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Swedland
Registrerad
Maj 2006

typ 600kr kanske...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför datorn
Registrerad
Mar 2003

Altsså de flesta företag har ju redan ett avtal med posten att de ska få sina paket utkörda.

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

Varför skall du skicka den till Finland?
Har någon där köpt den åt dig?

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung/Crucial 6TB | NAS: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2005

Om det handlar om ett garantiärende tycker jag att du ska be dom om en förbetald fraktlapp. Bara att klistra på paketet och stega in på posten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frysern
Om det handlar om ett garantiärende

"Jag har köpt en skärm från Multitronic som jag nu vill returnera"

tämligen uppenbart att det inte är ett garantiärende

Postpaket landar som sagt på strax under 600kr, DPD är billigare men jag har noll koll på villkoren, Posten borde veta vad som blir billigast

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
typ 600kr kanske...

Hjälp! Så mycket?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Altsså de flesta företag har ju redan ett avtal med posten att de ska få sina paket utkörda.

Det här gäller ju att jag ska skicka tillbaka en vara till företaget?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Varför skall du skicka den till Finland?
Har någon där köpt den åt dig?

För att Multitronic är baserade i Finland. De gav mig en adress i Finland att skicka paketet till.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
"Jag har köpt en skärm från Multitronic som jag nu vill returnera"

tämligen uppenbart att det inte är ett garantiärende

Postpaket landar som sagt på strax under 600kr, DPD är billigare men jag har noll koll på villkoren, Posten borde veta vad som blir billigast

Inte garantiärende som sagt, bara jag som är missnöjd med en produkt och vill utnyttja min ångerrätt.

600kr är ju helt sjukt, det är ju knappt nån idé med distansköpslagen då. Vad är DPD?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

wh00t?

Du menar alltså att du köpt produkten från Multitronic Sverige AB
(www.multitronic.se) och tvingas skicka den till Finland?

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung/Crucial 6TB | NAS: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jun 2008

om skärmen har skickats direkt till kund från finland skall den också retuneras dit, däremot om dom skickat skärmen från sverige är det lite konstigt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BegZ
om skärmen har skickats direkt till kund från finland skall den också retuneras dit, däremot om dom skickat skärmen från sverige är det lite konstigt.

Har du köpt varan av ett svenskt företag skall du fan inte
behöva returnera till ett annat land.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
wh00t?

Du menar alltså att du köpt produkten från Multitronic Sverige AB
(www.multitronic.se) och tvingas skicka den till Finland?

Ja.

Jag tycker det är ganska orimligt att det ska kosta ~600:- frakt till Finland, plus "avdrag för kreditkorts- eller direktbetalning (-4%)", = totalt mer än 800:- att utnyttja distansköplagen för att ångra ett köp. Det känns lite poänglöst då.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002

Är det just att varan ska returneras till Finland som gör det så dyrt? Tycker iaf att det låter mycket med 600 kr frakt.

Sen tycker jag att det låter tveksamt att de verkligen kan hänvisa dig att skicka paketet till Finland.

Om det är så att ett svenskt företag (Multitronic Sverige AB är ju svenskt, och är det företag som varan faktiskt är köpt av) kan välja att köparen vid utnyttjande av ångerrätten ska returnera varan till en valfri ort i världen så är ju det en påtaglig lucka i lagen, som kan göra det helt orimligt för konsumenten att faktiskt utnyttja denna rättighet.

Om det dock är så att fraktkostnaden inte skiljer nämnvärt jämfört med en svensk adress så är det väl inget att bråka om.

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hovmantorp
Registrerad
Jun 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rufs
Ja.

Jag tycker det är ganska orimligt att det ska kosta ~600:- frakt till Finland, plus "avdrag för kreditkorts- eller direktbetalning (-4%)", 4% av = totalt mer än 800:- att utnyttja distansköplagen för att ångra ett köp. Det känns lite poänglöst då.

Avdrag för kredit eller direktbetalning får inte företaget göra så påtala det vänligt men bestämt och citera följande ifrån Distansavtalslagen:

------------
14 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, skall näringsidkaren snarast
och senast inom 30 dagar betala tillbaka vad konsumenten har betalat till nä-
ringsidkaren. Tiden skall räknas från den dag då näringsidkaren tog emot va-
ran eller, vid avtal om en tjänst, konsumentens meddelande om att avtalet
frånträtts.
------------

Vidare kan inte företaget kräva att du ska skicka varan till nån annan än näringsidkaren dvs företagets adress. Se nedan citat:

-----------
Verkan av att konsumenten utövar sin ångerrätt
13 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, skall konsumenten lämna eller
sända tillbaka varan till näringsidkaren.
-----------

I mina ögon så är Multitronic oseriösa som inte följer gällande konsumentlagstiftning som man får hoppas beror på ovetskap :confused:?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2002

Vad det gäller att skicka paketet till Finland så var det ju även därifrån det kom när det skickades till mig. Multitronic är ju från början ett finskt företag som har ett kontor i Sverige också numera. Jag tror att de skickar allting från lager i Finland dock. Jag vet inte om jag då kan begära att få skicka det till deras adress i Stockholm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Citat:

Vad det gäller att skicka paketet till Finland så var det ju även därifrån det kom när det skickades till mig. Multitronic är ju från början ett finskt företag som har ett kontor i Sverige också numera. Jag tror att de skickar allting från lager i Finland dock. Jag vet inte om jag då kan begära att få skicka det till deras adress i Stockholm.

Grejen är ju att du beställde varan av det svenska företaget (Multitronic Sverige AB), inte det finska (Multitronic Oy)...

Det är ju helt deras val att skicka varan till dig från Finland, och då är frågan om du verkligen ska behöva drabbas av det.

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2007
Citat:

Men har du beställt varan från Svenska multronic, för det framför ingenstans?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002
Citat:

Komplett skickar från Norge eftersom lager och huvudkontor ligger där.
Men alla returer skickas till deras kontor i Göteborg.
Det är så det skall fungera.

Som jag ser det är att trådskaparen skall behöva betala 800:- för
retur är ett sätt av dem att få folk att överväga returer.

Så s****s oseriöst!

Kontakte dem igen, står de fast vid förfarandet, kontakta din konsumentvägledare och gå vidare till ARN om det behövs.
Såna här metoder skall utrotas.

Alla paket skickas från Multitronics huvudkontor och lager i Finland, för mellanhantering i Stockholm, och sedan slutleverans till kund.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stan
Registrerad
Mar 2004

Men på hemsidan står det ju att de ska skicka en fraktsedel till dig? Det tolkar jag det i alla fall som. Och om du får en fraktsedel lämnar du ju bara in det på posten?

Eller stämmer det inte alls?

http://www.multitronic.se/main.php?id=return_guide

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Aug 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Men på hemsidan står det ju att de ska skicka en fraktsedel till dig? Det tolkar jag det i alla fall som. Och om du får en fraktsedel lämnar du ju bara in det på posten?

Var ser du att de skickar en fraktsedel?

Menar du PDF-dokumenetet, så antar jag att det bara är adressuppgifter samt något referensnummer för att hålla koll på returen.

Fractal Design Define R3 | Gigabyte GA-990FXA-UD3 | AMD Phenom II X4 965 BE @ 4 GHz | 16 GB Crucial Ballistix Tactical DDR3 1866 MHz | Gigabyte Radeon 7950 Windforce 3GB x 2 @ CF| EVGA SuperNova 850 G2 | Intel 330 120 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | OCZ Vertex 3 90 GB SSD | Intel 335 180 GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NorBiz
Men har du beställt varan från Svenska multronic, för det framför ingenstans?

Ja, från svenska Multitronic.

Citat:

Jag har varken fått någon fraktsedel eller något pdf-dokument, däremot har jag via mail fått returnummer och adress i Finland dit det ska skickas, samt instruktioner hur jag ska packa.

Nu väntar jag på mailsvar om mina funderingar.

Åh, vad olägligt det här är, jag som ska åka på semester om några dagar. Har varken tid eller lust att krångla med sånt här.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2003

Alla paket skickas från Multitronics huvudkontor och lager i Finland, för mellanhantering i Stockholm, och sedan slutleverans till kund.

Då har dom väl ett kontor i stockholm, som komplett t ex ?

Corsair Carbide 200R chassi med 2x120mm
i3-4370 @ 3,8GHz, 8GB DDR3
Asus Geforce GTX 1050 Ti 4GB
Windows 8.1 64Bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stan
Registrerad
Mar 2004
Citat:

Nu väntar jag på mailsvar om mina funderingar.

Har du ringt på 08-55803880? Brukar vara mer effektivt än att maila.

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2002
Citat:

Har du ringt på 08-55803880? Brukar vara mer effektivt än att maila.

Nej, har inte gjort det än.

Nu var jag på Posten för att fråga vad det kostar att skicka ett 11 kg paket till Finland direkt till ett företags dörr. De sa då att det inte gick, att Posten inte hade den tjänsten. Stämmer det verkligen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stan
Registrerad
Mar 2004

Men ring Multitronic...

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Västkusten
Registrerad
Mar 2008
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2002

Jag har haft både mailkontakt och ringt...killen som svarade i telefon kunde dock inte svara på mina frågor, skulle återkomma, sa han.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2007

Tror nog du får sätta lite press på företaget för detta är ju en ren konsumentfråga och de bör nog följa konsumentköpeslagen dvs inte be kunden skicka till Finland. Antingen ere du som inte är kapabel att hålla en diskussion med företaget eller så det något knas med företaget.