GDDR5 är framtiden enligt Qimonda

Permalänk
Melding Plague

GDDR5 är framtiden enligt Qimonda

Det första grafikkortet som använder sig av GDDR5-minnen har knappt börjat säljas innan minnestillverkaren Qimonda berättar om sina framtidsplaner för den nya minnesstandarden. Enligt tillverkaren är GDDR5 mycket flexibelt och kommer inom kort att bli standard för grafikkort även i de lägre produktsegmenten.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jösses här går de undan, tog ett litet tag att nå 512mb och 1gb gränsen och nu siktar dom på 4gb minne på ett graffekort, fina prestanda värden med stora upplösningar

Visa signatur

Underhållning: Fractal Design R5 | Intel i5-6600K | Asus Z170 Pro Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB | Aorus GeForce 1080Ti Xtreme 11G

Server: Antec P182 | Intel Xeon E3-1230v2 | Gigabyte GA-Z77-DS3H | Corsair PC3-12800 4x8GB | ESXi 5.1

Nas: Fractal Design XL | Intel i3-2100T | Gigabyte GA-Z68MX | Kingston HyperX 2x4GB | 8x3TB | Freenas 8.3

Permalänk

Nice.

När kommer GDDR6?

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KejsarenAfSodom
Nice.

När kommer GDDR6?

om 2 månader? ^^

Visa signatur

[Intel E8500@3,9] [Gigabyte Radeon HD 4870 512] @CF [XFX Radeon HD 4870 512] [Corsair TWIN2X 6400 800Mhz DDR2 4096MB] [Gigabyte GA-X48-DS4, X48, Socket-775] [Thermaltake Toughpower 750W]

Permalänk
Medlem

Snart har grafikkorten mer minne än min dator har ram minne :/

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ufoeke
Jösses här går de undan, tog ett litet tag att nå 512mb och 1gb gränsen och nu siktar dom på 4gb minne på ett graffekort, fina prestanda värden med stora upplösningar

Blir lite rädd när man tänker på det...uppgradera nu eller vänta några månader på nästa standard för bra pris...evigt dilemma

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ufoeke
Jösses här går de undan, tog ett litet tag att nå 512mb och 1gb gränsen och nu siktar dom på 4gb minne på ett graffekort, fina prestanda värden med stora upplösningar

då måste upplösning vara så hög så ingen skärm i världen stöder det
1gb kort räcker mer än nog läääänge till och då menar jag 2560x1600 upplösningen.

4gb är overkill för dom närmsta åren

Permalänk

Ja, för naturligtvis används bara grafikkort till spelande... Eller hur var det nu igen?

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk

Tänk om CPU marknaden utvecklades lika snabbt som GPU marknaden gör

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Snart har grafikkorten mer minne än min dator har ram minne :/

Är det så konstigt då?
Det var ju inte så längesen 256,512,och 1024 var normal stort ramminne och nu kan man ha svårt att hitta ett mordärnt grafikkort med under 512mb.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KejsarenAfSodom
Nice.

När kommer GDDR6?

Finns redan några prototyp-kandidater.

Visa signatur

| eVGA 790i Ultra | E8400@4ghz | Peltier/Vatten-hybrid CPU kylning (ST=20°) | 9800GX2(X2) | 2GB Cellshock DDR3@2ghz | Modded-P190 | 150gb Raptor (2 sectors) | Vista Ultimate x64+XP Pro x86 |

Permalänk
Medlem

Alltså, vad är det med alla enheter som används? Det blandas friskt emellan GB, Gbit, Mbit.

T.ex anges att det för närvarande finns minnen av "storleken" 512Mbit och 1Gbit. Sedan säger man att för att ett grafikkort ska få 1 GB minne måste man använda minst 8 st minneskretsar? bit är ju enhet för hastighet och Byte är storlek.
Eller har jag fått det hela om bakfoten för jag hänger inte med.

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dean
Alltså, vad är det med alla enheter som används? Det blandas friskt emellan GB, Gbit, Mbit.

T.ex anges att det för närvarande finns minnen av "storleken" 512Mbit och 1Gbit. Sedan säger man att för att ett grafikkort ska få 1 GB minne måste man använda minst 8 st minneskretsar? bit är ju enhet för hastighet och Byte är storlek.
Eller har jag fått det hela om bakfoten för jag hänger inte med.

1 byte = 8 bitar

En bit är antingen 1 eller 0. En byte är exempelvis 11111111 binärt eller FF som hexadecimalt. I vardagligt tal brukar man säga att en byte är lika med ett tecken, exempelvis A-Z eller 0-9.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Hedersmedlem

Vad duktiga de är! "GDDR5 är framtidens minnesstandard" och vad skulle annars vara?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Vad duktiga de är! "GDDR5 är framtidens minnesstandard" och vad skulle annars vara?

Inte GDDR4, som var det tilltänkta steget efter GDDR3. Därav rubriken.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Vad duktiga de är! "GDDR5 är framtidens minnesstandard" och vad skulle annars vara?

Ett ägg?

Vore bra om vi fick se lite utveckling på CPU fronten också, känns som om det går så otroligt trögt där. =/

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
1 byte = 8 bitar

En bit är antingen 1 eller 0. En byte är exempelvis 11111111 binärt eller FF som hexadecimalt. I vardagligt tal brukar man säga att en byte är lika med ett tecken, exempelvis A-Z eller 0-9.

Då vill ju jag att man skriver att det finns minnen med storlekar 64MByte och 125MByte

Och att dom körs i hastigheterna 4Gbit och vissa modeller i 5Gbit.

Storlek=Byte
Hastighet=Bit

Eller brukar du säga att din 200GByte hårddisk är 1600Gbit stor?

Missar jag något? Dessa bits och bytes..

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dean
Då vill ju jag att man skriver att det finns minnen med storlekar 64MByte och 125MByte

Och att dom körs i hastigheterna 4Gbit och vissa modeller i 5Gbit.

Storlek=Byte
Hastighet=Bit

Eller brukar du säga att din 200GByte hårddisk är 1600Gbit stor?

Missar jag något? Dessa bits och bytes..

Stort B betyder bytes, litet b betyder bits. GB = Gigabyte och Gb = Gigabit. När man snackar om individuella minneskretsar som när det gäller tillverkning så räknas de i bitar. Hela produkter eller moduler i bytes.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Känns som om de flesta som kommenterat här inte har någon som helst aning om hur det ligger till i förhållandet mellan bitar o bytes (byte:ar? )
Precis som "Andreas D" säger är 8 bitar det som motsvarar en byte (en byte jämförs ofta precis som A. säger med ett tecken, detta då ett tecken, t.ex. "A", i ascii-format upptar precis en byte.)
När de säger att de siktar på att konstruera minnesmoduler med kapaciteter på 4Gbit innebär det inte att man ska smälla på 4 GigaBYTE på ett grafikkort, utan att man kan lägga in t.ex. (bara ett exempel nu, jag har såklart ingen aning) 2GigaBYTE minne på ett grafikkort med bara 4 minneskretsar (4 kretsar x 4Gbit = 2 GigaBYTE). Färre kretsar innebär lägre strömförbrukning och mindre värmeutveckling. Detta är varför man så gärna vill ha in mer kapacitet i varje krets.
Vad jag kan föreställa mig finns det så gott som ingen användning för slutanvändare (riktar mig mot "gamers" här) att ha 4GB minne på ett grafikkort.

Blev saker o ting klarare eller sabbade jag allt nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
När man snackar om individuella minneskretsar som när det gäller tillverkning så räknas de i bitar. Hela produkter eller moduler i bytes.

Det var här det strulade. Tycker dock fortfarande inte att man ska blanda äpplen och päron

Boulund: Att 8 bitar är 1 byte är det ingen som har sagt någonting om. Jag tyckte bara att man trixade lite väl med enheterna utan någon anledning. Skriver man Mb eller Mbit så tänker jag direkt hastighet, då man oftast brukar specificera tex nätverkskort, internetuppkopplingar, hårdiskars överföringshastighet i bits.
Skriver man däremot MB eller MByte så tänker jag storlek på hårddiskar, minnen, cdskivor osv.
Så antagligen får väl jag tänka om, iaf just när det gäller individuella minneskretsar.

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dean
Då vill ju jag att man skriver att det finns minnen med storlekar 64MByte och 125MByte

Och att dom körs i hastigheterna 4Gbit och vissa modeller i 5Gbit.

Storlek=Byte
Hastighet=Bit

Eller brukar du säga att din 200GByte hårddisk är 1600Gbit stor?

Missar jag något? Dessa bits och bytes..

Nej, storlek = byte eller bit
Hastighet = byte eller bit / sekund.

Permalänk
Medlem

Tycker det är löjligt att ens diskutera "Storlek = byte & hastighet = bit"

Löjligt

Det är två beskrivningar av exakt samma sak. Onödigt att hänga upp sig på helt enkelt.

Kilroy har helt rätt i sitt uttalande om att hastighet är en storleksenhet/sekund. Go Kilroy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Nej, storlek = byte eller bit
Hastighet = byte eller bit / sekund.

Det har du rätt i.

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boulund

Precis som "Andreas D" säger är 8 bitar det som motsvarar en byte (en byte jämförs ofta precis som A. säger med ett tecken, detta då ett tecken, t.ex. "A", i ascii-format upptar precis en byte.)

Det beror väl på hur många tecken man har i sitt ascii-system? Om jag minns rätt hade man väl bara 7 bitar i det första ascii-systemet då detta rymmer alla de grundläggande tecknen som finns i engelska språket? Nuförtiden är det dock 8 bitar som gäller antar jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton-c
Det beror väl på hur många tecken man har i sitt ascii-system? Om jag minns rätt hade man väl bara 7 bitar i det första ascii-systemet då detta rymmer alla de grundläggande tecknen som finns i engelska språket? Nuförtiden är det dock 8 bitar som gäller antar jag.

Du har säkert rätt 8-) Inte för att det spelar så stor roll dock, men du är nog precis som jag. allt ska vara rätt

Ont: Jag ser fram emot de nya minneskretsarna - kan inte påpekas nog

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dean
Då vill ju jag att man skriver att det finns minnen med storlekar 64MByte och 125MByte

Och att dom körs i hastigheterna 4Gbit och vissa modeller i 5Gbit.

Storlek=Byte
Hastighet=Bit

Eller brukar du säga att din 200GByte hårddisk är 1600Gbit stor?

Missar jag något? Dessa bits och bytes..

Bit är verkligen inget mått på hastighet.. Däremot är (G,M,K)bit/s mått på bandbredd..

begreppet Bit fanns innan det var tal om Internet. Att bredbandsleverantörer skrivet att deras bredband går i ex 24 Mbit/s handlar bara om att det låter snabbare än 3 Mbyte/s..

Och det där med att hårddiskarna mäts i (T,G,M)byte är antagligen för att man vill veta hur många tecken som kunde lagras än hur många ettor och nollar som kunde lagras

Bit=0 eller 1
Byte=en kombination av 8 st ettor och nollor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hade gärna sett att det fanns lite mer processorer som kunde maxa lite hårdare än dagens utan att man måste vara en OC expert och ha råd med kvävefyllda tuber för kylning och sånt tjaffs hehe.

Ge oss 10Ghz processorer to go with them neat GDDR5! Ska man vara lite realist hur snabbt dom tar fram minnesfrekvenser borde processorerna vara snudd på uppe vid 10 sträcket.

Fyfan va overkill det kan börja bli snart.

Om det fortsätter såhär snabbt kommer snart Pelle 10 år att sitta med en dator värdig att mäta sig en serverstation! :D.

Serverstationen på NASA kommer väl snart bli out-of-date

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Inte GDDR4, som var det tilltänkta steget efter GDDR3. Därav rubriken.

Jo, det har du rätt i. Men det har redan kommit GDDR4 kort så man kan inte riktigt säga att det har "hoppats över" Nvidia har ju dock inga sånna kort...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ufoeke
Jösses här går de undan, tog ett litet tag att nå 512mb och 1gb gränsen och nu siktar dom på 4gb minne på ett graffekort, fina prestanda värden med stora upplösningar

Jo, men så måste man ju också ha en gpu som orkar med att utnyttja allt detta minne. Det krävs ju en del beräkningskapacitet för att klara av höga bildkvaliteter i höga upplösningar. Jag trodde att de flesta förstått det vid det här laget och inte automatiskt jämställde mycket minne med bra prestanda. Men, men....

Sedan är det väl inte så konstigt att en minnestillverkare vill haussa de nya minnena som de ställt om sin tillverkning till heller...

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Än lider man ju inte av sitt 8800GT. Blir väl ett hopp från GDDR3 till GDDR6 eller nåt

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB