Permalänk
Medlem

Kemihjälp

Har börjat friska upp mitt gammla kemi minne men skulle behöva hjälp med en uppgift jag fastnat på,

Mängden järn(II)joner i ett 25,00 ml prov bestämdes genom att provet titrerades med en 0,01008 M KMnO4-lösning varav åtgick 17,27 ml till färgomslag. Analysreaktionen är MnO4- + 8H+ + 5Fe2+ -> Mn2+ + 5Fe3+ + 4H2O

Beräkna koncentrationen av järn(II)joner i det ursprungliga provet!
Svaret ska vara i mMol

//Lasse

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Svara på följande frågor så borde du få svaret. (OBS! Detta är en chansning! )

Hur många MnO4- finns det i 17.27 ml lösning? (Antar här att 0,01008 är nån slags koncentration)
Hur många Fe2+ motsvarar det enligt reaktionsformeln?
Om du placerar dessa i 25 ml, vad blir koncentrationen?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Medlem

detta svar är vad min mycket smarta tjej/sambo kommit fram till trots svårförståliga frågeställningar!!!!!

svar,1 = 0,00017388 MnO4-

svar,2 = 5 enligt frågeställning

svar,3 = 0,00069552 mol/dm3
c=n/V

hoppas att det kan va till nån hjälp...........

Visa signatur

Nej Slipknot är inte heavy metal!!!

Permalänk
Medlem

Re: Kemihjälp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lasseTM
Har börjat friska upp mitt gammla kemi minne men skulle behöva hjälp med en uppgift jag fastnat på,

Mängden järn(II)joner i ett 25,00 ml prov bestämdes genom att provet titrerades med en 0,01008 M KMnO4-lösning varav åtgick 17,27 ml till färgomslag. Analysreaktionen är MnO4- + 8H+ + 5Fe2+ -> Mn2+ + 5Fe3+ + 4H2O

Beräkna koncentrationen av järn(II)joner i det ursprungliga provet!
Svaret ska vara i mMol

//Lasse

Är ju inte kemist men detta är det enda logiska:
Mängd MnO_4:
n_{MnO_4} = 0.01727 * 0.01008 mol
n_{Fe} = 5 n_{MnO_4}

c_{Fe} = n_{Fe} / 0.025 M = 0.03482 M = 34.82 mM [Antar att svaret ska anges i milliMOLAR och inget annat, annars är frågan fel]

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

tror det sistnämnda var rätt men löste uppgiften strax efter jag postat tack för all hjälp ändå

Visa signatur

Blank