Permalänk

Snabb fråga.
Det går inte att folda på HD6xxx serien än eller?
Tänkte komma igång med gpu-foldingen igen för första gången sen de dissade klienten till x1xxx

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anton_mjor:

Snabb fråga.
Tänkte komma igång med gpu-foldingen igen för första gången sen de dissade klienten till x1xxx

Nä, OpenCL-klienten sägs vara på väg mot öppen betatestning.. men tid tar det. När det väl är dags kan jag lova att det kommer synas.

Permalänk
Medlem

Skulle de ge stor PPD skillnad att byta från ett GTX 280 till ett GTX 285?

Visa signatur

[Jonsbo TK-2 Svart] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i5 9600K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB RS DDR4 32GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Rog Strix Z370-F] [ASUS RTX 4070 12GB ProArt OC] [C:Samsung 970 EvVO Plus 1TB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Dom har ju lika många shaders men iom. att 285 bygger på 55nm ist. för 65nm kan den vara lättare att få upp i hastighet och så drar den mindre ström. Kanske 1000-2000 PPD extra.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk

Hej

Har på Speldatorn två 5870, och en AMD Phenom II X4 945 3,0GHz.
Och på Mediadatorn en 4770 och en AMD Sempron 140 2,7GHz.

Tänkte fixa Folding@Home på dessa, "For The Greater Good" (Hotfuzz)
Undrade om Folding@Home fungerar på CrossFireX system,
och om det fungerar att använda på CPU samt GPU samtidigt.

Behöver jag bara ladda ner GPU3 eller vad den heter, för jag hittar
bara den på deras hemsida, ingen som heter bara CPU, och det står
inte om det fungerar på båda, eller båda samtidigt.

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!
Testa Google Gemini!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnNickeMan:

Hej

Har på Speldatorn två 5870, och en AMD Phenom II X4 945 3,0GHz.
Och på Mediadatorn en 4770 och en AMD Sempron 140 2,7GHz.

Tänkte fixa Folding@Home på dessa, "For The Greater Good" (Hotfuzz)
Undrade om Folding@Home fungerar på CrossFireX system,
och om det fungerar att använda på CPU samt GPU samtidigt.

Behöver jag bara ladda ner GPU3 eller vad den heter, för jag hittar
bara den på deras hemsida, ingen som heter bara CPU, och det står
inte om det fungerar på båda, eller båda samtidigt.

Det går fint att köra folding på CPU ocg GPU samtidigt på flerkärniga CPU:er. Klienten till CPU:n finns här:
http://www.stanford.edu/group/pandegroup/folding/release/FAH6...
Det är SMP-klienten. Den utnytjar alla kärner i CPU:n. Följ dessa instruktioner för installation.
Folding@home - WinSMPGuide
eller
http://www.sweclockers.com/forum/104-sweclockers-foldinglag/7...
Jag rekomenderar att du endast använder 3 kärner på din X4 945. Annars kommer prestandan för GPU:n att sjunka. För att endast använda tre kärnor, så skriver du -SMP 3, under Additional client parameters []?
Till GPU:n så ska du, som du skrev, använda GPU3. Tyvärr måste man ha en skärm kopplad till varje grafikkort som ska användas till folding, och en klient måste köras till varje kort. Så för din del, är det enklast att endast köra folding på CPU + 1 GPU. (AMD X4 systemet).

Visa signatur

AMD Ryzen™ 9 9950X: MSI X670E Gaming Plus WiFi: 32Gb DDR5@3000 Mhz: XFX AMD Radeon™ 7800 XT: Samsung 970 EVO plus 500 Gb: Windows 11 Home

Permalänk
Medlem

SMP är nu betydligt enklare än vad som står i Sweclockersguiden, brukar rekommendera denna post av anders190: #10384595
Funkar mycket bra och är enkel att följa.

Du kan inte köra GPU3 på Radeon den är endast till för Nvidia, du måste köra GPU2: http://www.stanford.edu/group/pandegroup/folding/release/Fold...

Som sagt bör du inte köra alla kärnor på SPU för SMP utan lämna en kärna ledig om du skall folda på grafikkortet också. Dock vad som då kan hända är att din totala produktion är lägre än om du bara kör SMP, har inga siffror och inget jag själv testat utan bara vad jag förstått hur det funkar med Radeon-folding då GPU-klienten inte kan utnyttja beräkningskraften som finns i dessa kort. Och med bonussystemet på SMP kan man förlora en heldel när man går från 4 till 3 kärnor, så jag skulle testa lite fram och tillbaka och se vad som funkar för dig.

På mediadatorn skulle jag köra igång en GPU-klient, då kan du få uppåt 2500-3000PPD iaf.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Skrivet av Josef:

Det går fint att köra folding på CPU ocg GPU samtidigt på flerkärniga CPU:er. Klienten till CPU:n finns här:
http://www.stanford.edu/group/pandegroup/folding/release/FAH6...
Det är SMP-klienten. Den utnytjar alla kärner i CPU:n. Följ dessa instruktioner för installation.
Folding@home - WinSMPGuide
eller
http://www.sweclockers.com/forum/104-sweclockers-foldinglag/7...
Jag rekomenderar att du endast använder 3 kärner på din X4 945. Annars kommer prestandan för GPU:n att sjunka. För att endast använda tre kärnor, så skriver du -SMP 3, under Additional client parameters []?
Till GPU:n så ska du, som du skrev, använda GPU3. Tyvärr måste man ha en skärm kopplad till varje grafikkort som ska användas till folding, och en klient måste köras till varje kort. Så för din del, är det enklast att endast köra folding på CPU + 1 GPU. (AMD X4 systemet).

Okej, Tack för hjälpen, ska fixas till ikväll

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!
Testa Google Gemini!

Permalänk
Medlem

´Har börjat folda på alla grafikkort samt CPU nu,, men jag fattar inte vad "passkey" är för nått, någon som kan hjälpa?

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000

Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Här hittar du info om passkey Folding@home - FAQ-passkey , men använd den bara till SMP-klienten. Den gör så att GPU-klienten inte fungerar som den ska (kommer säkert någon uppdaterad version som fixar det någon gång)

Du måste köra 10st SMP med passkey innan du får bonuspoängen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

´Har börjat folda på alla grafikkort samt CPU nu,, men jag fattar inte vad "passkey" är för nått, någon som kan hjälpa?

En passkey är en identifikationsnyckel som identifierar din användare på ett mer säkert sätt än bara ett användarnamn (som kan användas av flera personer.)

Läs mer här: Folding@home - FAQ-passkey

Permalänk
Medlem
Skrivet av yogge:

Här hittar du info om passkey Folding@home - FAQ-passkey , men använd den bara till SMP-klienten. Den gör så att GPU-klienten inte fungerar som den ska (kommer säkert någon uppdaterad version som fixar det någon gång)

Du måste köra 10st SMP med passkey innan du får bonuspoängen.

Skrivet av era909:

En passkey är en identifikationsnyckel som identifierar din användare på ett mer säkert sätt än bara ett användarnamn (som kan användas av flera personer.)

Läs mer här: Folding@home - FAQ-passkey

Stort tack!
Har lagt en min passkey nu och foldar på för fullt!

En annan fråga, hur får man den fina folding loggan vid sitt användarnanm här på swec?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inställningar>Grupper>fyll i ditt foldingnick

Skrivet av yogge:

Vad är det för problem? Har aldrig råkat ut för det och använder passkey till alla mina klienter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

Stort tack!
Har lagt en min passkey nu och foldar på för fullt!

En annan fråga, hur får man den fina folding loggan vid sitt användarnanm här på swec?

I forumet här: Inställningar -> Grupper och sen lägg till ditt användarnamn för folding.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rba:

Vad är det för problem? Har aldrig råkat ut för det och använder passkey till alla mina klienter.

Skrivet av era909:

I forumet här: Inställningar -> Grupper och sen lägg till ditt användarnamn för folding.

tackar!
nu syns de att man är en i den hjälpande delen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Krämade idag upp Shadern på mitt GTX 280 till 1566Mhz. Är de nån här som har nån aning om hur högt jag kan gå på ett ungefär?

Visa signatur

[Jonsbo TK-2 Svart] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i5 9600K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB RS DDR4 32GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Rog Strix Z370-F] [ASUS RTX 4070 12GB ProArt OC] [C:Samsung 970 EvVO Plus 1TB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rba:

Låter bra det, tidigare var det nått problem med en del servrar så man inte fick några nya WU om man använde passkey.

..Dags och knappa in passkeyn då.

Permalänk
Medlem

Dags att uppdatera första sidan, det står inte att 5000 serien stöds vilket den gör.

Citat:

# 5xxx series ATI GPUs are supported in the v6.23 or newer FAH client, and requires the 9.10 Catalyst driver or newer. Also use the -forcegpu ati_r700 switch until 5xxx hardware is auto-detected in newer versions of the FAH client. How to add a switch is covered below. Switch requirement fixed in the v6.30 GPU client and above.
# 6xxx series AMD GPUs are not supported in the current client version. A new client (and new fahcore) may be required, and are in development. These will become available after internal testing is completed.

Permalänk

5870 fungerar fint för mig med 6.30r.

Gör det någon skillnad på fodling prestandan om man sänker memory clocks? (kanske tagits upp för men, har inte sett det)

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem

På Nvidiakort påverkas folding minimalt av minnesklock (inom rimliga gränser såklart), skulle tro att även Atikort funkar så också. När GPUn viker är minnet inte mycket utnyttjat likaså bandbredden, det går bra att folda i en pci-e x1-plats om man vill.

Visa signatur

Permalänk

Hej!

Foldar på mina 5770 i CF (har två skärmar) och på min PII 955.

Vad bör jag få för prestanda med detta och hur mäter jag det? Folk snackar om PPD men har inte lyckats klurat ut var man ser det

Prollen och korten jobbar obviously för tempen lägger sig på ungefär 10 grader högre än normalt.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Installera t.ex. HFM.net, där kan du övervaka dina klienter. Vad du bör ligga på för PPD (points per day) med den setupen kan jag int svara på men det finns risk(?) att dina kort drar för mycket processorkraft och iom att GPU-klienten inte är optimerad för Radeon-kort så att du tjänar mest på att bara köra processorn tills det kommer en vettig klient för Ati-kort (vart snack om det väldigt länge nu, men jag har inte sett någon direkt tidsplan när (om?) den kommer ut).

På min PII x4@2.9GHz får jag iaf ut mellan 5800 och 7200 PPD när den går för sig själv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns det nån klient med både gpu och cpu?

Permalänk
Medlem

Kort svar: Nej
Men du kan testa FAH GPU tracker (FAH GPU Tracker V2 - Overclock.net - Overclocking.net), då startar du bara ett program och klickar i vad du vill köra för klienter, det är fortfarande separata för CPU och GPU men dom sköts väl mer eller mindre från ett program. Jag har aldrig använt detta då jag inte haft behov eller lust så kan inte svara på för-/nackdelar och så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

vilken gpu* ska man ta?

har ati radeon 6850

Permalänk
Medlem

Vet inte om den stöds än, men GPU2 isåfall.

Edit: Verkar som den skall funka men tror det behövs '-forcegpu ati_r700'-flagga för att den skall starta. Om man skall pilla med CPU + Radeon folding kan det vara värt att kolla på 'miljövariabler' (vet inte om det heter så på svenska, environmental variables heter det på engelska) för att sänka CPU-användningen av GPUklienten. Länk till Overclock.net med environmental variables

Visa signatur

Permalänk
Medlem

får upp folding@home has run into a seriius error running the core. and will shutdown.

valde GPU2 och ATI R800.

Permalänk
Medlem

Hmm, ok kanske FAH GPU Tracker som inte funkar, vet som sagt inget om eventuella möjligheter att ställa in olika saker tyvärr.

Visa signatur

Permalänk

Någon som har en ide om problemet? (GTS450, windows 7 64-bit, senaste drivrutinerna)

edit: tog bort problemet för det löste sig

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Snabb fråga.

verkar som om gpu3 betan stödjer 5 och 6tusen kort nu.

http://foldingforum.org/viewtopic.php?p=158850#p158849

ber om ursäkt om det har uppmärksammats förut.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |