Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Maj 2004

Stoltsera med era crontabs!

Här har vi tråden där vi kan tipsa varandra om användbara crontabs

Jag inleder med min lilla & inte fullt så spännande:

SHELL=/bin/bash # Downloads all xkcd comics 0 * * * * /Users/j/Documents/Junk/scripts/crontab/xkcd # Backing up the crontab 0 19 * * * crontab -l > /Users/j/Documents/Junk/backup/cronbackup

Anledningen till att jag laddar ner alla xkcd's är att jag har en skärmsläckare som slumpar fram dom som bakgrundsbild

Så nu är det eran tur att posta era så jag kan bli inspirerad att bygga ut min egen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~
Registrerad
Apr 2003

Det enda jag har är:

0 4,16 * * * /home/kabniel/.hpodder/lastpods/lastpods.sh

vilket är ett script som laddar ner podcasts med hjälp av hpodder och uppdaterar en textfil med de tre senast nerladdade podcasts som jag sen visar i conky.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mitt i Skåne
Registrerad
Apr 2002

Min är tom.

Cron FTL... eh... eller nått

Define R5 Titanium | EVGA SuperNOVA 750 G2 | ASRock Z77 Extreme4 | Intel i5 3750k @ 4Ghz | Cooler Master 212 Evo | 16GB Corsair XMS3 PC12800 | Gigabyte GTX1070 | Intel SSD 530 120Gb | Asus VG248QE | Win 7 Ultimate x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001

jag kör följande med crontab:

kernel.sh - kollar om det kommit nån ny stable kernel och mailar mig om så skett
backup.sh - .tar:ar ett gäng viktiga filer om sedan läggs på en samba-share
ntpdate - ställer klockan rätt vid 23-tiden varje dag
ipcheck - uppdaterar dyndns.org-hosten

tänk vad mycket man kan få gjort med små smidiga script. sparar en hel del tid

"Det finns inga buggar, bara features..."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Maj 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mole
ntpdate - ställer klockan rätt vid 23-tiden varje dag

Är det inte lite overkill att korrigera dom nano-sekunderna som kan fluktuera på ett dygn?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Här och där
Registrerad
Feb 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Är det inte lite overkill att korrigera dom nano-sekunderna som kan fluktuera på ett dygn?

Är inte overkill något som är önskvärt om man vill köra ett linuxsystem som gör andra nördar avundsjuka?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5

Man kör ju openntpd istället för att konstant justera klockan..

Jul 23 08:32:46 thor ntpd[6266]: adjusting clock frequency by -0.003592 to -18.590751ppm

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2004

Vet inte hur skojiga dom är men.. Dessa rullar på min server.

# Uppdaterar vnstat databasen med trafikinformation
*/5 * * * * /usr/bin/vnstat -u

# Tar backup på lite saker
45 0 * * * /scripts/backup.sh

# Uppdaterar Gentoo portage
*/30 * * * * /scripts/sync_portage

# Uppdaterar Gentoo Distfiles
0 */4 * * * /scripts/sync_distfiles

# lite statistik på postfix genererat av awstats
1 0 * * * /root/awstats/wwwroot/cgi-bin/awstats.pl -config=mail -update -showcorrupted &> /dev/null
30 0 * * * /root/awstats/wwwroot/cgi-bin/awstats.pl -config=mail -month=all -year=2008 -output -staticlinks > /var/www/html/mailstats/mail.html
35 0 * * * /root/awstats/wwwroot/cgi-bin/awstats.pl -config=mail -month=all -year=2008 -output=allhosts -staticlinks > /var/www/html/mailstats/awstats.mail.allhosts.html
37 0 * * * /root/awstats/wwwroot/cgi-bin/awstats.pl -config=mail -month=all -year=2008 -output=lasthosts -staticlinks > /var/www/html/mailstats/awstats.mail.lasthosts.html
39 0 * * * /root/awstats/wwwroot/cgi-bin/awstats.pl -config=mail -month=all -year=2008 -output=unknownip -staticlinks > /var/www/html/mailstats/awstats.mail.unknownip.html
41 0 * * * /root/awstats/wwwroot/cgi-bin/awstats.pl -config=mail -month=all -year=2008 -output=allemails -staticlinks > /var/www/html/mailstats/awstats.mail.allemails.html
43 0 * * * /root/awstats/wwwroot/cgi-bin/awstats.pl -config=mail -month=all -year=2008 -output=lastemails -staticlinks > /var/www/html/mailstats/awstats.mail.lastemails.html
45 0 * * * /root/awstats/wwwroot/cgi-bin/awstats.pl -config=mail -month=all -year=2008 -output=allemailr -staticlinks > /var/www/html/mailstats/awstats.mail.allemailr.html
47 0 * * * /root/awstats/wwwroot/cgi-bin/awstats.pl -config=mail -month=all -year=2008 -output=lastemailr -staticlinks > /var/www/html/mailstats/awstats.mail.lastemailr.html

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Mar 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ntity
Man kör ju openntpd istället för att konstant justera klockan..

Eller ntpd från ntp.org. Från ntpdates man-sida:

It is also possible to run ntpdate from a cron script. However, it is important to note that ntpdate with contrived cron scripts is no substitute for the NTP daemon, which uses sophisti- cated algorithms to maximize accuracy and reliability while minimizing resource use. Finally, since ntpdate does not discipline the host clock frequency as does ntpd , the accuracy using ntpdate is limited.

Inte för att det spelar någon roll för gemene man, men varför krångla till det när en bättre och lättare lösning finns?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HerrEkberg
Eller ntpd från ntp.org. Från ntpdates man-sida:

It is also possible to run ntpdate from a cron script. However, it is important to note that ntpdate with contrived cron scripts is no substitute for the NTP daemon, which uses sophisti- cated algorithms to maximize accuracy and reliability while minimizing resource use. Finally, since ntpdate does not discipline the host clock frequency as does ntpd , the accuracy using ntpdate is limited.

Inte för att det spelar någon roll för gemene man, men varför krångla till det när en bättre och lättare lösning finns?

Med tanke på att du inte ens behöver crontab för att köra openntpd, skillnaden mellan ntpd och openntpd är att openntpd är skrivet med säkerhet i åtanke, ntpd har haft bra mycket buggar, den är även lättare att köra.

# ntpd

så är det klart, du behöver egentligen ingen config fil eller annat, och den använder samma eller egentligen en förbättrad algoritm för att justera klockan

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001

mkt OT här angående ntp tycker jag

har kört ntpdate i crontab i rätt många år och visst är det väl inte meningen att man ska göra så. kan uppstå en del sköna problem med vissa program när klockan ändras så mycket som den kan göra när den justeras en gång per dag. men å andra sidan skulle man kunna tycka att en daemon för att hålla tiden är lite overkill också. mer cronjobs nu och mindre ntp-snack!

passar på och slänger in ett tips. kanske inte hör hemma bland cronjobs men en favorit hos mig är cron-apt som jag konfigurerat till att maila mig när nya paket finns att installera. fungerar säkert till ubuntu och liknande distributioner. kanon för den lata och för den som vill ha koll!

"Det finns inga buggar, bara features..."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2006

(entity@thor ~): crontab -l #minute hour mday month wday command 20,40 * * * * /usr/scripts/at-rss-generator >/dev/null 2>&1 (entity@thor ~): sudo -u thor crontab -l #minute hour mday month wday command 17,47 * * * * /usr/scripts/autotorrent >/dev/null 2>&1 45 8 * * * /usr/scripts/episodehandler >/dev/null 2>&1 15 6 * * * /usr/scripts/tvdb rebuild >/dev/null 2>&1 (entity@thor ~): sudo crontab -l # non default settings, clear old in sshd-block table 0 */2 * * * /sbin/pfctl -t sshd-block -T expire 10800 >/dev/null 2>&1 */10 * * * * /usr/scripts/diskspace || /usr/scripts/sms "$(/usr/scripts/diskspace print )" 0706XXXXXX nonfree >/dev/null 2>&1 */10 * * * * /usr/scripts/services || /usr/scripts/sms "$(/usr/scripts/services print )" 0706XXXXXX nonfree >/dev/null 2>&1 #@reboot sleep 300 && /usr/scripts/sms "$(hostname) is now online, upime: $(uptime)" 0706XXXXXX nonfree >/dev/null 2>&1 */10 * * * * /usr/scripts/temperature || /usr/scripts/sms "$(/usr/scripts/temperature print)" 0706XXXXXX nonfree >/dev/null 2>&1 15,45 * * * * /usr/scripts/pure-user-db >/dev/null 2>&1

Kör crontabs under 3 olika användare beroende på vad som de gör.

Namnen är ju rätt så självförklarande, och inga kommer att ges ut till andra så ingen ide att fråga

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Apr 2005

Ähum... Vad är och gör en crontab? (Vad skriver man för att få fram smileysen med röda kinder som skäms?)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arius
Ähum... Vad är och gör en crontab? (Vad skriver man för att få fram smileysen med röda kinder som skäms?)

http://en.wikipedia.org/wiki/Crontab