Ögat blir kattöge-format

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Jul 2004

Ögat blir kattöge-format

Tjena där,

Undrar bara om det finns någon som har en vettig teori till varför mitt vänsterögas pupiller då och då formas om så att det sträcks ut vertikalt? Så att det når kanten av iris.

Ringde ögonmottagningen men de hade ingen aning och ingen tid.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Tjena där,

Undrar bara om det finns någon som har en vettig teori till varför mitt vänsterögas pupiller då och då formas om så att det sträcks ut vertikalt? Så att det når kanten av iris.

Ringde ögonmottagningen men de hade ingen aning och ingen tid.

De hade tid, men inget som passade dig eller låg nära i tiden? Vidare har du bara en pupill i vänsterögat

Hur ofta händer det? När får du det? Hur länge varar det? Hur påverkas du av det?

Bild?

Men men, det är ju muskler som i slutändan skapar pupillens storlek, så kan kanske vara muskler som fått fnatt, eller något neurologiskt som skapar detta.

Har dock aldrig hört om det...

HTPC - Silverstone Grandia GD08 | Asus X99-Deluxe | i7 5820K | 16GB Ballistix 2400MHz | ASUS GeForce GTX970 | Samsung 840 EVO SSD | 4TB | EVGA SuperNova G2 750W | LG 60" Plasma | W7 64
Ljud - Onkyo TX606 | Dynavoice Challenger M-65
CITERA FÖR SVAR | SweCare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Nov 2005

Låter skumt.. Skulle du kunna ta en bild på detta så man kan se lite mer detaljerat?

Corsair Obsidian 650D / Silverstone Strider 1200w / Intel 2600K / Corsair H100 / ASUS Sabertooth Z77 / Corsair Vengeance 1866mhz 16GB / 2x Intel 520 240GB Raid0 / 5x WD 3TB / 2x Seagate 4TB / 2x GTX 680 4GB SLI / Philips BDM4065UC
Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2004

detta vill jag se bild på, låter helfräckt ju:)

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001

Finns det inte ett symptom på neurosyfilis, "horöga" som liknar detta? Nåja, allvarligt talat, eftersom ögonmottagningen inte precis uppvisade eld och lågor när du ringde, är det ingen fara.

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Finns det inte ett symptom på neurosyfilis, "horöga" som liknar detta? Nåja, allvarligt talat, eftersom ögonmottagningen inte precis uppvisade eld och lågor när du ringde, är det ingen fara.

Haha, jag trodde "horöga" betydde nåt annat ^^

HTPC - Silverstone Grandia GD08 | Asus X99-Deluxe | i7 5820K | 16GB Ballistix 2400MHz | ASUS GeForce GTX970 | Samsung 840 EVO SSD | 4TB | EVGA SuperNova G2 750W | LG 60" Plasma | W7 64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fråga
Registrerad
Mar 2008

Hahaha fy fan vilket roligt exempel :D.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Haha, jag trodde "horöga" betydde nåt annat ^^

Jepp. Jag syftade på den andra betydelsen! Edit: Jag vet inte vilken betydelse som är äldst, men jag tror att horöga om "kattögeformad" pupill är ett mycket gammalt uttryck, vilket inte hindrar den andra betydelsen från att vara äldre.

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Jul 2004

Polarn tog en bild när jag saknade spegel och trodde inte på vad han sa (angående ögat). Får se om han kan fixa fram den.

Tror inte det är någon fara, men är bara nyfiken

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2002

Kom direkt att tänka på den där "sjukdomen", där man har utstående ögon, av vilka typ hälften av de drabbade har en IQ på över 140 eller nått.

Nån som vet vad jag menar?

Till oändligheten, OCH VIDARE!
Citera mig när ni svarar är ni söta http://www.stalofilm.se (uppdaterat showreel för 2011)
Dina filmredigerings/effekt-frågor besvaras här!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
Kom direkt att tänka på den där "sjukdomen", där man har utstående ögon, av vilka typ hälften av de drabbade har en IQ på över 140 eller nått.

Nån som vet vad jag menar?

Något om IQn vet jag inte, men utstående ögon heter exopthalmus och finns vid en rad olika endokrina sjukdomar bland annat.
http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=35557

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002

Utstående ögon kan man få framför allt vid Graves sjukdom, som drabbar sköldkörteln. Såvitt jag vet har det inget samband med iQ. Jag har för mej att man vid tertiär syfilis (långt gången syfilis) kan få en defekt i regleringen av pupillens storlek, vilket kan göra pupillerna olikstora. Tror inte det påverkar formen dock. Vad gäller påverkan på pupillens form kommer jag på tre olika skäl: Operation i ögat och trauma mot ögat (ex en flisa som tränger in) är två. Jag utgår från att du skulle märkt av dem även på annat sätt. Den tredje orsaken jag kommer på är så kallade synaekier. Dessa orsakas av inflammation inuti ögat, vilket gör att regnbågshinnan tillfälligt "löds fast" mot andra strukturer i ögat. Det passar dock inte heller helt in i bilden; dels borde du i så fall även ha andra symptom såsom rodnad i ögat och smärta, och dels borde de inte alltid sätta sig på samma sätt så att pupillen blir oval...Mitt råd är att söka när det händer nästa gång. Och PMa gärna svaret till mig, det vore mycket intressant att få veta.

"We have just one world But we live in different ones" - Dire Straits, "Brothers in arms"