Microsoft avslöjar DirectX 11

Permalänk

Kul med nyheter, men går det inte lite väl kort tid mellan dom olika dx versionerna.

Visa signatur

Fractal design R4 : ASUS Sabertooth Z77 : I5 3570K @ 4,5 : INTEL 520 SSD :corsair 16GB : GTX 260 :Tagan 600W : Windows 7 X64 : Samsung 2443BW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RHWarrior
Det är tänkt att supporta Windows XP oxå antar jag!?

Ja självklart. När det inte ens finns dx10 på XP, varför inte slänga in dx11 där då också?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andre_H
Tesselation någon?

Tesselation is the past.
Jag kan däremot tänka mig stöd för multilayer relief-mapping och curved relief-mapping.

Här är några tuffa videos som demonstrerar dessa saker:
http://fabio.policarpo.nom.br/videos/Curved_ReliefMapping_Vid...
http://fabio.policarpo.nom.br/videos/Multilayer_ReliefMapping...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Hjälpsam

Bättre funktioner för GPGPU låter som om det kan användas till fysik på korten och det kan redan dagens kort göra, allt som behövs är nya drivrutiner.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Gud vilken stress hos folk... DX11 ligger ju i andra halvan på 2009 (som tidigast). Man går ut med det nu för att tillverkare osv ska kunna skapa kompatibla produkter, inte för att det skall lanseras i morgon typ.

Både AMD och Nvidia kan säkerligen gå ut med specifikationer för näst-nästa generations GPUer en det betyder ju knappast att dom är här snart...

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel har ca 10% tillgång till DX10. Dvs de som har ett DX10 Grafikkort samt Vista. Smart att introducera DX11 då DX10 inte fått något fotfäste...

Visa signatur

Win 7 x64 | Intel Core 2 Duo E6750@2.66Ghz | Gigabyte GA-P35-DS3R | Corsair 4096MB XMS2-6400 | Radeon HD4850 512MB | Creative X-FI ExtremeMusic | 2TB HDD | Hiper 580w | Sunet 100/100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ricke90
Om jag inte minns fel har ca 10% tillgång till DX10. Dvs de som har ett DX10 Grafikkort samt Vista. Smart att introducera DX11 då DX10 inte fått något fotfäste...

så sant!

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem

Enda felet jag ser här är alla ologiska resonemang och oigenomtänkta kommentarer. Det finns flera bra inlägg i tråden mot erat inskränkta tänkande.

Med det sagt ser jag fram emot dx11, för trots att jag bara har ett dx10-kort så räknar jag med ökad prestanda tack vare förbättrat utnyttjande av cpu, till exempel.

Leve utvecklingen!

Permalänk
Medlem

DX9 håller fortfarande tycker jag, dessutom har det funnits ganska länge och Microsoft har uppdaterat det varje månad. Så att släppa DX11 innan DX10 ens fått fäste är väldigt dumt... de borde låta DX10 ha en lika lång livstid som DX9 innan de börjar med något nytt.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shelter
DX9 håller fortfarande tycker jag, dessutom har det funnits ganska länge och Microsoft har uppdaterat det varje månad. Så att släppa DX11 innan DX10 ens fått fäste är väldigt dumt... de borde låta DX10 ha en lika lång livstid som DX9 innan de börjar med något nytt.

Var i nyheten står det när dx11 ska lanseras?

edit. Tack till mr_mac för rättningen ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Vart i nyheten står det när dx11 ska lanseras?

Vart? Jag vet inte. Norrut?
Var? Ingenstans.

Sorry att jag leker språkpolis med vart indikerar en riktning, var en plats...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shelter
DX9 håller fortfarande tycker jag, dessutom har det funnits ganska länge och Microsoft har uppdaterat det varje månad. Så att släppa DX11 innan DX10 ens fått fäste är väldigt dumt... de borde låta DX10 ha en lika lång livstid som DX9 innan de börjar med något nytt.

Som det tidigare har sagts finns det inget värde i att folk använder just version 10, om de inte gör det och skall uppgradera är det precis lika bra att gå direkt till version 11. Det är inte heller något större problem att microsoft släpper nya vesioner oftare än förr, förutom att man behöver ladda ned dem oftare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_mac
Vart? Jag vet inte. Norrut?
Var? Ingenstans.

Sorry att jag leker språkpolis med vart indikerar en riktning, var en plats...

Var är väl det där kletiga i sår?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Om man läser på lite directx release historia på wikipedia ( http://en.wikipedia.org/wiki/Directx ) så ser man att dx9 är ett specialfall i releaser..
Ingen annan dx version har levt så länge (snart 6 år), den som är närmast är dx8 med drygt 2 år och trean är dx10 med snart 2 år på nacken.

Normalt sedan dx1 verkar dock en version hålla 1-2 år så att anta att alla dx versioner ska hålla lika länge som dx9 verkar väl lite optimistiskt?

Visa signatur

i7-3770k | AMD 7970

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boris_vodka
Var är väl det där kletiga i sår?

kletigt och kletigt när jag hade en blåsa på foten som sprack då rann det

OnTopic: Jag är bara glad över att det är med i Vista eftersom jag skaffade det ganska nyligen och om dx 11 inte hade kommit med så hade det ju bara varit en visuell uppfräshcning jämfört med XP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Ja självklart. När det inte ens finns dx10 på XP, varför inte slänga in dx11 där då också?

Ja precis! Ni är väl för goa grabbar som tog mig på allvar.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RHWarrior
Ja precis! Ni är väl för goa grabbar som tog mig på allvar.

Om du bara visste vad det finns för folk som går lös på internet ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Du är en bakåtsträvare som går på deras lilla trick, kul att se att du liksom de andra ~90% göra det.

Hur får du det till att Han är en bakåtsträvare? Det är ju Du m.fl. som sitter och gnäller på att världen går frammåt. =P

Visa signatur

AMD Athlon64x2 6400+ 3.4Ghz, Geforce 8800GT, 4gb DDR2 800Mhz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazutoyo
Precis

Lika sjukt som att DX9 inte stöder Windows 95?

Näe.

De har redan sagt att det kommer funka med Vista.

Att DX10 kräver Vista är också någelunda förståligt då större ändringar om hur drivrutinerna hanteras och hur DirectX och grafikkortet kommunicerar med varandra ändrades. WDDM och allt vad det heter.

Dock så gjorde de helt fel med att kräva Vista för att spela Halo 2 och Shadowrun, då de var DX9 spel. Ruttet gjort av Microsoft.

det finns en fix för det. har Halo2 själv å spelar det på win-xp...

Permalänk
Medlem

För er som undrar så är det tessellation de talar om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soyish
Okej ... inget nytt med andra ord . DX10 har inte ens hunnit att få fotfäste än ju .

Varför inte kalla det DX 10.5 istället ?

word

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk

Vista är lika intressant som Renault 5 (eller något annat ointressant)

Permalänk
Medlem

Till alla ni som tycker att det är för tidigt att ge ut DX11 innan DX10 har fått fotfäste:

Citat:

DirectX 11 är bakåtkompatibelt med äldre grafikkort, exempelvis Geforce 8 och Radeon HD 3000 som stödjer DirectX 10 respektive 10.1. För att kunna utnyttja biblioteket fullt ut krävs dock att tillverkarna utvecklar nya grafikkortsmodeller med stöd för DX11 direkt i hårdvaran.

Det kommer alltså inte att vara som mellan DX9 och DX10, att man måste ha ett nytt grafikkort för att det överhuvudtaget ska fungera, utan det kommer fungera utmärkt på "äldre" grafikkort, bara att man inte får alla nya funktioner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazutoyo
Eh, den dagen då grafikkorten är tillräckligt snabba för det så kommer DX15 eller något liknande vara ute, så varför skynda på raytracing?

Larrabee klarar Raytracing, DX stoppar upp utvecklingen.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Tråkigt att Microsoft ska hålla på såhär..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Du är en bakåtsträvare som går på deras lilla trick, kul att se att du liksom de andra ~90% göra det.

Oh guru, förklara hur du menar för oss oförstående bakåtsträvare.

För övrigt anser du väll alltid att allt MS gör är trick och lurendrejeri?

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
Jäkla gnäll på Vista!! Fungerar hur bra som helst iallafall för mig...

Finns inga opertivsystem som funkar "hur bra som helst". Det finns alltid problem med ett operativsystem. Jag tycker Vista går klart segare än Windows XP x64. Och så tycker jag DX 10 inte är värt en uppgradering till Vista (har testat), troligen inte DX 11 heller

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphexan
Hur får du det till att Han är en bakåtsträvare? Det är ju Du m.fl. som sitter och gnäller på att världen går frammåt. =P

Nej, jag gnäller på DirectX och att bli glad för att det kommer en ny version är som att skjuta tomten på julafton.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

OpenGL är en öppen standard som varit och fortfarande är standard i professionella sammanhang. Microsoft valde medvetet att utveckla DirectX så att konkurrerande operativsystem hålls utanför. De har investerat miljarder för att övertyga spelutvecklare att använda DX.

Alla DX versioner bygger vidare på tidigare versioner. DX10 är inget undantag. DirectX är i princip x-antal DLL-filer som spelutvecklare kan anropa för att få kompatibel hårdvara göra vad de vill. DirectX vidareförmedlar anropen antingen direkt till hårdvaran eller en drivrutin. Visserligen använder Vista en annorlunda ljudkomponent än XP men det vore enkelt för Microsoft att anpassa DX10 för XP om de så ville.

Microsoft håller DX10 för Vista eftersom marknadsfolket anser att det gynnar försäljningen av Vista. Man får tycka vad man vill om det, men personligen tycker jag att det är dålig stil att utesluta de flesta Windows användare från att utnyttja något som det uppenbarligen finns en efterfråga på och när man samtidigt går ut och säger att man supportar Windows XP åtminstone till 2014.

Det finns ett privat projekt för DX10-stöd för XP. Jag har aldrig testat deras lösning, eftersom jag personligen saknar intresse för DX10. Det nyaste spelet jag spelat är DOOM 3 som bygger huvudsakligen på OpenGL.

Microsoft ogillar OpenCL eftersom det ger deras konkurrenter samma villkor på marknaden. NVidia föredrar sin CUDA. AMD utvecklar vidare sina APIs, men har öppet gått ut att de föredrar en öppen lösning och har inget emot OpenCL. Både NVidia och AMD måste dock utveckla sina APIs eftersom de redan säljer speciallösningar som använder deras grafikkort för annat än grafikberäkningar.

Hollywood kommer att använda ray tracing för flera kommande titlar, men de behöver egentligen inte köra det i realtid. AMD har presenterat ray tracing i 30/60 fps i vanliga DVD upplösningar med HD4870 och Phenom 9850. HD4870X2 borde klara åtminstone 30 fps även i högre upplösningar utan vidare. Däremot är ray tracing helt ointressant för spelmarknaden tills en stor del av köparna sitter med rätt hårdvara. Spelmarknaden verkar satsa mycket på konsoler som inte klarar hårdvarukraven. Att spelmarknaden skulle utveckla separata grafikmotorer för ray tracing för några procent av marknaden låter för mig som ren utopi.

Hare/PeSi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Nej, jag gnäller på DirectX och att bli glad för att det kommer en ny version är som att skjuta tomten på julafton.

Det gör honom ändå inte till en bakåtsträvare.

Visa signatur

AMD Athlon64x2 6400+ 3.4Ghz, Geforce 8800GT, 4gb DDR2 800Mhz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Nej, jag gnäller på DirectX och att bli glad för att det kommer en ny version är som att skjuta tomten på julafton.

Varför då? Fakta mottas gärna, bortse från dina åsikter och ge oss fakta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeSi
Visserligen använder Vista en annorlunda ljudkomponent än XP men det vore enkelt för Microsoft att anpassa DX10 för XP om de så ville.

Microsoft håller DX10 för Vista eftersom marknadsfolket anser att det gynnar försäljningen av Vista.

Dumt att framställa gissningar som fakta.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta