Få igång rtorrent på FreeNAS - möjligt?

Permalänk
Medlem

Få igång rtorrent på FreeNAS - möjligt?

Jag satt och erinrade mig att det någon gång sagts att man kan meka ihop rtorrent att fungera på FreeNAS, hur skulle detta kunna gå till?

Är det möjligt att göra så att man kompilerar ihop rtorrent på en annan BSD maskin och sedan flyttar över allt till FreeNASen. Eller kan man bara ladda ned alla beroenden och köra igång det i FreeNAS?

vad är möjligheterna? Finns det några?

EDIT: Det ska såklart skötas via ssh, så inget GUI inblandat här inte.

mvh
benkaboi

Permalänk
Medlem

Här finns ett exempel på hur man lägger till Bacula genom pgk_add och ports för FreeNAS. Bara att testa sig fram!

Permalänk
Medlem

Hmm, det var visst inte så bökigt som jag trodde. Installerar man bara en "full" variant av FreeNAS på disk så var det bara att köra(eller iaf jag gjorde så) "pkg_add -r rtorrent" så nötte den hem en massa grejor. Sedan laddade jag hem rtorrent, zippade upp och flyttade det till en mapp på sambadelningen. Gick sedan in i /bin i rtorrentmappen och startade rtorrent genom att köra ./rtorrent.

Jag hade såklart confat .rtorrent.rc så allt det var klart innan jag örde igång en torrent.

Nu måste jag bara få fatt i något för BSD som liknar screen om nu inte screen finns till BSD oxå. Jag har råkat komma över något som kallas nohup men det vet jag inte riktigt vad det gör. ska läsa på lite mer.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
"pkg_add -r rtorrent" så nötte den hem en massa grejor.

[QUOTE]Sedan laddade jag hem rtorrent, zippade upp och flyttade det till en mapp på sambadelningen. Gick sedan in i /bin i rtorrentmappen och startade rtorrent genom att köra ./rtorrent.[/QUOTE]Varför installerar du programmet två gånger?
[QUOTE]Nu måste jag bara få fatt i något för BSD som liknar screen om nu inte screen finns till BSD oxå. Jag har råkat komma över något som kallas nohup men det vet jag inte riktigt vad det gör. ska läsa på lite mer. [/QUOTE]screen finns till freebsd ja.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Men hur ska jag starta rtorrent utan att göra som jag gjort då?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Men hur ska jag starta rtorrent utan att göra som jag gjort då?

installerade paket brukar i freebsd hamna under /usr/local/ så /usr/local/bin/rtorrent borde vara rätt. /usr/local/etc finns att lägga din konfiguration i, som du hittar exempel till i /usr/local/examples osv.
"pkg_info -L rtorrent" så ser du alla filer paketet installerat.

Lägg till /usr/local/bin i din $PATH om den inte redan finns med där.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Nu har jag börjat pyssla med FreeNAS igen men när jag går in i mappen /usr/local/bin hittar jag rtorrent efter installation via pkg_add. När jag skriver "rtorrent" och trycker Enter så står det "command not known".

Hur ska jag starta det annars? I Lajnuxz behöver jag ju bara skriva rtorrent varsomhelst så startar det.

EDIT: Sorry! kom på hur man gjorde nu...

Permalänk
Medlem

Du behöver antagligen ha rtorrent-katalogen i PATH.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

jo just det, det där PATH!

En annan sak som gjorde mig lite fundersam, man kan ju starta rtorrent men kommandot & på slutet vilket gör att rtorrent kommer köras i bakgrunden även om jag stänger ned ssh-sessionen jag har uppe, men hur får jag fram rtorrent igen?

Permalänk

MAN screen..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf
MAN screen..

jo screen vet jag hur det fungerar, synd bara att det inte verkar finnas screen tillgängligt vare sig att ladda ned med "pkg_add" eller från start. Laddar jag sedan ned screen och ska installera det så fattas det en C compiler när jag ska ./configure screen. Då laddar jag hem gcc compiler(omg stort och mkt filer..), när jag då ska köra en ./configure på det ja då behövs en C compiler. Hur f*n har de tänkt att man ska kunna installera det då?!

Någon so kan ge mig ett tips?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
jo just det, det där PATH!

En annan sak som gjorde mig lite fundersam, man kan ju starta rtorrent men kommandot & på slutet vilket gör att rtorrent kommer köras i bakgrunden även om jag stänger ned ssh-sessionen jag har uppe, men hur får jag fram rtorrent igen?

"fg" (kör det som ett program), men program du startar med & stängs av när shellet stängs av, dvs när du loggar ut, så det kommer inte att funka på det sättet.

Ang. pkg_add i FreeNAS har jag noll koll tyvärr.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Någon so kan ge mig ett tips?

Brukar alltid finnas något paket som heter typ developer-tools eller liknande som innehåller kompilatorer och sånt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Någon so kan ge mig ett tips?

Det finns ett färdigt paket för dtach däremot. Det gör åtminstone det du behöver screen till, låter dig skicka program till bakgrunden och återuppta dem senare.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Det finns ett färdigt paket för dtach däremot. Det gör åtminstone det du behöver screen till, låter dig skicka program till bakgrunden och återuppta dem senare.

Färdigt paket säger du, färdigt som i installerat från start eller färdigt på så vis att det bara är att installera utan att en elak C kompilator som inte finns installerat gör sig påmind ?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Färdigt paket säger du, färdigt som i installerat från start eller färdigt på så vis att det bara är att installera utan att en elak C kompilator som inte finns installerat gör sig påmind ?

Det senare.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Sådär, då har jag fått in dtach verkar det som (pkg_add: package 'dtach-0.8' or its older version already installed) så nu är frågan hur jag får det att fungera oxå. Jag har försökt hitta guider men det jag hittar säger mig inte hur jag ska använda det, iaf inte så jag förstår.

Permalänk
Medlem

Finns säkert folk som kan tänka sig att hjälpa dig att installera i början, enklast är om du ger personen i fråga ett shell. Försök hitta någon du litar på.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Letade efter en guide för detta och hittade denna:
https://danthesalmon.com/blog/create-seedbox-jail-freenas/

Visa signatur

Nätverksnörd