Permalänk
Medlem

iMac som debian filserver

Tjena!

Jag har 2 datorer hemma som används aktivt och 1 som bara står och ser bra ut Så jag tänkte att jag kan ha den som en filserver eftersom det sitter en stor hårddisk i den och jag har ingen annan plats för den hårddisken i nån annan dator. Men då undrar jag över Samba, hur delar jag ut hårddisken från servern till resten av datorerna? För servern är Debian 4 och de andra är WinXP och XP kan ju inte läsa ext2/3.

Vad gör man då?

Visa signatur

Acer Aspire 1360

Permalänk
Medlem

Pröva denna guide vetja: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=202605
Nog för att det är en guide för Ubuntu så kanske den bör funka till Debian oxå, det är ju ändå nästan samma sak.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Re: iMac som debian filserver

Citat:

Ursprungligen inskrivet av XserveMe
Tjena!

Jag har 2 datorer hemma som används aktivt och 1 som bara står och ser bra ut Så jag tänkte att jag kan ha den som en filserver eftersom det sitter en stor hårddisk i den och jag har ingen annan plats för den hårddisken i nån annan dator. Men då undrar jag över Samba, hur delar jag ut hårddisken från servern till resten av datorerna? För servern är Debian 4 och de andra är WinXP och XP kan ju inte läsa ext2/3.

Vad gör man då?

Det underliggande filsystemet spelar ingen roll. Samba använder sig av CIFS-protokollet (Windows standardprotokoll för fildelning) när det pratar med dina Windows-burkar, läsning och skrivning mot disken är det linux själv som sköter.