Permalänk
Medlem

Anandtechs först intryck av SB750

http://www.anandtech.com/weblog/showpost.aspx?i=471

After a few tweaks and reboots, we reduced our core voltage from 1.4250V to 1.3875V, increased our NB speed from 2.2GHz to 2.4GHz, and changed our clock multiplier from 15.5 to 16 giving us a 3.2GHz core clock speed. This is an instant 100MHz increase in core speed while decreasing core voltages by 3%, increasing NB clock speed by 9%, and improving memory latencies up to 6% (all important L3 cache). These results were completed with ACC on set and forget auto settings.

We have reached 3.3GHz on this CPU with further tuning of system settings including individual core tuning with ACC. While our initial 100MHz speed increase may not sound impressive, we must consider the fact that this CPU was right on the ragged edge of stability at 3.1GHz. We are now able to run higher NB clock speeds and higher core clock speeds at lower voltages while maintaining a fair amount of headroom for further performance improvements. Even more impressive (results tomorrow) is that fact that this CPU will now clock to 3GHz on stock voltages instead of 2.7GHz before tuning with ACC.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Nice... Detta med overdrive. Undra om vi kommer få se 3.6ghz där ute i stabil klock när SB750 väl släpps på allvar.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Härligt. Underbart. Fasen vad kul det skall bli att uppgradera i höst!

Om nu inte det är mitt s939 moderkort som tackat för sig, så orkar jag även vänta tills processorer med nya tillverkningsprocessen blir tillgängliga.
Då borde man kunna sätta ihop en lyftkyld, bra spelburk som också är riktigt tyst och sval när man inte spelar. Har ledsnat på vatten(ghetto)kylningen nu!

Det får bli ett projekt nåt år efter köpet när man tycker prestandan behöver bli högre.

Hmm. Vart lite offtopic, men jag ville bara säga att jag längtar så efter SB750! Den känns som grädden på moset för en "totaluppgradering".

Å har jag tur så är moderkortet helt och kan smyga in ett 4850 eller dess storebror som en liten teaser.

Hade varit underbart om SB750 kunde bidra till en 24/7 klock på 3ghz. Mitt nuvarande system infriar inte riktigt detta.

Har inte lagt märke till att man ställer in hastighet på nordbryggan separat. Hur nytt är detta? Mera "pill" och möjligheter - vad kul!

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Innan jag såg detta trodde jag att överklockningsfunktionen i sb750 skulle innebära att processorn automatiskt överklockades. Vid manuell klockning trodde jag phenom var begränsad av ökad värme vid överklockning och trodde inte en sydbrygga skulle kunna lösa värmeproblem. Men den nya sydbryggan verkar ju ge fördelar ändå

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Nån som vet när moderkorten kommer?

Visa signatur

Athlon x2 5000+ BE_Stepping G2_14x200 = 2800mhz_ VCore 1.15

Vilka jävla nötter det finns här!