Problem med Xinerama. Bilden blir utsträckt på ena skärmen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004

Problem med Xinerama. Bilden blir utsträckt på ena skärmen.

Jag har kört Xinerama på mitt Geforce 4200Ti ett bra tag nu. Har då använt en TFT som är kopplad till DVI porten och en CRT som är kopplad till VGA porten på kortet. Detta har fungerat utmärkt och jag har aldrig haft några problem med det.
Men så idag fick jag min farsas gamla TFT vars DVI kontakt glappar. Så jag tänkte att jag skulle byta ut min CRT mot den. Innan har jag haft crtn till höger om TFTn. Men eftersom den nya TFTn är större än min gamla så ville jag att den nya ska vara den vänstra skärmen.

Problemet: Jag får bild på båda skärmarna och jag kan flytta fönster mellan dem osv. Men bilden på den nya TFTn(den vänstra alltså) blir liksom utsträckt, och panelerna på den skärmen går t.o.m. över lite på den högra, så jag kan se den vänstra skärmens klocka på högra skärmen.
Om jag ska dra musen till den högra skärmen så följer bilden med musen tills jag kommer över på den högra skärmen. Men musen dyker inte upp i kanten av den högra skärmen utan snarare cirka 10cm in på bilden. Så uppenbarligen sträcks bilden ut från den vänstra skärmen till den högra.

Om ni inte förstår vad jag menar med att bilden följer med musen så tänk er att man kör compiz och zoomar in skrivbordet. Om du då rör musen så flyttas bilden med musen så du ser var den är. Fast den flyttar bara bilden åt höger och vänster.

En lustig grej är att det fungerar bra om jag byter plats på skärmarna i inställningarna. Alltså att den högra skärmen är primär och den vänstra är till höger om den.
Kan det vara för att den vänstra skärmen är VGA och den andra DVI? fast det låter ju skumt i så fall.

Skärmarna är inställda på upplösningen 1280x1024 vilket är båda skärmarnas optimala upplösning.

Jag kan återkomma med min xorg.conf om ni behöver den, men den är gjord av nvidia-settings så det kanske inte behövs.

EDIT: lika bra jag lägger med den ändå.
http://synt4x.ath.cx/xorg.conf

EDIT2: Jag löste det!
Det var raden:
Option "metamodes" "CRT: 1280x1024 +0+0; CRT: 1600x1024 +0+0"
som var problemet. Tyckte att det såg konstigt ut med 1600x1024 där så jag testade att ta bort den och bara ha "CRT: 1280x1024 +0+0;" och då gick det.

Men nu har jag ett annat litet "problem". På vita bakgrunder kan man se en vågrät rand på den nya skärmen. Har testat att byta från 75hz till 60hz och det blev lite bättre, men man kan fortfarande se det lite. Vad kan det bero på och vad kan jag göra åt det?

Sen undrar jag en annan sak också. Om jag kör "xrandr" i en terminal så säger den:
"Xlib: extension "RANDR" missing on display ":0.0".
RandR extension missing"

Men jag kör ju xinerama och det fungerar, så xrandr borde ju också fungera? Nåja inte så viktigt, men om nån vet nåt så säg bara till.

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt