Microsoft hävdar att Vista är säkrare än XP, Mac OS X, Linux

Permalänk
Medlem

Microsoft hävdar mycket..

Permalänk
Medlem

med statistik och vridande av fakta kan man komma fram till att bajs är underbart gott..

INGET microsoft OS är säkert..

MacOS och linux är flera hundra gånger säkrare, punkt slut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe
Det ni inte tänkt på är att en hel del avancerade användare använder sig av Mac OS eller någon form av Linux. Linux saknar den oerfarna skaran av användare och det, är till stor del anledningen till att windowsdatorer generellt sett har mer illasinnad mjukvara per dator.
Allting kring säkerhet hänger egentligen på användaren och om man istället hade jämfört erfarna windowsanvändare mot linux-användare så hade inte statistiken sett likadan ut.

Det är som sagt inte viktigt. Som jag sade, svaret på varför är inte viktigt eftersom det inte förändrar situationen utan bara get ett svar på hur situationen uppstått. Windows har fler användare totalt, fler oerfarna användare och är mest utsatt på grund av sin spridning och storlek. Det är därför det finns så enormt mycket mer skräp som riktar sig mot windows än andra operativsystem. Men det ändrar inte på att det faktiskt finns mer skräp, det förklarar bara varför mängden är större.

Jag pekade på bristen i att säga att windows är större som om det skulle göra situationen bättre när det är andelar man jämför. Då spelar inte antalet användare någon roll.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Då är vi överrens.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Då de tittar till andelar och inte bara faktiskt antal så spelar det ingen roll hur stort operativsystemet är. Inte heller spelar det in att det är mer utsatt just för att det är störst, eftersom det visserligen förklarar varför, men ändå inte förändrar att andelen är högre.

Bra sagt. I stand corrected.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
med statistik och vridande av fakta kan man komma fram till att bajs är underbart gott..

Tack för din väl faktaunderbyggda slutsats, nu slipper jag oroa mig.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7700X // MB: ASRock X670E PG Lightning (AM5) // Chassi: Fractal Design Define S // PSU: Antec Truepower 650W // CPU-kylning: Noctua NH-U12A // GPU: ASUS Radeon RX 6800 XT TUF OC // RAM: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL40 FURY Be // SSD: Intel 660p 1TB, Samsung 840 Evo 120GB // HDD: Seagate Barracuda 3TB // Monitor: Svive Pyx 34C801

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foqnax
Tack för din väl faktaunderbyggda slutsats, nu slipper jag oroa mig.

Jag ligger på Foqnax spår. Du har lite mer att leverera än "punkt slut" för att övertyga massan.

Permalänk
Medlem

Det här testet visar på är att Vista är det säkraste operativsystemet när jämförelsen körs under samma förutsättningar för alla parter. Däremot oavsett hur du vänder och vrider på det så kommer ju t.ex. Linux-distros alltid med förinstallerade saker, och även om OS X är ganska ihåligt när det sätts press på så måste du ju leta aktivt för att lyckas bli hackad/infekterad.

Själv kör jag med XP Pro SP3 och Vista Ultimate SP1, och den som påstår att man inte kan GÖRA windows säkert är en idiot. NIS 2008 (Ja tro det eller ej det kom på första plats i testerna) + NAB + Defender så har du ditt Fort Knox.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludd3
[B]Microsoft hävdar mycket..

Second that[/b]

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk

Självklat menar ju Microsoft att Vista har färre säkerhetshål vid releasen än xp, osx och linux hade vid sina releaser.

Precis som det står i nyheten så beror det helt på hur man ser på saken.

Orka klaga på Vista, det är ju långt mycket bättre än xp.

Permalänk
Medlem

Användaren är klart den mest kritiska säkerhetsrisken. Jag har mer eller mindre alltid kört windows och har inte haft något virus sen jag lärde mig hur man skulle hantera en dator korrekt ( ca 10 års sedan), har väl haft någon liten harmlös spyware som försöker skicka reklam men de tar man ju lätt bort när man märker att de finns. Visst så hade det kanske varit lite skönare att slippa diverse säkerhetsprogram men jag kan ta det för den kompabiliteten med omvärlden som man får med winows. Sen så har jag iof inte gått över till vista ännu men det blir nog snart...

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är därför det finns så enormt mycket mer skräp som riktar sig mot windows än andra operativsystem. Men det ändrar inte på att det faktiskt finns mer skräp, det förklarar bara varför mängden är större.

Jag pekade på bristen i att säga att windows är större som om det skulle göra situationen bättre när det är andelar man jämför. Då spelar inte antalet användare någon roll.

Man får tänkte på också vilken typ av användare som använder vilket system.
Windows passar ju även folk som har väldigt lågt kunnande om datorer. Som är intressanta folk för spyware o shit.

Förövrigt så vill jag passa på att hylla M(s med dollar tecken) som vissa skriver. Ni som ser ner på Pyttemjuk har inte en aning om hur dator världen för oss dödliga (privat personer) hade sett ut idag, utan Pyttemjuk. Windows har bidragit till den massiva konkuransen och utvecklingen för att tjäna pengar på oss. Detta har i sin tid resulterat i pressade priser, stort utbud och avancerade produkter.

Idag är det rent ut sagt BILLIGT att handla person datorer med alla funktioner man kan tänka sig..

*EDIT*

Håller med CTH till punkt o pricka. Är man intresserad att vara utan virus så klarar man det även med Pyttemjuk produkter

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunvald Larsson
Tja, någon tillverkar ju virus, vad ska man annars kalla dem?

Uttråkade tonåringar?

Men jo, man måste ju alltid älska PR snack och den fantastiska tråd de följer genom statistik och fakta.

Då ska man ju å andra sidan inte påstå att Linux 'r och föralltid kommer vara säkrare än Vista och framtida OS från windows.

Sure, vemsomhelst har tillgång till källkoden men vemsomhelst kan inte fixa kritiska buggar.

Jag skulle vilja påstå att kvalitet > kvantitet, och pengar är en väldigt trevlig motivator.

En annan sak som kan göra Windows "osäkrare" är den enorma användarbasen med tvivelaktiga säkerhetskunskaper där linux å andra sidan har en mindre användarbas som besitter i snitt mycket bättre säkerhetskunskaper.

Bla bla bla bla etc etc etc vi har alla hört dessa argument förr.

Poängen är att det är lönlöst att argumentera om sånt här skräp, om du kör linux, trevligt för dig, väldigt lite malware att bekymra sig om.

Om du kör windows, trevligt för dig, håll din mjukvara uppdaterad och sitt bakom en bra brandvägg så är du väldigt säker du med.

Mac bryr jag mig inte om

Visa signatur

Speldator - X870E | 9800X3D | 64GB 6000 CL30 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oesman
Det här testet visar på är att Vista är det säkraste operativsystemet när jämförelsen körs under samma förutsättningar för alla parter. Däremot oavsett hur du vänder och vrider på det så kommer ju t.ex. Linux-distros alltid med förinstallerade saker, och även om OS X är ganska ihåligt när det sätts press på så måste du ju leta aktivt för att lyckas bli hackad/infekterad.

Själv kör jag med XP Pro SP3 och Vista Ultimate SP1, och den som påstår att man inte kan GÖRA windows säkert är en idiot. NIS 2008 (Ja tro det eller ej det kom på första plats i testerna) + NAB + Defender så har du ditt Fort Knox.

Fort Knox nja, har du inte sett Die Hard 3?

Permalänk

Den dagen OSX eller Linux har över 90% av marknaden blir det nog poppis att lusa ner dem med virus också.

Tråkigt nog för alla fanboys så funkar min Vista-burk ypperligt här hemma. Tack och godnatt.

Permalänk
Medlem

Låter som dåliga argument. Vista har inte funnits lika länge så det är inte konstigt om de inte upptäckt alla säkerhetshål ännu. Det är någon som behöver ta en kurs i logiskt tänkande. M$ behöver iaf se över sin marknadsföring och inte vara så kaxiga hela tiden. Ett säkert operativsystem har alla portar stängda från början och så är det på vissa Linux distar? Linuxfolket får gärna svara.

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Hedersmedlem

Jeffrey R. Jones - alltså den källa som bl a hänvisas till - agenda är ett mysterium i sig. Han uppger själv följande (varmed hans statistik riskerar att tjäna egna syften):

Citat:

Now, I'm a Strategy Director in the Microsoft Security Technology Unit, part of the team trying to make all Microsoft products more secure. I get to work with great people and am having a good time helping drive new, more secure, products.

Han har vid ett flertal tillfällen varit utsatt för kritik eftersom hans statistik endast utgår ifrån vad som är erkända säkerhetsrisker. En av skillnaderna mellan Microsoft och Linux (MacOS är en annan historia) är att den sistnämnde "ofrivilligt" publicerar alla möjliga säkerhetsrisker pga dess transparans; någon hänvisade till att antalet kunniga användare är större bland Linux användare och det medför bl a att dessa (i ärlighetens namn är nog ändå inte majoriteten kvalificerad som verkligt insatta) är snabba på att lämna diverse buggrapporter. Oavsett hur vi ser på graden av risk och den potentiella skada dessa säkerhetshål kan ge, så bör även antalet tas med en stor nypa salt, för de inkluderar endast säkerhetshål som Microsoft själva öppet publicerar. Antalet är i sig ändå endast relevant satt i förhållande till verklig skada.

Linux är långt ifrån perfekt, men jag skulle ändå vilja påstå att en av dess fördelar är systemets naturliga barriär mellan root och användare. Tyvärr har vissa distributioner börjat tumma lite väl mycket på gammal god Unix sed, så det skulle inte förvåna mig om detta kan öppna upp för attacker. En av de större riskerna är om någon skulle kunna kompromissa programpaketen som användaren hämtar hem för uppdateringar; för de mindre distributionerna kräver det ofta mer arbete att signera och säkerställa detta än vad tillgängliga resurser tillåter. Detta gäller endast de mindre och de arbetar på att försöka hinna ifatt på det här specifika området.

Att endast se till Windows och Linux andel av marknaden är nog missvisande ur fler synvinklar. Även ett flertal Windows användare kör t ex Linux för något serverändamål, för att då inte tala om de som endast kör Linux eller kanske BSD, så överlag är nog Linux system på det här sättet mer utsatta för direkt attack. Dessutom bryr sig få Linux användare om antivirus överhuvudtaget, och långt ifrån alla, ja kanske inte ens majoriteten, bryr sig om att skydda sig med en brandvägg (antivirus är dock ofta använt ifall man kör en mail-server, men då mest av hänsyn till Windows användare). Så i viss mån sätts Windows i jämförelse med ett system som ofta körs totalt oskyddat. Hur man får in det i ekvationen vet jag inte.

Det blir intressant den dag ett skadligt virus verkligen slår till mot Linux. Egentligen tror jag nog att tillräckligt med ambition finns. Att slå ut många Windows system i all ära, men att bli först med att bevisa Linux sårbarhet måste väl ändå slå ganska högt? Ett av århundrandets största attacker, om än själva virusen för detta gömdes i Windows system, inträffade ju ändå för ett endast några år sedan, och fick ett par root-servrar ur drift i alla fall för ett tag (samtliga är ju Linux baserade), men överlag stod de emot bättre än många insatta förväntat. Magnituden av attacken var oerhörd, men det ligger ju lite utanför vad vi nu pratar om, och var mer en klassisk attack för att överbelasta några utvalda system.

Det känns som om samma sak upprepar sig om och om igen (i alla fall har jag hört det i många år): "när väl Linux blir lika stort som Windows då kommer det att utvecklas virus...", men det är ännu så länge bara en hypotes. Visst PC stationer är nog de mest sårbara, och användaren är den största säkerhetsrisken oavsett system, så någon gång borde väl ett farligt anti-Linux virus slå till. Jag väntar med spänning!

Permalänk
Medlem

Vad menas med att det skulle vara svårare att använda linuxsystem? Det är mer eller mindre en bedrift att misslyckas få igång ubuntu på en normal persondator för normala personer....

Jag vet kompisar som installerat ubuntu på deras föräldras sönderinfekterade datorer och sagt att det var en ny version av windows. Vad jag vet har samtliga fungerat som de ska mycket längre tid än när de satt med windows.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Varfor ar solaris med och inte macOS X i loggan?\nyay for flamewars.\n\tLINUX AR BAST!\n\nehh...hursomehslt\natt saga att \"Linux\" ar osakrar bara pga de har open source software och publicerad kallkod ar lite lojligt. m$ vista och XP kallkod ar nastan lika latt att se om man nu ar en sadan har x86 ASM hacker som inte ar hundra procent mansklig, och som har mycket tid, (ja jag pratar om Reverse enginering).\ndet som gor \"linux\" sakarare ar att laddar du ner ett program fran natet eller som bifogadfil i ett e-mail sa exekveras inte detta foren du gett det ratten att exekveras. nu ligger filen i ett komprimerat arkiv eller en tarball sa ar den exekverbar men man behover i detta fall packa upp filen.\nmen vista har lyckats ratt bra med sakerhet fran anvandarsidan med sitt UAC.\noch de som sager att Windows ar mer aktraktivt har bade ratt och fel. en \"linux\" box ar mycket mer intressant att fa kontroll over, pga av \"linux\" anvandares vanor. de dar att inte anvanda "shutdown -h now" allt for ofta eller ens "reboot" ar inte ovanligt. sa har man en \"linux\" box i sin ago. men en windows box ar jobbig plotsligt stanger anvandaren av och anslutningen till ens kedjador.\nmen att pasta att windows Vista ar sakrare an XP ar inte alls fel. och allt beror pa vad man raknar som \"linux\" vilket som ar sakrare.\n\tvid anvandning av linux menar jag GNU/Linux och de saker som infaller dar i (Coreutils binutils osv.) samt GNOME eller KDE och vanlig standrard utrustning runt linux.\n

Visa signatur

Bärbar: bösbook, bösbook pro.

Permalänk
Medlem

Det finns tre sorters lögn: lögn, förbannad lögn och så finns det statistik.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Låter som dåliga argument. Vista har inte funnits lika länge så det är inte konstigt om de inte upptäckt alla säkerhetshål ännu. Det är någon som behöver ta en kurs i logiskt tänkande. M$ behöver iaf se över sin marknadsföring och inte vara så kaxiga hela tiden. Ett säkert operativsystem har alla portar stängda från början och så är det på vissa Linux distar? Linuxfolket får gärna svara.

Du behöver en kurs i logiskt tänkande.

Visa signatur

Jag är en vampyr, jag suger och spyr, låt mig komma in, jag vill bli din

Permalänk

Ett sätt att se det på om man inte håller med är ju såhär:

Vista har flest användare och är som en skott-säker bil. Men eftersom skott-säkra bilar inte tål oändligt många skott, och eftersom det nästan uteslutande är skottsäkra bilar som blir anfallna sjunker säkerhetsgraden för förarna (användarna). Mer illa blir det för att många som använder Vista är övningsförare och därför använder den skottsäkra blien ännu sämre.

Glad läsning!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Man får tänkte på också vilken typ av användare som använder vilket system.
Windows passar ju även folk som har väldigt lågt kunnande om datorer. Som är intressanta folk för spyware o shit.

Det där är som jag sagt en förklaring till varför det finns mer skräp, det förändrar fortfarande inte att andelen är större.

Det är två olika saker. Anledning och resultat. Att man vet eller förklarar anledningen förändrar inte resultatet, så i en fråga där resultaten jämförs är anledningen (och förklaringar av den) oviktig. Det finns massor av anledningar till varför Windows är mer utsatt, men det förändrar inte resultatet i en jämförelse av andelar. Om 20% windowsburkar är infekterade, men bara 15% linuxburkar så vinner ju linux. Att man sen kan förklara detta på olika sätt som att windows är mer utsatt, skit bakom spakarna och så vidare förändrar inte att windowsburkarna ändå i högre grad är infekterade. Det förklarar, men förändrar inte.

Att då som svar på "andelen infektrade datorer är högra bland windowsburkar" säga att "fler använder det/korkade användare/mer utsatt" o.s.v. är att svara på fel sak.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

It is more secure today than Apple Leopard, or XP, or Linux, or open source.

Ungefär där borde varningsklockorna börja ringa för de flesta. Vet den här killen vad han pratar om?

Och förresten.. vet swec redaktion vad de pysslar med?

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk

även om vista skulle vara bäst av de nämnda operativsystemen så betyder det inte att det är tillräckligt bra.
Bajs är bajs även om man rullar det i pärlsocker.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arkebuzer
Vista ÄR ett virus!

Och lite till, Virus, Intruders, Spyware, Trojans & Addware

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Haha, my ass att Vista är säkrare en Linux

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem

Vilket skämt alltså, ungefär som att säga att " WOOHOO min LADA är säkrare än Volvo, kolla bara på statistiken hur många lador vs hur många Volvos som är involverade i olyckor varje år ) Ännu en bilreflektion, sry jag kunde bara inte låta bli

Permalänk

haha, är lite skeptisk till detta..

Visa signatur

Jag är inte vegetarian för att jag älskar djur, jag är vegetarian för att jag hatar växter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det där är som jag sagt en förklaring till varför det finns mer skräp, det förändrar fortfarande inte att andelen är större.

Det är två olika saker. Anledning och resultat. Att man vet eller förklarar anledningen förändrar inte resultatet, så i en fråga där resultaten jämförs är anledningen (och förklaringar av den) oviktig. Det finns massor av anledningar till varför Windows är mer utsatt, men det förändrar inte resultatet i en jämförelse av andelar. Om 20% windowsburkar är infekterade, men bara 15% linuxburkar så vinner ju linux. Att man sen kan förklara detta på olika sätt som att windows är mer utsatt, skit bakom spakarna och så vidare förändrar inte att windowsburkarna ändå i högre grad är infekterade. Det förklarar, men förändrar inte.

Att då som svar på "andelen infektrade datorer är högra bland windowsburkar" säga att "fler använder det/korkade användare/mer utsatt" o.s.v. är att svara på fel sak.

Det beror på hur man ser på det, teoretisk säkerhet(samma förutsättningar för alla operativ) eller den faktiskta säkerheten.
För det blir faktiskt fel att säga att linux är säkrare eftersom det finns fler okunniga användare till Windows då en kunnig användare i windows mycket väl kan ha högre säkerhet än en linux användare.
Detta är orsaken till att statistik som sagt har fått detta uttryck
Lögn, förbannad lögn och statistik. Allt beror på vad man tittar på och hur.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!