Konstigt problem med full/halv duplex

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Dec 2006

Konstigt problem med full/halv duplex

Det är så att jag har en internetleverantör (Hemab) som fortfarande använder halv-duplex. Förklaringen jag fick var att deras gamla switchar inte stödjer full-duplex med autonegotiation, och skulle man då använda full-dupex så skulle varenda kund vara tvungen att ställa in det själva också.

Men fick då också beskedet att om jag nu ville så kunde det aktivera full-duplex för min port men att jag var själv tvungen att ställa in det på min egen dator för att det inte "skulle bli slöare än ett gammalt modem". Det nappade jag ju självklart på och det gick hur smidigt som helst, jag har alltså fungerande 10/10 mbit i full-duplex.

Problemet uppstod nu när jag installerade Mandriva. Automatiskt så konfigureras den som 10 mbit half-duplex. Försöker jag genom ethtool att ändra till full-duplex, slutar det funka helt. Det konstiga är ju att det funkar så bra med halv-duplex (cirka 5-6 mbit neråt), inte alls så slött som det blir i Windows om jag ändrar tillbaka den till halv-duplex (1.5 - 2 mbit).

Förstår ingenting. I Linux funkar min lina på precis samma sätt som det funkade i Windows innan min isp ändrade min switchport till full-duplex. I windows fungerar den bara bra i full-duplex.

Gör jag något fel ? Finns det något annat sätt att ändra/ställa in duplex förutom ethtool i Mandriva ? Eller finns det någon annan förklaring ? Detta är mycket förvirrande för mig.

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001

i debian har jag kört något som kallas mii-tool och mii-diag men det kanske är motsvarigheten till mandrivas eth-tool. kan vara värt en kik iaf.

"Det finns inga buggar, bara features..."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Dec 2006

Provade med mii , men det gav samma resultat.
Hur jag än gör så funkar inte uppkopplingen med full duplex inställt i Linux.

Har dock kommit fram till att jag får en annan ip av dhcp servern när jag är inloggad i Linux än när den jag får i Windows (där jag alltid fått samma bra länge nu).
Kan det vara så att isp'ens switch kör med andra inställningar när min dator är i Linux ? På vilket sett skulle den kunna veta det ? MAC-adressen på nätverkskortet ska väl ändå vara samma ? Är inte så insatt om hur sånt brukar fungera, men full-duplex aktiveringen som de gjorde åt mig i vintras funkar kanon i Windows och i Linux är det precis som det var i Windows innan denna aktivering.

Ingen som har några tankar kring det här ? Ska jag vända mig till min ISP ?

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.