Microsoft avslöjar DirectX 11

Permalänk
Medlem

Och vad anser du är anledningen att Microsoft inte släpper DX10 för Windows XP? Den absoluta majoriteten av alla Windows användare kör fortfarande Windows XP.

Creative har släppt nya drivrutiner som fungerar väl med Vista trots att deras kort är utvecklade för ljudkomponenten i Windows XP. Så du tycker att Microsoft inte klarar av detta?

Get real, man...

Hare/PeSi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sir_Manfred
Tesselation is the past.
Jag kan däremot tänka mig stöd för multilayer relief-mapping och curved relief-mapping.

Här är några tuffa videos som demonstrerar dessa saker:
http://fabio.policarpo.nom.br/videos/Curved_ReliefMapping_Vid...
http://fabio.policarpo.nom.br/videos/Multilayer_ReliefMapping...

Lite utanför ämnet kanske, men måste säga att de där videorna var riktigt imponerande! Har hållit på ytterst lite med modellering men jag förstår tillräckligt för att bli imponerad

Visa signatur

Intel i9 9900K || Asus Maximus Hero XI || ASUS RTX 2080 || 32 GB (2x16) RAM @ 3000 MHz CL 15 || Samsung 970 EVO 1 TB m. m. || Asus ROG Swift PG348Q 34" 3440x1440

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Larrabee klarar Raytracing, DX stoppar upp utvecklingen.

Ah, Larrabee. Produkten som inte finns ute och som vi inte vet hur bra den presterar. Önskar jag kunde tro lika blint på företag som dig, men det går inte.

Samtidigt så verkar jag inte vara den enda, då även iD software och Crytek har uttryckt sig om att de inte har speciellt stora förhoppningar om Larrabee. Och Intel försvarar sig med att säga att Larrabee klarar av rasterization också, jojo. Vilket säkert är fallet men det gör mig bara mer tveksam om hur bra Larrabee är på raytracing.

Skulle bli väldigt förvånad om Larrabee kunde "raytraca" 3 detaljerade bilar samtidgt utan att det hackar. Och för att vara ett fullfärdigt spel så behövs fler bilar, banan osv.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soyish

Varför inte kalla det DX 10.5 istället ?

För att de inte heter nVidia.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphexan
Det gör honom ändå inte till en bakåtsträvare.

Klart det gör, han har fakta på bordet som PeSi skrev t.ex

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Varför då? Fakta mottas gärna, bortse från dina åsikter och ge oss fakta.

Dumt att framställa gissningar som fakta.

Tycker PeSi skrivit tillräckligt, tycker du inte att det räcker måste du vara en riktig fanboy. DX10 var hela försäljningsargumentet för vista istortsett. Utan DX10 hade det inte funnits WDDM/Aero att slänga fram. Tror inte det hade blivit så uppskattat.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd

Hemskt vad det piper här då. Dela ut hinkar och spadar till alla barnen så ingen blir utan.

Vad skulle vara skillnaden om man kallade det 10.5 eller 11? Det kräver ändock hårdvara som är anpassad för antingen 10.5 eller 11 för att få fullt utbyte Man kan kalla det för Nisse också, skillnaden är likväl noll.

Utvecklingen går ungefär lika fort som det alltid gjort. Det är endast DirectX 9 som varit lite mer långlivad än de andra. DirectX 10 ser också som om det kommer att ha ett flertal år på sig innan DirectX 11 avlöser detta.

http://en.wikipedia.org/wiki/DirectX#Release_history

Är det sommarlovet som gör att många grabbar/tjejer här skruvat ner hjärnan till ännu lägre nivåer. Tyckte redan innan att botten var ruggigt nära.

Tänk istället för att pipa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeSi
Och vad anser du är anledningen att Microsoft inte släpper DX10 för Windows XP? Den absoluta majoriteten av alla Windows användare kör fortfarande Windows XP.

Creative har släppt nya drivrutiner som fungerar väl med Vista trots att deras kort är utvecklade för ljudkomponenten i Windows XP. Så du tycker att Microsoft inte klarar av detta?

Get real, man...

Hare/PeSi

Men snälla nån vilka otroligt naiva åsikter det var i denna tråd då...
Självklart kommer Microsoft att ge fördelar till sitt nya OS så att folk köper, den idiot som inte gör så kommer att gå i konkurs.

Sen har det faktiskt varit gigantiska problem med Creatives drivrutiner för Vista så bra exempel...

Och invztr, bara för att DU tycker att DirectX är en dålig produkt så gör det honom till en bakåtsträvare, snälla nån hur tänker du igentligen...
Det är inga gigantiska skillnader mellan olika DirectX varianter nej, men det finns ju uppenbarligen ingen konkurrent som är så mycket bättre, jag vet om att vissa tycker att OpelGl är bättre men skulle det varit överlägset så hade speltillverkare använt det istället men det gör de inte i någon större utsträckning.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Det här är ungefär lika mycket att bli uppspelt över som McDonalds nyheter.
Det är fortfarande inte programmerings APIt som gör spelet och så det blir snyggare, det har helt att göra med utvecklarna och hårdvaran. Jag trodde det hade mer eller mindre bevisats för alla som inte trodde på det iom att DX10 och alla "Supersnygga" DX10 exklusiva kom ut och såg exakt lika ut som det gjorde innan.
När dom börjar ha inbyggda funktioner för raytracing blir det intressantare, inte för att raytracing inte går att fixa i spel nu och utvecklarna verkligen vill...

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Inaktiv

Får hoppas att DX11 lyckas till skillnad från DX10(.1)..
Hoppas att nvidia inte är vrång och stannar kvar på DX10.0 och sabbar utveckligen även denna gång.
DX11 kan bli hur bra som helst, det största problemet med vista är inte DX utan hur systemet är uppbyggt och fungerar som jag upplever det. Visst, kör in era ändringar men varför förändra allt bara för att det går?

Bara jag som undrar varför MS ändå inte forcerade 64-bits system och dödade DX9 när vista lanserades? Jag tror det hade gått bättre då samt att deras konsumenter (observera att jag inte räknar in mig bland de) blir tvugna att uppgradera. MS kan om de vill.

Enda imponerande med DX11 är att den kan stödja flera kärnor vilket man saknat. I övrigt är det ju inget direkt nytt vad jag kan se.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Klart det gör, han har fakta på bordet som PeSi skrev t.ex

-kutt-

Nej, det gör det inte. Utveckling som utveckling, DX11 är nyare än DX10 och 10.1, således är det en utveckling oavsett om det finns andra saker som är bättre. För att ta ett favoritexempel när man jämför med datorer, bilar.

Bensinförgasare är inte det bästa man kan använda i bilar, t.ex. insprut eller rent av etanol/biogas/el är ju bättre. Men om det kommer en förgasare som är bättre än tidigare förgasare så ÄR det utveckling, och om nån säger att det är bra skulle ingen komma på iden att kalla den personen för bakåtsträvare bara för att det finns andra alternativ... =P

Visa signatur

AMD Athlon64x2 6400+ 3.4Ghz, Geforce 8800GT, 4gb DDR2 800Mhz

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att vi återgår till Glide.

Permalänk
Medlem

bara for att dx11 kommer betyder det ju inte att dx10 forsvinner. Det ar ju bara de som absolut vill ha det senaste som blir sura over att de maste kopa nytt grafikkort for att ha det absolut senaste... det kommer nog droja 2 ar (tidigast) innan spel som anvander dx11 ordentligt kommer ut pa marknaden. Da bor vista vara mer utbrett och det inte vara nagot problem att dx11 bara fungerar pa vista. Dock haller jag med om att xp troligen hade klarat av dx10 utan problem om bara MS ville det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeSi
Och vad anser du är anledningen att Microsoft inte släpper DX10 för Windows XP? Den absoluta majoriteten av alla Windows användare kör fortfarande Windows XP.

Creative har släppt nya drivrutiner som fungerar väl med Vista trots att deras kort är utvecklade för ljudkomponenten i Windows XP. Så du tycker att Microsoft inte klarar av detta?

Get real, man...

Hare/PeSi

- För att det kostar Microsoft extra pengar.
- För att de vill inte ge support för en ny produkt i ett gammalt operativsystem.
- För att de vill få in pengar på utvecklingen av DX 10. Du kanske tror det är gratis men så tänker inte Microsoft eller något annat företag. Det täcks av licenskostanderna för Vista.

Kontentan blir att de skulle kunna men väljer att inte göra det för att tjäna mer pengar på Vista. Du kanske tycker de ska släppa Vista och Office också gratis? Eller varför inte patch som gör om XP till Vista. Det är möjligt, det är ju bara mjukvara.

No you get real, man... Din drömvärld existerar inte

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Dä bra Windows. Full fart! 5 av 5 toast. Varför klaga? inte bra att en utveckling går framåt? Byt upp er mot Vista nu, bra mkt bättre än XP.

Permalänk
Medlem

Äh, jag trivs i DX9. Känns inte som att man kan komma längre i grafikvärlden ändå.

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk
Medlem

http://youtube.com/watch?v=7gsjHYouRnI
skogen ser ju så grymt mkt levande ut med Dx10 iaf ^^

Permalänk
Medlem

Det verkar finnas några som refererar till mina inlägg på ett sätt som jag inte känner igen.

Jag har absolut inget emot utveckling, tvärtom. Men faktumet kvarstår att DirectX togs fram för ett specifikt syfte och det syftet är exakt detsamma för DX9/10/10.1/11 osv.

Det är ingen hemlighet att jag är en fan för öppna lösningar. Men anledningen är inte egenintresse utan att öppna lösningar alltid gynnar konsumenten i det långa loppet. Företag kan fortfarande samexistera och göra goda vinster.

Att antyda att DirectX skulle vara populärt hos spelutvecklare pga några fantastiska inneboende kvaliteér som exempelvis OpenGL saknar invänder jag mig däremot bestämt emot. Jag tror inte heller att den är populär pga alla gratisseminarier med fika utan är huvudsakligen relaterad till Windows marknadsandel. Grundsyftet för DirectX är att bibehålla status quo i det sammanhanget.

Att John Carmack gillar OpenGL och uppenbarligen kan leverera imponerande spelmotorer borde inte gått någon förbi. Man kanske inte kan använda honom som representant för genomsnittliga spelutvecklare, men det visar åtminstone att OpenGL fungerar väl i sammanhanget.

Så länge det finns öppna bra alternativ kommer jag alltid att tala varmt för dessa. Jag tycker faktiskt att alla konsumenter borde göra detsamma för sin egen skull. Om någon skulle föredra "inlåsning" så får de väl göra det, men jag kommer inte att göra det.

Du FredrikMH; läser du överhuvudtaget inläggen innan du svarar?
Citat: "Kontentan blir att de skulle kunna men väljer att inte göra det för att tjäna mer pengar på Vista."

Men, kära nån då, det väl EXAKT det jag hela tiden hävdat.

Hare/PeSi

Permalänk
Medlem

Antagligen kommer DX versionerna att komma tätare och tätare i framtiden och skillnaderna mellan de olika versionerna blir allt mindre. Förr i tiden så bytte man inte version nummer så ofta, utan det tillkom .a, .b .etc eller att de öka från tex DX8 till 8.1 etc.

Det är väl ett sätt att sälja mer windows licenser, det låter bättre om man uppdaterar versionnummret helt och hållet.

MS kunde lika gärnat kallat den här versionen för v10.1b eller liknade. Men som sagt v11 låter häftigare och bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Många gnäller utan kunskap...

hade du förväntat dig nåt annat?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeSi

Det finns ett privat projekt för DX10-stöd för XP. Jag har aldrig testat deras lösning, eftersom jag personligen saknar intresse för DX10. Det nyaste spelet jag spelat är DOOM 3 som bygger huvudsakligen på OpenGL.

DX10-projected du hänvisar till har avslöjats som ett scam. Allt var bluff och båg, vars enda uppgift var att ragga sponsorer till projektet. Allt som de lyckades med var att få DXDIAG att rapportera DX10, men noll funktionalitet. Till på köpet tog de betalt för förhandsversionerna för att förhindra granskning hur de bar sig åt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Det låter inte bra.

Som jag nämnde tidigare, saknar jag personligen intresse för DX10. Jag läste om projektet, och såg några på ett forum hävda att de installerat det och lyckats spela DX10 spel med det.

Där ser man; det verkar som att Microsofts argument att köpa Vista kvarstår i det här sammanhanget.

Hare/PeSi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Antagligen kommer DX versionerna att komma tätare och tätare i framtiden och skillnaderna mellan de olika versionerna blir allt mindre. Förr i tiden så bytte man inte version nummer så ofta, utan det tillkom .a, .b .etc eller att de öka från tex DX8 till 8.1 etc.

Det är väl ett sätt att sälja mer windows licenser, det låter bättre om man uppdaterar versionnummret helt och hållet.

MS kunde lika gärnat kallat den här versionen för v10.1b eller liknade. Men som sagt v11 låter häftigare och bättre.

DirectX 2.0, DirectX 2.0a, DirectX 3.0, DirectX 3.0a och DirectX 3.0b släpptes samma år.

DX utvecklingen var mycket snabbare under andra hälften av 90-talet. Tror mest att det bromsades in när första Xboxen för den var "tillräcklig" och så stod det stilla ett antal år. DX9 är undantaget här. Inget annat DX har används ens hälften så länge.

Det kommer vara 3 år mellan DX10 och DX11, vilket inte är så himla snabbt. Iaf inte enligt mig. Och tror inte det är det för många andra här. Hårdvarunördar som hänger på en sida som denna behåller nog sällan ett grafikkort som huvudkort i 3 år.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeSi
Och vad anser du är anledningen att Microsoft inte släpper DX10 för Windows XP? Den absoluta majoriteten av alla Windows användare kör fortfarande Windows XP.

Om man ska ha den synpunkten fullt ut, tycker du man ska släppa alla nyheter i Vista till XP? Oerhört korkat, varför ska dom fortsätta utveckla för XP när dom har ett nytt OS? Finns ingen anledning till att spendera enormt med tid och pengar på ett OS man vill fasa ut. När man släpper nytt OS så patchar man det gamla så det håller livscykeln ut, men man tillför inte ny funktionalitet. Det vore idioti.

Citat:

Creative har släppt nya drivrutiner som fungerar väl med Vista trots att deras kort är utvecklade för ljudkomponenten i Windows XP. Så du tycker att Microsoft inte klarar av detta?

Seriöst, vad har detta med MS portning av DX10 till XP att göra? Men visst, MS skulle kanske klara av det, om dom ändrade kärnan på XP, men seriöst, det är ett jätteprojekt. Vill du ha DX10, köp vista, annars får du vara nöjd med DX9.

Get real, man...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Klart det gör, han har fakta på bordet som PeSi skrev t.ex

Tycker PeSi skrivit tillräckligt, tycker du inte att det räcker måste du vara en riktig fanboy. DX10 var hela försäljningsargumentet för vista istortsett. Utan DX10 hade det inte funnits WDDM/Aero att slänga fram. Tror inte det hade blivit så uppskattat.

Det är ingen fakta, det är gissningar, ganska dåliga dessutom. Om det hade varit ett litet projekt för MS så hade dom släppt DX10 till XP, men det är ett enormt projekt.

Citat:

Det kommer vara 3 år mellan DX10 och DX11, vilket inte är så himla snabbt. Iaf inte enligt mig.

Spelar ingen roll om det anses som ofta eller inte, så länge det inte släpps oftare än nya grafikkort som behöver uppdateras spelar det ingen som helst roll. DX versionerna behåller bakåtkompatiblitet för speltillverkarna, dvs, dom som jobbar på DX10 spel nu kommer inte få problem med liret när DX11 släpps. Däremot kanske dom inte hinner med att få in DX11-specifika features, men det hade dom ju garranterat inte fått om man inte släppt DX11 till att börja med. Problemet har inte med DX att göra alls, det har med folk som "hatar" Microsoft att göra. Lägg problemet där det hör hemma.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Oh no, the future is coming, shoot it...

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 16GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung 860 EVO 500GB | Windows 10 | Citera för svar

Permalänk
Medlem

Men nu får ni väl ändå ge er, är det här någon lekstuga för snorungar !?

Hur kan man hävda att en fråga är en synpunkt !? Det är väl självklart att frågan referererar till tidigare inlägg och kan inte tas ur sitt rätta sammanhang. Har man inte läst de relevanta inläggen bör man inte heller kommentera.

Varför skulle portning av DX10 till XP vara ett jätteprojekt? Det är självklart ett jätteprojekt utan tillgång till relevant dokumentation men det saknar knappast Microsoft. Vista är i grunden NT 5.2 eller om du så vill 6.0 där XP är NT 5.1 Den enda stora skillnaden i det här specifika sammanhanget är hur ljud rent generellt hanteras. Vista använder en helt annan ljudkomponent än XP. De övriga DirectX komponenterna liknar varandra. Drivrutinsstandarderna mellan 32-bits XP och Vista skiljer sig inte heller dramatiskt.

Det säljs fortfarande massor av nya datorer med Windows XP förinstallerat. OEM-producenterna kommer att fortsätta med det ett bra tag till. Microsoft får betalt för varje ny XP licens i vanlig ordning. Den absoluta majoriteten av Windows användarna kör XP, inte Vista. Att välja att inte porta DX10 för XP är uppenbarligen ett beslut som inte gynnar de flesta Windows användare. Detta är ingen åsikt, utan ett enkelt konstaterande av ett solklart faktum. Som jag sade i mitt ursprungliga inlägg så får var och en tycka vad de vill om det, men jag tycker att det är dålig stil att ignorera miljontals användare som inte fått sina licenser gratis.

Hare/PeSi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeSi
Och vad anser du är anledningen att Microsoft inte släpper DX10 för Windows XP? Den absoluta majoriteten av alla Windows användare kör fortfarande Windows XP.

Creative har släppt nya drivrutiner som fungerar väl med Vista trots att deras kort är utvecklade för ljudkomponenten i Windows XP. Så du tycker att Microsoft inte klarar av detta?

Get real, man...

Hare/PeSi

Kan ge dig några anledningar

* Det kostar både pengar och tid att utveckla det till XP, detta är inte gratis

* Jag vågar nästan gissa på att en stor del av de som faktiskt sitter med DX10
kompatibla grafikkort sitter på Vista, för det är inte så vanligt bland icke-entusiaster att köpa separata kort och sätta in dem själv

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazutoyo
Ah, Larrabee. Produkten som inte finns ute och som vi inte vet hur bra den presterar. Önskar jag kunde tro lika blint på företag som dig, men det går inte.

Samtidigt så verkar jag inte vara den enda, då även iD software och Crytek har uttryckt sig om att de inte har speciellt stora förhoppningar om Larrabee. Och Intel försvarar sig med att säga att Larrabee klarar av rasterization också, jojo. Vilket säkert är fallet men det gör mig bara mer tveksam om hur bra Larrabee är på raytracing.

Skulle bli väldigt förvånad om Larrabee kunde "raytraca" 3 detaljerade bilar samtidgt utan att det hackar. Och för att vara ett fullfärdigt spel så behövs fler bilar, banan osv.

Skvallras om att Larabee presterar 2 TFLOP ungefär detsamma som 4870 X2 kommer att prestera som släpps redan nästa månad. Flera Larrabee eller en ökning av processorer i en kärna kan krävas, vi får får vänta och se vad som händer om ett år när Larrabee släpps Det händer mycket på ett år.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeSi
Men nu får ni väl ändå ge er, är det här någon lekstuga för snorungar !?

Hur kan man hävda att en fråga är en synpunkt !? Det är väl självklart att frågan referererar till tidigare inlägg och kan inte tas ur sitt rätta sammanhang. Har man inte läst de relevanta inläggen bör man inte heller kommentera.

Varför skulle portning av DX10 till XP vara ett jätteprojekt? Det är självklart ett jätteprojekt utan tillgång till relevant dokumentation men det saknar knappast Microsoft. Vista är i grunden NT 5.2 eller om du så vill 6.0 där XP är NT 5.1 Den enda stora skillnaden i det här specifika sammanhanget är hur ljud rent generellt hanteras. Vista använder en helt annan ljudkomponent än XP. De övriga DirectX komponenterna liknar varandra. Drivrutinsstandarderna mellan 32-bits XP och Vista skiljer sig inte heller dramatiskt.

Det säljs fortfarande massor av nya datorer med Windows XP förinstallerat. OEM-producenterna kommer att fortsätta med det ett bra tag till. Microsoft får betalt för varje ny XP licens i vanlig ordning. Den absoluta majoriteten av Windows användarna kör XP, inte Vista. Att välja att inte porta DX10 för XP är uppenbarligen ett beslut som inte gynnar de flesta Windows användare. Detta är ingen åsikt, utan ett enkelt konstaterande av ett solklart faktum. Som jag sade i mitt ursprungliga inlägg så får var och en tycka vad de vill om det, men jag tycker att det är dålig stil att ignorera miljontals användare som inte fått sina licenser gratis.

Hare/PeSi

DX10 finns inte till XP för att främja försäljningen av Vista såklart, men det visste väl alla redan? Dessutom finns det projekt som bekräftar det du säger, exempelvis http://www.technospot.net/blogs/download-directx-10-for-windo...

Sen fattar jag inte varför så många ska gnälla på Vista, tycker XP ser gammalt och tråkigt ut och är man "en seriös gamer" har man en dator som klarar Vista.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

NoCC:

Naturligtvis kostar det pengar att porta DX10 till XP, men detsamma kan man säga om att köpa en XP-licens, eller hur.

Att de flesta med DX10 kompatibel grafik kör Vista kan vara sant, men är ändå ett antagande. Jag håller på att bygga en ny dator som blir DX10 kompatibelt och kommer att köra XP på den. Nu tillhör inte jag kategorin "spelfantast", men skulle ändå vilja prova något nytt spel i DX10.

Calle2003:

Jag körde en Vista burk hos en bekant ett halvår sedan och tyckte att det var snyggt. Sedan skulle jag skanna in en bild, men varje gång kraschade skiten. Jag började ladda hem nya drivrutiner och satt och läste massa dokumentation. Men efter ett par timmar gav jag upp, det gick helt enkelt inte. Jag hade dessutom glömt vad jag skulle ha bilden till.

Om jag bytte till Vista i alla mina burkar så skulle det inte bli dyrt bara med licenserna utan jag skulle förmodligen få kasta bort massa välfungerande hårdvara. Det är helt enkelt inte värt lite lull-lull för mig. När jag köper ny hårdvara är jag mycket noga med att den är kompatibel med både Vista och Linux. Vi får väl se om det blir Vista nr 2 eller Linux så småningom.

Hare/PeSi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeSi
Jag körde en Vista burk hos en bekant ett halvår sedan och tyckte att det var snyggt. Sedan skulle jag skanna in en bild, men varje gång kraschade skiten. Jag började ladda hem nya drivrutiner och satt och läste massa dokumentation. Men efter ett par timmar gav jag upp, det gick helt enkelt inte. Jag hade dessutom glömt vad jag skulle ha bilden till.

Om jag bytte till Vista i alla mina burkar så skulle det inte bli dyrt bara med licenserna utan jag skulle förmodligen få kasta bort massa välfungerande hårdvara. Det är helt enkelt inte värt lite lull-lull för mig. När jag köper ny hårdvara är jag mycket noga med att den är kompatibel med både Vista och Linux. Vi får väl se om det blir Vista nr 2 eller Linux så småningom.

Hare/PeSi

Så du bygger din erfarenhet av Vista på en dator med en skanner?
Kollade du ens upp om denna skanner hade drivrutiner till Vista?

Du vet väl även att SP1 har kommit till Vista?

Om jag skulle bygga min erfarenhet av Vista på alla dessa Acer's bärbara datorer skulle jag anse att Vista rent av är ett patetiskt skämt...
Men nu gör jag inte det för jag vet vad Acer gör med Vista... Tycker synd om dom som köper en bärbar dator från Acer med Vista...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeSi
NoCC:

Naturligtvis kostar det pengar att porta DX10 till XP, men detsamma kan man säga om att köpa en XP-licens, eller hur.

Att de flesta med DX10 kompatibel grafik kör Vista kan vara sant, men är ändå ett antagande. Jag håller på att bygga en ny dator som blir DX10 kompatibelt och kommer att köra XP på den. Nu tillhör inte jag kategorin "spelfantast", men skulle ändå vilja prova något nytt spel i DX10.

Hare/PeSi

Fast du säger det ju själv "Ska BYGGA en dator". Hur många casuals bygger en egen dator? Samt att XP licenser har slutat säljas om jag inte minns fel

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(