Zalman Trimon ZM-M220W

Permalänk
Medlem

Kul idé ändå, någon skärm måste ju vara först...

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Macke
Bra skrivet Kollade på denna skärm på förra dhw2007 och det var RIKTIGT grymt

Det var nån sorts prototyp dom hade då med aktiva filter på glasögonen som skiftade mellan höger och vänster och bildskärmen hade inga filter alls utan skiftade också bilden mellan höger och vänster.
Denna lösning verkar mycket smartare, skärmarna/glasögonen på dreamhack var väldigt irriterande att använda

Visa signatur

PC anno 2012: (orkar inte uppdatera signaturen):

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

har såna där gamla edimensional glasögon någonstans och det funkade otroligt dåligt faktiskt. och grafiken blev lidande då många spel blev för mörka sen var stödet uselt. det enda spel jag lyckades få det att fungera i var max payne och då ENDAST i vissa slowmo scener och visst såg det coolt ut men det var jobbigt för ögonen och huvudet efter en kort stund.

bra iallafall att tillverkare vågar släppa nya saker och speciellt sånt här, om några år kanske man slipper glasögon och alla sitter och kollar på 3d i de flesta filmer och spel!

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

ush, jag gillar inte detta med glasögon. Tänker på massa barndomsminnen när jag läste detta. HEHE dinosaurier i 3D

Permalänk
Inaktiv

Jag har grymont i huvudet om min skärm är inställd på 60 hz istället för 75 hz.
Det är en tft så jag tycker att det är väldigt konstigt..

Skulle nog inte palla en 3d skärm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kuufukuji
En noterbar sak bör läggas till i artikeln och det är att spelskärmen endast fungerar för användare med stereoseende.

I övrigt intressant produkt.

Då kan inte Leela använda denna...

Testade ni på någon annan skärm? Detta borde ju endast vara en drivrutin. Geforce korten har väl igentligen alltid haft denna funktion? Kommer ihåg att jag fick ett par 3d glas när jag köpte mitt superheta geforce 2 kort från asus... För säkert åtta år sedan.

Visa signatur

[ten acres of mainframe computers]

Permalänk
Medlem

HoloVizio är en "äkta" 3D-skärm. Man behöver inga brillor och man kan titta runt objekt/hörn. Man kan också vara flera, alla ser "olika" precis som i verkligheten, utan någon form av headtracking.

Det är väldigt begränsat dock, du har 60 grader field of view (en frame per grad, så ögat ser inte övergångarna) och ingen "3d-vy" i höjdled. Dessutom lär det kräva en heeel del kraft att kunna spela med nått sånt här då datorn måste rendera 60 gånger per vanlig frame (en för varje grad). Och det öppnar ju upp för en hel del fusk iom att man kan titta bakom hörn och grejjer.

Check it out:
http://www.youtube.com/watch?v=rPWFzq7C-v4
http://www.holografika.com/

Permalänk

när jag provade denna skärm på DH så sa dom att man inte behövde några glasögon till dom, konstigt.

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk

Bra recension men för jisses LCD, inte TFT utan LCD.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

vad är stereoseende? :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_mac

att du ser med 2 ögon ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killbom
Jag har grymont i huvudet om min skärm är inställd på 60 hz istället för 75 hz.
Det är en tft så jag tycker att det är väldigt konstigt..

Skulle nog inte palla en 3d skärm

Placebo.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja

Huh?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Senast jag var i Indien hade de "vanliga" 42tums platta skärmar som visade 3D objekt och saker som var filmade med stereokamera (mest reklam). Om man ställde sig lagom långt ifrån och någerlunda rakt framför så funkade det fantastiskt bra. Och det var utan glasögon eller clips.

Clipsen är förmodligen INTE likadana som de du köper på synsam. Dessa är nog motsatt polariserade så att den ena är horisontellt och den andra vertikalt monterade.

Det där Geforce256 med stereobrillor för CRT skärmar hade jag med. Man fick ha en skärm som klarade frekvenser runt 120-140Hz för att bliden skulle bli någerlunda vilsam men det funkade med nästan alla spel som använde sig av Direct3D APIerna.

Jag väntar bara på när de där "dimmkamrarna" som de använder i nån amerikansk polisserie med gamla döingar i (vet inte vad den heter) blir allas egendom, då kan man kräva lite terraflops från sitt grafikkort om det ska rendera en äkta 3D kub istället för att fuska runt med z-buffrar.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
har såna där gamla edimensional glasögon någonstans och det funkade otroligt dåligt faktiskt. och grafiken blev lidande då många spel blev för mörka sen var stödet uselt. det enda spel jag lyckades få det att fungera i var max payne och då ENDAST i vissa slowmo scener och visst såg det coolt ut men det var jobbigt för ögonen och huvudet efter en kort stund.

bra iallafall att tillverkare vågar släppa nya saker och speciellt sånt här, om några år kanske man slipper glasögon och alla sitter och kollar på 3d i de flesta filmer och spel!

Som sagts, kräver stereoseende - har inte testat men tror inte det skulle fungera för mig heller. Effekten hyllades väl rätt mycket på CRT tiden men stödet var ju som sagt inte så brett. Men även om jag nu skulle kunna använda 3D effekten lägger jag ju helt klart de där pengarna på en bra skärm istället för någon leksak.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EoZ
Jag skulle tro att glasögon med polfilter (polaorid) är nästan enbart för att kompencera den blanka ytan för att ta bort reflektionerna.

Varje glas har polariserande filter i olika vinklar för att filtrera ut rätt ljus - det ljuset som har polariserats i skärmens filter. Varje öga får därför olika bilder.

Detta är inte en ny teknik. Vad som är nytt är att den sitter i en skärm.

Anledningen att en del har ont av att se 3D på detta vis beror mest troligt på att fokuseringen är fel inställd i drivarna, så att man får anstränga ögonen för att fokusera rätt. Beroende på hur långt ifrån skärmen du sitter behöver du ändra "ögonens" vinkel eller separation.

Visa signatur

Intel Core i5, GeForce GTX 570, 8 GB DDR3, Intel SSD 510 120GB, Linux Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja

Varför inte TFT? Det är ju en LCD-skärm av TFT-typ (vilket alla standard LCD-skärmar är numera), med TN-film teknik som recenseras (om man nu skall vara petig).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_mac

Kort sagt, att man ser sin omgivning med båda ögonen som sedan "läggs ihop" till ett synfält i 3D i hjärnan, vilket är den värld man uppfattar. Enögda människor saknar denna förmåga och ser istället hela sin värld i 2D. Sen har vi de människor som har 2 ögon med fungerande syn men ändå saknar förmågan med stereoseende vilket leder till att de har två "2D-världar" som ej kan läggas ihop, bara användas en i taget. Dock kan båda ibland användas samtidigt hos vissa, men ej vid fokusering av objekt.

Som exempel är 3D-glasögon med ett grönt och ett rött öga. Saknar man stereoseende ser man antingen allt rött eller allt grönt. Att blanda ihop dem till en inre bild går inte.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Enögda människor saknar denna förmåga och ser istället hela sin värld i 2D.

detta stämmer inte riktigt, även om enögda personer saknar den riktiga stereoseendet som krävs för 3D så vänjer sig individen och vederbörandes hjärna till situationen och börjar använda optiska ledtrådar + fokusering för att kunna utveckla ett djupseende.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Inaktiv

Det spelar ingen roll vad sweclockers skriver

jag sammanfattar den här skärmen:

TN panel = SKIT
3d-glasögon = SKIT
1680x1050 = SKIT
22" = SKIT

Skärmen = SKIT!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj christian
Det spelar ingen roll vad sweclockers skriver

jag sammanfattar den här skärmen:

TN panel = SKIT
3d-glasögon = SKIT
1680x1050 = SKIT
22" = SKIT

Skärmen = SKIT!!!

vilken sten har du levt under de senaste åren? De flesta tft skärmar som säljs idag är just TN paneler, 1680x1050 och 22", och de allra flesta är nöjda med sina skärmar. Så det med att TN panaler skulle vara skit är felaktigt, visst, det finns bättre panel typer, men bara för den sakens skull är ju inte TN skit.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
detta stämmer inte riktigt, även om enögda personer saknar den riktiga stereoseendet som krävs för 3D så vänjer sig individen och vederbörandes hjärna till situationen och börjar använda optiska ledtrådar + fokusering för att kunna utveckla ett djupseende.

Blir det verkligen 2D bara för man har ett öga? knappast va. 2D är när du har ett papper och ritar streckgubbar på det. den ena streckgubben ser den andra gubben i 2d, djup och höjdled.

Ett foto är inte 2d om du inte tittar på ena kanten av det, det är en avbildning av 3D och du ser det från den tredje dimensionen.

Nästan alla FPS spel idag är ju 3D, även om man är enögd så uppfattar man ju ett monster längre bort eller närmare.

Det stereoskopiska upplevelsen som denna skärmen vill framhäva har inte alls med om det är 2D eller 3D att göra. Det är ju fortfarande en platt skärm med en 2d bild som är betraktad från den 3:e dimensionen.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Blir det verkligen 2D bara för man har ett öga? knappast va. 2D är när du har ett papper och ritar streckgubbar på det. den ena streckgubben ser den andra gubben i 2d, djup och höjdled.

det var väl inte riktigt det jag sa eller? Normalt seende får djupseende mha stereoseende, denna möjlighet saknas hos enögda personer. Fast förmågan att använda andra metoder för att få djupseende gör att det ändå blir 3D, men antagligen inte på samma sätt. Enögda personer kan inte använda 3D glasögon som exempel.
Angående ditt exempel med streckgubbar, så är det inte alls svårt att på ett papper rita det som så att den ena streckgubben är längre bort än den andra, även om man bara har två dimensioner.

Citat:

Ett foto är inte 2d om du inte tittar på ena kanten av det, det är en avbildning av 3D och du ser det från den tredje dimensionen.

ett foto är en två dimensionell avbildning av en tre dimensionell verklighet och ingenting annat. Skulle man titta på kanten av fotot så har man bara 1 dimension.

Citat:

Nästan alla FPS spel idag är ju 3D, även om man är enögd så uppfattar man ju ett monster längre bort eller närmare.

är dom verkligen det? om man ser ett monster längst ner på en gata så förstår man att det är en bit bort pga gatan, byggnader och dylikt. Men om du helt plötsligt tar bort allting förutom monstret så kan du inte säga hur långt bort monstret är, eller hur?
Ett sant 3D spel kräver så vitt jag uppfattar det hela en holografisk projektor, och detta ligger ju långt in i framtiden.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Citat:

Spelen är 3D i minnet ända till de ritas ut på skärmen. Eftersom skärmen är 2D måste bilden "plattas till" genom att ta bort en dimention.
Detta görs genom något som kallas perspektiv projicering (http://en.wikipedia.org/wiki/Perspective_projection_distortio...), enkelt förklarat att objekt längre bort blir mindre beroende på hur långt bort det är.

Visa signatur

Intel Core i5, GeForce GTX 570, 8 GB DDR3, Intel SSD 510 120GB, Linux Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Det stämmer helt till fullo. Min förklaring ovan var rätt kortfattad men jag kanske skulle ha tagit med detta också.

Människor med stereoseende:
De får in två bilder som läggs ihop till en. Skillnaden mellan bilderna ger individen ett djupseende i "realtid".

Enögda människor:
Istället för att se ett djup tack vare skillnad på två bilder ser de andra optiska ledtrådar (precis vad du nämde). Dessa ledtrådar kan bland annat vara relaterande objektstorlek (se att objekt är längre bort om de är mindre), skuggningar och nyansförändringar, perspektiv, med flera. Att orientera sig i vår värld är i sig inget svårt men vissa problem kan uppstå där ett exempel är att avgöra trafikanters avstånd när de är i rörelse samtidigt som man själv, d.v.s. kör bil.

Tvåögda utan eller bristfällande stereoseende:
Generellt sett fungerar deras syn som enögda bortsett från att de ändå har två ögon. Jag tillhör själv denna kategori men då jag inte ens visste om det på över 20 år så lider jag inte särkilt mycket av det.

Hade jag haft tillgång till min litteratur hade jag gärna förklarat mer (och bättre) om det önskats.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

vilken sten har du levt under de senaste åren? De flesta tft skärmar som säljs idag är just TN paneler, 1680x1050 och 22", och de allra flesta är nöjda med sina skärmar. Så det med att TN panaler skulle vara skit är felaktigt, visst, det finns bättre panel typer, men bara för den sakens skull är ju inte TN skit.

Äh, bry dig inte om vad han skriver om du kollar hans inlägg han gjort i andra trådar är allting skit i stort sett Allt från hur folk stavar, till TN skärmar och raptor hårdiskar
Allting är skit, till och med en musmatta för 79 spänn som "bara" håller i 3 år. Den är skit för att den håller så kort tid......

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Citat:

Tvåögda utan eller bristfällande stereoseende:
Generellt sett fungerar deras syn som enögda bortsett från att de ändå har två ögon. Jag tillhör själv denna kategori men då jag inte ens visste om det på över 20 år så lider jag inte särkilt mycket av det.

Hade jag haft tillgång till min litteratur hade jag gärna förklarat mer (och bättre) om det önskats.

Finns det något sätt att kontrollera detta på?
Man kanske själv sitter här i 2D utan att veta något?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyborg666
Spelen är 3D i minnet ända till de ritas ut på skärmen. Eftersom skärmen är 2D måste bilden "plattas till" genom att ta bort en dimention.
Detta görs genom något som kallas perspektiv projicering (http://en.wikipedia.org/wiki/Perspective_projection_distortio...), enkelt förklarat att objekt längre bort blir mindre beroende på hur långt bort det är.

exakt, skärmen måste vara rund eller att man använder 3dglasögon för att får 3d

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bloppo11
exakt, skärmen måste vara rund eller att man använder 3dglasögon för att får 3d

... eller så måste man kunna rita ut saker i luften, utan att projicera dom på en tvådimensionell yta (holografi?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Finns det något sätt att kontrollera detta på?
Man kanske själv sitter här i 2D utan att veta något?

Det enda riktiga test jag känner till är det syntest man gör för att få övningsköra bil. I ett av testen får man se med ena ögat en fyrkat och med andra ögat en prick. Har man stereoseende ska man se en fyrkant med prick i.

Lite enklare test är kanske att testa 3D-glasögon med ett grönt och ett rött öga. Ser man allting som antingen rött eller grönt saknar man stereoseende.

När jag var yngre förstod jag inte det speciella med så kallade 3D-glasögon. Idag vet jag varför

Visa signatur