Windows tappar mark

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
1gb ram är inte "fet mycket" idag, 512mb är rent ut sagt uselt idag, har du sett vad 2gb minnena kostar idag?

På en bärbar tycker man att 1GB ska räcka mer än väl.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

varför krångla när windows fungerar med allt på datorerna!
det bror ju helt på vilken user man är , är man en casual som de flesta är använder man ju windows, mac mer om man gillar design och linux om man gillar programering och att kunna styra över sin egen dator istället för att bli styrd själv

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

Testade Ubuntu för ett tag sen men tyvärr visade det sig vara besvärligt att få all hårdvara att fungera. Vista har fungerat väldigt bra för mig. Det är inte perfekt men det är bättre än Linux på skrivbordet i min mening. Om jag skall byta plattform ligger OS X bättre till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pecka1
Testade Ubuntu för ett tag sen men tyvärr visade det sig vara besvärligt att få all hårdvara att fungera. Vista har fungerat väldigt bra för mig. Det är inte perfekt men det är bättre än Linux på skrivbordet i min mening. Om jag skall byta plattform ligger OS X bättre till.

Vad var det som inte ville fungera?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Dom flesta maskinerm ed antien intel eller nvidia eller cia chipset fugnear rakt av. AMD vet e fa n eller föra ati då är nog ltie sådär med och har varit rent ut sagt uselt för itiden specielt åd det fans i laptops. Vet polaren ahde å det gick itne ens å köra grafik drivisarna för det fans inga drivisar till APG bussen mm alltså sydbrygan och nordbryggan saknade i princi pallt stöd i världen.

Men som sagt intel, via och nviida brukar fungera rakt av i ubuntu såida du inte har the latest and grates då sådan distar där allt är färdigt ofta laggar efter gämförtm ed tex gentoo där du kan välja senaste otestade pakceten direckt då det är ricktat åt att var mer confogurerigsbart och för mer avancerade användare.

Men en del udda hårdvaror kanske itne fungerar i linux men håller man sig tll mer kända grejor är detsällan nåt strul. Får passas sig för knepiga chips på nätverkskort och trådlösa kort och sådant bara eller redigt udda ljudkort och liknande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brajan
Jag kan inget annat än att hålla med Gelantious. Jag tror att den här statistiken är lite felaktig.

Jag tror och är nästan helt säker på att Gnu/Linux har mer andel på marknande än vad som nämns i den där satistiken.

De tror jag inte, statistiken visar enbart desktop OS. Som server OS är nog Linux betydligt vanligare men som desktop är det väldigt ovanligt. Hur många är det här på forumet som kör Linux som desktop OS? Typ 1% kanske och då är det ett forum med enbart datorentusiaster.

Linux som desktop OS kommer aldrig att bli stort. Som server OS kommer det säkert växa till sig och bli ännu större men att varje svennson ska använda det ligger långt långt bort. Det kommer alltid vara mer avancerade användare som använder Linux privat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
På en bärbar tycker man att 1GB ska räcka mer än väl.

det spelar ingen som helst roll om det är en bärbar dator eller stationär dator. Skulle jag köpa en bärbar dator med mindre än 2gb ram så skulle jag tveklöst lägga ner några hundra till för att komma över denna magiska gräns.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sunnis
Linux som desktop OS kommer aldrig att bli stort. Som server OS kommer det säkert växa till sig och bli ännu större men att varje svennson ska använda det ligger långt långt bort. Det kommer alltid vara mer avancerade användare som använder Linux privat.

jag tror att det ligger närmare in i framtiden än du tror, då allt fler billiga datorer i kategorin 2000-3000kr, där varje krona räknas, så vill man inte spendera pengar på en windows licens. Linux kommer att komma, som en snöboll som blir allt större när den rullar ut för en snöig backe.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

ööh..linux är lätt större än så! Tror inte fullt ut på den där statestiken..

Ubuntu/debian är bra och nice som fan..körde det innan MEN jag får absoult inget bra ljud som jag önskar vilket jag anser vara väldigt viktigt så övergick jag till xp igen. Lite synd :/ men men..vista kommer jag aldrig att försöka mig på igen. Sitter då hellre i Lynx o surfar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brajan
Vad var det som inte ville fungera?

Var drivrutiner till X-fi. Fann ju en betadrivrutin man kunde kompilera själv men när jag såg det tappade jag sugen. Tiden då det var spännande att hacka i textfiler för att få ett ljud- eller grafikkort att fungera är förbi för mig antar jag :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Var drivrutiner till X-fi. Fann ju en betadrivrutin man kunde kompilera själv men när jag såg det tappade jag sugen. Tiden då det var spännande att hacka i textfiler för att få ett ljud- eller grafikkort att fungera är förbi för mig antar jag :/

det finns helt enkelt några hårdvarutillverkare som man ska undvika om man är intresserad av linux.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Hjälpsam

Det jag ogillar med Mac är att deras hårdvara är sluten och att dom har en så stor advokatkår.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

WIndows 90%, och av dessa är säkert 80% Windows XP?
Bara en spekulation, men nån som vet?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Det enda som hindrat mig från att gå över helt till (K)ubuntu är spelstödet. Dock finns ju "wine" http://www.winehq.org/ som är en opensource implementation av windows. Med denna kan man faktiskt lira många windowsbaserade spel på en linux dist. Det finns en lista (AppDB) på deras hemsida med de spelen som är testade och huruvida de fungerar eller inte.

Så det händer faktiskt en del på spelsidan även när det gäller linux. Kanske blir det Kubuntu till hösten även för min del...

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965BE @3,9GHz &1,47V | Club 3D Radeon HD 4870 512MB | 8192MB Mushkin XP2-6400 | Corsair CMPSU-750HX | MSI DKA790GX Platinum | Seagate Barracuda 7200.10 320GB | Seagate FreeAgent 500GB | NOCTUA NH-U12P | G15v2 + G7 ("carbon fibre-look") | Cooler Master Cavalier 3 Black | Logitech X-230 | Samsung SyncMaster 204B
HTPC:AMD X2 4850e | Corsair TWIN2X 6400C4 | GeForce 7900GT | Asus M2N-E | iMon Inside |

Permalänk
Hjälpsam

Ni som kör Ubuntu, funkar 64 bitar utan problem nuförtiden?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StörmarN^
Hmm tror fan nästa dator blir en mac

Näst person att bli avstäng på forumet
Här älskar vi bara riktiga PC!

Mac är bra OS men tycker ändå det ofta 90% media hype som gör att Appel säljer. Onödigt dyrt är det också!
Kommer aldrig gå från PC till en Appel dator även om de nu x86 Intel CPU.

Ge mig lite fler spel till Linux och jag går över helt till det.
Creative måste också fixa 32bit drivrutiner till sina X-Fi kort men de är för lata

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
det finns helt enkelt några hårdvarutillverkare som man ska undvika om man är intresserad av linux.

Just Creative skall man väl även undvika, om man är intresserad av Vista.
Ja kanske man skall undvika dom överhuvudtaget.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker att det ASUS gör är framtiden för Linux och operativsystem i allmänhet där dom helt enkelt bygger in det i hårdvaran.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd

Tror nog att fler byter över till Mac nu för tiden då PC ändå är en död spelplattform.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Ni som kör Ubuntu, funkar 64 bitar utan problem nuförtiden?

Hmm, det enda jag märker är icke-opensource webbläsar-plugins, nämligen Flash och Java som är lite svårt att få att fungera perfekt. (Fast det funkar delvis).
Tycker (tyvärr) gemene man ska köra 32-bitars Linux tills det finns 64-bitars Flash-plugin. Man har väl samma problem på 64-bitars Windows btw?

Ett alternativ är att köra 32-bitars Firefox på 64-bitars Linux, vissa grejor funkar bättre då, andra sämre.

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem
Citat:

Just Creative skall man väl även undvika, om man är intresserad av Vista.
Ja kanske man skall undvika dom överhuvudtaget.

Att de strular med Vist och EAX tycket jag inte Creatives fel ut Microsofts.
MS ville av någon anleding inte ha något stöd för hårdvare accelererat 3D. Vilket ha fått Creative att försöka skapa en brygga runt problemet som MS skapat. (Creative alchemy)
Men jag tycket Creative kunde ha skött det på ett bättre sätt mot sina kunder.
Sedan finns det mycket annat och klaga på oss Creative. De är dåliga på att uppdatera drivrutiner och att erbjuda komplett sådana från sina hemsida.
Mitt X-FI går inte att koppla till audio-frontpanel i chassit vilket känns väldigt 90-tal när jag måste krypa runt på golvet för att växla mellan datorhögtalare/TV/headphones.
Det är synd att Creative äger EAX och inte vill dela med sig av EAX ver. 5.0 till andra, Man borde skicka konsumentverket på dem så de blir lite mer konkurrens för oss gamerz som vill ha bra ljud.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boldtaar
Att de strular med Vist och EAX tycket jag inte Creatives fel ut Microsofts.
MS ville av någon anleding inte ha något stöd för hårdvare accelererat 3D. Vilket ha fått Creative att försöka skapa en brygga runt problemet som MS skapat. (Creative alchemy)
Men jag tycket Creative kunde ha skött det på ett bättre sätt mot sina kunder.
Sedan finns det mycket annat och klaga på oss Creative. De är dåliga på att uppdatera drivrutiner och att erbjuda komplett sådana från sina hemsida.
Mitt X-FI går inte att koppla till audio-frontpanel i chassit vilket känns väldigt 90-tal när jag måste krypa runt på golvet för att växla mellan datorhögtalare/TV/headphones.
Det är synd att Creative äger EAX och inte vill dela med sig av EAX ver. 5.0 till andra, Man borde skicka konsumentverket på dem så de blir lite mer konkurrens för oss gamerz som vill ha bra ljud.

Lite offtopic nu kanske?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Det jag ogillar med Mac är att deras hårdvara är sluten och att dom har en så stor advokatkår.

Jo det är som om Microsoft skulle börja med egen licensierad hårdvara och låsa det till Windows, alltså Apple i ett nötskal 100% skit (ursäkta språket).

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Jag tycker att det ASUS gör är framtiden för Linux och operativsystem i allmänhet där dom helt enkelt bygger in det i hårdvaran.

Absolut. Kanske är dagens gigantiska operativsystem på väg bort.

Permalänk
Avstängd

Gates passar på att lämna skutan när den börjar ta in vatten, hoho.

Då ser det ut som att det sket sig först efter att han lämnade ms.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Avstängd

Räknas iPhone & Playstation som os?
Jovisso, iphone men inte fan ps va?

Visa signatur

AMD; [Suck]
Living for :arrow: Quad Core :up:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Att det var så många mer som använder mac os än Linux trodde jag inte, jaja Linux lär ju passera Mac os inom dom närmsta åren.

hahahaha! yeaaah...right.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Det hela sitter i Linux nördarnas händer och så länge som dom nobbar spelutveckling har dom alltid sina drömmar om världsherraväldet.

Skämt å sido, men inga geeks nobbar spelutveckling på Linux plattformen. De flesta här är nog medvetna om vilka enorma summor pengar som ligger bakom flertalet PC spel; en gigantisk industri där spel samtidigt är en av hårdvarutillverkarnas bästa reklampelare. Det räcker alltså inte med att "nördarna slår sig samman" och vips så dyker konkurrenskraftiga spel upp.

Avslutningsvis ett litet tips om ett nytt och humoristiskt spel: http://www.playgreenhouse.com/featuredGame

Demon fungerar utmärkt i Linux, och jag funderar på att stödköpa spelet än om jag nästan aldrig har tid för spel. Jag tror att den här typen av spel, cross-platform ifrån grunden, kommer att öka.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Tror nog att fler byter över till Mac nu för tiden då PC ändå är en död spelplattform.

Jaha, spelar på min PC varje dag. Just nu var det AoC och tänkte nu spela lite Mass Effect innan jag borstar tänderna, tvättar penis och lägger mig. Ser även fram emot uppföljarna till Mass Effect, Fallout 3, Starcraft 2, Diablo 3, HL2-EP3 mm mm. Gillar även att min spelmaskin gör mina bankärenden, surfar, ger mig hyheter på alla plan jag önskar samt hanter all hårdvara jag matar den med...

Givetvis har jag köpt alla mina spel och även mitt Vista 64-bit som jag änvänder med 8gb ram. Köra Vista med mindre än 2 gb idag är enligt min personliga åsikt korkat, precis lika korkat som vissa tillverkar säljer laptops med mindre ram med Vistaoperativ. Spöstraff borde dom ha. Med dagens minnespriser har t om en låginkomsttagare som jag råd med 8 gb.

När jag får en vettig konkurrent till Windows ser jag gärna över alternativ, men fanboyutvecklade operativ(Linux) och överprissatt/överskattad designskit (Apple) gör mig icke besvär.

Hårda och insränkta ord kanske, men varför i helsike dualboota när ett alternativ ger mig allt jag behöver?

Mac har jag ännu mindre förståelse för... "Hej, köp vår dator för skjortan, för 35k för du färgglad plast och värdelös design på färgglad plast! Sen är du med i "layoutarklubben" och Photoshop går skitbra..." Hej verkligheten, Photoshop går skitbra redan nu!

Sedan om "aftonbladetrubriken" på SweC påstår att Windows tappar mark är en annan sak. Microsoft har oförskämt höga marknadsandelar på en marknad som ska vara öppen, men enligt mig finns det inga kompletta konkurenter. Ge mig en vettig utmanare, då kommer jag sluta försvara mitt Vista.

Exempel:

Jag är skitglad över ATI:s återtåg på grafikkortsmarknaden. Dom gör nu billigare kort än nVidia som presterar bättre per krona, och dom gör allt som konkurrenten klarar. Det är ett ALTERNATIV, inte en kompromiss. Ge mig detsamma i operativvärlden.

MVH

Permalänk
Medlem

Nästa desktop blir en iMac. Server kommer man fortsättningsviss att köra AMD och så blir det en PS3:a till spel....

Enda MS os:et som idag är relevant för min egen del är server 2008.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster

När jag får en vettig konkurrent till Windows ser jag gärna över alternativ, men fanboyutvecklade operativ(Linux) och överprissatt/överskattad designskit (Apple) gör mig icke besvär.

Vet inte varför jag ens svarar på ett sånt värdelöst inlägg...

Förklara gärna vad du menar med att Linux är ett fanboyutvecklat operativsystem...

OS X är ett överprissatt operativsystem? Det finns 1 (!) version för desktop och den kostar 800-1000kr (minns inte exakt), sen kan du köpa nått multipaket för upp till x datorer för några hundringar mer.

Köp 5 Vistalicenser av Ultimate, inte OEM-skräp som är bundet till hårdvaran, kom sedan tillbaka och säg att OS X är överprissatt.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux