AMD och Nvidia anklagas för priskartell

Permalänk
Avstängd

Är inte AMD vs. Nvidia ungefär som U.S.A vs. Irak?
Tämligen svårt att tro på detta...

Visa signatur

AMD; [Suck]
Living for :arrow: Quad Core :up:

Permalänk
Medlem

Värst av allt är att de verkar vara rätt benhårda på alla ekonomiska brott. Ett brott mot konkurrenslagstiftningen skulle nog tvinga båda tillverkarna att höja priserna för att överleva

Permalänk

vrf står det här under fliken "nyheter"?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OzOoN-Loks
vrf står det här under fliken "nyheter"?

Nyhet = en aktuell, intressant händelse.

Permalänk
Medlem

Vem kommer sedan få inkassera eventuella pengar ifall nu stämningen går igenom ?

Permalänk
Medlem

Det är inget ovanligt att priser ökar, med tanke på att folk tjänar mer så ökar priser men så fungerar det överallt.

Det här med att AMD och Nvidia skulle samarbeta låter lite galet tycker jag, men ändå.. konstigare saker har skett.

Ska följa den här fortsättningen med stort intresse

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

tror inte ett s*it på detta. Nvidia smutskastar ju ATI hela tiden, "en tillverkare som ingen längre bryr sig om" om någon minss detta. sen så säger dom att ATIs stöd för dx 10.1 bara är skräp också. osv..

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem

Det är säkert bara ett spel för gallerian all denna smutskastning av varandra. Sedan träffas VD'n för respektive företag på typ nån karibisk ö med var sin Pina Colada i handen och skrattar åt hur de lurar marknaden!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jays_swe
tror inte ett s*it på detta. Nvidia smutskastar ju ATI hela tiden, "en tillverkare som ingen längre bryr sig om" om någon minss detta. sen så säger dom att ATIs stöd för dx 10.1 bara är skräp också. osv..

Det kan inte vara så att de försöker få det att se ut som om det vore full fight?

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Sänk priserna nu! Jag vägrar betala överpriser

(ironi)

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

inte förvånad, precis som med politik och amerikansk wrestling.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RuUpeRt
Nyhet = en aktuell, intressant händelse.

Knappast nånting nytt....

Permalänk
Medlem

Vafan jag tycker priserna redan är skit billiga, kan inte komma på när det vara billigare! Det måste vara nåt bullshit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OzOoN-Loks
Knappast nånting nytt....

Jo att en stämningsansökan har lämnats in.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RuUpeRt
Nyhet = en aktuell, intressant händelse.

Det kallas "Konspirationsteori"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RuUpeRt
Jo att en stämningsansökan har lämnats in.

Tänka sig att en konspirationsteori på företagsnivå leder till stämningar, medans alla andra konspirationsteorier om allt möjligt leder till, att man ser korkad ut.

Permalänk
Medlem

Men orka!
Prisskillnaden mellan nVidias och ATIs senaste kort talar ganska starkt emot en priskartell i nuläget så om en sådan har funnits så är den över nu.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Tycker grafikkort varit den dyraste delen i datorn dom senaste åren så nog kan det stämma.

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbo
Tycker grafikkort varit den dyraste delen i datorn dom senaste åren så nog kan det stämma.

Bara om du köper E8200+GTX280 istället för QX9770+HD3450.

Permalänk
Medlem

tycker som många andra att priserna sjunkigt, men klagar inte om det blir ännu billigare

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Det är säkert bara ett spel för gallerian all denna smutskastning av varandra. Sedan träffas VD'n för respektive företag på typ nån karibisk ö med var sin Pina Colada i handen och skrattar åt hur de lurar marknaden!

Hehe

Permalänk
Medlem

Att priserna är lika ser jag som konkurrens inte kartell bildning.
Om du älskar cola och affär x tar 10 kr för 2 liter och affär y tar 25kr.
Så handlar säkert du allt annat på affär x om alla andra varor har liknande pris.
Så därför tar x och y samma pris för att inte tappa marknad.
Det är bättre att förlora på en vara en att tappa en kund som kanske handlar andra varor för 2000kr i månaden.
Det är marknadsekonomi !

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Att priserna är lika ser jag som konkurrens inte kartell bildning.
Om du älskar cola och affär x tar 10 kr för 2 liter och affär y tar 25kr.
Så handlar säkert du allt annat på affär x om alla andra varor har liknande pris.
Så därför tar x och y samma pris för att inte tappa marknad.
Det är bättre att förlora på en vara en att tappa en kund som kanske handlar andra varor för 2000kr i månaden.
Det är marknadsekonomi !

Eller så kan inte affär Y sänka sig till affär X låga nivå pga av för höga kostnader. Så affär X och Y bestämmer sig för att X ska ta lika mycket betalt som Y för att Y inte ska gå i konkurs och för att dom ska kunna göra tvärt om ifall det behövs med någon annan produkt. Allt leder till högre priser och att båda företagen tjänar mer än om dom var tvungna att konkurrera mot varandra med priser.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RuUpeRt
Jo att en stämningsansökan har lämnats in.

DET är nytt!

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser väldigt slumpmässigt ut med vilka kort dom använder för att jämföra med varandra (vilket står i PDF-filen).
Innan den påstådda kartellbildningen jämför dom en del kort som inte var riktat till samma målgrupp och släppta helt olika tider (t.ex. GeForce3 Ti500 128MB ($399, 10/1/2001) & Radeon 9000 Pro 128MB ($149,7/22/2002)) som verkar vara valda för att visa att dom skilde sig åt innan "kartellbildningen".

Senare var en period då företagen fick ut många fler modeller på marknaden och det blir således mycket enklare att hitta modeller som släppts någorlunda samtidigt med liknande pris.

Om inte emailen är väldigt övertygande ser det ut som en stor bluff av dom som lämnat stämningsansökan. Dåliga jämförelser där dom försöker leta efter siffror som passar dom.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Jag tycker det är skumt att nya grafikkort från båda sidor är så jäkla jämlika alltid. Visst finns det skillnad på prestanda men den är så jäkla liten. Skulle inte förvåna mig om de bestämt att den ena ska ligga under prestandamässigt detta kvartal osv. Inte svårt att skära ner på antalet shaders eller likn. för att få prestanda lik motståndaren.

Eller det kanske är en slump att de presterar så lika alltid. Aldrig ngn som totalkrossar den andre.

För det kan inte vara som så att de håller järnkoll på motståndaren så att inte konkurrentens kort blir för bra? Dessutom kanske det finns begränsningar för hur bra kort man kan göra med en viss tillverkningsstorlek innan de slutar att vara lönsamma och kassationsnivåerna blir för höga. (GTX 280 ligger nog på gränsen t.ex.).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TorUlf
Eller så kan inte affär Y sänka sig till affär X låga nivå pga av för höga kostnader. Så affär X och Y bestämmer sig för att X ska ta lika mycket betalt som Y för att Y inte ska gå i konkurs och för att dom ska kunna göra tvärt om ifall det behövs med någon annan produkt. Allt leder till högre priser och att båda företagen tjänar mer än om dom var tvungna att konkurrera mot varandra med priser.

Jo det har du rätt i, men då tappar man trovärdigheten. När Z öppnar en ny butik, med ännu lägre priser. Så x och y konkursar.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Avstängd

Öh, priskartell?
nVIDIA dyra, AMD/ATI billiga.. kartell?

HAHAHA, fan dom som vill stämma dom är bara dåliga förlorare, nothin more nothin less.. låter som RAMBUS, har inget att komma med så dom stämmer både höger och vänster.

Så vilka är förlorarna, Intel är nog inte det för dom är rätt stora fast inte snabbast än... så dom sista jag kan tänka mig är S3 och Via, små och absolut slöast... förlorare big time

Så det blev 2st fler på min lista över scumbags som redan har RAMBUS bland annat

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Om det finns någon sanning alls i detta så blir jag så grymt besviken på både nvidia och ati så det är inte sant.

Men jag förstår inte hur man tänker när man säger "priserna är ju på väg ner" ... det betyder ju att de varit högre, eller har jag missat nått? Jag kommer fortfarande ihåg för bara nått år sedan när ingen tyckte att 4500+ för ett kort ur undre prestandaklassen var fullt normalt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Om det finns någon sanning alls i detta så blir jag så grymt besviken på både nvidia och ati så det är inte sant.

Men jag förstår inte hur man tänker när man säger "priserna är ju på väg ner" ... det betyder ju att de varit högre, eller har jag missat nått? Jag kommer fortfarande ihåg för bara nått år sedan när ingen tyckte att 4500+ för ett kort ur undre prestandaklassen var fullt normalt.

Antar att du syftar på Geforce 8800-serien? Den är enligt diagrammen utanför kartelltiden. "Kartellen" var strax innan och de liknande prissättningarna och lanseringsdatumen tog slut när den serien släpptes.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mudde
Antar att du syftar på Geforce 8800-serien? Den är enligt diagrammen utanför kartelltiden. "Kartellen" var strax innan och de liknande prissättningarna och lanseringsdatumen tog slut när den serien släpptes.

Ja, då var ju inte detta så intressant...