Överdrivet vattenkylnings bygge (OBS! inget för miljövänner)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Hade du läst lite i tråden har det redan konstaterats att det är många gånger värre att dra massa el än att använda lite vatten.

Bara för att någon har skrivit något i den här tråden tidigare så betyder det inte att det är sant.

Vidare, du ska ju inte tro för ett ögonblick att det inte finns någon miljöpåverkan av att rena vatten. Så, innan du på ett väldigt vetenskapligt sett kan bevisa att miljöpåverkan av att använda denna typ av vattenkylning ens är i närheten av vanlig luftkylning så är det snarare så att jag påstår att ni ska komma med mer fakta och färre påståenden plockade direkt ur luften.

Miljöpåverkan av att ha datorer på dygnet runt är självklart inte att förringa och något som man egentligen inte borde, men vi ska ha i åtanke att åtminstone den del av befolkningen som bor i eluppvärmda fastigheter inte direkt behöver bry sig den delen på året då man behöver ha värmen igång, då datorn/datorerna i princip fungerar som element. Men visst, självklart, för dom allra flesta så borde det vara en självklarhet att ha datorn avstängd/sovläge när man lämnar den längre stunder.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Bara för att någon har skrivit något i den här tråden tidigare så betyder det inte att det är sant.

Vidare, du ska ju inte tro för ett ögonblick att det inte finns någon miljöpåverkan av att rena vatten. Så, innan du på ett väldigt vetenskapligt sett kan bevisa att miljöpåverkan av att använda denna typ av vattenkylning ens är i närheten av vanlig luftkylning så är det snarare så att jag påstår att ni ska komma med mer fakta och färre påståenden plockade direkt ur luften.

Miljöpåverkan av att ha datorer på dygnet runt är självklart inte att förringa och något som man egentligen inte borde, men vi ska ha i åtanke att åtminstone den del av befolkningen som bor i eluppvärmda fastigheter inte direkt behöver bry sig den delen på året då man behöver ha värmen igång, då datorn/datorerna i princip fungerar som element. Men visst, självklart, för dom allra flesta så borde det vara en självklarhet att ha datorn avstängd/sovläge när man lämnar den längre stunder.

Självklart krävs det energi för vattenrening men nu smutsar han inte ner vattnet alls utan det man får räkna på är energin att pumpa runt det i systemet och sen upp till ett vattentorn. Det är inte det som är min poäng. Jag försöker bara visa på det fruktansvärda hykleri här där man glorifierar folk med kompressorkylning som tuggar i sig ett par kilowatt om dagen och som dessutom innehåller köldmedium som inte är roliga och samtidigt fördömer denna lösning.
Vatten har vi så gott som oändligt av här i Sverige men el är det värre med. Rent samhällsekonomiskt måste vi sänka vår energiförbrukning och inte öka den. Således borde alla miljömedvetna Swecare i denna tråd rasa mot varenda serverbygge och varje kompressorkylning minst lika mycket som de rasar mot denna vattenkylning om man inte vill vara en hycklare då.

Sen angående det där med uppvärmningen så är det inte riktigt så enkelt alltid. Det beror helt på hur huset ser ut. Där jag bor har vi en frånluftsvärmeväxlare som tar hand om utblåset vilket gör att man kan ha rätt stor nytta av vanliga glödlampor istället för lågenergi samt datorer som värmer upp men så är inte alltid fallet. Här i huset har vi en termostat och om mitt rum blir varmt på grund av en dator så skiter termostaten som sitter på nedervåningen i det. Den pumpar runt lika mycket ändå. Sen får man också se till vad det är man värmer upp. Är det utrymmet under skrivbordet så är det kanske inte så vettigt precis som glödlampor mest värmer taket. Men visst, ställ du din server under ett fönster om det får dig att känna dig lite bättre.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Till alla millötomtar som vet så jävla mycket och är tvugna att förstöra en fullt perfekt tråd:

Ni som har lagt fram argumentet om vattnet och har en 24/7 server hemma, vilken troligen är baserad på en svingammal dator med hungrig CPU m.m kan ju slänga ut skiten och sen börja rapa om vad som är rätt och fel. Vattnet försvinner inte, "slöseri på vatten tänk på barnen i afrika", ja som sagt vattnet rinner ut i våra sjöar igen, så ni kan ju bygga lång jävla rör ner till Afrika och dra med eran dubbelmoral.

OT: Underbart bygge och riktigt smart idé faktiskt Ingenting för mig dock vill inte ha massvis med slangar i min lilla 1a

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Ni som har lagt fram argumentet om vattnet och har en 24/7 server hemma

bara så att du vet så har jag ingen server i alla fall.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Vattnet försvinner inte, "slöseri på vatten tänk på barnen i afrika", ja som sagt vattnet rinner ut i våra sjöar igen, så ni kan ju bygga lång jävla rör ner till Afrika och dra med eran dubbelmoral.

är det någon i den här tråden som har påstått det då? Vad jag snarare tänker på är att vattnet måste ju renas, plus kostnaden för vattnet som betalas utav ett kollektiv. Om TS hade bott i ett hus brevid ett vattendrag och därigenom haft tillgång till en stor mängd vatten orenat vatten så hade det inte varit samma sak.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
bara så att du vet så har jag ingen server i alla fall.

är det någon i den här tråden som har påstått det då? Vad jag snarare tänker på är att vattnet måste ju renas, plus kostnaden för vattnet som betalas utav ett kollektiv. Om TS hade bott i ett hus brevid ett vattendrag och därigenom haft tillgång till en stor mängd vatten orenat vatten så hade det inte varit samma sak.

Nu dyker kollektivargumentet upp igen. Varför dyker inte det upp när det handlar om el?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Nu dyker kollektivargumentet upp igen. Varför dyker inte det upp när det handlar om el?

anledningen till varför jag inte orkar bry mig lika mycket när det gäller el är för att jag inte tycker att det är lika upprörande.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
anledningen till varför jag inte orkar bry mig lika mycket när det gäller el är för att jag inte tycker att det är lika upprörande.

Så du erkänner alltså att det inte är ett logiskt resonemang du för utan enbart bygger på en känsla att el inte är miljöfarligt men att vatten är det?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Så du erkänner alltså att det inte är ett logiskt resonemang du för utan enbart bygger på en känsla att el inte är miljöfarligt men att vatten är det?

anledningen till att jag tycker att den här typen av vattenkylning är mer upprörande är att jag tror att den totala miljöpåverkan är mycket större. Då ska jag poängtera, jag nöjer mig inte med påståenden som visar motsatsen utan vill ha någon form av bevis.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
anledningen till att jag tycker att den här typen av vattenkylning är mer upprörande är att jag tror att den totala miljöpåverkan är mycket större. Då ska jag poängtera, jag nöjer mig inte med påståenden som visar motsatsen utan vill ha någon form av bevis.

Bakvänt. Bevis av frånvaro versus frånvaro av bevis. Den som pekar på en effekt eller fenomen har bevisbördan, inte den som inte känns vid mekanismen. Visst kan det hända att du har rätt, men det är du som ska bevisa det.

Med vattenkylning från kranen får man stordriftsfördelar; pumptrycket drivs av vattentorn (där vatten pumpas upp med elektriska pumpar), och kylan är "naturlig", det vill säga det förbrukas ingen energi för att kyla vattnet. Energikostnaden att pumpa vatten är som tidigare sagt mycket lägre än energin som kan bindas i vattnet. Hade det varit annorlunda hade vattnet nedanför ett vattenfall varit markant varmare än innan det (vattnet är verkligen varmare på nersidan, men det är givetvis mycket lite).

Detta är alltså ett adekvat energiresonemang där källan ("bevisen") aldrig är längre bort än närmaste formelsamling.

Har man direktuppvärmd villa så kommer förlusten av värmeenergin till vattnet vara större än pumpkostnaden (det är svårt att undvika att lite värme snappas upp från rummet mellan kran och dator).

Vill du spara energi kan du göra toalettanken lite mindre genom att fylla ut den med något för att minska vattenmängden. Vari ligger besparingen? Är det att det pumpas mindre vatten för att fylla toalettanken? Nej, den energin är försumbar. Energivinsten i stället är att en mindre volym av vatten kan absorbera en mindre mängd värmeenergi från omgivningen. Vilket sparar uppvärmningskostnader.

Jag står på mig och säger att i ett land som Sverige med bra VVS-infrastruktur och enorma mängder vatten per capita och år, är en kylning av detta slag både klok och miljöriktig.

Återigen, även om så inte skulle vara fallet så är det industrin som förbrukar mest vatten och gör det oftast för kylning. Från precis samma vatten som rinner i våra kranar (en del industrier har dock ett tredje vattensystem med "fulvatten" ämnat för kylning men det är rätt ovanligt eftersom även "fulvattnet" måste genomgå kallvattenliknande processer för att inte slamma och kalka igen rör och skapa grogrund för mögel och alger).

Samma sak är det med varmvattnet: har man fjärrvärme så använder man energi som redan är "förlorad". Att värma något med fjärrvärmevatten är alltså högst rimligt och vettigt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Det absolut roligaste med den här tråden är den fruktansvärda dubbelmoral som finns på detta forum. Att köra vanlig vattenkylning är helt ok och att ha två datorer på dygnet runt är helt normalt. Hade du läst lite i tråden har det redan konstaterats att det är många gånger värre att dra massa el än att använda lite vatten. Vart är alla miljödiskussioner är någon skaffar kompressorkylning på flera hundra watt?
All sån skit räknas som marginalel vilket i Sverige är gasturbiner i bästa fall men det är vanligare med Tysk eller Dansk kolkraft. Tydligen har trådskaparen bara datorn på ett par timmar om dagen så alla som sitter med en server som alltid står och tuggar plus en klockad dator med dubbla grafikkort kommer inte bara belasta miljön mer utan kommer även belasta ekonomin mer.
Mindre gnäll och mer fakta tack.

Vissa saker ändras inte.
Jag och många andra tycker det inteär bra att använda vattnet på detta sätt det kostar kanske inte för honom men för hans hyresvärd då???.

Ja vet du ens hur mycket ström en vattenreningsverk drar???
Och du näner hela tiden kompressorkylning, själv har jag bara sett en person använda kompressor kylning och han har slutat för att elräkningen var hör.

Jojo detär ju roligt för dig med gratis vatten och allt men det är någon som betalar.

Nu ska jag inte hoppa på dig trådskapare, försök använda utgående vattnet till exempel till toaletten, tvätta bilen om du skulle bott i en villa men det gör du inte :(.

Får du inte ren driksvatten även när kalla vattnet gått igenom ditt system???, såg nyss ett program om otroliga vatten brister i indien för att coca-cola fabriken suger upp allt vatten + att du släpper ut tungmetaler i dricksvattnet för de övriga.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av awqawq
...
Ja vet du ens hur mycket ström en vattenreningsverk drar???
...

Vilket nonsens! Ett vattenreningsverk drar i alla händelser mindre energi per volymenhet än en datorvattenkylning.

Ni kan väl ändå _försöka_ debattera rimligt?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av awqawq
Vissa saker ändras inte.
Jag och många andra tycker det inteär bra att använda vattnet på detta sätt det kostar kanske inte för honom men för hans hyresvärd då???.

Ja vet du ens hur mycket ström en vattenreningsverk drar???
Och du näner hela tiden kompressorkylning, själv har jag bara sett en person använda kompressor kylning och han har slutat för att elräkningen var hör.

Jojo detär ju roligt för dig med gratis vatten och allt men det är någon som betalar.

Nu ska jag inte hoppa på dig trådskapare, försök använda utgående vattnet till exempel till toaletten, tvätta bilen om du skulle bott i en villa men det gör du inte :(.

Får du inte ren driksvatten även när kalla vattnet gått igenom ditt system???, såg nyss ett program om otroliga vatten brister i indien för att coca-cola fabriken suger upp allt vatten + att du släpper ut tungmetaler i dricksvattnet för de övriga.

Samma sak igen. Jag orkar inte svara på samma inlägg från olika personer gång på gång. Läs tråden igen.
Men eftersom du efterlyste lite siffror kan du väl få det då.
För att få ett övertryck på en bar vilket är ungefär vad man får i en kran behöver du släppa vattnet 10 meter. Säg nu att du bor i ett femvåningshus utanför en mindre stad som är runt 20 meter högt så behöver vi alltså pumpa upp vattnet 30 meter till ett vattentorn. Sen har vi lite rörförluster så vi kan säga 35 meter. Har vi då ett flöde i en lägenhet på översta våningen på 100l/h=0,1 m^3/h vilket kräver en effekt på ca 10W. Det är en bråkdel av vad datorn drar när du sitter och spelar. Om vi tar till ett extremfall med ett av världens högsta byggnader Taipei 101 som är 450 meter högt så får du ett effektbehov på 1,2W per liter vatten du spolar.

Vidare räknade jag lite grovt på MBY's påstående att vinsten med att förminska vattentanken på toaletten ligger i minskad värmeförlust när jag satt och åt middag. Jag kom fram till att det är ungefär samma pengar det handlar om. Du förlorar alltså ungefär lika mycket pengar i värme som du gör i vatten varje gång du spolar toaletten förutsatt att du behöver värma huset.

Vi kan ju ta och räkna vidare lite på Taipei 101. Det krävs alltså ungefär 44kJ för att fylla tanken på en toalettstol med vatten. En enkel energibalans ger oss att det går åt ca 615 kJ för att värma det vattnet till rumstemperatur. El kostar 0,02 öre per kJ alltså tappar du 12 öre per spolning i värme. Vatten kostar ca 15kr per m^3 alltså kostar vattnet vid varje spolning ungefär 15 öre.

Är alla nöjda nu när ni fått lite siffror?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

det spelar INGEN, INGEN SOM HELST roll om indien har vattenbrist, vi har ett ÖVERFLÖD, men INDIEN kan i ALLAFALL inte FÅ vårt VATTEN!

JAG SKITER i om INDIEN har lite VATTEN, det har INGENTING med sveriges vatten att göra!

bara för att afrika har LITE VATTEN ska vi duscha mindre / förbruka mindre då?
nej tack, gör ingen skillnad om vi förbrukar 3x mer, dom får inte mer vatten för det där nere, och vi får inte direkt mindre vatten heller, chaise!

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sleepyoh
det spelar INGEN, INGEN SOM HELST roll om indien har vattenbrist, vi har ett ÖVERFLÖD, men INDIEN kan i ALLAFALL inte FÅ vårt VATTEN!

JAG SKITER i om INDIEN har lite VATTEN, det har INGENTING med sveriges vatten att göra!

bara för att afrika har LITE VATTEN ska vi duscha mindre / förbruka mindre då?
nej tack, gör ingen skillnad om vi förbrukar 3x mer, dom får inte mer vatten för det där nere, och vi får inte direkt mindre vatten heller, chaise!

Jaja lungn, jag säger inte att du ska betala för allt vatten i u-länderna.
Ja men här i sverige så har vi inte brist på något och vi är nöja, men i afirka etc´s är det problem, okej det är inte din huvudvärk men man ska ändå tänka lite omtanke att andra i världen får gå flera ml för ett glas med vatten.

Zotamedu tack för dina siffror det fick mig att tänka noga om hur mycket el man förbrukar och sleepyou jag tycker att du är en liten bortskämd unge, jag vill skriva mer men då skulle jag avstängd.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av awqawq
Jaja lungn, jag säger inte att du ska betala för allt vatten i u-länderna.
Ja men här i sverige så har vi inte brist på något och vi är nöja, men i afirka etc´s är det problem, okej det är inte din huvudvärk men man ska ändå tänka lite omtanke att andra i världen får gå flera ml för ett glas med vatten.

Ja, han överdriver och det var ett okänsligt uttalande. Men det hindrar inte i att han har rätt i att vad vi gör med vårt vatten i Sverige inte påverkar till exempel Afrika eller Indien på något sätt över huvud taget.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Entusiast

En sak slog mig när jag åkte tåg till skolan idag. Ska man vara petig måste man ju jämföra TS lösning med vanlig vattenkylning som många här påstår skulle vara bättre. Vi kollar på ett BigWater 745 som har 3 st 120mm fläktar och en pump. Eftersom jag inte vet exakt vad de har för specifikationer utgår jag från att de är någorlunda standard och tar 12 V och 0,3 A. Det ger en total effekt på 10,8W för tre fläktar. Pumpen verkar vara 12V och 0,8A vilket ger en effekt på 9,6W. Totalt blir det alltså strax över 20W.
Nu vet jag hur mycket ström TS datorstyrning drar men om man hade gjort det lite mindre komplicerat och bara satt en ventil så hade det alltså varit en miljövinst att kyla direkt med vatten från kranen.

Sen kan man dra det ett steg längre också om man vill.
Vad drar en CPU-kylara? En snabb titt på en stock-kylare till en Xeon gav svaret. 0,4A och 12V blir 4,8W. Om TS hade haft en enkel ventil istället för en dator som styrde vattenflödet hade han faktiskt varit mer miljövänlig än alla ni med luftkylning.

En snabb genomgång:
Effekt för att pumpa vatten till TS system: Ca 10W
Effekt för vanlig vattenkylning: Ca 20W
Effekt för att kyla med kompressor: Ca 300W

Det ser alltså inte bättre ut än att den stora miljöboven med trådskaparens system är den väldigt ambitiösa styrningen och inte vattnet.
Någon dag när jag har tråkigt kan jag räkna ut energiförlusten från uppvärmningen av slangen men det kan dröja för jag har ett par tentor att skriva nu.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Lite roligt att jag vissade upp detta bygge för arbetskolegerna, även dom tyckte det var nice.

En värd notering är att jag jobbar för Göteborgs Vatten =P

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pascal
Lite roligt att jag vissade upp detta bygge för arbetskolegerna, även dom tyckte det var nice.

En värd notering är att jag jobbar för Göteborgs Vatten =P

Då kanske du kan trolla fram lite faktiska siffror på hur mycket energi som går åt för att rena vatten? Många företag har ju massa sån information liggandes på det interna nätverket.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Energi för att rena vattnet + energi för att pumpa upp det i vattentornet borde vara intressant. Kanske inderekt går att räkna ut på ett ungefär om det finns kostnadsuppgifter för det, och man antar att de har ett ganska bra pris på elen.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Energi för att rena vattnet + energi för att pumpa upp det i vattentornet borde vara intressant. Kanske inderekt går att räkna ut på ett ungefär om det finns kostnadsuppgifter för det, och man antar att de har ett ganska bra pris på elen.

Om du kollar ett par inlägg upp har jag räknat på vad som krävs för att pumpa vatten till ett vattentorn. Dock har jag inga uppgifter alls vad som krävs för att rena men det är mest att pumpa runt vilket inte kräver så mycket energi. Jag kan inte tillräckligt om processen för att ge mig på att göra en grov uppskattning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Energi för att rena vattnet + energi för att pumpa upp det i vattentornet borde vara intressant. Kanske inderekt går att räkna ut på ett ungefär om det finns kostnadsuppgifter för det, och man antar att de har ett ganska bra pris på elen.

Faktiskt så använder man inte vattentornet förrens på natten som en buffert för morgonen då det används mest vatten för att pumpstationerna inte klarar av att hålla ett konstant tryck på vatten nätet.

Permalänk
Medlem

Synd att man ska förstöra tråden med helt oviktiga saker, finns det ingen bättre plats att disskutera detta på?

onT: Bra idé, kanske lite opraktiskt med alla slangar liggandes, men det är nog mest en smaksak. 6p

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk

RUGGIGT intressant ämne här!
Är inte helt klok på vad slutsatsen blev på att använda dom 10 liter som finns i toastolen (blir väl naturligtvis nån liten pump för cirkulation)..
Tycker i min egen lilla värld att det inte skall behövas sån ohyggligt flöde för att kyla en processor...men hur långt (länge kan man kyla erforderligt) kommer man på 10l cirkulerande (ex) toavatten??

Visa signatur

C2D e8400, asus p5k se, 2x1024MB,
8800GT

Permalänk
Medlem

Grymt nice bygge annars, har inte läst hele tråden men hur många l/min går det?

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pascal
Grymt nice bygge annars, har inte läst hele tråden men hur många l/min går det?

Det enda värdet som finns är ett väldigt approximativt värde som jag räknade ut med hjälp av knapphändig information men det kan ge en liten fingervisning om storleksordningen på flödet. Det jag kom fram till med en energibalans var ca 86 l/h. Jag skulle uppskatta att flödet är någonstans 100 l/h plus minus 50 l/h. Om jag fått bättre mätvärden hade det varit lättare. Alla väntar med spänning på att TS ska installera de sista kylblocken så vi kan få reda på det faktiska flödet.
Jag har för övrigt lovat att hjälpa till att optimera systemet senare om intresse finns men det kräver lite mer data så vi får se hur det blir med det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Hahaha kul med alla miljö freaks! Då kan ju ni se efter om ni har en snålspolande toalett? Snålspolande blandare? Han lär ju inte använda mer än vad ni gör av med. Trycket måste väl vara ganska lågt pga att han vill utnyttja all kyla i vattnet. Så några mängder blir inte....
Jag kommer att bygga ett liknade system fast med växlare Som ett projekt i 3:an

Men vafan mer växthuseffekt i sverige! Vad klagar ni på? Det blir ju varmare

Permalänk
Medlem

NU har jag äntligen kopplat in grafikkortet med, i min vattenkylning!!
Så jag kan nog nu säga att det här projektet är färdigt. Hade det inte varit för den livliga disskusionen här skulle jag nog dragit ut på det ännu längre eller kanske t.o.m inte gjort det färdigt.

Jag har editerat mitt första inlägg och lagt in nya bilder på det senaste

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Det enda värdet som finns är ett väldigt approximativt värde som jag räknade ut med hjälp av knapphändig information men det kan ge en liten fingervisning om storleksordningen på flödet. Det jag kom fram till med en energibalans var ca 86 l/h. Jag skulle uppskatta att flödet är någonstans 100 l/h plus minus 50 l/h. Om jag fått bättre mätvärden hade det varit lättare. Alla väntar med spänning på att TS ska installera de sista kylblocken så vi kan få reda på det faktiska flödet.
Jag har för övrigt lovat att hjälpa till att optimera systemet senare om intresse finns men det kräver lite mer data så vi får se hur det blir med det.

Så var det dags Zotamedu, nu ska vi se hur dina beräkningar översstämmer med verkligheten i mitt system. Jag gick till väga så här, jag tog tid hur många liter jag kunde fylla en hink på 60 sek och multiplicerade det med 60. Kanske inte jätte exakt men fick det till 73 l/h.
Trycket minskade i systemet efter den senaste installationen till 1,68 bar.

Permalänk
Entusiast

Då var det inte så illa pinkat med 86 l/h då som jag fick.
Är det 73 l/h efter allt är inkopplat? Var mätte du flödet?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Bakvänt. Bevis av frånvaro versus frånvaro av bevis. Den som pekar på en effekt eller fenomen har bevisbördan, inte den som inte känns vid mekanismen. Visst kan det hända att du har rätt, men det är du som ska bevisa det.

Med vattenkylning från kranen får man stordriftsfördelar; pumptrycket drivs av vattentorn (där vatten pumpas upp med elektriska pumpar), och kylan är "naturlig", det vill säga det förbrukas ingen energi för att kyla vattnet. Energikostnaden att pumpa vatten är som tidigare sagt mycket lägre än energin som kan bindas i vattnet. Hade det varit annorlunda hade vattnet nedanför ett vattenfall varit markant varmare än innan det (vattnet är verkligen varmare på nersidan, men det är givetvis mycket lite).

Detta är alltså ett adekvat energiresonemang där källan ("bevisen") aldrig är längre bort än närmaste formelsamling.

Har man direktuppvärmd villa så kommer förlusten av värmeenergin till vattnet vara större än pumpkostnaden (det är svårt att undvika att lite värme snappas upp från rummet mellan kran och dator).

Vill du spara energi kan du göra toalettanken lite mindre genom att fylla ut den med något för att minska vattenmängden. Vari ligger besparingen? Är det att det pumpas mindre vatten för att fylla toalettanken? Nej, den energin är försumbar. Energivinsten i stället är att en mindre volym av vatten kan absorbera en mindre mängd värmeenergi från omgivningen. Vilket sparar uppvärmningskostnader.

Jag står på mig och säger att i ett land som Sverige med bra VVS-infrastruktur och enorma mängder vatten per capita och år, är en kylning av detta slag både klok och miljöriktig.

Återigen, även om så inte skulle vara fallet så är det industrin som förbrukar mest vatten och gör det oftast för kylning. Från precis samma vatten som rinner i våra kranar (en del industrier har dock ett tredje vattensystem med "fulvatten" ämnat för kylning men det är rätt ovanligt eftersom även "fulvattnet" måste genomgå kallvattenliknande processer för att inte slamma och kalka igen rör och skapa grogrund för mögel och alger).

Samma sak är det med varmvattnet: har man fjärrvärme så använder man energi som redan är "förlorad". Att värma något med fjärrvärmevatten är alltså högst rimligt och vettigt.

Det är väl skit samma om energi är försumbar, men om man bor i villa så är det en kostnad per kubik, så för mig så kostar det mig mindre om jag spolar mindre!

Och ni alla som gnäller på denna kylningen tänk på hur hemkört har framställt! ni som är lite äldre har säkert druckit en del!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Jävlar va folk gnäller om vattnet, killen bor där och betalar hyra altsså har han lika mycket rätt att använda vattnet som alla andra.

Grymmt bygge btw.

Exakt!11

Visa signatur

Intel E4500 2.2GHz @ 2675Mhz | MSI P36 neo | Crucial DDR2 PC5300 2Gig | Ati Radeon HD5670 | Seagate Barracuda 250 Gig + Samsung ?? 1tb

Ja, jag är virrig som fan.