Bränna från liveskiva, en cd-rom...

Permalänk
Medlem

Bränna från liveskiva, en cd-rom...

Hej. Är nybörjare på nåt annat än windows.

Jag ska hjälpa en kille som har havererat sin xp installation. Och behöver hjälp med att rädda semesterfotona.

Jag vet inte om han har 2st cd-romer men tänker förbereda mig för värsta scenarion...
Att behöva byta liveskivan mot en tom-skiva att bränna på.

Jag har precis provat med Ubuntu men det gick inte, Ubuntu låser romen för mig. Håller på att ladda ner knoppix som en kompis tipsa om.

Finns det andra linux system i live som kan bränna utan liveskivan?

Edit: skrev om lite.

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Medlem

Om oset har krashat, varför inte bara plocka ur hårdisken och sätta in den i din dator och kopiera filerna till din hårdisk och sedan formatera den och göra en ny installation? Sen är det bara att dra över filerna igen via ett nätverk eller så.

Visa signatur

Corsair HX520W | GA-P35-DS4 | Q6600 G0 2.40GHz @ 3440MHz | 4GB OCZ Gold PC6400 @ 860MHz | PowerColor HD3870 | WD Caviar XL 500GB | Scythe Infinity |

Permalänk
Medlem

vad funkar inte, vill den inte släppa ut liveskivan?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Famine
Om oset har krashat, varför inte bara plocka ur hårdisken och sätta in den i din dator och kopiera filerna till din hårdisk och sedan formatera den och göra en ny installation? Sen är det bara att dra över filerna igen via ett nätverk eller så.

Jag tänker inte släppa på min dator, dessutom verkar det som dom har flera datorer hemma. Men helst vill jag slippa flytta hårddiskar. Att bränna ut filerna via en liveskiva är ju skitsmidigt. Och jag kommer säkert få användning för det i framtiden också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
vad funkar inte, vill den inte släppa ut liveskivan?

Precis Ubuntu låser romen, spelar ingen roll hur många gånger eller hur länge jag trycker så vill det inte. Jag kan som sagt inget, möjligt finns det en inställning som låter mig göra det jag vill men det hittade jag inte.

_________________________________________

Verkar som dom har 2st rom enheter så det är nog inget problem.

Men frågan är kvar, jag är nyfiken och en lösning kan vara användbar i framtiden. T.ex är det inte alltid man kan plocka ur hårddisken.

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Medlem

Har ett svagt minne av att det går att läsa in Ubuntu's live-cd i ram-minnet och köra det därifrån.

Visa signatur

"Where should I put this thing so that it doesn't hurt anyone we know or care about?"
"Out the window, Sam. There's nobody but strangers out there."