CDON.com har inte skickat det de skriver att de har skickat

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
ÖRSUNDSBRO
Registrerad
Nov 2006

CDON.com har inte skickat det de skriver att de har skickat

Hej!

Något mystiskt hände mig idag. Jag har fått ett paket från CDON.com.

När jag kom hem och öppnade paketet så är även ett par högtalare listade som levererade i denna leverans fast de inte har skickat dem.

På Postens hemsida står det att paketet är invägt på 0,8 kg, medan det på packsedeln står 4,8 kg. När jag ringde till Posten så skyllde de bara på datafel på fraktuppgiften. Jag framhärdade att det kanske kunde vara fel på antal kollin i leveransen och att högtalarna borde skickats som ett separat kolli i samma leverans, men det gick så långt att tjejen som jag pratade med sa att de inte tagit emot några högtalare för att skicka från CDON.com.

CDON.com har fortfarande inte svarat på mail (de har ju ingen telefonservice).

Letade lite bland trådarna här men jag hittade inget liknande fall, så det kanske inte är så vanligt. Jag har beställt många gånger av CDON.com utan strul, så jag misstänker fortfarande att det är Posten som har strulat till det.

Men är det någon som upplevt något liknande eller någon som kan förklara vad som kan ha hänt? Ett stort paket på 4 kg med högtalare borde ju inte komma bort så lätt? Har CDON för en gångs skull försökt att blåsa mig den här gången?

/xJom

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2003

Att direkt tro att ett sånt stort och känt företag som CDON skulle blåsa dig är ganska löjligt, dom tjänar i princip ingenting på det när det gäller så små summor, mitt tips är att avvakta på svar från mail, tänk på att svarstiderna antagligen är lite längre nu på semestertider.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
ÖRSUNDSBRO
Registrerad
Nov 2006

Nej, jag vill gärna inte tro att CDON har blåst mig, då jag som sagt har handlat så otroligt många gånger där förut och det alltid är snabba och korrekta leveranser.

Jag blev bara så konfunderad av själva situationen då de verkligen har skrivit upp högtalarna på följesedeln, men de inte ens har packats ner.

Sedan blev jag lite orolig då jag såg fler klagomål på Posten och att det förekommer stölder där...

Jag gick dessutom in och kontrollerade orderstatusen på CDON.com nu och högtalarna står som "levererad".

Tänk om högtalarna försvann mellan CDON och Posten - vem har ansvaret då?

/xJom

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
LTH
Registrerad
Dec 2002

Jag har handlat från CDON innan också och har aldrig varit med om något liknande. Som mistar intarnet säger så är det helt meningslöst för CDON att blåsa dig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mistar intarnet
... mitt tips är att avvakta på svar från mail, tänk på att svarstiderna antagligen är lite längre nu på semestertider.

Oj, är det semester i år också?! Nämen, det kan man ju inte förbereda sig på!

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollnäs
Registrerad
Maj 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan

Oj, är det semester i år också?! Nämen, det kan man ju inte förbereda sig på!

Vissa företag kanske hellre tar 1.5-2 månader med underbemanning per år än att anställa X antal nya folk för att täcka upp och slänga ut x antal hundra tusen i löner (om vi säger att det är fler än 4-5 vikarier som behövs) o.s.v...

Blir servicen så pass lidande att det är dåligt för affärer så anställer dom såklart vikarier, anser dom nivåerna acceptabla så anställer dom inte vikarier. Inte så svårt ändå va?

Ingen som har lovat att man ska hålla exakt samma servicenivåer hela året runt.
Att man får vänta 2-3 dagar på ett svar istället för 1-2 dagar anser då jag som acceptabelt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004

Om något är riktigt fel, och inte misstag i packningen, att någon sommarjobbare glömt packa, så är det garanterat någon som stulit det på posten. Kontrollera tejpen t ex, är det bara 1 obrutet lager tejp t ex?
Eller ser det ut att vara ny tejp ovanpå trasig kartong (tejp har en tendens att slita med lite kartong)?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2005

att vänta 2-3 dagar på svar på ett mail är inte okej som att sitta i telefonkö 4-5 timmar..
får hoppas cdon har nåt gott svar åt dig..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Harmånger
Registrerad
Nov 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kortleken
att vänta 2-3 dagar på svar på ett mail är inte okej som att sitta i telefonkö 4-5 timmar..
får hoppas cdon har nåt gott svar åt dig..

Haha.

Att vänta på ett mail i 2-3 är som att 5 personer framför sig på ICA.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
ÖRSUNDSBRO
Registrerad
Nov 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Om något är riktigt fel, och inte misstag i packningen, att någon sommarjobbare glömt packa, så är det garanterat någon som stulit det på posten. Kontrollera tejpen t ex, är det bara 1 obrutet lager tejp t ex?
Eller ser det ut att vara ny tejp ovanpå trasig kartong (tejp har en tendens att slita med lite kartong)?

Det var ingen trasig kartong. Det var en mycket liten kartong som omöjligen kan ha innehållit ett högtalarpaket.

Det mystiska var att Posten hade registrerat mitt kolli som endast 1 kolli på 0,8 kg, men på adresslappen stod det 1 kolli på 4,8 kg.

/xJom

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bishkek, Kirgizistan
Registrerad
Okt 2002

eftersom högtalarna troligen skickas i ett större paket så är det nog så att det kommer till ditt uthämtningställe. Du har det alltså säkert efter helgen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
ÖRSUNDSBRO
Registrerad
Nov 2006

CDON.com har svarat på mailet, och förmodligen har de inte skickat högtalarna. De har erbjudit ett tillgodohållande på summan, då det var svårt att få in högtalarna igen.

Jag skulle ju helst få tillbaka pengarna, men det kanske man inte kan få när man köper på distans?

/xJom

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Testpilot
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004

Hmm, självklart ska de betala tillbaka summan, inte bara ge tillgodokvitto. De har ju inte levererat varan. Känns lite udda att om någon inte kan leverera en vara så får du inte pengar utan bara tillgodokvitto ....

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

Tillgodohavande har man ingen skyldghet att acceptera.
Faktiskt ganska lågt av cdon att ens erbjuda det.
Dock så har de 30 dagar på sig att betala tillbaka om de
nu vill dra ut på det.

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung/Crucial 6TB | NAS: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
ÖRSUNDSBRO
Registrerad
Nov 2006

Nu svarade de att jag skulle returnera varan. Vaddå "Goddag, yxskaft!"???

/xJom

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hovmantorp
Registrerad
Jun 2004

Du ska begära att säljaren levererar varan och inte godta något annat för troligen har du redan betalat för frakten och att sen säljaren strular är INTE ditt ansvar så vill du ha högtalaren så begär du leverans av dom.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
ÖRSUNDSBRO
Registrerad
Nov 2006

Det senaste (sista?) mailet jag fick från dem gick ut på att pengarna automatiskt gick tillbaka på mitt konto, eftersom jag betalt med kort.

Försöker beställa någonannanstans. I och med att den totala beställningen från CDON var över 600 kr så var det fraktfritt, men borde inte ha varit det pga att högtalarna aldrig fanns, så det har väl jämnat ut sig, kan man säga...

/xJom

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.