Snabbast och stabilast distribution?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Testa Ubuntu Ultimate, eller Linux mint, de är tweakade versioner av Ubuntu, och betydligt snabbare än XP. Eller Dreamlinux, det är snabbare än alla linux och windows versioner orginal.

Har väldigt svårt att tro att bloated distar som dreamlinux, ubuntu, och alla forkar, derivates av dessa är snabbare än slackware, Arch, Gentoo mfl. Arch Linux är bra mycket rappare och trevligare än Ubuntu.

Permalänk
Medlem

"tweakade" är det inte bara andra paket som medföljer?

Arch är hårdtweakat! Där de har slumpat stödet för nästan alla processor arkitekturer förutom i686 och någon 64bitars arkitektur. Och programmen har bara stöd för den arkitekturen.

Ubuntu är bara överskattat. Det är lätt och stabilt men SEGT och ologiskt.

Tar längre tid att starta terminalen i GTK linux än vad det tar att starta utforskaren i XP.

http://www.youtube.com/watch?v=A5h7wtkg4Bc&feature=related
Arch+KDEmod.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Jo Ubuntu Ultimate är tweakad för bättre prestanda, speciellt den ny 64 bitars versionen som han byggde för hand nu. Och Jo dreamlinux är det snabbaste jag testat hittils, har kört det från ett USB minne och det slår allt jag har installerat på hårdisken hittils. Men jag har alldrig testat Arch heller, orkar inte med såna jobbiga distar. Det ska vara komplett på en gång och snabbt.

Och för alla Arch linux fans för hastigheten, ge Dreamlinux en chans, jag skulle tippa på att det är lika snabbt som Arch, och betydligt enklare att använda.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

På tal om Debian och Archlinux som ni flesta nämnde så undrar jag om de även kan visa den grafiska skrivbordsmiljön GNOME/KDE/XFCE under Xen-läge med nvidia-grafikkort? För jag har en nvidia-grafikkort och när jag ska köra openSUSE under Xen-läge så startas inte den grafiska skrivbordsmiljön utan det blir textbaserat istället. Jag provade med att installera om drivrutinerna under Xen-läge men det gick inte (kommer inte ihåg varför). Jag har googlat runt om problemet med har inte hittat något svar.

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q9300 2.5 Ghz | 4 GB Corsair DHX XMS2 PC6400 DDR RAM | ASUS GeForce 7950GT 512 MB RAM | Gigabyte-GA-EP35-DS4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Jo Ubuntu Ultimate är tweakad för bättre prestanda, speciellt den ny 64 bitars versionen som han byggde för hand nu.

Så de andra är maskinbyggda menar du?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Re: Snabbast och stabilast distribution?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av john13th
Jag har testat på massa distributioner under två års tid bland annat de mest bekanta som Ubuntu, openSUSE, Fedora, Mandriva, Debian, SimplyMEPIS, Linux Mint och många andra. Men ändå så har ingen av de varit problem- eller buggfria. På alla distributioner så har en och annan program hängt sig då och då, vissa ljud- och videocodecs har varit pain-in-the-a**, i synnerhet Fedora, att installera, internet funkar inte när man återstartar datorn från strömsparläge (openSUSE, Fedora och Mandriva), I KDE3 så kan den ibland inte läsa externa hårddiskar (openSUSE), i Beagle Search kan den inte lista programmet som man har sökt efter (openSUSE) och ikoner "kletar" ihop sig när man använder sig av Compiz fusion i KDE3 (openSUSE). Det verkar som att man alltid får ofärdiga distributioner och ingen finish på distributionerna oavsett nya versioner som kommer ut genom åren. Folk klagar på XP och Vista för att de är långsamma, instabila och ovänliga mot användare. Men frågan är om Linux inte är det också? Men jag är alltid villig att ge Linux och dess distributioner en chans och den här vill jag få tips om distributioner som är riktigt snabba på att starta upp operativsystemet och dess skrivbordsmiljö, som är riktig stabil mot hängningar och buggar, samt är också användarvänlig med en vettig pakethanterare. Men om det behövs nämnas om de distron som jag nämnde så gör det ingenting, de senaste kanske är riktigt bra nuförtiden?

Om du ska ha ett stabilt system så skulle jag gå över till FreeBSD/OpenBSD. Det finns *BSD system som rullat på i över 13år utan omstart, lagom stabilt?

För snabbt och stabilt system föreslår jag OpenBSD eller FreeBSD (inget större kliv ifall du är van Linux användare), alternativt Slackware eller Debian. Min erfarenhet av Debian är att det är stabilt, jag administrerade en webserver med Debian som hade uptime på över 1 år, tills någon drog ur strömsladden av misstag (detta var för 6 år sedan dock).
Ubuntu har jag kört både server och workstation på labmaskiner och det är inget jag skulle rekommendera faktiskt.

Sedan så kommer du aldrig komma förbi buggfria system, det är buggar i all kod, hur stabil man än tror att den är. Se bara på senaste DNS exploiten

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Så de andra är maskinbyggda menar du?

Hehe nä inte riktigt, han fuskade en aning med de andra versionerna och använde ett program som underlättade, nu hade han verkligen byggt den nya versionen från grunden för hand.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Hehe nä inte riktigt, han fuskade en aning med de andra versionerna och använde ett program som underlättade, nu hade han verkligen byggt den nya versionen från grunden för hand.

Ser att du förespråkar väldigt mycket för Ubuntu Ultimate, men tweakat för prestanda är väl att ta i? Så bloatat det verkar vara så känns det mer tvärtom.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Ju mindre man får med. Ju lättare blir det att optimera för fart.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

vill ändra det jag sagt innan och säga att ubuntu är bäst, kör det på min bärbara nu och ingen wubi installation, och det är snabbt, buggfritt och allt funkar hittils, som usb musen, minneskortläsaren, ipoden osväven hemsidor som inte funkade med min wubi installation fungerar nu, exempelvis runescape och bertil.com (sidorna har funkat men inte att spela).

Och det är 30ggr så snabbt oxå... så jag röstar på Ubuntu:)

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för Zenwalk. Snabbt och smidigt även från live cdn.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anti1oop
Slår ett slag för Zenwalk. Snabbt och smidigt även från live cdn.

Använde det förr, mycket vackert och rent.

Kör dock inte Linux längre då jag får värme"problem" med min laptop, inte så att egentligen blir problem men den blir mycket varmare än om jag kör med Vista/XP.

Visa signatur

Neun und neunsich.