Asus överklockar Geforce 9800 GT

Permalänk
Melding Plague

Asus överklockar Geforce 9800 GT

Trots att nygamla Geforce 9800 GT egentligen bara är ett 8800 GT i ny förpackning har Asus ingenjörer gett grafikkortet en omgång. Det handlar om små skillnader som kan ge resultat.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

zzzzzzzznvidia... Bra för kunderna? Njaej.

Permalänk
Avstängd

Varför håller nvidia och deras leverantörer på och lallar med 9K-serien? Märker dessutom om från 8K->9K rakt av (8k8GT->9k8GT). 260/280 är ju släppt för snart en månad sedan, inte fasen höll de på och lamade sig med att märka om 6800GT -> 7900GT och annat tjaffs när 8800 var släppt?

Verkar ju helt stört.

Visa signatur

Move.L #BEEF, $4 -- Värkar är något kvinnor har innan de föder barn, visst verkar det konstigt?

Permalänk

var det inte 8800 GS som blev 9600 GSO?

Permalänk
Medlem

Vem vet...det kanske de gjorde...återanvändning i all ära men det här börjar bli riktigt löjligt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schn3ider
var det inte 8800 GS som blev 9600 GSO?

Jo
http://www.sweclockers.com/nyhet/7540-nvidia_gor_om_geforce_8...

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Hedersmedlem

Det kunden inte vet...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Nu har det gått för långt snart, 10st kort på marknaden som nästan är identiska...

Visa signatur

| e2160@3200mhz | p6n sli v2 | 9600gt@690/1850/995 |

Permalänk
Medlem

650?Känns ju inte så speciellt att den är överklockad 50 MHz på coren iom. att vanliga G92 klockar betydligt bättre än så. Jag körde min i 725 utan problem.
Ska dom klocka kan dom väl göra det ordentligt.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Nvidia skulle döpt G92 till 8900 GT/GTS/GTX alternativt konsekvent 9800 GT/GTS/GTX.
De som har hand om namngivningen verkar vara väldigt förvirrade.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Avstängd

Har bojkottat nvidia nu! så jävla trött på att dom byter namn på gamla kort och sätter ett nytt namn på dom...

Köpte mej ett HD4870 istället.. kommer köra ati hädanefter dom byter ju inte namn på sina gamla kort och kallar dom nya!

Permalänk
Medlem

håller med, mitt nästa köp kommer defenitivt bli ett ATI kort.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stubben22
Har bojkottat nvidia nu! så jävla trött på att dom byter namn på gamla kort och sätter ett nytt namn på dom...

Köpte mej ett HD4870 istället.. kommer köra ati hädanefter dom byter ju inte namn på sina gamla kort och kallar dom nya!

Nej men åtminstone en gång har dom gjort en nytt kort och kallat det som den gamla, Radeon 9800 med 350core fick nytt 360core men hette samma ändå.
Har för mig att 360 var svalare och kunde överklockas mer, kommer inte ihåg mycket jag överklocka men det var en bit med original kylaren

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

9800 var i princip samma som 9700, bara gradskillnad och högre frekvenser. 360-kärnan gjordes egentligen för 9800XT som kom senare än vanliga 9800 Pro, men efter ett tag visade det sig att det fanns gott om 9800 Pro ute som hade den nyare 360-kärnan "under huven". Där pratade man alltså inte ens om vilken kärna det var, utan satte helt enkelt bara i 360-kärnor efter behov eftersom det troligen fanns större tillgång på dem vid tillfället.

Ett 9800 Pro med 360-kärna kunde dock aldrig bli riktigt lika bra som ett 9800 XT, eftersom det var försett med sämmre minnesmoduler, men man kunde komma bra nära. Jag körde mitt 9800 Pro(Sapphire) med XT-kärna i 435/800MHz, vilket gav riktigt grym prestanda för den tiden. Dessvärre dog kortet efter drygt ett år, det verkar som om det inte var byggt för att klocka så hårt

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

men hallå? 650 mhz? komigen.. gigabyte kör ju 700 mhz som standard för 8800GT. Kan dom inte ge 9800GT minst 750 mhz eller kanske 780 mhz som standard? Då får iaf den ovetande en förbättring.

Tänk om man har Gigabyte 8800GT (den med 700mhz) och så uppgraderar man till Asus 9800GT och sänker sin prestanda - jättebra.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Hedersmedlem

Detta är ju helt vansinnigt! Jag kan inte förstå hur dom tänker?

Permalänk
Medlem

Det är sjukt kortsiktigt av nVidia att göra så här.
Visst de kanske säljer några gamla kort till ett högre pris men de får ju fett med anti-cred hos entusiaster. Så här agerar inte ett seriöst företag.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

blir mer och mer intresserad av AMD/ATi

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Nej men åtminstone en gång har dom gjort en nytt kort och kallat det som den gamla, Radeon 9800 med 350core fick nytt 360core men hette samma ändå.
Har för mig att 360 var svalare och kunde överklockas mer, kommer inte ihåg mycket jag överklocka men det var en bit med original kylaren

Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
9800 var i princip samma som 9700, bara gradskillnad och högre frekvenser. 360-kärnan gjordes egentligen för 9800XT som kom senare än vanliga 9800 Pro, men efter ett tag visade det sig att det fanns gott om 9800 Pro ute som hade den nyare 360-kärnan "under huven". Där pratade man alltså inte ens om vilken kärna det var, utan satte helt enkelt bara i 360-kärnor efter behov eftersom det troligen fanns större tillgång på dem vid tillfället.

Ett 9800 Pro med 360-kärna kunde dock aldrig bli riktigt lika bra som ett 9800 XT, eftersom det var försett med sämmre minnesmoduler, men man kunde komma bra nära. Jag körde mitt 9800 Pro(Sapphire) med XT-kärna i 435/800MHz, vilket gav riktigt grym prestanda för den tiden. Dessvärre dog kortet efter drygt ett år, det verkar som om det inte var byggt för att klocka så hårt

Fast det var ju då åt motsatt håll, de hade en bättre gpu än de påstod, Nvidia har ju sämmre GPU än vad de vill få det att låta som.

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel på er?
Vad gör det er om de byter namn för att tjäna pengar? Alla vill tjäna pengar?

"håller med, mitt nästa köp kommer defenitivt bli ett ATI kort."
På vilka grunder? För att dom vill tjäna pengar och "nylanserar" kort med billigare/svalare kärna som är bättre för kunden?

Förstår inte varför ni hakar upp er som om grafikkort var ert liv
Sen att dessa modeller är "utågende" (lets face it, grafikkort blir gamla efter 2månader) gör saken ännu mindre viktigare, vilka köper ett 8800GT idag? Och om man gör det misstaget så förtjänar man det.

Men kan hålla med om att det är lite krångligt, men ska man lix köpa ett kort så kollar man ju hur som helst upp vad man köper (och om man inte gör det får man skylla sig sj)

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem

Värsta kaffereps gnället på vissa.

Om ni ska sluta med nvidia så måste ni ju också sluta använda allt från asus, gigabyte etc som också vill tjäna pengar genom att göra grafikkort som använder nvidia kretsar.

Visa signatur

Woot!

Permalänk
Avstängd

Låt ej tråden spåra ut med era inlägg highlaj och artemis tack..

Lägg ner den attityden drar bara ner tråden låt folk tycka vad dom vill om kortena ok.. dra ej in pengar o allt annat trams tack.

Permalänk
Hedersmedlem

Hade det varit bättre att dom döpt kortet till 9600+? Men man kan se det som att man bara gör 9600 billigare att tillverka och att köpa.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Highlaj
Förstår inte varför ni hakar upp er som om grafikkort var ert liv
Sen att dessa modeller är "utågende" (lets face it, grafikkort blir gamla efter 2månader) gör saken ännu mindre viktigare, vilka köper ett 8800GT idag? Och om man gör det misstaget så förtjänar man det.

Nämn skillnaden mellan 8800GT och 9800GT och lyft gärna fram misstaget i att köpa 8800.

Visa signatur

PS5, ledsen folks :(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stubben22
Låt ej tråden spåra ut med era inlägg highlaj och artemis tack..

Lägg ner den attityden drar bara ner tråden låt folk tycka vad dom vill om kortena ok.. dra ej in pengar o allt annat trams tack.

Vad snackar du om? Jag skiver vad jag tycker och om det stör dig bryr jag mig inte om. Såg inte många rader om vad de tyckte om kortet i nyheten bara massa gnäll på nVidia.

Visa signatur

Woot!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Highlaj
"håller med, mitt nästa köp kommer defenitivt bli ett ATI kort."
På vilka grunder? För att dom vill tjäna pengar och "nylanserar" kort med billigare/svalare kärna som är bättre för kunden?

Man nylanserar ett kort som ger exakt samma prestanda fast ger det ett namn med "större siffror".
Alla har vant sig vid att högre siffror = nyare och bättre kort.
Tänk på de stackare som BYTER UT sitt 8800GT mot ett 9800GT för att få lite bättre prestanda. De blir totalt lurade.

Tänk dig hur reaktionerna skulle bli i andra brancher:
Volvo lanserar den nya S90, som visar sig vara exakt samma bil som S80.
Sony Ericssons nya K900 är egentligen samma mobil som K800 (och då även sämre än en K850)
osv...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Highlaj
Förstår inte varför ni hakar upp er som om grafikkort var ert liv

Nu är du bara löjlig, hänger man på swec så är det väl bara naturligt att man diskuterar sådant här, och är man en någorlunda normal människa så är det väl inte konstigt att man reagerar kraftigt när ett Branchledande företag beter sig så här?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Highlaj
Sen att dessa modeller är "utågende" (lets face it, grafikkort blir gamla efter 2månader) gör saken ännu mindre viktigare, vilka köper ett 8800GT idag? Och om man gör det misstaget så förtjänar man det.

Men kan hålla med om att det är lite krångligt, men ska man lix köpa ett kort så kollar man ju hur som helst upp vad man köper (och om man inte gör det får man skylla sig sj)

Alla människor som köper datordelar hänger inte på hårdvarusiter 24/7. Alla kollar inte upp faktan och många förstår den ändå inte, innebär det att de förtjänar att bli lurade?

Permalänk
Hjälpsam

Jag kan leva med det nya namnet, 8800GT borde hetat 9800GT från början.

Men vadå "vill bara tjäna pengar"?
ICA-handlarna som märkte om gammalt kött, "ville bara tjäna pengar"!
Skandias styrelse som drev bolaget till ruinens brant ville "ville bara tjäna pengar"!
Byggfuskarna "vill bara tjäna pengar"!
Är det något fel i det? Klart som fan att det är fel i det!
När dom åker dit visar det sig desutom att dom ofta förlorar pengar, ett företags rykte, kan betyda liv eller död.

Lägg ned det där snacket "it's only business", verkligheten är inte en Gudfadern-film.
Det är mycket viktigt att ett företags kunder har förtroende för det, annars är det riktigt illa ute.
Det tar lång tid att bygga upp ett förtroende, men det går snabbt att riva ned det.
Alla företag måste värdera sina kundrelationer på guldvåg.

Att döpa om 8800GT till 9800GT är som sagt inte slutet för Nvidia, men dom måste sluta med sina konstiga turer, för att uppfattas som seriösa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Bra skrivet Ratatosk!

Permalänk
Medlem

Vilken soppa nvidia gjort, men japp dom tjänar pengar på den.

Antagligen skulle som inte gjort 9000 serien, eller så skulle dom hoppat över till den på en gång.

Tex. 8800gts 320mb och 640mb skulle heta som det gör, 8800gts 512mb g92 skulle kunna heta 8850gts 512mb och 8800gt hade kunnat bli 8850gt. 8800gtx och ultra hade kunnat ha kvar namnet medans 9800gtx hade kunna bli 8900gtx och 9800gx2 varit 8900gx2. Sedan hade gtx 260 och gtx 280 kunnat starta en ny serie som 9800gtx och 9800ultra.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andnewman
Bra skrivet Ratatosk!

Agreed! mycket bra skrivet