Vad brukar det vara för krav för hyresborgen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fagersta
Registrerad
Okt 2007

Vad brukar det vara för krav för hyresborgen?

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet gällande hyresborgen och vet vilka krav som brukar ställas på borgensmannen.

Jag ska börja studera till hösten i Karlstad och då jag inte klarar kraven om inkomst + pengar över som finns så bad jag mina morföräldrar att ställa upp som borgensman men de dög inte enligt fastighetsägaren. Enligt dem så kan endast en person stå som borgensman och denne måste ha en inkomst som täcker egen bokostnad, borgenärens hyra samt ha 4000 kr över för levnadskostnader. Den egna bokostnaden måste också till fullo räknas till borgensmannen trots att denne har en sambo.

Någon som vet om det är så här kraven brukar vara?
Tycker det verkar konstigt att ha så hårda krav på en borgensman när det hade räckt för mig att visa upp ett antagningsbesked till universitetet om hyran hade varit en tusenlapp lägre.

Tacksam för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2002

Jag trodde bara det gjordes koll efter betalningsanmärkningar hos borgenären typ, men det verkar vara lite mer än så.

Citat:

Om det krävs ett borgensåtagande bör långivaren också göra en kreditprövning av borgensmannen. Han eller hon bör med god marginal kunna betala låntagarens skuld - eller uppfylla hyresgästens ekonomiska skyldigheter (hyra, kostnad för onormalt slitage med mera) - enligt avtalet.

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCatego...

Så det låter ju ungefär som ditt exempel, borgenären ska utan större problem kunna betala två hyror. Är inte så insatt men som jag tolkar Konsumentverkets text så kan man sprida risken på flera borgenärer, dvs få lägre krav.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kolsva
Registrerad
Sep 2003

Kolla med socialen, här får man välja vilken hyresbolag som helst enligt soc

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.