Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
FSB räcker till mer än väl än så länge. Jag har inte sett något test som visar på något annat, och jag har verkligen försökt hitta sådana test.
De är inte helt vanliga men av personlig erfarenhet vet jag att peta på multipeln har liten effekt, det är när man ökar FSB:n som det blir action. Samma erfarenheter har fler dragit: http://forums.guru3d.com/showthread.php?p=2740928
Ursprungligen inskrivet av m0rk
Länk till att FSB "flaskar i nästan all verksamhet". Du verkar inte förstå. För att du ska lyckas sänka ett modernt c2d baserat system måste köra minst ett dussintal minnesintensiva program under längre tid. Typ något i still med MySQL databas till en väldig väldigt stor användargrupp.
Btw: så beror den massivare cachen på att minneskontrollern inte är integrerad i processorn. Tack vare den större cachen så kan man buffra upp den data som är mest använd.
Det är helt riktigt att det är mest vid serverapplikationer som FSB:n är ett problem men det skapar problem för minnesbandbredden även i andra sammanhang. Framförallt om vi kommer att se 8+ threads kodade av stressade spelutvecklare.
Min poäng är inte att smutskasta Intel, min poäng är att jag anser FSB:n varandes den teknologi som intel använder som mest behöver uppgraderas om man ska använda sig av massiv multithreading och har tunga grafikkort som behöver skyffla data. Som överklockare såg jag fram mot QPI på intels nästa generation processorer och blev mycket riktigt besviken när jag insåg att de på ett listigt sätt tvingade in mig i högprestanda segmentet. Visst man brukar alltid behöva köpa dyrt om man ska vara snabb men prisvärdheten i att klocka upp en 8400 eller en Q6600 kan vi nog drömma om i framtiden...