Felaktig vara skickad ifrån Megastore.se, kräva förbetald postlapp?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jul 2002

Felaktig vara skickad ifrån Megastore.se, kräva förbetald postlapp?

Hej.

Beställde ett par neckstrap hörlurar ifrån www.megastore.se.
Allt gick bra och dom skickade det samma dag och hade dom dagen efter, snabbt tänkte jag.

Men dom klantarna hade skickat helt fel hörlurar, hur man nu inte kan se skillnad på dom 2 olika förstår jag inte. Måste varit ett pucko som packat.

Iaf, kan man kräva en förbetald postlapp skickad till sig?
Jag har läst lite om dom och tydligen är dom extremt dåliga på att återbetala fraktpengar, avbeställda ordrar som är förskottsbetalda.

Har redan dåliga erfarenheter utav detta då komplett aldrig återbetalade fraktpengarna för retur även med flera skickade mail.

Har inte fått svar än ifrån deras mailsupport, får se hur lång tid det tar för dom att svara på mail, vissa har sagt 1 vecka. Får väll ringa om jag inte får svar idag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

Har dom skickat annan vara än den beställda,
så skall de byta ut till rätt vara utan några
merkostnader för dig enligt konsumentköplagen.

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung 850 Pro 256GB, Samsung 850 EVO 1TB, 2x Crucial MX100 512GB | HDD: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jul 2002

Ok, tack.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Feb 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Har dom skickat annan vara än den beställda,
så skall de byta ut till rätt vara utan några
merkostnader för dig enligt konsumentköplagen.

Fel, dom ska ersätta dig för de merkostnader som ev. uppstår..

Så antingen skickar dom en fraktlapp eller så ersätter dom dig för kostnaden att skicka paketet.

Raid is not backup

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kolsva
Registrerad
Sep 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FoxOne
Fel, dom ska ersätta dig för de merkostnader som ev. uppstår..

Så antingen skickar dom en fraktlapp eller så ersätter dom dig för kostnaden att skicka paketet.

Exakt.

Nästan som man beställer en Ferrari men får en FIAT och sen måste man betala extra för att få det man först beställde, varför ska köparen straffas när han inte gjort något fel?

Var tvungen att göra en bil jämförelse i ren swec anda

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Testpilot
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004

Umm, Sumitomo sa ju exakt det ni säger.

"så skall de byta ut till rätt vara utan några merkostnader för dig enligt konsumentköplagen."

Dvs, du som köpare ska inte behöva betala några merkostnader för att den ska bytas ut vilket ergo betyder att om du har några merkostnader så ska dem ersätta dig för dem.

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwedBear
Umm, Sumitomo sa ju exakt det ni säger.

"så skall de byta ut till rätt vara utan några merkostnader för dig enligt konsumentköplagen."

Dvs, du som köpare ska inte behöva betala några merkostnader för att den ska bytas ut vilket ergo betyder att om du har några merkostnader så ska dem ersätta dig för dem.

I slutändan har alla rätt, du som köpare ska inte få betala extra, men det blir lite av en tolkningsfråga.

Man skulle kunna tolka sumitomos inlägg, om man vill, på ett sätt att köparen aldrig ska behöva lägga ut pengar för att lösa problemet för att sen i slutet få ersättning från företaget.

Så det foxone egentligen gör är att förklara djupare, men det han/hon säger går inte på något sätt emot det sumitomo skrev.

HTPC - Silverstone Grandia GD08 | Asus X99-Deluxe | i7 5820K | 16GB Ballistix 2400MHz | ASUS GeForce GTX970 | Samsung 840 EVO SSD | 4TB | EVGA SuperNova G2 750W | LG 60" Plasma | W7 64
Ljud - Onkyo TX606 | Dynavoice Challenger M-65
CITERA FÖR SVAR | SweCare

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jul 2002

Får ringa dom imorgon iaf. 2 dagar och inget svar via mail.
Har skickat mail till både retur och kundtjänst iaf.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Andra sidan järnvägen
Registrerad
Jul 2001

*tråd rensad*

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Mar 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
Får ringa dom imorgon iaf. 2 dagar och inget svar via mail.
Har skickat mail till både retur och kundtjänst iaf.

Händer ju att det blir fel ibland, jag brukar efterfråga en returpacksedel och stå på mig på den punkten. Är dom helt omöjliga är det bara att efterfråga inpackningsmaterial hemskickat, eller kontaktinformation till vem de rekomenderar dig köpa detta packmaterial ifrån eller om du bara ska köpa det på posten.

MAIN: i7 4790K, 16GB, GF980, 850Pro+850Evo KIDS: i5 750, 16GB, GF770, 860Evo
CLUB: i5 6600K, 16GB, GF680, 840Pro+750Evo #2: Q9550, 4GB, GF460, 840Basic
SONY VAIO: i3 2310M, 6GB, R6470M, 840Evo
AMIGA: A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jul 2002

Uppdatering:

Senaste nytt är att megastore.se säger att dom skickat paketet till mig igen, men dom kan inte säga något datum bara "förra veckan".
Vad är de för jävla företag som inte har datum på deras försändelser?

Iaf mailsupport kan man glömma, dom svarar inte där.
Pratade i telefon med en som inte alls var intresserad av att hjälpa till, "ring posten, deras fel".

Såklart har dom inget kolli-ID eller något så det är omöjligt att söka paketet, dustin har kolli-ID så om du beställer en liten fläkt, och deras frakt är lika billig.

Så jag har blivit blåst på 400:- iaf.
Megastore.se är rent skit, deras support är ett av de sämsta jag upplevt.

Hädanefter handlar jag ifrån företag man vet är bra, speciellt när något går fel.