Datorbutiken, avbeställa order ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2004

Datorbutiken, avbeställa order ?

Tjena.
Hur långtid tar det att få tillbaka pengarna om man avbestället en order från Datorbutiken ? Beställde precis en ny dator men såg att dom inte hade en enda del inne på lagret.
Någon som har någon erfarenhet av detta ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2004

Tar två bankdagar ungefär.

Hackintosh (OSX El Capitan/Windows 10): Fractal Design Define S l i7 6600k l Asus Z170 Pro Gaming l Asus 970 Strix l 16GB DDR4 Kingston 2666MHz Fury Black l Samsung 850 EVO 500GB för W10 l Kingston SSD V300 120GB för OSX l EVGA SuperNOVA G2 750W l 3TB HDD l BenQ XL2411

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2005

Tips, fråga datorbutiken och/eller din bank?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2004

Jo jag vet att man kan fråga dom. Men när jag gjorde tråden så var det sent på kvällen och det var just då jag skulle avbeställa och beställa på en annan sida.
Tar 5+ bankdagar att få tillbaka pengarna enligt DB. Så fick låna lite ifrån sparkontot istället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bobokrull
Jo jag vet att man kan fråga dom. Men när jag gjorde tråden så var det sent på kvällen och det var just då jag skulle avbeställa och beställa på en annan sida.
Tar 5+ bankdagar att få tillbaka pengarna enligt DB. Så fick låna lite ifrån sparkontot istället.

Jag fick också höra 2 bankdagar. Hur många dagar tog det, då jag antar, och hoppas, att du fått tillbaka dina pengar?

Någon annan som har någon erfarenhet av detta? Jag är väldigt intresserad då jag avbeställde en order igår vid 5 tiden och blev tillsagd att det skulle ta 2 bankdagar och beställde därför sakerna hos Komplett istället med leverans preliminärt den 5/8 så borde vara framme vid hämtstationen 6-7/8 och sen ligger den där i 5 (arbets?)dagar innan den skickas tillbaka till lagret, så jag behöver ju pengarna tills dess.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vilhelmina
Registrerad
Aug 2008

Hej,

Jag har, 14 dagar efter kompletterad order, inte fått tillbaka pengarna för ett grafikkort som jag plockade bort ifrån ordern. Har mailat db två gånger under denna period och inte fått något svar.

Är detta normalt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hybbeman
Hej,

Jag har, 14 dagar efter kompletterad order, inte fått tillbaka pengarna för ett grafikkort som jag plockade bort ifrån ordern. Har mailat db två gånger under denna period och inte fått något svar.

Är detta normalt?

Db håller förmodligen på pengarna så länge de kan med tanke på att
pengar inte är deras starka sida.
Men det är dåligt att de inte svarar på mail.
Jag har alltid fått ringa dem för att få tillbaka pengar
snabbt, prova det.

Enligt lagen har de 30 dagar på sig att betala tillbaka.

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung 850 Pro 256GB, Samsung 850 EVO 1TB, 2x Crucial MX100 512GB | HDD: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vilhelmina
Registrerad
Aug 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Db håller förmodligen på pengarna så länge de kan med tanke på att
pengar inte är deras starka sida.
Men det är dåligt att de inte svarar på mail.
Jag har alltid fått ringa dem för att få tillbaka pengar
snabbt, prova det.

Enligt lagen har de 30 dagar på sig att betala tillbaka.

Tack för svaret.

Problemet är att när jag försökt ringa tidigare så har jag ställts i kö som enda person i upp till 40 min innan jag gett upp. Man tycker ju som sagt att de borde kunna svara på mail, men jag ska försöka ringa igen. Annars är det väl bara att vänta i upp till två veckor till.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2003

Upp till 30 dagar har dom enligt lagen.

Corsair Carbide 200R chassi med 2x120mm
i3-4370 @ 3,8GHz, 8GB DDR3
Asus Geforce GTX 1050 Ti 4GB
Windows 8.1 64Bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Sep 2003

Har också avbeställt varor och ligger ute med en stor summa pengar hos datorbutiken. Två bankdagar sas det för en vecka sedan och fortfarande inga pengar har inkommit.

Datorbutiken betraktar jag personligen inte längre som en seriös butik. Börjar bli orolig och särskilt som jag (naiv som jag är) trodde på dem, åtminstone vad gäller att återbetala. Har inte den budget att jag kan ligga ute med så mycket pengar hur länge som helst.

Vad kan man göra efter att de 30 dagarna förflutit? Är det polisanmälning som gäller då eller?

Herbert Spencer-"Allt går från enkelt till komplext"
Ta bort chassit och se efter.....

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vilhelmina
Registrerad
Aug 2008

Nu har jag fått svar. De sa att bonuspoängen - vilka jag också saknade - från ordern skulle komma in på ett par dagar och att pengarna skulle vara på kontot inom en vecka vilket får en att undra huruvida det blivit något fel. Typiskt att detta ska hända när man börjar närma sig slutet av lönemånaden och man är helt pank.

Frågan är nu: Ska man avvakta och se om pengarna kommer in eller ska man försöka kontakta dem igen vilket nästan tog tre veckor senast?

Det ser inte precis ut som att man kommer få tillbaka pengarna innan en månad har gått iaf...

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Internet
Registrerad
Jul 2001

Hybbeman m.fl - Vi återbetalar eventuellt överskjutande belopp på en order först när den levererats eller avbeställts, inte medan den fortfarande är en öppen order. Anledningen till detta är administrativa skäl - det kan komma fler ändringar på en order fram tills den levereras. Vi har ju som bekant den enda webbshoppen där kunden på egen hand både kan komplettera och ändra antal på öppna ordrar, och vid kortbetalning håller webbshoppen reda på hur mycket man redan har betalat så att om man avbeställer något för exvis 10:- och lägger till något annat för 20:- så debiteras bara mellanskillnaden - 10:-.

Att vi skulle dra på återbetalningar av ekonomiska skäl är nonsens, att rasera förtroendet man har hos kunder som handlar hos oss på detta vis vore förödande för verksamheten. Anser ni att återbetalning dröjer - kontakta mig med referens till levererad order så skall jag kolla upp varför.

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neilz
Jag fick också höra 2 bankdagar. Hur många dagar tog det, då jag antar, och hoppas, att du fått tillbaka dina pengar?

Någon annan som har någon erfarenhet av detta? Jag är väldigt intresserad då jag avbeställde en order igår vid 5 tiden och blev tillsagd att det skulle ta 2 bankdagar och beställde därför sakerna hos Komplett istället med leverans preliminärt den 5/8 så borde vara framme vid hämtstationen 6-7/8 och sen ligger den där i 5 (arbets?)dagar innan den skickas tillbaka till lagret, så jag behöver ju pengarna tills dess.

Det tog 6 eller 7 bankdagar har jag för mig.