Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Öka volt från 1.8 till 2.0

Hej! Jag skulle vilja trycka upp volten lite i mitt ram minne pga. problem som uppstått när jag spelar mer krävande spel.

Mitt moderkort är M2N MX PLUS, jag har inte hittat något i BIOS om detta och ställer frågan här istället. Kan jag ens öka volten till minnena på detta moderkortet ?

Permalänk
Medlem

Tog en titt i manualen till M2N-MX SE Plus som man kan tanka ner på asus websida men hittade heller ingenting om spänningar till minnet, men är du helt säker på att det är minnet som är instabilt? Det skulle kunna vara nåt annat som orsakar instabilitet.

Testa först att nollställa BIOS:et och ladda standardinställningarna för det.

Du kan ju också testa ett annat nätagg.

Du kan ju också ladda ner senaste BIOS:et. Du kan ju se över BIOS-inställningarna också och försöka tweaka det för bäst prestanda och stabilitet och stänga av sånt du inte vill ha.

Finns dock mycket annat som kan påverka stabiliteten i spel och krävande program. För varmt kanske på nåt ställe? Spelet i sig? Drivrutiner? Eller vad vet jag...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W