Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Apr 2003

TV-out, hur då?

Jag har under hela kvällen försökt att få igång min TV-out, men utan framsteg. Det rör sig om en sådan 9-pins s-video out, med adapter till vanlig s-video och i sin tur adapter till scart.

Har ett ATI Radeon 9550-kort, och har googlat och följt tutorials med endast en uppfuckad xorg.conf som resultat. Snälla, hjälp mig.

Mina adaptrar ser ut ungefär såhär:

http://medda86.com/tv/9-pin_to_video_or_s-video.jpg - 9-pin till "vanlig" s-video
http://medda86.com/tv/scart-adapter.jpg S-video > scart

Är du också lite less?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2001

Om du kör ubuntu eller debian så installera drivrutinerna från ATI genom envy, i ATI:s kontroll panel hittar du sen tv-ut inställningar.

Manjaro 17 <3, Windows 10pro (för spel). Asus Strix Z270H GAMING// Intel i7 7700k@4700Mhz// MSI GTX 1070 Gaming X 8G// Corsair VENGEANCE LPX 16GB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Apr 2003

Nu har jag installerat om drivrutinerna med Envy-ng, och när jag bootar datorn så har jag en klonad bild på både skärm och TV. En bit in i uppstarten, någon gång före inloggningsskärmen, så blinkar skärmen till och det står "No signal". Sen efter ett par sekunder kommer bilden tillbaka på skärmen, men TV:n blir svart. Några ideér?

Här är xorg.conf, kanske nåt fel där?

Section "Screen" Identifier "Default Screen" Device "Configured Video Device" Monitor "Configured Monitor" Defaultdepth 24 EndSection Section "Screen" Identifier "aticonfig-Screen[1]" Device "aticonfig-Device[1]" Monitor "aticonfig-Monitor[1]" SubSection "Display" Viewport 0 0 Depth 24 EndSubSection Defaultdepth 24 EndSection Section "Device" Identifier "Configured Video Device" Driver "fglrx" Busid "PCI:1:0:0" Option "VideoOverlay" "on" Option "OpenGLOverlay" "off" EndSection Section "Device" Identifier "aticonfig-Device[1]" Driver "fglrx" Busid "PCI:1:0:0" Screen 1 Option "VideoOverlay" "on" Option "OpenGLOverlay" "off" EndSection Section "InputDevice" Identifier "Generic Keyboard" Driver "kbd" Option "XkbRules" "xorg" Option "XkbModel" "pc105" Option "XkbLayout" "se" Option "XkbOptions" "lv3:ralt_switch" EndSection Section "InputDevice" Identifier "Configured Mouse" Driver "mouse" Option "CorePointer" EndSection Section "ServerLayout" Identifier "Default Layout" screen "Default Screen" 0 0 screen "aticonfig-Screen[1]" above "Default Screen" EndSection Section "Module" Load "glx" EndSection

UPPDATERING: Om jag under uppstart slår av skärmen och lämnar bara TV:n på så fungerar det. Däremot så blir allting svartvitt och båda skärmar i 800x600.. Måste ju dessutom finnas en bättre lösning än att reboota varje gång?

Är du också lite less?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2001

Använd ATI:s kontroll panel..

Manjaro 17 <3, Windows 10pro (för spel). Asus Strix Z270H GAMING// Intel i7 7700k@4700Mhz// MSI GTX 1070 Gaming X 8G// Corsair VENGEANCE LPX 16GB.