Microsoft avslöjar DirectX 11

Permalänk
Melding Plague

Microsoft avslöjar DirectX 11

Microsoft har presenterat de första detaljerna om kommande DirectX 11. Bland nyheterna finns bättre stöd för processorer med flera kärnor.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Okej ... inget nytt med andra ord . DX10 har inte ens hunnit att få fotfäste än ju .

Varför inte kalla det DX 10.5 istället ?

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

In med DX10, ut med DX10. In med DX11, ut med DX11. In med 5 nya grafikkort, ut med 5 nya grafikkort. Det går fort i dessa tider =O

Permalänk

Så jag kommer inte kunna ha det?? Jag har 8800gt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Den ny versionen innehåller givetvis en hel del ögongodis. Bland annat nämner Microsoft en ny teknik som ska göra att 3D-modeller, exempelvis människor i spel, ska se mindre kantiga ut när de betraktas på korta avstånd.

Tesselation någon?

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av theluser39
Så jag kommer inte kunna ha det?? Jag har 8800gt.

Du kommer inte kunna dra nytta av de grafikkortsinriktade förändringarna i DX11 nej. För det krävs ett grafikkort i en generation som inte lär släppas än på ett tag.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem

sjukt att M$ håller på så här för att vi ska släppa Xp å gå över till Vista.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WDac
sjukt att M$ håller på så här för att vi ska släppa Xp å gå över till Vista.

Vad är det för sjukt i det? Tror knappast de stödjer Win98 heller, gnäller du om det också?

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

Det är tänkt att supporta Windows XP oxå antar jag!?

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

När DX 11 kommer så kommer spel/hårdvaru fanatikerna ändå att anse att dagen grafikkort är för gamla.

Vi får se vad som kommer först, DX11 eller Windows 7. Skulle inte förvåna mig om de tillslut säger att den nya versionen bara funkar med nästa windows precis som de gjorde för Vista.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RHWarrior
Det är tänkt att supporta Windows XP oxå antar jag!?

Läste du nyheten innan du skrev?

annars bra att det stödjer flera kärnor bättre, samt roligt med lite annat smått och gott. Alltid kul när utvecklingen går framåt istället för bakåt som så många här verar vilja

Visa signatur

E2140 1600@2666, 2 GB Corsari 800MHz 2 GB Kingston 667 MHz, MSI P35 NEO-F, 8800 GTS 320 Mb, 74GB Raptor, 500 Gb samsung, 250 GB Maxtor

Permalänk

...och dom flesta använder fortfarande DirectX 9.

Sålänge Vista är som det är kommer inte särskilt många att flytta över till DirectX 10/10.1/11 tyvärr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andre_H
Tesselation någon?

Precis

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WDac
sjukt att M$ håller på så här för att vi ska släppa Xp å gå över till Vista.

Lika sjukt som att DX9 inte stöder Windows 95?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RHWarrior
Det är tänkt att supporta Windows XP oxå antar jag!?

Näe.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Vi får se vad som kommer först, DX11 eller Windows 7. Skulle inte förvåna mig om de tillslut säger att den nya versionen bara funkar med nästa windows precis som de gjorde för Vista.

De har redan sagt att det kommer funka med Vista.

Att DX10 kräver Vista är också någelunda förståligt då större ändringar om hur drivrutinerna hanteras och hur DirectX och grafikkortet kommunicerar med varandra ändrades. WDDM och allt vad det heter.

Dock så gjorde de helt fel med att kräva Vista för att spela Halo 2 och Shadowrun, då de var DX9 spel. Ruttet gjort av Microsoft.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fille@SweC
...och dom flesta använder fortfarande DirectX 9.

Sålänge Vista är som det är kommer inte särskilt många att flytta över till DirectX 10/10.1/11 tyvärr.

Jäkla gnäll på Vista!! Fungerar hur bra som helst iallafall för mig...

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir skillnad i spel, har inte sett ett spel som ser bättre ut med directx 10 än så länge. Gpgpu kan ju komma in väldigt händigt därimot undra om det även kommer fungera under andra op's.

Permalänk

Hmm, jag trodde att det skulle komma stöd för nya Intelgrafikkortet och raytracing?

Permalänk
Medlem

hehe det gick fort, inte många spel som stödjer dx10 nu ens

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av theluser39
Så jag kommer inte kunna ha det?? Jag har 8800gt.

Exakt. Du måste ha ett directX11 kompatibelt grafikkort. själv kommer jag skaffa mig ett ATI Radeon 4870 till min Intel bloomfield rig, så länge tills de första directx 11 korten släpps. Vilket lär bli ATI's kommande R800 serie resp Nvidia's GTX 300-serie. Vill helst två st R870x2.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Moderator
Testpilot

Ni som gnäller på att det bara kommer till Vista, jag förstår inte riktigt ert resonemang. Självklart så utvecklar Microsoft DirectX med Vista som plattform, varför skulle de använda sin gamla plattform (Windows XP). Man vill väl såklart jobba framåt och vidare, Vista är inte någon lyckoträff direkt men de jobbar ju på att förbättra plattformen och i det jobbet ligger det att uppdatera både det ena och det andra.

Självklart satsar man helhjärtat på sin nya produkt, även om den visar sig vara sämre än den föregående, har man hoppat på tåget så kan man inte gå av.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Många gnäller utan kunskap...

- DX10 var inte omöjligt att implementera i XP. Men eftersom DX10 inte bygger på de tidigare DX versionerna, utan är en helt ny produkt så valde man att inte ge stöd för ett operativsystem som ändå skulle fasas ut. Det tar tid och tid är pengar.

- DirectX har alltid byggt på tidigare versioner. Så grafikkort som endast hade stöd för DirectX 6 kunde ändå köra spel när datorn hade DirectX 9 installerat. De kunde inte utnyttja de få funktioner som lagts till men det fungerade fortfarande. Udantaget blev DX10 eftersom det ändrades så mycket att bakåtkompatibiliteten försvann. Nyare versioner av DirectX idag så som 10.1 och kommande 11 bygger på DirectX 10 och nu kommer allting vara bakåtkompatibelt igen tills den dag det krävs större ändringar igen.

- En ny version av DirectX skapar möjligheter för utvecklarna i ett senare skede. Bara för att en funktion implementeras så betyder det inte att alla spel ska kräva/utnyttja det imorgon. Någon gång måste man ju införa nya funktioner om man inte ska behålla de gamla för evigt.

För er som inte förstår så är inte detta negativt oavsett hur man ser det. Detta är ett framsteg och en förbättning av en produkt de flesta på SweClockers använder sig av. Ni gnäller aldrig när en ny version av FireFox eller Opera släpps.

Det handlar alltså inte om att DX10 måste få fotfäste på marknaden innan nya versioner får släppas. Detta är en ständigt evolverande branch och det krävs ständigt förbättringar för att vi ska ha mjuka övergångar.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andre_H
Tesselation någon?

Är det INTE det så blir jag väldigt intresserad.

Tess. slog ju inte på Radeon men DX kanske klarar det. Även om über hd meshar vore roligare så går det inte nu.

Permalänk
Medlem

DX11 stödjer inte raytracing = kasst
Raytracing behövs för att närma sig "lika snyggt som i verkligheten" istället för "som tecknad film" som det är nu.

Källa: http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
DX11 stödjer inte raytracing = kasst

Eh, den dagen då grafikkorten är tillräckligt snabba för det så kommer DX15 eller något liknande vara ute, så varför skynda på raytracing?

Permalänk
Avstängd

Tråkigt att Microsoft ska hålla på såhär..

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Tråkigt att Microsoft ska hålla på såhär..

Släppa nya coola grejer för oss att leka med? Ja, jättetrist!! Tack, microsoft!

Visa signatur

Move.L #BEEF, $4 -- Värkar är något kvinnor har innan de föder barn, visst verkar det konstigt?

Permalänk

det här låter ju bra. har inte problem själv med att uppgradera mig lite.
När nästa OS kommer med DX11 så blir det skoj att testa.

Och sen MÅSTE man ju testa GPU encoding för filmer

Man läser lite fel denna morgon:

"...ska se mindre KLANTIGA ut när de betraktas på korta avstånd."

hmmm..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gryzor
Släppa nya coola grejer för oss att leka med? Ja, jättetrist!! Tack, microsoft!

Du är en bakåtsträvare som går på deras lilla trick, kul att se att du liksom de andra ~90% göra det.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

"Sålänge Vista är som det är kommer inte särskilt många att flytta över till DirectX 10/10.1/11 tyvärr."

erm...om jag förstod nyheten rätt så kommer vi "gamers" iaf bli tvingade att göra det pga stödet av fler kärnor....eller?

ska bli intresant att se Crytek's nya spel med DX11

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Medlem

Apple sa ju tidigare att OS X 10.6 kommer få OpenCL som är tänkt att ge ett interface för program mot GPU. NVidia och ATI har sina versioner av API för GPGPU program. Även vissa program ska ha individuell support, som t.ex. kommande Photoshop.

Med tanke på att det är en enorm kapacitet för de som har bra grafikkort borde de Microsoft jobbat på det tidigare, de verkar alltid sist ut.

Permalänk
Medlem

jag forstar inte allas klag på vista, jag har kört det sen beta och inte haft några större problem. Har man bara hårdvara som hanterar det så Gar det finfint.
Att dx11 bara släpps till vista ser jag inte som ett problem, jag menar att det är klart ms vill frammåt och inte bakåt. Att klaga på det är som att klaga på varför inte mitt 9800gtx funkar bra ihop med min gamla pentium 75:a.

Visa signatur

E6600 2.4GHz @ 3.2GHz | 4GB 800MHz DDR2 | X1950XTX 512MB @ 695MHz GPU, 2.2GHz mem | WD Raptor | Asus P5B-E | 600W CT600 | FreeBSD & Vista Dual boot
IBM Thinkpad 560X - OpenBSD | Fujitsu Siemens Amilo D - FreeBSD | PSP 4.01-M33 | WRT54GL OpenWRT Kamikaze | iPhone | IMS/SS7 Developer