Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten Kanalje
Verkligen...

Priserna är exkl VAT, dvs lägg på 15% på priset. När jag pratade med dem för någon månad sedan sa de att den billigaste modellen, den för £1088, inte gick att få tag i. Men det kan ha ändrats...

Aj fan missade det...

Avvaktar ett tag sen får vi se hur det blir. Måste fundera om det är värt 16,5 kkr från den där tyska sidan eller inte.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Recall
Aj fan missade det...

Avvaktar ett tag sen får vi se hur det blir. Måste fundera om det är värt 16,5 kkr från den där tyska sidan eller inte.

Jag står själv inför samma val. Jag skrev även ett inlägg i NBR-tråden, vore kul att höra hur det gick för han/hon.

Nu är har jag i alla fall gjort en reklamation på utlandsbetalningen. Kostade mig 300:- men det är det värt - läsperioden börjar på måndag och jag orkar verkligen inte hålla på och fixa med bank och Insight under denna...

Visa signatur

Vad hände med brun 7?

Permalänk

Sitter och pillar på min nya X200t nu. Känns positivt hittills. Jag får återkomma med mer detaljerade åsikter när jag testat den lite mer.

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legendary21
Sitter och pillar på min nya X200t nu. Känns positivt hittills. Jag får återkomma med mer detaljerade åsikter när jag testat den lite mer.

Skoj att man får en tablet-kompis :). Jag måste säga att jag fortfarande är mycket nöjd med framförallt skärmen. Sitter man vid sin "huvuddator" T61p och går över till x200t så märker man att den är mer ljusstark och att den är det är bra betrakningsvinkel (tablet=IPS-panel) men en sak som jag blir lite sur över är vikten som är ett halvt kilo för mycket om du frågar mig. Jämfört med X61:an så märks de verkligen, men man kan ju inte få en fullspecad holk utan att vilja bära på den men visst suktar även jag efter en x200s ibland, speciellt med den sjukt fina batteritiden.

Hoppas Kapten shoppar en så man får höra lite hur den är :).

Permalänk
Medlem

Dustin har lagt in en X200s med WXGA+ nu. Priset: 22 494 kr
http://www.dustinhome.se/pd_5010206134.aspx

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk

Kan skriva lite kort om upplevelsen av min X200t hittills efter knappt en dag.

+tangentbordet är underbart, särskilt jämfört med min gamla Acer.
+trackpoint funkar jättebra fast jag aldrig använt en förut.
+kvalitetskänslan över lag är hög.
+prestandan är överaskande bra för att vara en liten dator med bra batteritid.

-vissa detaljer känns dåliga och alltför plastiga. De jag retar mig lite på är plasten vid thinkvantage-knappen, "haken" som skärmen sätts fast med och kåpan över skärmens gångjärn.
-önskar att skärmen var 13" (men förutom storleken känns den mycket bra).

Jag får poängtera att detta är tidiga observationer och att jag inte hunnit testa datorn särskilt grundligt ännu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Recall
Dustin har lagt in en X200s med WXGA+ nu. Priset: 22 494 kr
http://www.dustinhome.se/pd_5010206134.aspx

Inte direkt prisvärt kanske. Det finns väl tyvärr inga fantastiska alternativ.

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Recall
Dustin har lagt in en X200s med WXGA+ nu. Priset: 22 494 kr
http://www.dustinhome.se/pd_5010206134.aspx

Kul! Känslorna för kusinen som "inte hade plats med en x200s i handbagaget hem från staterna" blir allt mörkare, och inte på incest-sättet...

Ååååh. Detta är åt helvete för svårt. Banken sa att det kan ta ett par veckor innan jag får tillbaka mina kulor :/

EDIT
Det verkar som om "other" i NBR-tråden kommit till skott. Han/hon har bestämt sig för att köra på en x200s från campusdiscount för €1534. Ska bli intressant att följa äventyret, bankwire verkar bli betalningssättet även där

Visa signatur

Vad hände med brun 7?

Permalänk

Det verkar hända en del i tråden... Hoppas allt löser sig för dig Kapten K, surt med pengarna, men dom bör ju komma tillbaka inom sinom tid.. :/ Verkar ju dock finnas några alternativ till inköp från andra ställen.

O du har fått din x200t iaf Legendary21 gött att den kom fram till det fördelaktiga priset iaf. Skönt att veta att den är värd dubbla priset nu för tiden

Permalänk
Inaktiv

Hansemannen: fick du nån ordning på din ram och avtrycken på handlovsstödet du nämnde tidigare?

Permalänk

Njäe, det har varit lite mycket på sistone så jag har inte (orkat) varit i kontakt med lenovo ännu. Ibland känns det som det inte spelar så stor roll och ibland så tycker jag att man ska kräva en åtgärd. Känns lite surt att skicka iväg burken i några veckor för en småsak, men jag tänkte ringa o prata med dom när det lugnat ner sig lite.

Permalänk

Hej igen!

Fick ett infall och tittade in här igen och såg att hansemannen haft problem med avtryck i handlovsstödet. Jag har ju också en x200 och har upplevt exakt samma sak - plasten runt kameran ger ett litet avtryck och dekalerna på vänster sida (Core2Duo/Windows Vista) ger avtryck på skärmkanten. Dessutom känns hela ramen som omger skärmen som att den hänger löst - om man knackar lätt med fingret längs ramen så sitter den liksom fast lite inkonsekvent. Här och var känns det som att den är helt frilagd och den gör då ett "smackande" ljud mot skärmen. På andra ställen sitter den lite bättre fast. Det går också att pilla in en nagel här och var längs den yttre kanten. Vet inte hur Lenovo gör när de sätter fast den (nån slags snap-to-lock-grej tänker jag mig), men det känns inte helt hundra. Jag har inte hängt med i x61:ans problemhistorik (var inte aktuellt med laptop när det begav sig och jag orkar inte läsa ikapp nu), men är det meningsfullt att ligga på Lenovo angående detta eller ska man bara bita i det sura skägget i brevlådan och vara nöjd med sin x200 (som för övrigt är helt underbar)?

Trist också att höra om Kapten K:s problem. Hoppas det löser sig!

Visa signatur

Lenovo ThinkPad X200 - 2.4 GHz - 4 GB - 200-7200 FDE - Vista BEx64 - 9 cell

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scharnhorst
Hej igen!

Fick ett infall och tittade in här igen och såg att hansemannen haft problem med avtryck i handlovsstödet. Jag har ju också en x200 och har upplevt exakt samma sak - plasten runt kameran ger ett litet avtryck och dekalerna på vänster sida (Core2Duo/Windows Vista) ger avtryck på skärmkanten. Dessutom känns hela ramen som omger skärmen som att den hänger löst - om man knackar lätt med fingret längs ramen så sitter den liksom fast lite inkonsekvent. Här och var känns det som att den är helt frilagd och den gör då ett "smackande" ljud mot skärmen. På andra ställen sitter den lite bättre fast. Det går också att pilla in en nagel här och var längs den yttre kanten. Vet inte hur Lenovo gör när de sätter fast den (nån slags snap-to-lock-grej tänker jag mig), men det känns inte helt hundra. Jag har inte hängt med i x61:ans problemhistorik (var inte aktuellt med laptop när det begav sig och jag orkar inte läsa ikapp nu), men är det meningsfullt att ligga på Lenovo angående detta eller ska man bara bita i det sura skägget i brevlådan och vara nöjd med sin x200 (som för övrigt är helt underbar)?

Trist också att höra om Kapten K:s problem. Hoppas det löser sig!

Tja. Så du har samma problem alltså. Har också lagt märke till att Intel/Vista märkena ger avtryck uppe på skärmen. Det märks väl knappt, men handlovsstödets märken kan vara lite irriterande i om ljuset speglar sig. Att allt sitter så löst uppe vid skärmen är ju faktiskt rätt irriterande med.

Jag tänkte som sagt ringa till Lenovo och kolla, hör av mig när jag pratat med dom

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker absolut ni ska snacka med Lenovo, jag hoppas och tror dom är tillmötesgående. De låter ju nästan som en hårdvarubugg, det är ju en dyr dator och då ska man inte acceptera sånt här. Jag tittade på min tablet och den har inte fått några märken (än i alla fall). Var mycket diskussioner om detta på x61-tablet tiden och då var de fel vid monteringen som skapade problem med att skärmramen lossnade. Lenovo bytte utan snack när dom fått in flera problemrapporter. Bra om ni båda pratar med Lenovo så de loggas, ju fler desto bättre och ju större chanser de uppmärksammar problemet.

Permalänk
Medlem

Har rest runt med min x300 nu över helgerna, och det har varit lätt och smidigt. Funkar väldigt bra att skriva och surfa med flera fönster osv. Har också uppgraderat ramminet till 2*2gb, och det är jag mindre nöjd. De nya stickorna kör hetare, och gör att fläkten varvar igång ibland även när den bara idlar. Känns varmare på undersidan också. Lite irriterande. Har börjat pilla med det mobila bredbandet som ligger precis bredvid, och tror det genererar en del värme också.

Permalänk
Medlem

Lenovo har öppnat en shop i UK likt den som USA har. Går dock inte bygga egna konfigurationer än. Men hittade följande på NBR.

"Some news for people thinking of buying a thinkpad in the next few weeks:

Whilst talking to a Lenovo rep about some specs of a specific system I was told that coming this february you'll be able to fully customise your ThinkPad systems like you currently can in the US via the Lenovo online shop."

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Recall
Lenovo har öppnat en shop i UK likt den som USA har. Går dock inte bygga egna konfigurationer än. Men hittade följande på NBR.

"Some news for people thinking of buying a thinkpad in the next few weeks:

Whilst talking to a Lenovo rep about some specs of a specific system I was told that coming this february you'll be able to fully customise your ThinkPad systems like you currently can in the US via the Lenovo online shop."

Detta är bra sk!t! Förhoppningsvis gäller detsamma för priserna, även om jag tvivlar

Skräll, snubben på NBR som beställde från campusdirect verkar ha problem med, taddaaaaa - bankwire-överförningen. Varför är jag inte förvånad?

Visa signatur

Vad hände med brun 7?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten Kanalje

Skräll, snubben på NBR som beställde från campusdirect verkar ha problem med, taddaaaaa - bankwire-överförningen. Varför är jag inte förvånad?

Illa Har du fått tillbaka dina pengar då? Vi får hoppas att de går att beställa från Lenovo UK direkt till Sverige, de skulle ju vara guld att kunna plocka ihop en egen padda exakt efter de önskemål man har (och förhoppningsvis lite billigare än att shoppa i Sverige).

Permalänk

Nope, inga dolores så långt ögat når. Men jag misströstar inte, en betalningsreklamation borde fungera. Hur snabb den är går väl att diskutera...

Ja, bara priset är rätt så kan config-möjligheten bli en klassiker

Visa signatur

Vad hände med brun 7?

Permalänk
Medlem

Config hade varit så underbart. Även om det inte blir mycket billigare så är det guld att åtminstone bara betala för det man vill ha.

Permalänk
Medlem

Bara hålla tummarna nu.

Såg förövrigt att X61s verkar vara påväg att utgå nu. Kanske priset på x200/s går ner några kr.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

X61s har utgått helt från vissa nätbutiker har jag märkt. Sverige lär väl öppna famnarna för den X200s med bättre upplösning inom någon vecka?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av usb
X61s har utgått helt från vissa nätbutiker har jag märkt. Sverige lär väl öppna famnarna för den X200s med bättre upplösning inom någon vecka?

Enligt Dustin är beräknad leverans för X200s med WXGA+ är 2009-01-16. Så bara ett par dagar kvar.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk

Och nu har snubben från NBR fått sin x200s. Ja, jag är avundsjuk. Som fan. Jag försökte få honom att kila över hit och lägga upp en användarrecension, förhoppningsvis gör han det...

Visa signatur

Vad hände med brun 7?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten Kanalje
Och nu har snubben från NBR fått sin x200s. Ja, jag är avundsjuk. Som fan. Jag försökte få honom att kila över hit och lägga upp en användarrecension, förhoppningsvis gör han det...

Du får fortsätta tjata på honom.

Verkar som Dustin inte fått in någon x200s med led än... skulle tippa på att dom skjutit upp leveransen... inte helt oväntat heller. :/

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk

Nu har jag haft min X200 tablet ett tag och jag tänkte skriva lite mer fördjupat om den. Jag vet inte riktigt vad det är jag presterat men det följer här nedan i alla fall. Jag ska försöka lägga upp några fina bilder också när jag hinner. Hoppas någon uppskattar texten.

Utsidan
Den är svart och anspråkslös. Ser ut som en 10 år gammal dator för den som inte är invigd. Storleken är liten och smidig. Datorn är imponerande smal förutom skärmen som är ganska tjock. Överlag känns den väldigt stabil och rejäl trots sin ringa storlek. Kanske är den något tung för sin storlek men inte särskilt farligt tycker jag. Batteriet sticker ut längs hela baksidan och fungerar som ett utmärkt handtag när man springer runt med datorn. Batteriet gör dock också att datorn är ovanligt djup för att vara en tolvtummare. Jag retar mig på lite smågrejer. Gummifötterna har lite dåligt "sug", en del plastdetaljer håller inte så hög kvalitet och sladden till ac adaptern är lite kortare än vad som är brukligt.

Jag köpte det tidigare i tråden omtalade targus 12"-fodralet till den och den går precis ner i det. Det är väldigt tajt och lite jobbigt att stänga men jag antar att det går med sig lite och blir bättre.

Skärmen
Det dåliga med skärmen är att den är lite för liten. Detta är särskilt retsamt eftersom ramen runt den är så väl tilltagen. Jag har förstått att det är för de olika skärmlagren. alla antenner och sånt som går i den. Upplösningen, 1280x800, är helt ok tycker jag. Förutom storleken är skärmen väldigt bra. Svärta och färgåtergivning är i en annan klass än de vanliga TN-panelerna. Den får mig att vilja byta ut mina andra skärmar. Ibland kan jag störas ytan (den tryckkänsliga tror jag) framför själva skärmen men det är sällan.

Skärmen är ju också en "input device" på den här datorn så det måste jag ju säga något om. Att använda fingrarna (eller något annat) och utnyttja skärmens tryckkänslighet är inte särskilt praktiskt. Man måste trycka till lite och det är svårt att pricka det man vill pricka och alla tryck registreras inte. Kanske kan det vara bra i vissa program som är gjorda för dåliga pekskärmar. Pennan däremot fungerar bra. Det är mycket praktiskt i photoshop, illustrator och liknande. Jag hade stor nytta av den då jag var tvungen att tillverka egna digitala blanketter. Att använda geststyrningen i vista är lite trixigare än jag föreställt mig men firefox blir riktigt pennvänligt med lite plugins.

Överlag kan jag säga att för mig är kanske tabletfunktionerna inte till så stor nytta. När jag gör vissa saker, t.ex. redigerar bilder och skapar krångliga dokument, så är pennan dock väldigt praktisk. Att kunnan anteckna för hand i one note är också bra men jag känner mig lite fånig när jag gör det. Kanske kommer jag över det med tiden. Tyvärr fungerar ordigenkänningen bara på engelska så att använda pennan för att skriva med istället för tangentbordet är svårt om man inte skriver på engelska. Jag vet inte om det är så i one note också om man vill att den ska känna igen ens anteckningar men jag antar det.

Ljudet
De inbyggda högtalarna presterar ljud av tillräcklig volym för mig. Man kan se på film i sängen två stycken utan problem och då brukar jag ändå ha volymen på under hälften. Kvaliteten på ljudet är väl inget att hurra för, lite sämre än en "normal" 15-tummare (laptop) skulle jag säga. Framförallt saknas de lägre tonerna.

Portar, kamera, mic och så.
3 USB, RGB, Gigabit, expresscard och SD-kortläsare. Jag saknar inga portar men vissa skulle säkert vilja ha HDMI, DVI eller firewire eller något annat.

Webkameran och mikrofonerna funkar bra. Det är två mikrofoner som sitter en liten bit isär under skärmen och med mjukvarans hjälp så skapar de en slags riktad mikrofon som filtrerar bort en del bakgrundsljud. Jag har inte så mycket att jämföra med men jag tycker att det fungerar fint.

Nätverk och uppkoppling
Datorn har massor med nätverk. Det finns gigabit med tråd, 802.11n trådlöst, 3G på mobilnätet och GPS. Jag har testat alla utom GPS och de fungerar bra. Jag ansluter i 130 Mbitps mot min Dlink 650 och för att ansluta i högre hastigheter måste man ändra saker i både datorn och routern har jag läst så det har jag inte orkat testa.

Prestanda
Den är inget monster men den duger bra för mig. Kolla någon seriös recension om ni är hemskt prestandaintresserade.

Tangentbord och trackpoint
Dessa är jättebra! Tangentbordet är skänt och sviktar ingenting. En lite dålig grej är att tangenterna på högra sidan låter lite mer än de på den vänstra. Det verkar vara lite ihåligt under dem och det blir en trummeffekt. Jag var lite rädd för trackpointen innan jag hade testat men jag vande mig fort och nu tycker jag den är bättre än en touchpad. Jag bytte till den mest greppiga pluppen för den gillade jag bäst. Tyvärr så störar trackpointen sig ibland och fortsätter glida med muspekaren fast jag stannat. Jag har läst om andra som har samma problem och det är som sagt lite störigt men så hemskt är det inte.

Värme- och oljudshantering
Det här är en av Lenovos starka sidor. Datorn ger ifrån sig väldigt lite värme och oljud. Om man använder den på batteri (eller ställer ner prestandan fast man har ac) så måste man nästan sätta örat mot den för att höra att den är igång och den blir knappt varm. Om man gör mer krävande saker och ställer upp prestandan sp blir den lite varm efter en stunds användande men inte alarmerande varm. Om man har den på en mjuk yta som en soffa eller säng och spelar fotball manager i flera timmar så blir den ganska varm. Då är den inte helt behaglig att ha i knäet sen men man bränner sig inte. Vad gäller oljud så är den inte så farlig ens när fläkten går på för fullt. Trots detta verkar fläkten blåsa ut bra med luft.

Batteritid
Ännu en stark sida. Jag får ca 6-7 timmar om jag snålar lite med ljusstyrkan och använder typ office och photoshop. Det är fint att man kan ställa in trösklar för när batteriet ska börja och sluta laddas så att man inte får en massa onödiga laddningscykler.

Sammanfattningsvis
-Det är en liten och smidig dator med tabletfunktionalitet och god kvalitetskänsla.
-Prestandan är inte på topp men inte heller så att man irriterar sig på den.
-Ljudnivån är väldigt låg och batteritiden är bra.
-Tangentbordet och trackpointen är jättebra.
-Touchpad och optisk enhet finns inte.
-Skärmen känns lite liten i sin tjocka ram.
-Skärmen är väldigt bra vad gäller bildkvalitet.
-WLAN, 3G, LAN och GPS känns som nätverksbingo.
-Att peka på skärmen är inte så användbart men pennan är bra.

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk
Medlem

Tack för recensionen, Legendary21! Surt att man köpte en laptop bara någon månad tidigare. Verkar onekligen vara en grym arbetskompanjon du och Zzzandman lyckats lägga händerna på för det hutlöst billiga pris den låg på för någon månad sen.

Permalänk
Inaktiv

Bra recensionen, Legendary21 håller med dig om de mesta fast jag får inte ut lika mycket batteritid soem du men jag slösar en del då jag vill ha ganska mycket brightness samt wifi/3g igång

Vilka add-ons kör du i firefox för att underlätta surfningen, behöver lite tips här?

För övrigt så lutar de nog åt att jag gör en backup av Vista och laddar in Windows 7 på min tablet, är myckt stabilt och med bra support för hårdvaran, har just slängt in det på min t61p. Ska bli spännande, framförallt multitouchen i Win 7 lär ju vara trevlig med en tablet. Lenovo har också börjat lägga ut uppdaterad programvara för Win 7, ganska magert än men enligt lenovo-forum ska de finnas inbyggt stöd för de flesta modeller så jag provar nog i veckan:

http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/WIN7-BETA.html

Permalänk

Hej igen!

Jag har gjort något lite dumt. Satt över julen och nötte igenom Dawn of War på burken och spelade då enbart med trackpointen. Det gick bra, tog mig igenom kampanjen, men gummiknoppen tog ganska mycket stryk. Letar nu efter reservdelsnummer i HMM:en men hittar absolut ingenting. Ska man behöva ringa IBM och be snällt? :/

Visa signatur

Lenovo ThinkPad X200 - 2.4 GHz - 4 GB - 200-7200 FDE - Vista BEx64 - 9 cell

Permalänk
Inaktiv

Inte helt gratis, speciellt inte om man bara behöver 2 st av dom 6 som den kommer med (gillar bara den som sitter på trackpointen från fabrik, dom andra är mindre känsla i tycker jag).

http://www.dustinhome.se/pd_5010079553.aspx

Permalänk
Inaktiv

Kapten K, har du fått tag i nån x200s än? Hittade en tråd där dom diskuterade just avsaknaden av x200s i europa för en billig peng och de tipsade om en butik som säljer en för 1500 € vilket är rimligt.

http://forum.thinkpads.com/viewtopic.php?f=43&t=73229

Vad tror du?!