Athlon-utvecklare ny VD för AMD

Permalänk
Melding Plague

Athlon-utvecklare ny VD för AMD

Processortillverkaren AMD:s resultat för det andra kvartalet slutade med en förlust på 1,2 miljarder dollar. På grund av de röda siffrorna har Hector Ruiz lämnat över ledartröjan till Dirk Meyer.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Där ser man, hoppas Dirk Meyer kan ta upp företaget på fötterna igen.

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem

Hoppas det stämmer och att de går med vinst i framtiden.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk

Tror att Dirk blir VD för att han kanske kan få tillbaka den andan och tänkandet som AMD hade när Athlon kom ut.

Av bara detta känns det tryggt!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem

Eftersom jag inte riktigt hänger med i alla svängar, kan någon berätta kort om varför AMD "går ner" när ATI just nu är på väg upp igen?

Det visar ju att det kanske inte var ett dåligt köp i ett längre perspektiv, iaf. om ATI kan fortsätta vara lite lite bättre "bang for the buck". (Och prestera bra resultat så klart, ett gammalt graffe kan ju ha grym "bang for the buck" trots att det är kass idag...)

Borde inte det få påverka AMD's aktiekurs lite? Om det finns en bra text i en tråd så är det bara att länka...

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk
Medlem

Det gick inget vidare med Hector. Hoppas det går mycket bättre nu!
Håller tummarna!

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Iliyena
Eftersom jag inte riktigt hänger med i alla svängar, kan någon berätta kort om varför AMD "går ner" när ATI just nu är på väg upp igen?

Det visar ju att det kanske inte var ett dåligt köp i ett längre perspektiv, iaf. om ATI kan fortsätta vara lite lite bättre "bang for the buck". (Och prestera bra resultat så klart, ett gammalt graffe kan ju ha grym "bang for the buck" trots att det är kass idag...)

Borde inte det få påverka AMD's aktiekurs lite? Om det finns en bra text i en tråd så är det bara att länka...

grovt räknat står GPUer för endast en femtedel av AMDs totala intäkter, därför har det en mycket liten del i hur bra det går för AMD i helhet. GPU divisionen gick förövrigt med 38 miljoner dollar i förlust förra kvartalet. Kanske kommer 4xxx att vända det men det krävs en mycket stor vinst där för att påverka AMDs kvartalsrapporter.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jones377
grovt räknat står GPUer för endast en femtedel av AMDs totala intäkter, därför har det en mycket liten del i hur bra det går för AMD i helhet. GPU divisionen gick förövrigt med 38 miljoner dollar i förlust förra kvartalet. Kanske kommer 4xxx att vända det men det krävs en mycket stor vinst där för att påverka AMDs kvartalsrapporter.

Och även om de har rätt bra kort för tillfället är det inte säkert att folk köper dem i så mycket större omfattning. Mycket hänger till exempel på stora datortillverkare, och då nvidia länge har dominierat kommer de förmodligen fortsätta göra det rätt länge. Jämför med pentium4-athlon.

Permalänk

Någon som känner till hur det är med ATIs drivrutiner till *NIX numera?
Om de är bra kanske jag kan försöka hjälpa AMD med att köpa ett grafikkort och en processor.

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Medlem

Handlar detta om datorhårdvara? Vill jag läsa ekonominyheter läser jag E24 eller DI.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Handlar detta om datorhårdvara? Vill jag läsa ekonominyheter läser jag E24 eller DI.

men gå och lägg dig

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_padawan
Någon som känner till hur det är med ATIs drivrutiner till *NIX numera?
Om de är bra kanske jag kan försöka hjälpa AMD med att köpa ett grafikkort och en processor.

De är bra, högre klass än nvidia faktiskt.. dock så var ju 3-serien sämre än 8-serien.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
De är bra, högre klass än nvidia faktiskt.. dock så var ju 3-serien sämre än 8-serien.

Har du testat själv? Kraschar X fortfarande ibland vid avslut eller när man växlar mellan virtuella terminaler? Och fungerar nymodigheter som compizfusion?

Permalänk
Avstängd

Hector Ruinz med ett n

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Handlar detta om datorhårdvara? Vill jag läsa ekonominyheter läser jag E24 eller DI.

Det handlar om att AMD fått en ny VD och så får man veta anledningen till bytet.

Permalänk
Avstängd

Det ser bra ut det där. Kanske någon som vet hur saker ska skötas tar över nu då.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Handlar detta om datorhårdvara? Vill jag läsa ekonominyheter läser jag E24 eller DI.

Detta är väldigt aktuella nyheter för oss. Hur det går för AMD påverkar CPU marknaden i sin helhet väldigt mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omEn||LabZ
Tror att Dirk blir VD för att han kanske kan få tillbaka den andan och tänkandet som AMD hade när Athlon kom ut.

Av bara detta känns det tryggt!

Håller med.
Det kan ju inte gå direkt sämre för dem iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackZam
Håller med.
Det kan ju inte gå direkt sämre för dem iaf.

Hahaha, jo du, det kan det verkligen göra.

Med tanke på hur lyckad Athlon var så får man ju bara hoppas på att han lyckas lika bra även den här gången och förbättrar AMD. Det behövs.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem

Köpte ny AMD processor häromdagen så de fick lite inkomst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Handlar detta om datorhårdvara? Vill jag läsa ekonominyheter läser jag E24 eller DI.

AMD producerar hårdvara och är en stor aktör trots sina röda siffror på CPU-marknaden, ekonomi ligger i allt, det gäller även datorns hårdvara. Ny ledning kan innebära ny inriktning för företaget och de produkter de står bakom. Exempelvis vad som ska utvecklas och vad som ska läggas ner. Får hoppas det går bättre för dem. Konkurrens behövs, så länge vi inte ska förespråka planekonomi det vill säga...

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 16GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung 860 EVO 500GB | Windows 10 | Citera för svar

Permalänk
Medlem

Trevligt det här! Dirk har en stor uppgift framför sig men jag hoppas att AMD med honom vid rodret kammar hem förlorad mark. Go Dirk go!

Ska köpa ett 4870X2 i augusti sen en Deneb FX när dessa kommer på marknaden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
De är bra, högre klass än nvidia faktiskt.. dock så var ju 3-serien sämre än 8-serien.

Och det baserar du på (kommer inte få något vettigt svar)?

För övrigt säger jag grattis och äntligen till nyheten och VD'n.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Och det baserar du på (kommer inte få något vettigt svar)?

Nu lägger jag mig i någon annans debatt, men något kan jag väl lägga till i frågan om ATi + Catalyst i Linux.

Generellt skulle jag inte säga att de är bättre än nVidias likaså closed-source drivrutiner. De har båda sämre och starkare sidor. Däremot har jag känslan av att ATi kan susa förbi nVidia inom snar framtid av följande skäl:
- AMD/ATi har i och med AMDs köp i det närmaste öppnat upp specifikationerna helt vilket accelererat förbättringarna av Catalyst för Linux. Prestandamässigt har de en längre tid varit riktigt bra, men stabiliteten har varit lite "hit and miss", fram tills de senaste versionerna vilka löste några av de mer irriterande problemen
- Till skillnad ifrån nVidia och mycket beroende på ovan nämnda så finns det klart bättre open-source alternativ för ATi kort
- 2D, en sida av grafiken som inte är att förringa, kan även den vara bättre med ATi

Compiz fusion? En kul grej, men än om jag testar och kollar upp hur det utvecklas är det något som jag inte ser som nödvändigt (tangentkombinationerna är i och för sig inte så tokiga i Compiz fusion). Därför är det nog bättre att andra kommenterar den saken.

Rent allmänt tycker jag att ATi + Catalyst har blivit alldeles för enkelt att få till nu på senare tid! Seriöst: förbättringarna i Catalyst för Linux är mer påtagliga än i nVidias drivrutiner, och nVidia har dessutom haft lite problem med att få till drivrutinerna för senare grafikkort. Att "ATi generellt är bättre i Linux" kan komma att bli verklighet, än om vi inte riktigt är där än.

(Jag använder mig av både nVidia och ATi grafikkort)

Permalänk
Medlem

Kanske borde köpa sig lite aktier ?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Och det baserar du på (kommer inte få något vettigt svar)?

Har både nvidia och ati.. eftersom mina kort är olika bra så kan jag inte säga att de har likvärdig prestanda.. men jag upplever mycket mindre problem med ati än vad jag haft med nvidia.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Handlar detta om datorhårdvara? Vill jag läsa ekonominyheter läser jag E24 eller DI.

Vill jag läsa idiotiska hjärndöda posts så går jag till IDG's forum.

Snälla håll dig borta.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Hector Ruinz med ett n

Varför skulle man stava Hector Ruiz med ett n?

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Varför skulle man stava Hector Ruiz med ett n?

Du vet vilken processortillverkare han var VD för innan AMD? och resultatet?
Det finns skäl till att han har en hateclub, även om det i grunden skulle handlat om sammanträffanden så är det den sorts otur som jag skulle vilja hålla mig borta från.

Canon jag skulle inte rto att det värsta är över för AMD bara för att dom byter ut en person.

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
Du vet vilken processortillverkare han var VD för innan AMD? och resultatet?
Det finns skäl till att han har en hateclub, även om det i grunden skulle handlat om sammanträffanden så är det den sorts otur som jag skulle vilja hålla mig borta från.

Jo,det finns ju en hel del trams här i världen, och att lasta en VD för att ett företag går dåligt är ju ganska lättsamt. Och vaddå "hateclub"? De enda som har någon vettig anledning att uppröras över att ett företag går halvdant för en stund är aktieägarna, och sådana lär det vara tunnsått med här på swecs forum gissar jag.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Som i fotboll när man anklagar tränaren för att spelarna suger?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Som i fotboll när man anklagar tränaren för att spelarna suger?

För att uttrycka det på ett annat sätt, japp.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?