Månadens budgetdator augusti

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ravix_04
Ser överlag ut som en helt ok dator, om man bortser från cpun...
Ser faktiskt ingen vettig anledning att välja amd framför intel, lite billigare förvisso men knappast pålitliga cpu som amd skeppar ut (talar av egen erfarenhet) jag har då heller ingen erfarenhet av intel men det blir definitivt nån av deras cpu som jag sätter in i nästa bygge. Satsar jag på budget så varför inte en Intel Core 2 Duo E4500 2,2GHz Box, ALT Intel Core 2 Duo E7200 2,53GHz Box?
Blir inte många 100-ingar dyrare.

Har haft 2 st amd cpu genom åren, och jag kommer aldrig nånsin i mitt liv igen köpa en processor från detta företag igen.
Min athlon X2 3600+ glider som sirap, den är förvisso 2 år men kostade dryga 1000-lappen när jag köpte den. På så sätt kan man ju säga att amd ökat sin effektivitet - dock ett bra steg till intel.
Har överlag ca 800 Gb hdd, 2GB DDR2, hdd'n är förvisso ganska fylld men tycker ändå att det är det sämsta köp jag gjort.

Åt helvete med AMD, iaf vad gäller processorer

Du, du vet att du gör bort dig jävligt hårt jusst nu...

Puss

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Lite överdrivna minnen när man kan få samma mängd för under 400kr. Sen är Samsung F1 640gb både billigare och tystare. Och Antec Sonata 3 är en aning överdrivet nu när Coolermaster har supersnygga, superbilliga chassin ute, Minitower är de också!

Kan du tipsa om något specifikt (helst med nätagg)
för samma pengar som Antec´s, skulle va intressant.............

Visa signatur

Antec Sonata 3,Gigabyte MA790X-DS4, 4Gb Ballistix pc8500, AMD64 x 2 6400+(2x3200mhz), Powercolor 3870 512Mb. Samsung Syncmaster 2232BW

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gubben49
Kan du tipsa om något specifikt (helst med nätagg)
för samma pengar som Antec´s, skulle va intressant.............

antec nsk 4480b har eb 380 earth watt kostar ca 3-400krmindre

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joshoa
Du, du vet att du gör bort dig jävligt hårt jusst nu...

Puss

Har kört AMD i flera år, har aldrig fått nån me sirap.
E du säker på att det inte e en gammal Cyrix du har
dom hade garanterat sirap

OOps Inlägget hamnade fel skulle varit till Ravix_04, naturligtvis !!!

Visa signatur

Antec Sonata 3,Gigabyte MA790X-DS4, 4Gb Ballistix pc8500, AMD64 x 2 6400+(2x3200mhz), Powercolor 3870 512Mb. Samsung Syncmaster 2232BW

Permalänk
Medlem

Trevlig läsning! Har själv ett Antec Sonata 3 och kan också rekommendera det!! Har dock inga super-komponenter men jag vet att jag kommer att kunna bygga in mitt nästa dator-system i det chassit. 500W bör väl räcka ett tag till?

Visa signatur

Antec Sonata III | Pentium D 820 2.8 GHz | Zalman CNPS9500 | 1024 MB RAM | Asus Extreme X1950 PRO 256 MB Crossfire Edition | 3DMark06 4453

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joshoa
Du, du vet att du gör bort dig jävligt hårt jusst nu...

Puss

Får gärna förklara...
Puss

Visa signatur

AMD; [Suck]
Living for :arrow: Quad Core :up:

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joshoa
Du, du vet att du gör bort dig jävligt hårt jusst nu...

Puss

Får gärna förklara...

Visa signatur

AMD; [Suck]
Living for :arrow: Quad Core :up:

Permalänk

Jag hade nog väntat med att köpa dator i budgetsegmentet tills e5200 kommer ut: http://forum.coolaler.com/showpost.php?p=2110498&postcount=12

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ravix_04
Får gärna förklara...
Puss

Har både Intel och AMD, och min gamla AMD är en 4000+ (singlercore), har ännu inte upplevt någon sirap. Har även Intel (E4300@3GHz) och har inga problem där heller.

När ominstallerade du ditt windows senast, skulle tro att du har fullt med minnesresidenta program, spyware och registerfelaktigheter som sackar ned ditt windows (vilket inte är processorberoende över huvud taget).

Om du menar att processorn inte riktigt orkar med i spel (om du har ett av de senaste kraftiga grafikkorten), så är det inte så konstigt då processorn var en budgetprocessor för något/några år sedan.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Har både Intel och AMD, och min gamla AMD är en 4000+ (singlercore), har ännu inte upplevt någon sirap. Har även Intel (E4300@3GHz) och har inga problem där heller.

När ominstallerade du ditt windows senast, skulle tro att du har fullt med minnesresidenta program, spyware och registerfelaktigheter som sackar ned ditt windows (vilket inte är processorberoende över huvud taget).

Om du menar att processorn inte riktigt orkar med i spel (om du har ett av de senaste kraftiga grafikkorten), så är det inte så konstigt då processorn var en budgetprocessor för något/några år sedan.

Windows ominstallerades förra sommaren XP Media Center Edition 2005, inga spyware, virus eller trojaner. Scannar datorn 1-3 gånger i veckan.
Register å sånt har jag inte ett dugg koll på, så det har jag inte rört.
Möjligtvis att det ligger nåt gammalt program och snor lite kraft som man glömt bort.
Möjligen att det kan vara graikkortet X800XT, vet inte riktigt hur gammalt det är.
Fåt väl ta artikeln till hjälp när datorbygget blir av.

Tack för hjälpen

Visa signatur

AMD; [Suck]
Living for :arrow: Quad Core :up:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ravix_04
Ser överlag ut som en helt ok dator, om man bortser från cpun...
Ser faktiskt ingen vettig anledning att välja amd framför intel, lite billigare förvisso men knappast pålitliga cpu som amd skeppar ut (talar av egen erfarenhet) jag har då heller ingen erfarenhet av intel men det blir definitivt nån av deras cpu som jag sätter in i nästa bygge. Satsar jag på budget så varför inte en Intel Core 2 Duo E4500 2,2GHz Box, ALT Intel Core 2 Duo E7200 2,53GHz Box?
Blir inte många 100-ingar dyrare.

Har haft 2 st amd cpu genom åren, och jag kommer aldrig nånsin i mitt liv igen köpa en processor från detta företag igen.
Min athlon X2 3600+ glider som sirap, den är förvisso 2 år men kostade dryga 1000-lappen när jag köpte den. På så sätt kan man ju säga att amd ökat sin effektivitet - dock ett bra steg till intel.
Har överlag ca 800 Gb hdd, 2GB DDR2, hdd'n är förvisso ganska fylld men tycker ändå att det är det sämsta köp jag gjort.

Åt helvete med AMD, iaf vad gäller processorer

Du är säker på att du inte kör disken i PIO läge eller något? Sitter framför en Sempron 3600+ just nu å inte är den seg som sirap inte (sitter med vista), förvisso är den segare än vad min 5000+ @ 3GHz men det är ju inte så konstigt.

Förövrigt får du gärna återkomma med en Intel specc med en bättre processor och bättre moderkort för bara någon hundring mer än vad Sweclockers har valt i detta budget system. Är ingen AMD fanboy, däremot stör jag mig på folk som pratar utan att ha erfarenhet.

Förövrigt en mycket bra konfigruation i min mening, liknar dem jag rekomenderat många de senaste månaderna, brukar dock välja ett NSK4480 istället som nämnts tidigare i tråden.

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belorios
Du är säker på att du inte kör disken i PIO läge eller något? Sitter framför en Sempron 3600+ just nu å inte är den seg som sirap inte (sitter med vista), förvisso är den segare än vad min 5000+ @ 3GHz men det är ju inte så konstigt.

Förövrigt får du gärna återkomma med en Intel specc med en bättre processor och bättre moderkort för bara någon hundring mer än vad Sweclockers har valt i detta budget system. Är ingen AMD fanboy, däremot stör jag mig på folk som pratar utan att ha erfarenhet.

Förövrigt en mycket bra konfigruation i min mening, liknar dem jag rekomenderat många de senaste månaderna, brukar dock välja ett NSK4480 istället som nämnts tidigare i tråden.

Som jag skrev i mitt första inlägg så har jag ingen erfarenhet av nån Intel cpu, men att det troligtvis blir en sådan i framtiden. Detta beror på att många som jag känner kör med just Intel och det flyter på bra rikigt bra för dom.
Modekort nämde jag inget om, vet jag inte var du fick ifrån.

Det där med hdd förstod jag inte, har bara grundkunskaper.

Visa signatur

AMD; [Suck]
Living for :arrow: Quad Core :up:

Permalänk
Avstängd

ravix jadu ominstallerar inte windows så ofta märker jag:P på min gamla p4 så när jag hade inte ominstallerat den på typ 1 år så var den seg som sirap. du kanske bör prova ominstallera.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ravix_04
Som jag skrev i mitt första inlägg så har jag ingen erfarenhet av nån Intel cpu, men att det troligtvis blir en sådan i framtiden. Detta beror på att många som jag känner kör med just Intel och det flyter på bra rikigt bra för dom.
Modekort nämde jag inget om, vet jag inte var du fick ifrån.

Det där med hdd förstod jag inte, har bara grundkunskaper.

Att många som du känner kör med intel beror inte på att dom har valt rätt utan snarare att dom e okunniga precis som dig. Som jag sa tidigare, amd och intel e idag bra på olika saker. Tragiskt nog så har det blivit så att eftersom Intel e bäst i top segmentet som bara 10-15% av befolkningen egentligen har behov utav så väljer resterande också ett intel system vilket är fel.

Vilket desutom sweclockers bevisar genom att göra denna artikel

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gubben49
Har kört AMD i flera år, har aldrig fått nån me sirap.
E du säker på att det inte e en gammal Cyrix du har
dom hade garanterat sirap

OOps Inlägget hamnade fel skulle varit till Ravix_04, naturligtvis !!!

yes jag menar det! Man kan väl för fan int jämföra en gammal 3200+ AMD mot något idag. Men vissa förstår inte, Som att jämföra en volvo 240 1989 mot en Saab 9 3 Aero 2007.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ravix_04
Som jag skrev i mitt första inlägg så har jag ingen erfarenhet av nån Intel cpu, men att det troligtvis blir en sådan i framtiden. Detta beror på att många som jag känner kör med just Intel och det flyter på bra rikigt bra för dom.
Modekort nämde jag inget om, vet jag inte var du fick ifrån.

Det där med hdd förstod jag inte, har bara grundkunskaper.

Du är HELT bortgord om du tror att du kan bygga detta system genom att bara byta prollen

Hahahahahaha

Ooohh shit vad kul.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Avstängd

klarar verkligen det integrerade GPUn med photoshop och maya? Tvekar lite.
Sedan är det roligt att kalla detta budget system :)?
Min 2.2dual core intel klarar crysis på medium perfekt på alla specialeffekter. Isåfall borde denna klara det lätt om man skaffa en GPU, har jag rätt?
Roligt att det heter Budget
Undra hur prestanda datorn ser ut.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

Ravix_04

Vad sägs som att plugga lite inför nästa inlägg innan du slänger dej ur saker som det. "Egen erfarenhet" Den var då inte stor iaf...

3600+ kom drygt 1 år efter att dem släppt sina första x2:er och var redan då en budgetprolle. Amd låg för övrigt på topp när de släppte x2:erna

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

har ägt en massa cpuer från amd o aldrig haft några som helst problem med dem.. ravix snackar i nattmössan eller så e han intel fanboy...

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem

Skön dator, nästan likadan som min HTPC.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Pioneer DVR-215
Modellens styrka ligger i att producera mycket höga ljud 40-50 Decibel
fick ta hjälp av tyska hackers att trimma ner den, men den spinner fortfarande upp när man sätter i tomskivor.

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Medlem

ser fram emot mellanklass systemet .Hoppas på något med Radeon HD4850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D

Säg om ett år när fyrkärniga fallit ordentligt i pris och det börjar kännas krampaktigt med ett integrerat grafikkort är 380 W inte särskilt mycket att komma med. Månadens budgetdator är helt enkelt en plattform som är anpassad för att lätt kunna byggas ut om behovet uppstår.

Mnja, kanske det, men detta moderbordet lär väl inte kunna köra de processorerna ändå pga tdp.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Mnja, kanske det, men detta moderbordet lär väl inte kunna köra de processorerna ändå pga tdp.

Finns 95 watt Phenom X4 och kommande 45 nm ska ligga runt 65 watt.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Låter bra om det är så, hoppas AMD får ordning o reda på torpet.
Gillade systemet ni valde av flera skäl, ett var att det var ett AMD.
Men visst vart det en HTPC rigg ni byggde.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV
klarar verkligen det integrerade GPUn med photoshop och maya? Tvekar lite.

Tveka mindre! Photoshop är CPU- och minnesberoende, inte GPU-beroende.

Har kört Photoshop på betydligt svagare grafikdelar än detta integrerade (som för övrigt är helt okej, vilket nämns i artikeln.)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Trevligt, påminner om dom budgetbyggen som jag byggt dom senaste åren. Då 690G nu 780G men i princip samma syn, tycker det är trevligt att ni inte snålat in på mängden minne, en av mina käpphästar genom åren, swappen skall vara avstängd!

Att kalla det HTPC beror ju enbart på att AMDs chipset är så trevligt att det lämpar sig för det oxå. Att hitta nått som väljer bort den biten och ändå bli billigare och inte tappa all prestanda är ju omöjligt med tanke på hur trevligt 780G moderkorten är prissatta. Det finns helt enkelt ingen som kan konkurrera med AMD just nu i kategorierna Surf/Kontor/HTPC/Budget eftersom chipsetet och prissättningen smiskar allt.

Saknar nog en minneskortsläsare dock och kan förstå syftet med lådan men är det budget så är det och det finns ju en hel del här som bygger sådana åt andra, sina päron, syrror och vad det nu kan vara och då är en låda i en annan prisklass mer lämpligt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Först och främst så tycker jag att det är en bra samling komponenter ni valt, men jag är lite kritisk till att ni inte kommenterar operativsystems biten lite. Om man väljer Windows så ökar ju ändå kostnaden med 25%.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

får ja fråga va de ble av me grafikkortet?

Visa signatur

CPU: 5800X @4,85 | Kylare: Phanteks Glacier One 360 | RAM: 32GB @3800 CL14| Hårddisk: Samsung 980 Pro 1TB | Samsung 960 Evo 1TB | PSU: Corsair AX860i| GPU: 3080 10GB Chassi: Fractal Design Meshify 2 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bredlast
får ja fråga va de ble av me grafikkortet?

som sagt det är ett budgetsystem för icke spelare. Men det kommer säkert ett system snart med, en p45, intel e8400 och ati 4870 eller 4850