Permalänk
Medlem

bara svart vid installation

Hej,

Har nu försökt att installera diverse linux OS:en i snart en vecka utan att lyckas.

För det första känns det segt under installationens gång men när man väl "installerat klart" när man ska starta om och ta ur skivan, så bootar datorn upp sen så är det bara svart, händer absolut inget, har provat att ha den på så i över 5 timmar och det händer fortfarande ingenting.

Jag har prövat att trycka på esc, enter, space, ctrl + alt + del osv men det resulterar inte i något.

Jag har provat Ubuntu nordic remix (senaste), ubuntu alternate, OpenSUSE och Kubuntu men det är ingen skillnade på någon av dem.

Det skummaste är att jag har två datorer hemma och det funkar inte på någon av dem, den ena är en laptop HP och den andra är en stationär, hemma byggd.

Är det någon vänlig själ som kan hjälpa mig med detta?

Hjälp uppskattas otroligt mycket.

Mvh
R

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Det du kan göra för att underlätta för dom som kan, är att dels:
När datorn stannat, tryck ctrl+alt+f1, logga in och skriv 'dmesg', och posta output här. Om inte det fungerar av någon anledning, kan du prova att starta om datorn, och när du kommer in i grub-menyn (om du inte gör de automatiskt kanske du måste trycka på esc vid ett speciellt tillfälle, håll ögonen öppna) och välja alternativet 'recovery mode'. Samma sak där, logga in (om det behövs, kommer inte ihåg) och skriv 'dmesg'. Förhoppningsvis kan vi då se vad som är fel.

Edit: Har bara provat detta på *buntu-distar, inte säkert att det fungerar på andra, men du kan ju prova

Permalänk

När blir det svart? Efter att datorn är klar i BIOS? Det låter som om du inte har fått in någon bootloader, även om det låter skumt att den inte installeras. Funkar det om du laddar ner en livecd (t.ex. Ubuntus) och startar med?

Permalänk
Medlem

det är lite olika för olika OS

i OpenSUSE så blir det svart efter att halv det här har laddats med vit (se bild)

http://news.softpedia.com/images/extra/LINUX/large/opensuse11...

jag får aldrig fram något där jag kan skriva in username eller liknande, den kommer aldrig så långt.

i ubuntu är det lite olika (?!), men där så bootar datorn upp sen efter att booten är klar (utan fel) så ska ju OS laddas in och då kommer det fram vit text där de står nåt i stil med: for start in GRUB press ESC (man måste trycka på esc inom 2 sek, har provat att trycka där med händer inget) om man inte trycker någonstanns så blir det endast svart.

Men jag har "lyckats" komma in men då har det endast varit textbaserat (i opensuse och kubuntu har detta gått).

Jag har då startat datorn efter en vanlig installation, och istället för det grafiska så har de blivit endast text, jag kan logga in med det användarnamn och lösenord som jag valde under installtionen, men när de bara är text så fungerar de inte riktigt som jag vill (vill ha grafiskt).

Nu kanske jag rörde till det helt, men fråga bara om det är något ni undrar över

/R

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rain007
Men jag har "lyckats" komma in men då har det endast varit textbaserat (i opensuse och kubuntu har detta gått).

Jag har då startat datorn efter en vanlig installation, och istället för det grafiska så har de blivit endast text, jag kan logga in med det användarnamn och lösenord som jag valde under installtionen, men när de bara är text så fungerar de inte riktigt som jag vill (vill ha grafiskt).

/R [/B]

Som nämts tidigare om du kommer in så skriver du dmesg så får du förhoppningsvis se vad som är fel.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lonsas
Som nämts tidigare om du kommer in så skriver du dmesg så får du förhoppningsvis se vad som är fel.

Precis, du är halvvägs i min 'felsökningsplan'

Permalänk
Medlem

nu har jag försökt med dmesg, men det gick endast i OpenSUSE men efter att skrev det så laddades det in ca 6-8 hela skärmar med tecken.

Så jag han ju aldrig se vad som stod utan den bara ladda in en massa sen så hände inget mer.

När jag försökte installera ubuntu igen både nordic och alternate versionerna så funkar detta ej, kommer till partioneringen/formatteringen sen är det stopp.
Händer nada den "fryser" på 33% (jag antar att den fryser då det inte händer något på 3 timmar).

När jag prövar igen så blir det bara svart och händer inget igen.

Jag kan säga att jag provat att ändra till VESA när jag skulle installera OpenSUSE innan jag gick och la mig, men detta ledde ingen vart det heller(återigen svart).

Jag känner att jag fastnat ganska rejält, uppskattas grymt mycket vid hjälp, då både jag och frugan är i behov av datorn.

Mvh
Robin

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Det skulle vara bra om vi kunde få se ett par av de sista raderna från outputen från dmesg. Om du kunde ta ett foto på skärmen så att texten syns och posta, är det möjligt?

Permalänk
Medlem

ja det kan jag försöka göra, men det verkar nu som om jag inte kan installera längre, de blir bara svart, kommer inte vidare. (?!)

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Hm. Är det något hårdvarufel? Fungerar Windows? Eller framför allt - är det något fel på skivan?

Permalänk
Medlem

Du har troligtvis strul med grafik-drivrutinerna. Jag har samma problem med min SLI-konfiguration. Du kan testa att låta envyng installera andra drivrutiner åt dig (Ubuntu):
1. Gå till text-mode (tryck escape vid GRUB och välj recovery)

2. Gör backup på xorg.conf
$ cp -a /etc/X11/xorg.conf ~/

3. installera envy-ng
$ apt-get install envyng

4. kör envyng och svara på alla frågor etc
$ sudo envyng -t

5. Boota om
$ sudo reboot