Långsam filöverföring via (s)ftp

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Dec 2001

Långsam filöverföring via (s)ftp

Har en Debian server med en P2 350 Mhz, 128 MB Ram och ett Intel(R) PRO/100 NIC. Den står på en 100/10 Mbit internetuppkoppling.

När jag försöker ladda ner nåt från dess ftp-server (proftpd) eller via sftp så får jag inte mer än ca 40kB/s och fil. Om jag tankar flera filer samtidigt så får jag samma hastighet för alla filer. dvs 6 samtidiga nedladdningar ger 6x40 kB/s = 240 kB/s.

På servern körs även rtorrent och där har jag kommit upp i rätt så bra hastigheter det lilla jag har provat. Långt ifrån full kapacitet, men jag har inte testat så mycket.

Så det känns ändå som att kapaciteten finns, men hur ska jag få ut den via ftp?

"Jag kommer aldrig att glömma det här... öh, vänta lite..." - NalleN

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2005

Stäng av rtorrent och testa.

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jan 2006

Din rTorrent använder ju nedströms... och när du tankar med ftp är det ju uppströms. Men det låter skumt, proftpd som default ska inte ha några begränsningar..

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Dec 2001

Om ni inte menar att rtorrent går in och roffar åt sig massa bandbredd, så att man inte kan tanka i mer än 40 kB/s per fil via ftp (och sftp) oavsett hur många filer man försöker med samtidigt.

Dessvärre tror jag det är något annat.. var inne på att det kanske var nån inställning i proftpd som begränsade nånstans, men när det även var samma sak i sftp så funderar jag på om det är nån drivrutins/hårdvarubegränsning eller nåt... men som sagt, så kunde jag seeda till en och samma person i flera hundra kB/s iaf, så ja.. jag vet inte. Är väldigt dåligt insatt i den biten av linux

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Nov 2003

Har du prövat utan att ha rtorrent igång? Bittorrent slukar ju inte bara bandbredd neråt, utan även uppåt.

Läser nån verkligen det här?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
::1
Registrerad
Jul 2002

känns ju verkligen inte som det skulle bero på rTorrent! Även om det vore så att rTorrent tog upp mycket bandbredd tvivlar jag starkt på att den skulle begränsa hans 100mbit LAN till den gränsen. Som han skrev får han ju bara ut ca 40kB/s och det ökar ju fler trådar han öppnar.

har du testat med iperf eller att göra överföring på något annat sätt?

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Dec 2001

Hade visserligen inte större än en 5 megs fil på webservern, men den hann komma upp i nånstans 600 kB/s iaf innan den blev färdig och utan att stänga av rtorrent. Det hade ju vart en sak om jag hade seedat/leachat max, men det är ingen större aktivitet där, så jag har mycket svårt att tro att det skulle häva begränsningen på 40 kB/s och fil.

funderar på om det kanske kan hjälpa att köra lite uppdateringar, men det känns liksom inte så hoppfullt. har inte hittat nån annan med liknande begränsningar heller.

Ska kanske tillägga att jag har provat med fler än dator och en annan klient men med samma resultat.

edit: doh!!
Jag har kört en apt-get upgrade och en apt-get dist-upgrade, men det enda som hände var att hastigheten per tråd halverades =/

Nån som har något tips på vad man kan göra eller om det finns något alternativ till ftp?