OS till stereo-dator (och ev. server)

Permalänk

OS till stereo-dator (och ev. server)

Tja.

Har en längre tid funderat på att knåpa ihop en liten dator att använda som stereo. Tanken är alltså att bygga ihop en liten dator, typ mini-ITX eller åt det hållet, beror lite på vilket "chassi" jag hittar. (Har tänkt att köpa en gammal retro-stereo från typ 70-talet och bygga den i.)
(...ge fan i att sno min braiga idé nu!)

Som lite bonus har jag funderat på att ha den som web-server eftersom den ändå kommer stå på rätt mycket...Så om OS'et klarar sånt är det också positivt...men (L)AMP brukar väl funka på de flesta OS? Den måste även klara WLAN isf...

Det känns ju direkt som att Windows inte är aktuellt på en sån här dator iaf =P Egentligen är enda kravet att det ska kunna hantera en CD-spelare och spela upp musiken liksom, idéen är ju självklart att den ska kunna boota upp utan skärm och t-bort och sedan klara av att auto-starta skivan...eventuellt kommer jag köra med min Griffin powerMate som styrning (http://www.griffintechnology.com/products/powermate)

Tyvärr har jag inte någon större erfarenhet av linux eller andra OS (har kört debian två gånger bara). Men det är ju verkligen inga avancerade krav känns det som, något riktigt avskalat OS bör ju funka... Fokus är ju att det ska kräva så lite prestanda som möjligt...

Så därför vänder jag mig nu till er kära vänner... Har ni några förslag på OS-typ och eventuella dist'ar som är avskalade och lätt-konfigurerade? Vad skulle ni föreslå?