Datorbutiken i finansiell kris

Permalänk

Då vet man varför man fick vänta 2 månader på ubs-stickan som aldrig kom.. Nej, annars har jag haft bra relation med datorbutiken. Har handlat mycket därifrån.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andyreas
Blev lite besviken på Sweclockers denna gången. Att slänga ut en sån här artikel utan att förankra den i annat än er källa är inte vidare snyggt gjort. Antingen det eller så är er källa extremt välinsatt, typ någon ekonomiansvarig eller liknande på datorbutiken men denne skulle knappast börja sprida denna infon. Hoppas ni tar åt er av vad iaf jag anser vara konstruktiv kritik.

Självklart publicerar vi inte något som detta utan _väldigt_ bra källor. Jag tror dock inte det är någon fara med Datorbutiken i det långa loppet, utan att de reder ut dehär.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Tror fraktiskt inte att man skall dra för stora slutsatser utav detta.
Datorbutiken har haft underligheter för sig tidigare under sommar/semestertider och mer eller mindre lagt ner verksamheten då.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Självklart publicerar vi inte något som detta utan _väldigt_ bra källor. Jag tror dock inte det är någon fara med Datorbutiken i det långa loppet, utan att de reder ut dehär.

Så du tror inte att jag behöver vara orolig att jag har typ 11 000 inbetalat där för saker som jag inte har fått än. Och ha då med i beräkningen att typ 2 timmar efter ni publicerar artiklen slutar hemsidan fungera och att supporten hade stängt 15 minuter innan den egentligen skulle stänga idag? Hoppas att era källor inte förutspår någon kurs i dagarna för det skulle vara ruskigt tråkigt att förlora halva sin lön på detta...

Permalänk
Medlem

Datorbutiken är absolut min favoritbutik och således där jag brukar handla. skulle vara sund om dom började lägga ner sig. Fast vanligen så brukar store butiker lösa sådana situationer.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Avstängd

Att en så stor sajt som Swec hänger ut sådana här obekräftade rykten som nyhet lär knappast vara till DB's eller swecs fördel.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Andreas D. Kul att du svarade. Skönt att läsa svaret också. Stämde inte riktigt med sweclockers andan men nu har jag fått svar på tal.

Såg att de i sina bokslut/årsredovisningar endast angett deras nya hemsida/affärssystem som orsak för deras sviktande försäljning. Företaget gick inte vidare bra 2005 heller men det komponserades med att de löste upp lite periodiseringsfonder sen gick det lite bättre 2006 men saken är den att de likvidia medlena inte verkat vara något större problem (nåja..) men frågan är vad som hänt i år om allt rasat samman. Nån bank som börjat bråka med dom eller liknande?

Permalänk
Inaktiv

Kör bara förskottsbetalning till Dustin. Allt annat betalas kontant.

Neilz. Betalade du förskott genom banköverföring eller betalkort. Kör du via betalkort kan du ringa till kortföretaget och be de backa transaktionen.

Permalänk
Medlem

Ha! Jag lär inte sörja dom särskilt mycket. Vid två tillfällen har dom lurat mig med deras lagerhållning och lovade leveransdatum. Siten sa att produkterna skulle komma in ett visst datum, 3-5 dagar fram. Jag gjorde beställningen. När datumet passerades, så skrev de ett nytt väntat leveransdatum 3-5 dagar fram. Detta upprepades flera gånger tills jag blev förbannad och avbokade rubbet. Ren bluff och lurendrejeri.

När det hände andra gången slutade jag handla hos dom fullständigt och övertalade alla mina vänner att köpa sina prylar hos andra istället.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

En annan källa gör gällande att Datorbutiken är på väg att införa nödlösningen att spegla leverantörernas lagersaldon. På det viset får kunderna intrycket av att varorna finns på lager. Denna metod är vanlig bland mindre återförsäljare som inte har någon egen lagerhållning.

Då begår man självmord.

Ordrarna flyttas då raskt över till Dustin, Komplett eller Inet.

I alla fall mina.

Permalänk

jag och en kompis la en större betällning från DB igår eftermiddag det handlar om 5siffrigt belopp.

Alltid gillat datorbutiken. haft det mesta i lager och dessutom för en bra peng. mycket lätt navigerad sida emot vad komplett och webhallen är som dessutom oftast ligger dyrare på grejorna men har kanske utbudet till sin fördel.

Jag hoppas iaf att våran beställning slipper igenom allt för mycket besvär kommer dock ihåg sist vi beställde att vi fick vänta 5 extra dagar på några minnen. men vad gjorde det,.. det var på början av sommaren.

Är DB i sån kris så kan man tycka att något annat företagh bör gå in med hjälp. finns på tok för många företag som 'tjänar' för mycket. delägare som köps ut för miljoners miljoner osv.

Tror inte att swec skuklle dra till med en vitlögn dock så är det nog en gråzon det hela. men jag tycker iaf det är starkt av 4 pers att jobba för ett helt företag som haft 50+anställda visseligen handlar det nog om 40+deltidanställda som ger en missvisande siffra i statestiken men att 4 personer ger ett sådant luft och ger samma vinning som 50personer har gjort är ju enastående.

Kom igen.
Köp den där extra onödiga fläkten eller ramminnet du såmgärna skulle vilja ha men som du inte är i behov av . det kommer bara gynna oss själva då konkurans är bra i vissmån så länge inte företag trissar priserna åt fel håll;)

Btw db var ca 250kr billigare på samma hårddisk som tex komplett var/är.
Komplett har ochså problem men de kan de leva med med deras nästan dustin priser.

//Martin

EDIT: Linqon:

Bara för ett företag inte kan hålla 'trodda' leverans tider kan inverka på mycket stormar det på havet så blir farttygen försenade dagar och kan förlora last eller få den förstörd den kan bli så illa att just din butik för sinna grejor söndrliga elelr försenade. även transporter med lastbil mm kan göra förseningar pga olyckor mm. även ett så simpelt misstag så att man glömt lasta ombord komponenterna på båten eller att småkomponenter från kina mm inte hållermåttet osv.

Det finns mängder med små saker. det är så företagen invensterar idag en del har lager medans andra har grejorna när de behövs. det fins fördelar och nackdelar med bägge. kommer inte gå in på hur det hela fungerar med att lagerhålla komponenter.

Där jag jobbar nu så får vi sakerna dagen innan eller just timmen efter vi behövde det. fast vi har alltid annat att göra undertiden det spelar inte oss någon roll. då ändå avresan går dagen efter med färdigaprodukten.

ta dig i kragen lite och skyll på dig själv att går DB under så kommer komplett höja sina priser en smula.

Idiot. Man fåpr gärna tycka illa om något men inte på falska grunder eller då det ändå bara kommer missgynna alla andra och även sig själv i långa loppet.

Red Or Blue Pill?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Om detta stämmer hoppas jag att det reder ut sig till det bättre. Att dom finns kvar i en eller annan form. Jag har handlat från DB ett flertal gånger och inte haft några problem och snabb leverans.

*suck*
Till Er som pratar om lagerhållning av varor och inte har en aning om företagsekonomi etc. Stora lager är ofta inte bra, lager kostar pengar och är en riskfaktor. Speciellt i hemelektronik branschen. Har du en massa artiklar i lager och priserna ändras eller en vara blir "omodern" riskerar du att du tvingas sälja den till låg vinst eller kanske även till förlust pris.

Jag säger bara ett ord LOGISTIK.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Med Sveriges sämsta upplägg i butiken är jag knappast förvånad, runt 2001 blev det en drastisk försämring. Sedan dess använder jag enbart komplett.se.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Avstängd

Beställde ett kontrollerkort ifrån dom för par veckor sen den var itne i lager men betala med kortet, kontrollerkortet kom inom en vecka! kanske för att jag betala i förskott?! har aldrig haft problem med DB och inte heller dustin,komplett,webhallen, gtek som jag brukar beställa ifrån! betalar dock nästan alltid i förskott!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Kanske för att du hade tur och de fick in varan snabbt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Alltid gillat datorbutiken. haft det mesta i lager och dessutom för en bra peng. mycket lätt navigerad sida emot vad komplett och webhallen är som dessutom oftast ligger dyrare på grejorna men har kanske utbudet till sin fördel.

Håller med om webbhallens sida är kass, men jag drar mig klart för att gå in på DB pga. deras sida också...
Dustin/Komplett har klart bättre sidor tycker jag, men samtidigt spelar det ingen större roll - använder hellre prisjakt att kolla produkter på en enskild butik än att gå till butikens sida ändå

Nautilus011
Ja, hade det varigt gratis att ha lager så vore det ju ingen idé att inte ha ett stort lager...

Det är extremt sällan jag köper något som inte finns i lager, när det gäller jusst DB köper jag inte under några som helst omständigheter något som inte finns i lager.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011

*suck*
Till Er som pratar om lagerhållning av varor och inte har en aning om företagsekonomi etc. Stora lager är ofta inte bra, lager kostar pengar och är en riskfaktor. Speciellt i hemelektronik branschen. Har du en massa artiklar i lager och priserna ändras eller en vara blir "omodern" riskerar du att du tvingas sälja den till låg vinst eller kanske även till förlust pris.

Jag säger bara ett ord LOGISTIK.

håller med fast logestik kan vara dåligt då produkter inte kan komma fram itid osv. men har man lager så höjspriser eller andra företag som har logestik så kan man fortsätta sälja varor då man har de på hemma plan tills man hinner få in nytt som fyller på. det finns för och nackdelar med allting.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Fullmoon? Fyra anställda? Det är ju isåfall mångadubbelt fler bara i deras styrelse. Var fick du den siffran ifrån?

Permalänk
Medlem

Tycker det är väldigt synd om de kursar, personligen gillar jag inte alternativen pga. priser eller ren idioti. Jag hjälpte en polare att bygga en dator för ett tag sen, med delar från komplett. Inte nog med att chassit var buckligt, ett RAM-minne var trasigt och grafikkortet fungerade inte vid belastning. När jag var på utlandsresa skickade han in den till komplett för reparation. Tillbaka fick vi en dator där grafikkortet fortfarande var defekt, men däremot hade de formaterat hårddiskarna. Hårddiskarna innehöll för övrigt ett stort skolprojekt i Flash som han inte hade backup på.

Permalänk
Medlem

Aldrig gillat komplett.. arrogant kundtjänst och dyra priser..

Går DB.com i graven så är det ett stort nederlag för oss prylgalna

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
Om detta stämmer hoppas jag att det reder ut sig till det bättre. Att dom finns kvar i en eller annan form. Jag har handlat från DB ett flertal gånger och inte haft några problem och snabb leverans.

*suck*
Till Er som pratar om lagerhållning av varor och inte har en aning om företagsekonomi etc. Stora lager är ofta inte bra, lager kostar pengar och är en riskfaktor. Speciellt i hemelektronik branschen. Har du en massa artiklar i lager och priserna ändras eller en vara blir "omodern" riskerar du att du tvingas sälja den till låg vinst eller kanske även till förlust pris.

Jag säger bara ett ord LOGISTIK.

Jaha??
Tror du det ordet är en patentlösning på allt som har med varuflöden att göra eller?

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Lite trist ifall det skulle gå helt åt helvete för DB. Har fått uppfattningen om att DB och komplett är de största svenska datorbutikerna på nätet och de pressar varandra med schyssta erbjudanden. Vore ju trist ifall en gigant försvann, vilket vi konsumenter skulle förlora på också.

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::

Permalänk
Avstängd

Hmm, det var inte bra alls. har handlat från datorbutiken många gånger förut och tänker fortsätta med det också!

Dock vill jag se att datorbutiken går ut och säger precis vad det är frågan om, ingen vill sitta och vänta i 2 månader på att få saker de betalat för.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Hoppas det ordnar upp sig, DB är helt klart min favorit bland datorhandlarna. Har aldrig haft något problem med dem, någonsin.

Visa signatur

Musik @ Mig:
suecae.com

Permalänk
Medlem

Tycker också det är synd att det går dåligt för dem. De har alltid haft bra priser och snabba leveranser.

Visa signatur

Asus N73S | Core I5 2410m | 6GB | 120 GB Corsair force 3 + 1TB | Geforce GT 540m - 1GB | Windows 7
HP NX9420 | C2D T5600 | 2GB | 320 GB HD | Radeon x1600 256mb | Win 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neilz
Så du tror inte att jag behöver vara orolig att jag har typ 11 000 inbetalat där för saker som jag inte har fått än. Och ha då med i beräkningen att typ 2 timmar efter ni publicerar artiklen slutar hemsidan fungera och att supporten hade stängt 15 minuter innan den egentligen skulle stänga idag? Hoppas att era källor inte förutspår någon kurs i dagarna för det skulle vara ruskigt tråkigt att förlora halva sin lön på detta...

Efter en sån här 'nyhet' gick säkert telefonerna varma då kunder vill veta vad som händer. Jag är övertygad om att ett snabbinkallat personalmöte är vad som fick supporten att stänga.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Va? Hur kan man ens jämföra DB och dustin?

Från dustin får jag varorna samma dag om jag beställer tidigt i stockholm, i linköping får jag vänta tills nästa dag.

Man får i alla fall intrycket om att datorbutiken redan speglar sina leverantörer, allt tar sådan tid och när man hade haft varan om man beställt från dustin så får man kanske reda på att DB visst inte alls hade den i lager... Hoppsan...

Vettig lagerhantering är väldigt viktigt för att butiken ska verka seriös. DB hamnar klart under dustin och komplett på den punkten. Anser jag.

Uttryckte mig lite konstigt. Jämförde deras priser, inte leverans.

Vet att Dustin har sjukt snabb leverans, FLÅT SÅ MYCKET :'(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Efter en sån här 'nyhet' gick säkert telefonerna varma då kunder vill veta vad som händer. Jag är övertygad om att ett snabbinkallat personalmöte är vad som fick supporten att stänga.

Jag kan också tänka mig ngt sånt. Dock jävligt jobbigt att sitta här nu och inte veta vad som kommer att hända...

Har ju som sagt en del pengar hos dom. Avbeställde förövrigt min order så fort sidan kom upp ordentligt igen. Antagligen så ordnar allt sig i slutändan, men jag tar hellre det säkra förre det osäkra. Även om jag inte känner mig 100% säker på att jag får tillbaka mina pengar. Vill ju helst ha dom imorgon också så att jag kan beställa mina saker ifrån Komplett eller någon av de andra sidorna.

Permalänk
Medlem

Har alltid föredragit DB över Komplett mfl.. men när Dustin finns med studentrabatten blir det ofta där man handlar (tyvärr).

Lycka till DB!

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Prisjakt is teh schajte. Handlade min burk ifrån, webhallen, inet och nåt smått från komplett. Med 26:- i frakt om man väljer att hämta ut i sthlm. Min dator i sign. gick väla på 12 000:- el. nåt liknande i Maj.

Det billigaste, från de billigaste. Blir kanske lite extra meck, men man sparar ju lätt en tysing el. två vid sånna belopp än om man bara skulle handlat från en enda återförsäljare.

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Medlem

De har ju en stor utförsäljning vilket stärker saken en aning