Datorbutiken och varor som plockas bort ur sortiment.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Sep 2003

Datorbutiken och varor som plockas bort ur sortiment.

Hepp,

Skriver väl som en liten varning antar jag. Är rejält besviken på datorbutiken. Har handlat där förut men gissar att de nu vuxit såpass att enskilda kunder inte räknas längre.

Historien är som följer; Beställde den 27/5 en bärbar dator, märke LG (LG R200-C.CB22V). Ett preliminärt datum var satt på den då den skulle finnas inne. Detta datum har under över en månads period ändrats ett stort antal gånger. Senast för 6 dagar sedan fick jag mail på förfrågan från kundtjänsten där det preliminära datumet var satt till idag.

Nu gick jag in till deras hemsida och ser att min vara är bortplockad. Att jag förväntas beställa en annan, ny dator. Tyvärr så har priserna stigit generellt, och en bärbar dator med samma skärmstorlek blir därför bra mycket dyrare.

Som lök på laxen så kollade jag upp denna dator innan inköpet i butik. Där skulle den ha kostat drygt 900 kr mer. Dum som jag var tänkte jag att datorbutiken är en väl ansedd butik, och att 900 kr var för mycket för ett par veckors väntande.

Gissar att det inte finns så mycket att göra annat än att bita i det sura äpplet och dra lärdom. Känns dock lite som man gör affärer via lockpriser, som man sedan inte klarar av att leverera...

Edit: Förtydliga

Herbert Spencer-"Allt går från enkelt till komplext"
Ta bort chassit och se efter.....

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

Nätbutikernas lagersaldon baseras på de uppgifter de får från sina leverantörer, så på vilket sätt är det datorbutikens fel att de tar bort en vara ur sortimentet de väntat länge på men nu är tydligt att de ej kommer få in?
Det är knappast så att de gör det för att jäklas

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
LTH
Registrerad
Dec 2002

Synd. Jag har varit med om liknande fall, men lärde mig av misstaget och annullerade ordern så fort datumet hade ändrat sig två gånger. Numera beställer jag aldrig någonting som inte är i lager (det gäller för alla butiker).

Som twit säger, db och andra butiker får deras saldon från deras leverantörer, de kan därför inte kontrollera det hela. Dessutom har db förtydligat deras statusmeddelande, där det tydligt står "I lager tidigast <datum>"

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2003

"preliminärt datum" säger väl allt eller? Är det viktigt med leverans före ett speciellt datum eller snabbt beställ bara saker som antingen är i lager eller åtminstone har bekräftade lev datum.

Svårare än så är det inte.

Att i efterhand klaga på att löst angivna lev datum inte uppfylls eller ändras är nog bara naivt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004

Hur kan du skriva att de skiter i enskilda kunder när det gäller att de inte kan få tag i varan längre helt enkelt?

Hade väl inte spelat något roll om 100000000000000 kunder beställt den om de nu inte kan få tag i den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2005

Jag upplever samma problem med deras lagerstatus. När man har produkten framför sig och man klickar på köp. I hopp att man ska få varan den närmsta veckan, då enligt status varan finns i lager, lyser grönt. Sen undrar man 1 vecka efteråt varför ingen vara har skeppats, jo då är helt plötsligt varan inte i lager. Ja detta är ingen slump det har hänt på andra varor sen tidigare med.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad eller Skövde
Registrerad
Dec 2006

Men varför beställa saker som inte finns i lager? Det gör jag aldrig och har aldrig haft problem heller. Beräknad leverens på någon av de stora nätbutikerna tror jag inte på överhuvudtaget.

Kom ni inte ihåg när E8400 låg för beräknad leverensdatum. ALLA hade fel och sköt fram leverensdatumet efter hand.

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1