Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Zalman Trimon ZM-M220W

Permalänk
Melding Plague

Zalman Trimon ZM-M220W

Ibland dyker det upp prylar som sticker ut från det gigantiska utbud dagens konsumenter erbjuds. Till dessa hör Zalmans nya lyxskärm med 3D-funktion. SweClockers tar en titt på den renodlade upplevelseprodukten Zalman Trimon ZM-M220W.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Huh?

Det är en standardupplösning på 22" tft skärmar idag

Vadå icke optimal? testade ni med en 6800gt kort

Och ja man måste köra alla tft skärmar i den upplösningen som de är skapad för. Det är en nackdel med självaste tekniken och inget unikt för Zalman skärmen.

Helt onödig kommentar om skärmen

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spawnbadboy
Huh?

Det är en standardupplösning på 22" tft skärmar idag

Vadå icke optimal? testade ni med en 6800gt kort

Och ja man måste köra alla tft skärmar i den upplösningen som de är skapad för. Det är en nackdel med självaste tekniken och inget unikt för Zalman skärmen.

Helt onödig kommentar om skärmen

Nej, olika skärmar skalar olika upplösningar olika bra. Jag har en gammal Dell framför mig som är helt oanvändbar i något annat än standardupplösning (som inte blir jämn ratio). Sen går det visserligen att låta grafikkortet sköta jobbet också, men det är en helt annan historia.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Bra skrivet Kollade på denna skärm på förra dhw2007 och det var RIKTIGT grymt

Permalänk
Medlem

Glasögonen (polaorid) ser ut på samma sätt som de man köper hos en optiker och betalar några hundra för...

och ja, de är tunna för att spara vikt samt att de inte behöver vara tjockare heller

Jag har liknande till mina glasögon fast mina fästs med hakar runt bågen istället för den taffliga klämman i mitten som dessutom brukar vara uppfällbar så man ser ut som en riktig turist

Har tappat mina ett otal gånger utan att få repor o dyl tack vare den låga vikten...

Jag tycker ni skall kolla på SpatialView också, de har flera skärmar som klarar sig utan glasögon

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Nej, olika skärmar skalar olika upplösningar olika bra. Jag har en gammal Dell framför mig som är helt oanvändbar i något annat än standardupplösning (som inte blir jämn ratio). Sen går det visserligen att låta grafikkortet sköta jobbet också, men det är en helt annan historia.

Ja de skalar olika bra men det blir ändå skit av det om det inte har en inbyggd bra hårdvaruskalare som den Gateway skärmen som kom ut för en stund sen.

Dell har också en sådan skärm men inte lika bra hårdvaruskalare.

Permalänk
Avstängd

spela så där i 6 timmar tror jag ögonen/huvudet tar stryk, illamående trötthet osv..

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

När man kan se granaterna falla ut genom skärmen och sprängas framför ögonen på en utan att man ska spränga bort huvudet, då ska jag köpa en ny "3d" skärm. Därimot blir man alltid sugen att testa 3d känslan i typ trackmania nations.

Permalänk
Medlem

Sen nar ar Zalman fran Taiwan? Fick for mig att de ar fran Sydkorea.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redhawk
Sen nar ar Zalman fran Taiwan? Fick for mig att de ar fran Sydkorea.

googla så vet du.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Får medge att det väcker ett visst HA begär hos en som levde på den tiden då man blev hypad av alla virtual reality prylar.
Väntar fortfarande på Handskarna

Visa signatur

"Svaret på frågan är inte alltid en lösning till problemet"
# A64 3700+ @ 2.8GHz (280*10) # Corsair TwinX 2*1024 2.3.3.6 (187MHz) # PoW Geforce 7800GT @463/1200 # 8050p i 3dmark05

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
Glasögonen (polaorid) ser ut på samma sätt som de man köper hos en optiker och betalar några hundra för...

och ja, de är tunna för att spara vikt samt att de inte behöver vara tjockare heller

Jag har liknande till mina glasögon fast mina fästs med hakar runt bågen istället för den taffliga klämman i mitten som dessutom brukar vara uppfällbar så man ser ut som en riktig turist

Har tappat mina ett otal gånger utan att få repor o dyl tack vare den låga vikten...

Jag tycker ni skall kolla på SpatialView också, de har flera skärmar som klarar sig utan glasögon

Jag skulle tro att glasögon med polfilter (polaorid) är nästan enbart för att kompencera den blanka ytan för att ta bort reflektionerna.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
När man kan se granaterna falla ut genom skärmen och sprängas framför ögonen på en utan att man ska spränga bort huvudet, då ska jag köpa en ny "3d" skärm. Därimot blir man alltid sugen att testa 3d känslan i typ trackmania nations.

Det som stoppar 3d att slå igenom är dåligt stöd helt enkelt.

har haft 3d glasögon för länge sen innan lcd skärman kom. Använde edimensional glasögon och nvidia hade jättebra stöd för 3d då.
Var en fantastisk upplevelse i alla spel jag spelade. Men sen kom lcd skärmarna och nvidia slutade med 3d stöd i sina drivrutiner.

Väntar bara på att det ska komma igång igen och jag blir den första som hoppar på och köper skärm eller glasögon.

Permalänk
Medlem

Själv ser jag ju gärna 3D-teknik utan glasögon då jag inte vill sätta på mig linser bara för att spela spel

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

För att man inte ska må dåligt av att titta på en sån där skärm en längre tid måste bilden vara över 11 meter bort. Inom 11 meter försöker ögonen ställa in fokus så det blir rätt, så när man sitter och spelar och hjärnan tror att ögonen måste fokusera jättelångt bort (efter 11 meter är fokus "oändlig") blir det kaos eftersom bilden inte alls är så långt bort egentligen.

Jag TROR det är nått sånt där, ska gräva vidare lite.

Permalänk
Medlem

för alla som är intresserade av 3D så kan jag rekommendera ett besök på Campus Norrköping Visualization and Interaction Studio (NVIS). Där har de bland annat en skitstor rundad skärm som drivs av tre projektorer där man får sitta och titta på lite småfilmer med sina skitfina 3D-glasögon. Det är ritkgit häftigt.
Dessutom har de lite 3D-pennor och sånt.

Jag är övertygad om att de har studiebesök lite då och då.

Permalänk
Hedersmedlem

Detta är i samma usla klass som förra gången man ville ge os 3D och kommer inte överleva så gå och köp en riktig skärm istället för denna leksak.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Man ska inte väcka de döda

Permalänk
Medlem

Bra spel och film skärm men ooosh vilken pris!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk

otroligt intressant idé men verkar som att det inte fungerar i praktiken ännu... Men om ett par år så

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joshoa
spela så där i 6 timmar tror jag ögonen/huvudet tar stryk, illamående trötthet osv..

Ja, det är det största problemet med fusk-3d simmulationer, man (eller iaf många) blir lätt illamående av just den här uråldriga tekniken.

Då finns det mycket intressantare tekniker som inte skapar huvudvärk, att helt enkelt använda sig av perspektivs förvridningar för att perfekt fejka 3D sett från en bestämd punkt (ex http://img95.imageshack.us/img95/7506/artt16wn.jpg). Vilket är en ideell teknik för just datorspel då huvudet ofta är fixerat framför skärmen. Skärmar som denna är enligt mig inte mycket att hänga i julgranen, kanske är skoj i 2 min tills man får huvudvärk..

Visa signatur

Core i7 920 @ 2.66GHz | Noctua NH-U12F | Asus P6T SE | 12 GB OCZ Platinum Z3 XTC @ 1600 | Gainward "Golden Sample" GTX 260 1792 MB | P182 | Corsair HX 620W|

Permalänk
Medlem

Det är ju ändå en spännande teknik. Tänk om de kan göra den bättre och lite mer anpassad för alla moderna grafikkort så kan det bli riktigt bra det här. Samt stöd för fler op.

Det finns ju en stor potential i det här jue, synd om de schabblar bort det.

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EoZ
Jag skulle tro att glasögon med polfilter (polaorid) är nästan enbart för att kompencera den blanka ytan för att ta bort reflektionerna.

I det här fallet är nog glasögonen till för att skilja bild för höger och vänster öga åt, som jag förstår det.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Hög skrytfaktor

Jag har lite svårt för subjektiva kommentarer som denna, särskilt i en sammanfattande lista på bra och dåliga grejer.Jag hade då inte sett det som en skrytfaktor, även om jag gillat funktionen. Ta hellre upp ex möjligheten att vrida och vända på skärmen lite som man vill.

Permalänk
Medlem

Nån liknande teknik hängde med till mitt TNT2 Ultra när det begav sig, det var rejälare glasögon. Iofs. kanske det "krävde" CRT, inget jag tänkte på på den tiden.

Men jag såg det mest som en gimmick, då det även då vad jag vet behövde drivrutinsstöd etc.

Jag tröttnade i alla fall efter nån timma med detta, provade väl en 3-4 gånger totalt, mest med Descent 3.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Detta lär inte slå igenom förrän de tar fram ett "add-on" till folks befintliga bildskärmar. Låter coolt dock..

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huge-RuLeS
otroligt intressant idé men verkar som att det inte fungerar i praktiken ännu... Men om ett par år så

I testet så verkade väll som det gjorde det iaf?
Men att man måste ha nvidia kort.. bläää

Permalänk
Medlem

En noterbar sak bör läggas till i artikeln och det är att spelskärmen endast fungerar för användare med stereoseende.

I övrigt intressant produkt.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Jag har spelat på en sån här skärm, dom som finns nu / denna skärm som dom testar är troligtvis bättre än den jag spelade på men men..

Jag spelade CS och nått bilspel på en liknande skärm, cs såg 3d ut över armar och typ havla vapnet sen så sjävla världen "platt" ut typ 2d inte 2d som vrider och vänder på sig utan det var som en platt bakgrund, bilspelet såg riktigt häftigt ut så länge man körde rakt fram,
för då så bilden riktigt 3d ut men när man svängde vart det "dubbel" seende som när man var liten och hade en såndär sak man vickade på så vart det olika bilder xD

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||