X-fi till bärbar dator?

Permalänk
Medlem

X-fi till bärbar dator?

Hej,

Jag har under en tid kört mitt logitech z5500 (eller vad det heter) till en bärbar dator via ett externt, billigt ljudkort från creative (soundblaster). Var hemma hos en bekant idag och upptäckte att han hade sjukt mycket bättre ljud än mig med sitt system. Jag frågade varför och han nämnde att han hade köpt ett nytt ljudkort, X-fi extreme audio tror jag.

Jag undrar helt enkelt om det finns något sådant ljudkort som går att köra på en bärbar dator, antingen via usb eller den hära porten som är ca 5cm bred som finns på bärbara datorer.

Ett plus vore ju om prislappen håller sig under 1000 kr eller där i närheten iaf.

Någon som har nått tips? Det behöver ju inte vara X-fi, huvudsaken prestandan är något jämförbar.

Tack på förhand.

Visa signatur

AMD PII X6 1055T@2,8GHz, Asus Crosshair IV Formula, Noctua NH-D14, Fractal Design Define R2, Corsair CMPSU-650HX, Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9, XFX GeForce GTX 260 896MB, Crucial M225 128GB, 2x Samsung SpinPoint F3 1TB, Windows 7 64bit

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

Såg att det fanns optisk på denna, antar att det är det bästa sättet att ansluta högtalarsystemet till denna.

Någon som vet om det är någon större prestanda skillnad på notebook kortet jämfört med pci korten?

Visa signatur

AMD PII X6 1055T@2,8GHz, Asus Crosshair IV Formula, Noctua NH-D14, Fractal Design Define R2, Corsair CMPSU-650HX, Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9, XFX GeForce GTX 260 896MB, Crucial M225 128GB, 2x Samsung SpinPoint F3 1TB, Windows 7 64bit

Permalänk

Re: X-fi till bärbar dator?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyrus
Var hemma hos en bekant idag och upptäckte att han hade sjukt mycket bättre ljud än mig med sitt system. Jag frågade varför och han nämnde att han hade köpt ett nytt ljudkort, X-fi extreme audio tror jag.

Tänk på att rummets akustiska egenskaper påverkar högtalarnas ljud väldigt mycket och det är inte alls säkert att du får samma ljud som hos din kompis bara för att du byter ljudkort.

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att tro att hans xfi kort gör stor skillnad mot ditt billiga soundblaster. Det kanske gör märkbar skillnad för de flesta, men rummets akustiska egenskaper är nog tyvärr orsaken.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Ok, attans.

Men vad är det som gör att ett rum återger ljudet bättre än ett annat då? Det skillnader jag kan se mellan våra är att hans är mindre och att han har en massa bråte i det.

Så det går egentligen inte att få bättre ljud med mitt högtalarsystem än vad jag har nu?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: X-fi till bärbar dator?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyrus
Hej,

Jag har under en tid kört mitt logitech z5500 (eller vad det heter) till en bärbar dator via ett externt, billigt ljudkort från creative (soundblaster). Var hemma hos en bekant idag och upptäckte att han hade sjukt mycket bättre ljud än mig med sitt system. Jag frågade varför och han nämnde att han hade köpt ett nytt ljudkort, X-fi extreme audio tror jag.

Jag undrar helt enkelt om det finns något sådant ljudkort som går att köra på en bärbar dator, antingen via usb eller den hära porten som är ca 5cm bred som finns på bärbara datorer.

Ett plus vore ju om prislappen håller sig under 1000 kr eller där i närheten iaf.

Någon som har nått tips? Det behöver ju inte vara X-fi, huvudsaken prestandan är något jämförbar.

Tack på förhand.

Hillo!

Tänkte bara dela med mig av min gamla recension som jag skrev förra året på
X-Fi Xtreme Audio Notebook.

Den kanske fortfarande kan komma till användning.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Permalänk
Medlem

Ok, tack.

Upptäckte dock att jag inte har någon express slot på min laptop. Tur att jag kollade innan jag klickade på bäställ knappen.

Är nu inne på att köpa Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS Notebook istället.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=40484

Någon som vet något om detta kort? Tänkte köra optiskt, men jag såg att någon skrev något om att man måste köra analogt för att kunna få surround på allt man spelar upp i högtalarna. Hur fungerar detta? Vad är egentligen det bästa sättet att koppla detta kort till mitt z5500 system?

Visa signatur